Klassisk musikk,hva er ett "must have" ?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Morgen alle

Må ærlig innrømme at jeg har kun en cd her med "Bethovens beste" eller no.
Så kunne faktisk tenkt meg noen flere men er grønn så det holder når det kommer til klassisk.

Så hva av klassisk musikk vil folket anbefale ?
Tenkte ikke å kjøpe 84756767 cd's men noen til å begynne med så får man ta det derfra.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Morgen alle

Så kunne faktisk tenkt meg noen flere men er grønn så det holder når det kommer til klassisk.

Tenkte ikke å kjøpe 84756767 cd's men noen til å begynne med så får man ta det derfra.

/jan

Det fins samlinger med klassiske svisker. Naxos har mye sånt. Jeg syns Shostakovitsj har mye bra.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
JanR skrev:
Morgen alle

/jan
Kommer jo litt an på hva du liker. Klassisk er egentlig et gaske vidt felt. Har vel ikke den store peilingen selv, men hvis vi begynner med Mozart, kan vi vel ikke gå feil:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5578032.htm

Fant ikke min Requiem med Karl Böhm og Wiener Philharmoniker, men Requiem er stort og et MUST

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5628252.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5668972.htm

Dette er alle cd'er som jeg selv har og anbefaler sterkt. Tror kanskje det er en god begynnelse til Mozart

Mvh

(PS Gleder meg til å se innlegg fra andre med gode forslag)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Liker bedre Beethoven enn Mozart.
Men det er nå meg da. Mozart er litt McCartney. Beethoven mer Lennontype.
Kanskje jeg er litt på bærtur nå, men jeg lar det stå til.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk for svar så langt :)
Er for så vidt klar over at klassisk er ufattelig stort/mye.
Men hvis noen fikk velge ut top5 må ha cd's hva endte vi opp med da ?
Ingen ulempe om det er innspillinger med brukelig lyd :)

/jan

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
rolfozzy skrev:
Liker bedre Beethoven enn Mozart.
Men det er nå meg da. Mozart er litt McCartney. Beethoven mer Lennontype.
Kanskje jeg er litt på bærtur nå, men jeg lar det stå til.
Personlig liker jeg all god musikk, og det inkluderer begge. De hadde forøvrig stor respekt for hverandre. Beethoven er jo også lett "tilgjengelig" klassisk musikk, så kom med noen gode forslag ;)

Ellers ligger Chopin hjertet mitt nær. Liker du klaver, kan du ikke gå feil her.

Du skal forresten få en Beethoven av meg:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4387302.htm

Og så kan du få en 9CD boks med Bachs oratorier etc tolket av Gardiner for en billig penge:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4697692.htm

Helt gratis var den nå ikke da. Men det er nå 9 cd'er med topp innspillinger

Mvh

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ser ut som mye godis der Geir :)
Regner med at det blir bestilt inn noen cd's i løpet av uken.
Det siste jeg hørte av "klassisk" var "oppstandelsen" (mener jeg det var) av G.F Hendel.
Må innrømme at det låt ikke helt feil,ikke hos LMC iaf ;)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Ble inspirert av dette her. Hører på Kreutzfeldt sonaten av Beethoven. Fin musikk det.
En innspilling i Legendary Performances serien fra Decca. Innspilt i 1973 med Perlman og Ashkenazy.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Ble inspirert av dette her. Hører på Kreutzfeldt sonaten av Beethoven. Fin musikk det.
En innspilling i Legendary Performances serien fra Decca. Innspilt i 1973 med Perlman og Ashkenazy.
Er det vinyl Rolf ?
Neste gang jeg er bortom får du slenge på litt Betho/Mozart så får vi se hvor det ender :)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
rolfozzy skrev:
Er det vinyl Rolf ?
Neste gang jeg er bortom får du slenge på litt Betho/Mozart så får vi se hvor det ender :)

/jan
Nei det er CD. Etterpå tar jeg Mozart. Konsert for agurk og tuba. I A-dur.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Her er hundre gode innspillinger for endel av de viktigste verkene:
http://classicstoday.com/features/100cds.asp

Det man må ha er ting som Mozarts pianokonserter, Beethovens symfonier fra 3 til 9 og de mest kjente pianosonatene (pathetique, appassionata, Hammerklavier og de tre siste, op. 109-111), Bachs konserter (Brandenburg, fiolin og klaver) og gjerne noen kantater (kirkemusikk for sangere og orkester). Litt "vennlig" musikk fra det 20. århundre som Shostakovich, Bartok og Stravinsky er heller ikke å forakte. Det er imidlertid fullt mulig å eie hundrevis av cder og likevel føle at man bare skraper i overflaten av den klassiske musikken.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bach_Man skrev:
Her er hundre gode innspillinger for endel av de viktigste verkene:
http://classicstoday.com/features/100cds.asp

Det man må ha er ting som Mozarts pianokonserter, Beethovens symfonier fra 3 til 9 og de mest kjente pianosonatene (pathetique, appassionata, Hammerklavier og de tre siste, op. 109-111), Bachs konserter (Brandenburg, fiolin og klaver) og gjerne noen kantater (kirkemusikk for sangere og orkester). Litt "vennlig" musikk fra det 20. århundre som Shostakovich, Bartok og Stravinsky er heller ikke å forakte. Det er imidlertid fullt mulig å eie hundrevis av cder og likevel føle at man bare skraper i overflaten av den klassiske musikken.
Da har jeg litt å skumme igjennom :) Takk for link.
Tror kanskje ikke altfor "kompliserte" verk er ett bra sted å begynne.
Og når sant skal sies tror jeg det kan bli både interesant og spennende å kjøre ett par klassiske cd's på klipsch :)

/jan

U

utgatt60135

Gjest
Du bør jo lytte deg frem til hvilken stilart du liker først. Det er store forskjeller fra de eldste komponister til dagens. Lytt på nettet eller lån med deg fra biblioteket om du kan.

S

slowmotion

Gjest
Stikk på biblioteket og lån med deg gamle travere som :
2. symfoni av Mahler,
og kanskje Beethovens 9.,
Idlfuglen av Stravinsky,
Symphonie Fantastique av Berlioz...

Dette er musikk du sannsynligvis har hørt før,
og da kan det av og til være lettere å bli kjent med stoffet.

;)

O

OivindJ

Gjest
Noen spessielt kjente gode NYINNSPILLINGER av noe av det som er nevnt så langt? F.eks med et godt kjent orkester/dirigent?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Lyngen og Slowm:

Det har jeg faktisk ikke tenkt på,takk for tipset.
Da blir det en tur på biblioteket i morgen.

Hva jeg liker,vel ikke for "masete" klassiske verk.Masete er vel kanskje feil ord men liker å ligge på sofaen og nyte musikk,i alle former.
Har da hørt noe men aldri helt lagt merke til hva jeg har hørt på (komponister/navn på stykke)
Beth.9 er jo iofs ett bra stykke musikk :)
Får lese litt og svinge nedom biblioteket i morgen den dag.

/jan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.600
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg ville ha kika på alle travarane i starten. Sjølv var det hifi-interessa som leia meg til klassisk musikk, og då var det dei lett tilgjengelege (for ein som likte høg, avansert rock) store orkesterverka som fengja. 1812-overtyra til Tcaikovsky, Symphonie fantastique frå Berlioz, litt the best of Wagner, Øyvin Fjelstad og Barbirolli sin innspelingar av Peer Gynt, Beethoven 6.,9. og 5. (den rekkefylgja), Shostakovich-symfoniar, Stravinsky Våroffer (med Paavo Berglund) Sibelius Karelia-suite med Okku Kamu.
Seinare roa det seg ned, og Shubert sine viktigaste symfoniar (og så litt lieder: Piken og døden, vinterreise, rundast av med kvintetten i C, her er det mange gode innspelingar), og det meste av romantikken med Mendelssohn, Dvorak, Smetana, Brahms. Så må du ha Saint-Saens sin orgelsymfoni, og gjerne Satie sine merkelege gymniopediar, Dyrenes karneval og....
Dette var vel ein liten start....?

O

OivindJ

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Meget interesant.

( ..da jeg ikke er sikker på at det en hørte i musikktimene på skolen er det alle ønsker å starte med.)

K

kbwh

Gjest
OivindJ skrev:
Noen spessielt kjente gode NYINNSPILLINGER av noe av det som er nevnt så langt? F.eks med et godt kjent orkester/dirigent?
Kjøp filmen Eroica som er en BBC-dramatisering av den første øvingen på Beethovens revolusjonerende 3. symfoni og bli hekta. John Eliot Gardiner og bandet hans spilte symfonien inn på nytt for filmen og det er rett og slett den tøffeste, råeste, barskeste og voldsomste innspillingen jeg har hørt ("-Dere er opplært til å lage vakker klang. Jeg vil ikke ha vakker klang. Ikke her."). Kuriøst nok har den også det minste orkesteret. Du kan velge å se filmen eller du kan høre musikken på eget DVD V-spor.
(Til hornistene i 3.satsen: "-HOOORN! Kom igjen! Trøkk til!")

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Arve:

Det vil jeg absolutt si var en start ja.
Kommer til å gå med litt papir her,printeren går varm ;)

Pr i dag går det meste ned av musikk,66% prog/rock/heavy resten fordelt på alt annet,utenom klassisk.
Jaggu ikke sikker på hvorfor jeg aldri har kjøpt ei klassisk plate men det er vel aldri for sent å komme i gang ? ;D

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Der har du litt av "problemet" til en nybegynner som meg,det finns så mange forskjellige ver.av samme stykke.
Så begynne med noen av de kjente,kanskje få tak i 2-3 forskjellige ver.?

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Geir_O skrev:
JanR skrev:
Der har du litt av "problemet" til en nybegynner som meg,det finns så mange forskjellige ver.av samme stykke.
Så begynne med noen av de kjente,kanskje få tak i 2-3 forskjellige ver.?

/jan
Du har Harry Pearsons fra "The Absolute Sound" lister over beste innspillinger:

http://www.avguide.com/film-music/music/hp-superlist-cd.new.php

Mvh
Takker og bukker :)
Har sørget for å få fri noen timer i morgen så jeg kan svinge innom biblioteket og få lest igjennom linkene dere har vært så vennlig å legge ut her.
Det værste er at jeg ser litt fram til det her,skal bli spennende ;)

/jan

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Om man vil ha rocke-Beethoven anbefales en "periode"-innspilling, altså en som bruker instrumenter og spilleteknikker fra Beethovens egen tid. Dette klinger gjerne røffere og mer upolert enn innspillinger med moderne symfoniorkestre, og ikke sjelden runger det i primitive messingblåsere, en stor kontrast til veggen av strykere som møter lytteren i for eksempel en Karajan-innspilling. John Eliot Gardiner, Nicolaus Harnoncourt eller Roger Norrington anbefales, for de to siste er det være mulig å oppdrive alle ni symfoniene til en meget fornuftig pris. Jeg er spesielt glad i Harnoncourt for 3. og 5. og Gardiner for 9.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.600
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OivindJ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Meget interesant.

( ..da jeg ikke er sikker på at det en hørte i musikktimene på skolen er det alle ønsker å starte med.)
Sikkert ikkje. Men det er ikkje tilfeldig at musikktimane hadde ein del av dette - å presentere noko dårlegare enn glimrande for ungane, er dødfødt. Berre synd at dei fleste skuleanlegg er stakarsdom kjøpt inn på kommunale budsjett ETTER at dei har kjøpt fotballar og mixmasterar til skulekjøkenet.....

O

OivindJ

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
OivindJ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Meget interesant.

Sikkert ikkje. Men det er ikkje tilfeldig at musikktimane hadde ein del av dette - å presentere noko dårlegare enn glimrande for ungane, er dødfødt. Berre synd at dei fleste skuleanlegg er stakarsdom kjøpt inn på kommunale budsjett ETTER at dei har kjøpt fotballar og mixmasterar til skulekjøkenet.....
Gode poeng. Det er bare det at enkelte klassiske verk har blitt spilt like mye som all verdens listepop.

Gleder meg mye mer til å utforske de punktene på lista som jeg IKKE har hørt ennå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
OivindJ skrev:
Gode poeng. Det er bare det at enkelte klassiske verk har blitt spilt like mye som all verdens listepop.

Gleder meg mye mer til å utforske de punktene på lista som jeg IKKE har hørt ennå.
Da er det jo bare å sette igang og spille HELE verket. Alle hare hørt det første minuttet av Beethovens femte. Men hvor mange er det som har lyttet igjennom hele symfonien og vet at den har en happy ending?

Jeg ville ungått hitstykker som 1812 ouvertyren og dovregubbens hall og slikt som bare gir flaue minner når man begynner å skjønne hvilken musikk som virkelig er bra. Finn noe du liker og spill alle satsene. Ikke fokuser for mye på enkeltmelodier, de blir sjelden gjentatt i samme form, klassisk (og særlig de store som Beethoven, Haydn, Bach etc) handler veldig ofte om å utvikling av temaer for å komme fra A til B, ikke om allsangsrefrenger.

K

kbwh

Gjest
Hva med å plukke 5 Beethovenverker som alle bruker "skjebnemotivet" i en eller annen form? Det kunne være et morsomt studium (jeg kommer bare på 3 i farten, men har litt jernteppe på opusnumre).

EDIT (teppet er løftet):
a) Symfoni nr. 5. 1. sats. Den kan alle.
b) Pianosonate nr. 17 in D minor, Op.31/2 -"Stormen", finalesatsen.
c) Strykekvartett op. 74 "Harpen", 3. sats.

Kan noen finne d) og e)?

Topp Bunn