Klassisk musikk?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Er det noen som kan anbefale noe gode utgivelser for en som (nesten) aldri har hørt klassisk? Primært CD. Kikker etter vinyl om jeg blir frelst... ;)

K

kbwh

Gjest
Guarneri, ikke sant?
Da jeg kjøpte mine første Sf fikk jeg strykekvartettkick.

Hva med:
Haydns op.76-kvartetter, spilt av Quatuor Mosaïques, dobbelCD på Naïve? Erato nevner en av dem i 10 strykekvartetter-tråden sin.
Eller et par av Mozarts pianokonserter, som for eksempel nr. 9 og 18 med Andsnes på EMI?
Eller en damestemme. Sandrine Piau i Vivaldi. Platen heter In furore. På Naive.
Beethovens 3. symfoni er råtøff Kanskje med Deutsche Kammerfilharmonie og Järvi. Denne har jeg ikke hørt selv, men den skal være barsk. På RCA og også på min ønskeliste. Koplet med den riktig festlige symfoni nr. 8, hvor orkesteret er en metronom i andresatsen.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Valentino skrev:
Guarneri, ikke sant?
Jepp! :)
Da jeg kjøpte mine første Sf fikk jeg strykekvartettkick.

Hva med:
Haydns op.76-kvartetter, spilt av Quatuor Mosaïques, dobbelCD på Naïve? Erato nevner en av dem i 10 strykekvartetter-tråden sin.
Eller et par av Mozarts pianokonserter, som for eksempel nr. 9 og 18 med Andsnes på EMI?
Eller en damestemme. Sandrine Piau i Vivaldi. Platen heter In furore. På Naive.
Beethovens 3. symfoni er råtøff Kanskje med Deutsche Kammerfilharmonie og Järvi. Denne har jeg ikke hørt selv, men den skal være barsk. På RCA og også på min ønskeliste. Koplet med den riktig festlige symfoni nr. 8, hvor orkesteret er en metronom i andresatsen.
Best å skrive det ned og ta meg en tur på platebutikken.

Takk for tips! :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Må da ha med litt klaver, dersom du utstår det... Jeg liker å sjokkere folk med Beethovens siste klaversonate, op 111, ute i 2. sats, der han gjør noen sprell en ikke skulle tiltro ham. Pollini er et godt valg, da får du bra opptak. Det er egentlig dyp musikk og deler av et livstestamente, men det går utmerket an å rett og slett nyte det uten å grave i LvBs psyke.
Savall gjorde også en flott 3dje symfoni med liv og lyst. Ellers er Valentinos forslag flotte.

Bernt K

K

kbwh

Gjest
Beethovensonater bør man eie, ja og Bach må du også ha! La folket i butikken anbefale deg en kantateskive med f.eks. Herreweghe, Gardiner eller Suzuki, gjerne en med en hitlåt eller to på. Så får du solister, kor, orkester og orgel. Guarnerimat.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Greven skrev:
Er det noen som kan anbefale noe gode utgivelser for en som (nesten) aldri har hørt klassisk? Primært CD. Kikker etter vinyl om jeg blir frelst... ;)
forslag:

Piano:Debussy - Images

Strykekvartett: Schubert

Orkester: Bartok - Concert for orchestra
Debussy - La Mer
Holst - Planets
Shostakovich - diverse symfonier f.eks 5,6 og 10

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Slår et slag for Bachs Goldbergvariasjoner, jeg .Selvfølgelig med Angela Hewitt. Min definitive klassiske "øde øy"-plate. Samt Mozarts pianokonserter nr. 15. 20 og 23 med Alfred Brendel på EMI.

Rolf Lislevands siste på Naive,med Gitar, Therobe- og luttkonserter av Vivaldi, er også en fantastisk fin plate å begynne med.

K

kbwh

Gjest
Nå må snart gutten ha to poser! ;D

Greven, vi får tilbakemelding, håper jeg?

U

utgatt60135

Gjest
Waffen skrev:
Greven skrev:
forslag:

Piano:Debussy - Images

Strykekvartett: Schubert

Orkester: Bartok - Concert for orchestra
Debussy - La Mer
Holst - Planets
Shostakovich - diverse symfonier f.eks 5,6 og 10
Fine forslag..

Uten å vite Grevens smak henger jeg på noen du kan skjekke ut eller inn:

Rimsky-Korsakov, Scheherazade
Vivaldi, Stabat mater
Berlioz, Harold en Italie og Symphony Fantastic
Mussorsky, bilder på en utstilling
Prokofiev, klaverkonserter og fiolinkonserter
Brahms, Symhony 4
Messiaen, Turangalila
Scoenberg, Verklarte Nacht
Gorecki, Symfony 3
Rachmaninov, piano Consert 2 og symfoniene
Shostakovitch, fiolin konserter

Men alså.. det er mange forskjellige "sjangre" innen klassisk. Du må høre mye forskjellig å finne ut hvilke som treffer deg mest.

Eldre musikk? Eller romantikken? Tysk/østerrisks eller skandinavisk? Eller liker du de store fra sovjet? Nyere, mer "eksperimentell" musikk? Vokal, piano, fiolin? Kammermusikk eller store symfonier? Impresjonismen (debussy, ravel)?

Lykke til!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Beethovensonater bør man eie, ja og Bach må du også ha! La folket i butikken anbefale deg en kantateskive med f.eks. Herreweghe, Gardiner eller Suzuki, gjerne en med en hitlåt eller to på. Så får du solister, kor, orkester og orgel. Guarnerimat.
Da må jeg få rekommendere BWV 140(Wachet auf, ruft uns die Stimme) og/ eller BWV 147 (Herz und Mund und Tat und Leben, "Jesu, Joy of Man's Desiring"), samt BWV 51, (Jauchzet Gott in allen Landen, en herlig sopran med trompetobbligato).

Bernt K

T

theStig

Gjest
Og jeg har trykket BVW 66 (Erfreut euch, ihr Herzen) spesielt til mitt hjerte. Det finnes en svært bra innspilling med Herreweghe med denne på.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hvorfor i all verden er ikke Chopin nevnt ennå. Finnes mer lettspist og delikat klassis musikk da. Kan nevne to: Chopin Nocturnes med Angela Hewitt på Hyperion. Denne er SACD med utmerket lyd, men har selvfølgelig også vanlig CD spor. Så vil jeg også nevne Leif Ove Andsnes Chopin - The Piano Sonatas. 5 Etudes - 4 Mazurkas. På Virgin Classics. Begge CD'ene er doble, så her er det rom for store mengder malt og gjerne en cigar for de som sysler med det.

Mvh
Geir

Topp Bunn