Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dvorak symfoni nr.3

Her originalcover, innspilling fraHenry Wood Hall i Glasgow 1987

Min cd ligger i en Dvorak-boks fra Brilliant

Fin boks med litt blandet kvalitet, men uansett veldig mye for pengene.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Florestan Trio spiller Haydn.

Most agreeable.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.177
    Sted
    Trondheim
    Passer det ikke med orgelmusikk på påskeaften?

Er ingen stor Vierne-kjenner, men dette låter aldeles fortreffelig.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Påskemorgen betyr obligatorisk avspilling av BWV 31 Der Himmel lacht! Die Erde jubileret...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og BWV 4 Christ lag in Todesbanden.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Øh. Vakkert, provoserende og rart på en gang.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Seriøst program om Mahlers 2.symfoni på NRK P2 akkurat nå.
    Med fortolkninger, dirigenter og historie.
    Bernstein har sin plass, naturligvis.
    Interessant hvordan Mahler fikk økt popularitet etter at LP og stereo kom. Hifi-komponist.
    Givende.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fikk bare med meg slutten, Jøgga, der eksperten ikke virket helt stødig i den religionsfilosofiske bakgrunnen for tekstene. Uansett er det prisverdig av NRK å lage innføringsprogrammer om kjente musikkverker. Imidlertid fikk jeg med meg hele konserten fra Lucerne i går kveld, og der var det mye å glede seg over.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jada. Har spilt BWV 6 (Gardiner SDG) og 66 (Herreweghe) i dag.

Mahlersakene har jeg ikke fått med meg. Har stått på ski. Ha det, vinter!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    Fikk bare med meg slutten, Jøgga, der eksperten ikke virket helt stødig i den religionsfilosofiske bakgrunnen for tekstene. Uansett er det prisverdig av NRK å lage innføringsprogrammer om kjente musikkverker. Imidlertid fikk jeg med meg hele konserten fra Lucerne i går kveld, og der var det mye å glede seg over.
    Enig i det, jeg finner som oftest noe å glede meg over i denslags konserter.
    Radioprogrammet ga oss smakbiter på innspillinger jeg ikke kjenner, og noe var særdeles fristende. Klemperer, Kubelik på sin måte, og ikke minst den gamle Stokowski. Norrington blir litt av en narr her, pardon me Sir Roger.

Jeg er lett å lede og setter på en av mine første Mahler CDer, kjøpt etter en vellykket hifi-demo

M2 med Eliahu Inbal og RSO Frankfurt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mens fruen dusjet og de håpefulle spiste fikk jeg hørt Haydns ufullendte op. 77/3 / 103.

Quatuor Mosaïques.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    QM i Haydns op. 77 nr.3 er en perle. Setter dette verket høyt både hos denne komponisten og i det hele tatt. Mahlers 2. er et av de verkene der en vil oppleve store forskjeller mellom ulike dirigenter, solister, orkestre og opptakssteder/opptakskvalitet. Youtubere vil finne mangt av interesse.

Hørte Mendelssohns "Meeresstille und glükliches Fahrt" før jeg skred til tastaturet. Ikke et hovedverk, men det har noen virkelig flotte øyeblikk. (Atzmon, New Philharmonia/ EMI, 1974). Alle overtyrene hans er verdt en oppmerksom lytt, selv om alle unntatt en ("The Hebrides") lever en tilværelse i skyggen av symfonier og konserter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    .. Radioprogrammet ga oss smakbiter på innspillinger jeg ikke kjenner, og noe var særdeles fristende. Klemperer, Kubelik på sin måte, og ikke minst den gamle Stokowski. Norrington blir litt av en narr her, pardon me Sir Roger.
    Norrington er jo en narr i mange musikalske sammenhenger i mine ører; fyren er iallefall snål så det holder, det høres lett, og hans maltrakteringer av de store komponistene er ikke akkurat my-cup-of-tea for å si det mildt. Var jeg for subjektiv nå? :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det idiosynkratisk det heter?
    Etter å ha hørt Pogorelich i KV 331 og WF i LvB 9 (Lucerne '54) må jeg si at den gode Norrington er i godt selskap.

På morgenkvisten:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Etter å ha hørt Pogorelich i KV 331 og WF i LvB 9 (Lucerne '54) må jeg si at den gode Norrington er i godt selskap.

På morgenkvisten:
    Det kan det nok fort vekk hete. Pogorelich, for eksempel, har alltid vekket diskusjon. Noen hevder at han skapte seg et image som outrert allerede ved gjennombruddet i Chopin-konkurransen. Jeg har stort utbytte av hans musisering fordi jeg synes han har noe å si som taler til meg, men skjønner at han kan provosere - ikke minst i Mozart. Når jeg likevel anbefaler ham, er det imidlertid ikke for å provosere, men kanskje jeg burde si noe om ekstreme tempi og sterk aksentuering av enkelttoner og utvalgte fraser samtidig. Jeg tror nok det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.177
    Sted
    Trondheim
    Idag hører jeg på dette:

Dette er flott musikk i den senromantisk stilen. Dere som hører på Brahms symfonier for n'te gang bør låne ører til denne platen. Litt Btahms, litt Wagner og en god del norske strømninger i en pakke. Nydelig.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ....
    Det kan det kalles, eller bare subjektivt og ærlig

Norrington har gjort og sagt mye interessant, jeg har satt pris på hans forfriskende Beethoven som jeg lærte å kjenne etter Frans Brüggens øvelse med SSO.
    Norrington's newly released "pure tone" recording of Mahler's second symphony with the Stuttgart orchestra has provoked a typically polarised response. He describes it as his "last hand grenade". "After Mahler, music was played with vibrato. But my story, from 1962, has been one of knocking down wall after wall and seeing what happened. So to discover right at the end that these great traditional European and American orchestras can be part of it as well has been wonderful. Now even they are beginning to realise you don't need to put vibrato on everything, like sugar. I know that I'm still the only conductor that really asks them not to. And that many great musicians simply don't know why they should even reconsider what they essentially learned in college. But I can't live without trying to see the skull beneath the skin. In the end, I know this project might still fail, or be shelved for 30 years. So if, on the day I die, the world is playing without vibrato, of course I will be delighted. But even if they aren't, I'll still be delighted because at least I did."
    http://www.guardian.co.uk/books/2007/jul/21/music
    Kanskje blir det noe av spådommene hans, kanskje spilles Mahler uten vibrato og rubato om noen år. Jeg blir ikke mindre glad i platesamlinga etter hvert, nei.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hector Berlioz, Grande symphonie funèbre et triomphale op.15 i fullskala 8)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Manchicourtplata fra denne:

Missa Veni Sancte Spiritus og motetter.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Hector Berlioz, Grande symphonie funèbre et triomphale op.15 i fullskala 8)
    Herlig, spesielt med den originale blåserekka ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Beethoven, klaverkonsert nr.2. En sammensatt komposisjon. Kanskje påbegynt i 1788, trolig nedskrevet i publiserbar form i 1801 og helt sikkert med en stor, banebrytende kadens til første sats fra 1808. Yttersatsene, der den originale ble byttet ut i nr.3, har et improviserende, spontant preg, en individuell friskhet og spenst. Midtsatsen, "Adagio", er på samme tid dypt alvorlig og slående enkel.

Så, to av tre perioder i komponistens liv forent, to motpoler i hans temperament og tankeverden stilt sammen - gjennom en lang og broket prosess han ikke ville slippe tak i. Og dette går for å være den letteste av de fem?

Av de tolkningene jeg omgir meg med, står Pletnev frem som den dristigste og mest søkende. Sammen med Det russiske nasjonalorkesteret og Gansch får verkets mange klanger og konturer usedvanlig fritt utløp. Fra 2006, med flott, klangrik, luftig lyd, et meget spennende Blüthner-flygel og fin konsertfølelse.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Avery Fisher Hall, New York, april 1987: Bernstein og Mahlers 2. symfoni. Det nesten umulig store og grensende til galskap innholdsrike verket gjenoppstår og realiseres.

Innvendingene mot denne tolkningen er velkjente, og enhver kan - med litt øvelse - kaste seg med på karusellen om andrehornet, altsolisten, balansen mellom kor og orkester osv. Det er mer enn nok å ta av for denslags. Poenget er om noen kan blåse så mye varm luft inn i denne kjempeballongen at den flyr. Og det gjør den for meg. Den stiger til himmels, med ikke hvilken som helst flukt heller.

Bernstein omtales gjerne som den mest emosjonelle og ekstasedrevne blant Mahler-dirigenter. En av disse nesten intetsigende sjablongene som kan heftes på en kunstner, og i dette tilfellet egenskaper som uansett ikke kan være fremmede for innholdet i musikken. Men hvis en hører etter, vil en raskt oppdage hvor minutiøst velforberedt og gjennomført han dirigerer.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Apropos blåserekke- på formiddagen i dag:
    Black Dyke Mills Band - British Music for Brass Band - Elgar, Severn Suite op87 / Rubbra, Variations on "The Shining River" / Fletcher, Epic Symphony / Ball, Sinfonietta "The Wayfarer" - dir. Newsome, Parkes
    Dette er en RCA innspilling fra 1977
    Absolutt en skive å anbefale de med anglofile musikkgener.
    Her får en også høre mye av hva en tubarekke betyr for musikken.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Apropos blåserekke- på formiddagen i dag:
    Black Dyke Mills Band - British Music for Brass Band - Elgar, Severn Suite op87 / Rubbra, Variations on "The Shining River" / Fletcher, Epic Symphony / Ball, Sinfonietta "The Wayfarer" - dir. Newsome, Parkes
    Dette er en RCA innspilling fra 1977
    Absolutt en skive å anbefale de med anglofile musikkgener.
    Her får en også høre mye av hva en tubarekke betyr for musikken.
    Britisk kulturarv OK, men de gamle fetisjene er ikke noe å samle på lengre, emotikon. Bare pakk dem fint inn og send dem diskret til meg, så skal jeg ikke nevne det for noen.
    Ikke erte mere nå :D
    (Gulp- Black Dyke RCA vinyl 70-tallet -stønn)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.177
    Sted
    Trondheim
    Ny CD fra "Please buy me..." promosjonen (som nå ser ut til å være avsluttet) på Hyperion:

Det må være ganske tidlig Ives - dette er ganske tradisjonelt. Men meget hørverdig.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fader Bachs Musicalischer Opfer med et par blad Kuijken fra DHM-boksen, her originalcoveret:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har skremt vettet av mine medpassasjerer i ettermiddag. Siegfrieds sørgemarsj fra:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå fortsatt DHM-boksen, fortsatt JS Bach, nå motetter framført av Cantus Cölln:

Forretsten helt enig i gliset til Horowitz in Moscow. Excellent.

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Ny CD fra "Please buy me..." promosjonen (som nå ser ut til å være avsluttet) på Hyperion:
    Neida, skyldes bare en omlegging av siten. Denb er lovt å starte opp igjen til helgen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn