- Ble medlem
- 18.06.2005
- Antall liker
- 77
Denne.(DVD Audio 24/192)
Vedlegg
-
120.1 KB Visninger: 354
Enig i det, jeg finner som oftest noe å glede meg over i denslags konserter.awe skrev:Fikk bare med meg slutten, Jøgga, der eksperten ikke virket helt stødig i den religionsfilosofiske bakgrunnen for tekstene. Uansett er det prisverdig av NRK å lage innføringsprogrammer om kjente musikkverker. Imidlertid fikk jeg med meg hele konserten fra Lucerne i går kveld, og der var det mye å glede seg over.
Norrington er jo en narr i mange musikalske sammenhenger i mine ører; fyren er iallefall snål så det holder, det høres lett, og hans maltrakteringer av de store komponistene er ikke akkurat my-cup-of-tea for å si det mildt. Var jeg for subjektiv nå?Jøgga skrev:.. Radioprogrammet ga oss smakbiter på innspillinger jeg ikke kjenner, og noe var særdeles fristende. Klemperer, Kubelik på sin måte, og ikke minst den gamle Stokowski. Norrington blir litt av en narr her, pardon me Sir Roger.
Det kan det nok fort vekk hete. Pogorelich, for eksempel, har alltid vekket diskusjon. Noen hevder at han skapte seg et image som outrert allerede ved gjennombruddet i Chopin-konkurransen. Jeg har stort utbytte av hans musisering fordi jeg synes han har noe å si som taler til meg, men skjønner at han kan provosere - ikke minst i Mozart. Når jeg likevel anbefaler ham, er det imidlertid ikke for å provosere, men kanskje jeg burde si noe om ekstreme tempi og sterk aksentuering av enkelttoner og utvalgte fraser samtidig. Jeg tror nok det.Valentino skrev:Er det idiosynkratisk det heter?
Etter å ha hørt Pogorelich i KV 331 og WF i LvB 9 (Lucerne '54) må jeg si at den gode Norrington er i godt selskap.
På morgenkvisten:
![]()
Det kan det kalles, eller bare subjektivt og ærligValentino skrev:Er det idiosynkratisk det heter?
Etter å ha hørt Pogorelich i KV 331 og WF i LvB 9 (Lucerne '54) må jeg si at den gode Norrington er i godt selskap.
....
http://www.guardian.co.uk/books/2007/jul/21/musicNorrington's newly released "pure tone" recording of Mahler's second symphony with the Stuttgart orchestra has provoked a typically polarised response. He describes it as his "last hand grenade". "After Mahler, music was played with vibrato. But my story, from 1962, has been one of knocking down wall after wall and seeing what happened. So to discover right at the end that these great traditional European and American orchestras can be part of it as well has been wonderful. Now even they are beginning to realise you don't need to put vibrato on everything, like sugar. I know that I'm still the only conductor that really asks them not to. And that many great musicians simply don't know why they should even reconsider what they essentially learned in college. But I can't live without trying to see the skull beneath the skin. In the end, I know this project might still fail, or be shelved for 30 years. So if, on the day I die, the world is playing without vibrato, of course I will be delighted. But even if they aren't, I'll still be delighted because at least I did."
Herlig, spesielt med den originale blåserekkaemotikon skrev:Hector Berlioz, Grande symphonie funèbre et triomphale op.15 i fullskala 8)
:Jøgga skrev:Herlig, spesielt med den originale blåserekkaemotikon skrev:Hector Berlioz, Grande symphonie funèbre et triomphale op.15 i fullskala 8)
![]()
Britisk kulturarv OK, men de gamle fetisjene er ikke noe å samle på lengre, emotikon. Bare pakk dem fint inn og send dem diskret til meg, så skal jeg ikke nevne det for noen.emotikon skrev:Apropos blåserekke- på formiddagen i dag:
Black Dyke Mills Band - British Music for Brass Band - Elgar, Severn Suite op87 / Rubbra, Variations on "The Shining River" / Fletcher, Epic Symphony / Ball, Sinfonietta "The Wayfarer" - dir. Newsome, Parkes
Dette er en RCA innspilling fra 1977
Absolutt en skive å anbefale de med anglofile musikkgener.
Her får en også høre mye av hva en tubarekke betyr for musikken.
Neida, skyldes bare en omlegging av siten. Denb er lovt å starte opp igjen til helgen.otare skrev:Ny CD fra "Please buy me..." promosjonen (som nå ser ut til å være avsluttet) på Hyperion: