Klassisk; Konsertopplevelser - gode og dårlige

K

kbwh

Gjest

Ble inspirert av kjoenik, Dvorak og cellisten Moser til denne her, så får vi se om den bærer noe sted hen.

Hva gjør en god konsertopplevelse? Eller en dårlig?

Jeg har et dårlig konsertminne fra Bergen, det må ha vært like før jul i 1991 da BFO og en dirigent jeg ikke husker hvem var gjorde Beethovens 7.

Nedtur: Ingen repetisjon av eksposisjonen i 1. sats. Jeg må ha den nølende fløyta to ganger! Det er noe av det mest geniale Beethoven har gjort, og var det en eksposisjonsrepetisjon som ikke er satt inn av konvensjonshensyn så er det denne. Husker at jeg kommenterte tilfellet irritert til kompisen min da det skjedde.
Nedtur 2: Etter at jeg hadde latt meg begeistre av paukeslagerens arbeide gjennom hele symfonien var han så vidt jeg kune se den eneste i orkesteret som ikke ble gitt en ekstra oppmerksomhet under de mange fremkallelser som er så typiske for Grieghallen.

Senere på kvelden gikk vi på "Total Arnold Abend" i Hulen. Fire filmer, ett tekstark. Med trippel lijeavstand. Dette var før mannen ble guvernør i California.
Kveldens opptur.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4

Vel, Mozarts Requiem i Mathiaskirken i Budapest gjorde et stort inntrykk på meg i 1997.

BFO har forøvrig forbedret seg en smule siden '81.

Hehe, kjente at jeg ble litt fornærmet. Selv om jeg ikke har noen som helst kontroll på bergensdialekten, har jeg nok en liten nystemt citar i mitt hjerte ::) Kan hele refrenget i Brann-sangen også!

:)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.718

Hmm, vanskelig å si hvilke konsertopplevelser som har gjort størst inntrykk rent musikalsk.

Lettere å ramse opp tre av de klassiske konsertene som nok har satt størst spor for totalopplevelsen:

Anne-Sophie Mutter i Grieghallen på midten av 80-tallet en gang (ok, med billett på første rad hadde dette med mer enn bare musikken å gjøre, skal innrømme det)
Gallakonserten under Griegjubileet i 1993 med blant andre Andsnes, Mörch og Nordberg-Schultz (var særdeles aktiv på konsertfronten det året, denne ble selve kronen på verket)
Pavarotti i Chichén Itzá, Mexico i 1997 (rammene rundt, med et naturlig jungellydbilde som i opptakten til førstesporet på "Roots" - storveies)

K

kbwh

Gjest

Det var jysla kult å se Barbereren i Sevilla (Rossini) på kirketorget i San Giminano en varm julikveld i 1999. Publikum satt på kirketrappen, og scenen var rigget til på motsatt side. Flettekurver med vin og kveldsmat og god stemning.

Det var opera, ikke konsert. Men alligavel.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.088
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Ashkenazy i Beethoven Olavshallen '80-tallet; trodde jeg skulle kjede meg, men tvert i mot.
Kovacevich i LvB konsert nr 4 samme sted 90-tallet (om han het Bishop, Bishop-Kovacevich eller bare Kovacevich da, husker jeg ikke, han satt ihvertfall fryktelig lavt på en standard stablestol); det var aldeles flott!
Mutter med Trondheimsolistene i Le quattro Stagioni, tja... sent 90- tidlig 2000-tall. Fikk billetten billig, ellers ville jeg ikke gått, men det var da så absolutt absolutt!

Bernt K

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.498
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Et par sterke konserter noen år tilbake:

Oslo domkirke, musikk av Arvo Pärt og Jean-Philippe Rameau. Fullt orkester og kor -
det kaller jeg dynamikk !

Trefoldighetskirken i Oslo, Dido & Æneas i konsertversjon av Henry Purcell, fremført av Paul McCreesh / Gabrieli Consort & Players. Helt utrolig akustikk i den kirken.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5

Trondheim Symfoniorkester i Olavshallen tidlig på nititallet, Bartok med Concerto for Orchestra, husker ikke dirigenten.
Publikum var over seg etter konserten, applauderte frenetisk og lenge...trampeklapp.

Min daværende ungarske kone, med 12 år som cellist bak seg, greide å skjule gråten for de som satt nærmest. For hennes del var stykket radbrukket og ødelagt.
Jeg spiller fortsatt Bernsteins versjon når stykket en sjelden gang skal luftes i stua, uten at jeg skal påstå at jeg får gåsehud av ren fryd....

Topp Bunn