Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Mahlers 3.symfoni med Gary Bertini, og jeg spiller med.

Fint med trompet, som emotikon sier, og særdeles fredelig på trombone. Pause i tre hele satser på en lang Mahler-symfoni er vel litt i overkant hvis man liker jobben.
    Offstage solisten må bare spille så pent at trombonistene ikke sovner.

Vet du Jørgen, det der har jeg aldri gjort. Hånden på hjertet. Kanskje på tide å teste ut.
    Jeg tok opp trompeten for første gang på ca tre mnd. i går- fikk faktisk ikke lyd de første minuttene :'(
    Dette blir en lang og smertefull opptrening kjenner jeg.

Ble det suksess med "keck im Ausdruck" ?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    emotikon skrev:
    Takk for den otare.
    Skal se om jeg finner noen lytteksempler.
    Du vet jo hvor jeg bor :D
    Kjørte forbi deg her en ettermiddag. Du har mange musikk"naboer" etterhvert. Må stikke innom deg snart kjenner jeg. Har jo ikke hørt nyhøytalerne heller.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Den NYP/Bernstein innspillingen frister sykt mye nå Jøgga.
    Mye Bernsteinsnadder til en billig penge nå......
    Ekstremt viktig info der, erato. Jeg har bare M.3 Bernstein på LP, ble fort frelst på den, og har vært på nippet til å kjøpe svindyr Bernstein/Mahler-boks flere ganger, dette er det jeg har ventet på.
    Du fortjener bonus ! :)

Jørgen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Den NYP/Bernstein innspillingen frister sykt mye nå Jøgga.
    Mye Bernsteinsnadder til en billig penge nå......
    Ekstremt viktig info der, erato. Jeg har bare M.3 Bernstein på LP, ble fort frelst på den, og har vært på nippet til å kjøpe svindyr Bernstein/Mahler-boks flere ganger, dette er det jeg har ventet på.
    Du fortjener bonus ! :)

Jørgen
    Ca 60 pund tilsammen for disse to på mdt (som dessverre er litt dyr i transport så det kan lønne seg å lete andre steder). Det bør være mulig å få begge boksene inn i landet for en tusenlapp til sammen inkl mva.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Jøgga skrev:
    Mahlers 3.symfoni med Gary Bertini, og jeg spiller med.

Fint med trompet, som emotikon sier, og særdeles fredelig på trombone. Pause i tre hele satser på en lang Mahler-symfoni er vel litt i overkant hvis man liker jobben.
    Offstage solisten må bare spille så pent at trombonistene ikke sovner.
    Vet du Jørgen, det der har jeg aldri gjort. Hånden på hjertet. Kanskje på tide å teste ut.
    ...........
    Dette må du bare prøve. Jeg kjører AKG K701 til dette formålet i isolat på loftet, for hverken elektrostatene eller familien verdsetter meg med Jochum i Bruckner. (kan du forstå det? :-\ )
    Noter med utskrevne orkesterstemmer kan du kjøpe billig som pdf-filer hos www.orchmusiclibrary.com
    Glimrende konsept, anbefales alle som vil leke orkestermusiker. :D

PS: emotikon, du må bare få med deg Philip Smith på offstage posthorn i M3 med Bernstein/NYP!
    Det blir som H. Haukås sa etter å ha spilt den i Bergen med Ceccato: "Ikke et sete var tørt!"

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På min vei til den daglige melk-og-brød-butikken 200m fra hjemmet passerer jeg en liten bruktbutikk som lever av brukte dataspill og enda mer brukte herremagasiner. Der har de heldigvis ikke greie på klassisk musikk, slett ikke på CD og enda mindre på vinyl, så det lille som måtte dukke opp grabber jeg til meg umiddelbart for særdeles hyggelige priser. Og idag så jeg denne gjennom vinduet fra gaten, og kunne ile til og handle raskt. Spilles nå.

10 LPer med Tsjaikovskij. Syv symfonier med Igor Markevitch/London Symphony Orchestra, og fire orkestersuiter med Antal Dorati/New Philharmonia Orchestra. Philips 6799 002.
    ´Mint condition´ og så billig at det er nesten pinlig. Og vinyl er vinyl.

PS: Jeg kan ikke huske å ha hørt disse orkestersuitene før. Litt nettsøk viser meg at disse med Dorati fins utgitt på dobbel-CD i serien Decca Legendary Recordings- The Originals.

Det låter snadder, syns jeg.

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Jøgga skrev:
    På min vei til den daglige melk-og-brød-butikken 200m fra hjemmet passerer jeg en liten bruktbutikk som lever av brukte dataspill og enda mer brukte herremagasiner. Der har de heldigvis ikke greie på klassisk musikk, slett ikke på CD og enda mindre på vinyl, så det lille som måtte dukke opp grabber jeg til meg umiddelbart for særdeles hyggelige priser. Og idag så jeg denne gjennom vinduet fra gaten, og kunne ile til og handle raskt. Spilles nå.

10 LPer med Tsjaikovskij. Syv symfonier med Igor Markevitch/London Symphony Orchestra, og fire orkestersuiter med Antal Dorati/New Philharmonia Orchestra. Philips 6799 002.
    ´Mint condition´ og så billig at det er nesten pinlig. Og vinyl er vinyl.
    Det låter snadder, syns jeg.
    En trevlig berättelse med lyckligt slut, kunde gott tänka mig en sådan bruktbutik i min närhet... :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler spiller Beethovens pastoralsymfoni i 1947 mens jeg lager hjemmelaget tacokrydder. Nam.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk bladet BBC-Music Mag i posten i dag. Så flott at månedens cd er Mendelssons symfonier nr1 og 4 spilt av Bergen filharmoniske orkester dirigert av Andrew Litton. Platen som følger med er forresten veldig bra denne gangen og...

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Filharmonien her i regnbyen er månedenes CD som har blitt anmeldt, ikke månedenes CD som følger med. Forvirrende, det der.

Jeg hører på Händel-operaer om dagen, en flott boks jeg snappet opp på Apollon tidligere i uken. Akkurat nå Radamisto.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå at jeg var noe tvedtydig ::). Platen med BFO/Litton er "disc of the month" i anmeldelsene. Ellers er vi jo helt enige om at Chopin platen som medfølger bladet er helt flott :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde skjønt det dersom jeg hadde vært kar om å lese bladet ennå... men det rakk jeg ikke grunnet Furtwangler-boksen fra Audite (merkelig men litt besnærende lyd forresten) og hjemmelaget taco, så det er nok jeg som er treig. Status quo med andre ord :)

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du virker ikke veldig treg for meg ;). Går vel fort i svingene her og til tider. Så hyggelige ting som klassisk musikk og matlaging kan føre til så mangt...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brahms' klaverkvartett nr.1 op.25, med Capucon-brødrene, Causse og Angelich på Virgin. Inntagende i høy grad. Musikkens mørke undertone i kombinasjon med ungdommelig nerve og glød (skrevet i 1861), musikere som får ut bredde og dybde, tillike med praktfull lyd gjør dette til en meget attraktiv utgivelse.

B

BTS

Gjest
    Nu spelas Georg Philipp Telemann, Suite in A minor for flute.
    Philharmonia Orchestra och Yehudi Menuhin på pulten. Året är 1963 och det svänger. :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bruckners 7. med Jansons og Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (BRSO) på BR klassik, live-innspilling fra Musikverein i 2007. Jansons er sjefsdirigent for dette orkesteret og for Concertgebouw, to av verdens fremste.

I mitt stille sinn sammenligner jeg ofte BRSO med The Cleveland Orchestra. Inge svake ledd eller grupper, homogen klang i gruppene og i hele orkesteret og helt fabelaktig konsentrasjon tvers igjennom hva som måtte stå på programmet. Nivået er så høyt at de kan takle hva som helst.

BRSO har spilt mye Bruckner. Orkesterets første sjefsdirigent het Eugen Jochum (i perioden 1949-1961), den dirigenten som sammen Günther Wand kanskje knyttes sterkest til denne komponisten. Jansons' forgjenger, Lorin Maazel, dirigerte også Brukner ofte, gjerne og godt. De har altså Bruckner i ryggmargen.

Denne utgivelsen har vært en stor opplevelse her i gården. Bruckners lange forløp og linjer tegnes tydelig. Den tette orkestreringen trenger en dirigent som holder kreftene i sjakk. Jansons gjør det, det skapes intens spenning og høydepunktene blir virkelig høydepunkt. I et landskap med bare høye trær, ser en bare trær og ikke mye landskap. Det er krefter nok i massevis (og som det klinger!), men de holdes i tømme. Et viktig alternativ til mange andre innspillinger som enten favoriserer strykere eller messingblåsere.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dagens Mozart er trio i ess-dur for piano, klarinett og bratsj K 498, med tilnavnet "Kegelstatt". Andras Schiff trakterer Mozarts piano, og blir spilt i senk av klarinetten i alle dynamiske nivåer utover mf. Slik er det, men han musiserer ellers ypperlig. Interessant nok med en lytt i chez Mozart.

Dette er en cd fra Warners Schiff-boks, som inneholder mangt godt. I likhet med det meste av konservert klassisk er også denne å få på bransjens kontinuerlige januar-salg.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Smetter inn enda en stubb i det voldsomme kjøret som er på klassisk-avdelingen for tiden. Nå Shostakovich 8. symfoni med Mravinsky og Leningrad filharmoniske (Regis). Etter å ha hørt på flere ikke-russiske versjoner i det siste (Previn/LSO, Jansons/Pittsburgh SO, Haitink/Concergebouw), er dette absolutt the real thing. Dårlig lyd, dypt gripende tolkning. Kolossal musikk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Schumann er inne i år, og jeg følger opp med fine bruktkjøp. Idag må jeg bare ha litt mer vinyl.

Walter Gieseking spiller Kinderszenen, og pianokonserten med Karajan og Philharmonia Orchestra.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Filharmonien her i regnbyen er månedenes CD som har blitt anmeldt, ikke månedenes CD som følger med. Forvirrende, det der.
    ..........
    Er BFO/Litton å få kjøpt i butikk i metropolen i vest? Er det noen butikker igjen der som har denslags?

J

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.180
    Sted
    Trondheim
    Orkestermusikk av Gabriel Pierné. Kan ikke få rost denne glemte komponisten nok.

Oppfinnsomt. Melodiøst. Flott orkestrert. What's not to like?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Barokk-trompet spilt av Niklas Eklund

Fra en flott serie på Naxos: The Art of the Baroque Trumpet

Niklas Eklund er barokktrompet-spesialist, og det høres. Maken til trompetlyd skal man lete lenge etter. Disse gamle instrumentene gir en helt egen varm myk klang. Dette var før ventilene var oppfunnet, og man skiftet ut rør og schallstykker for å skifte toneart, og noen brukte trompeter med 3 eller 4 hull i røret, som på en fløyte, for å kunne spille flere toner i skalaen.

Eklund spiller på en rekonstruksjon laget av Rainer Egger i Basel.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Er BFO/Litton å få kjøpt i butikk i metropolen i vest? Er det noen butikker igjen der som har denslags?

J
    Apollon Neumann lever ennå! Om akkurat denne innspillingen er inne vet jeg ikke, men de har i alle fall pleid å være rimelig velassorterte på BFO-innspillinger.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Apollon Neumann lever ennå! Om akkurat denne innspillingen er inne vet jeg ikke, men de har i alle fall pleid å være rimelig velassorterte på BFO-innspillinger.
    Gode gamle Apollon, det skal bli kjekt å se igjen. Vi snakker Nygårdsgaten antar jeg?

Her starter dagen med Bach og Angela Hewitt, før fast post på radio.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Gode gamle Apollon, det skal bli kjekt å se igjen. Vi snakker Nygårdsgaten antar jeg?

Her starter dagen med Bach og Angela Hewitt, før fast post på radio.
    Klassiskavdelingen er i kjelleren i utsalget i Neumannsgate, parallellt med Vaskerelven, på vei bort mot kinoene.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.447
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gott der ist Sonn und Schild.

Bachs kantate 79 altså. Suzuki dirigerer. Er han litt tammere enn han pleier i denne mon tro? Serien forøvrig er jo ypperlig.

B

BTS

Gjest
    Inköpt för ca 24 år sedan då CD'n var ny i huset och avspelad idag... :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.447
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tåler en krigshest fra DG111. Lorin Maazel og Berlinerfilharmonikerne i Mendelsohns "italienske" symfoni.

Ikke som Norrington, men godt er det allikevel.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Schumann strykekvartetter er nytt for meg. Skulle tro jeg var født i går....

Utmerket tolkning og innspiling.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.447
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og et flott omslagsbilde.

Emil Gilels har spilt LvB op. 31/3 igjen. Dobbel takk til awe, som pushet både Gilels nestenkomplette Beethoven for et par år siden og den spesifikke sonaten nå i det senere.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.447
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Karajans vakre innspilling av Die Walküre.

Foretrekkes foran Solti av enkelte. Regn meg inn blant dem.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eklunds Naxos serie er bare super Jøgga!

Bernt: litt kvartett på meg også tidligere i dag.
    Drømmer meg vekk slik som bildet og komponist gjør. Musikk jeg virkelig liker og spiller bra gjør de også.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn