Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Hva med Uchida i Schubert? De har en 8 CD boks med hennes Schubertinnspillinger (Philips) på Amazom.co.uk til 18£.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Stemmer på en prikk som vanlig, Vidar P. Kjøpte den på vinyl etter å ha lest Aus Der Reihe. Dog var den utgitt på Helidor, litt mer kjøtt på beinet i utgaven i DG111boksen.

Steinar, takk for tips om livsnødvendigheter, slikt liker vi !

Jeg blar meg videre i DG111 og hører på denne skjønnheten. Jeg er svak for kor, det kommer jeg ikke utenom.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ........... klassekameraten til Jøgga ...KV545
    Heh, det er vel å ta hardt i. Kunne vært kjekt, forresten, kanskje jeg hadde fått sving på barne-sonaten da. Venstrehånda mi føler seg invalid i møtet med 1.satsen der.

Kjøpte forresten billett til konserten hans her denne uken, blodfan som jeg er.
    Og nå Schumann, syns det er fine versjoner på denne platen

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Steinar_Lund skrev:
    Roberten: Det er mulig denne er anbefalt tidligere i de 356 sidene i denne tråden, men jeg vil uansett trekke frem Brahms' 4. symfoni med Carlos Kleiber. Man kan ikke leve uten! :)
    Den kjøpte jeg senest for noen dager siden, kunne ikke vært mer enig. Komplett Kleiber er en god plan, tror jeg.

Nå går det i fransk opera, ikke akkurat hverdagskost. Iphigénie en Aulide fra denne:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jøgga skrev:
    Valentino skrev:
    ........... klassekameraten til Jøgga ...KV545
    Heh, det er vel å ta hardt i. Kunne vært kjekt, forresten, kanskje jeg hadde fått sving på barne-sonaten da. Venstrehånda mi føler seg invalid i møtet med 1.satsen der.

Kjøpte forresten billett til konserten hans her denne uken, blodfan som jeg er.
    Og nå Schumann, syns det er fine versjoner på denne platen
    Kan man presse deg til å si noe mer om denne utgivelsen, Jøgga ? Jeg ble veldig interessert i den etter å ha lest omtalen i desembernummeret av Gramophone.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Andsnes sin Mussorgsky er veldig god, syns jeg, den har tyngde og storhet og følelser i rikelig monn. Samtidig virker den balansert og overveid, spesielt i sammenlikning med den berømte versjonen til Svjatoslav Richter. Richter er ofte nevnt som referanse i ´Bilder´, det er tolkninger som framstår som nesten sinnsyke for meg i sin intensitet. Jeg foretrekker Andsnes, litt mer disiplinert, og syns ofte at lidenskapelige russere på piano kan bli vel slitomt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjører jo NRK Hovedscenen Andsnes i Pictures Reframed (sic) i kveld. Kan jo være en audiovisuell spektakularitet, skal man dømme etter dokumentaren i går.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Tusen takk for tipset, erato. Har ikke fått med meg dette før nå – vet du om dette er konserter en typisk bør ha kjøpt billett til på forhånd? De er ikke lengre tilgjengelig fra Billettservice.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pleier å gå greit om en møter ca en halvtime før. Jeg tror jeg stiller, et favorittverk som jeg har hørt live i hvert fall 3 ganger (+ at jeg har en innspilling på LP, 2 på CD og en på DVD - Gardiner i San Marco i Venezia som verket ble skrevet for). Informasjonen om konserten står i BTs konsertoversikt i søndagsnummeret.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Glimrende! Da prøver jeg meg i kveld.

Jeg fortsetter utforsking av ukjente operaer, nå Rachmaninoffs (!) The Miserly Knight.

B

BTS

Gjest
    Just nu hörs det ut som att salig Sir Yehudi Menuhin är en god vän,
    det spelas friskt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Under skyskraperne.

Pussig med disse krigshestverkene som plutselig fremstår just right når ting stemmer: Dvorak 9. Berliner Philh, Kubelik, i DG 111.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Inspirert som jeg ble av siste taler har jeg også vært under skyskraperne, Kubelik style. Nå er vi her

erato og Wright er to særs heldige figurer i kveld.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Først ble det litt Valen på meg:

For meg blir det litt feil med sanger med klaverakkompagnement i denne stilen. Siden han verken bruker rytme eller melodi for å uttrykke seg, men arbeider mer med klanger, trengs det orkester. Den siste halvdelen av CDen er med orkesterakompagnement, og da lyder det beder i mine ører.

Nå blir det Haydn:

Jeg registrerer at en del ikke er helt fornøyd med Jacobs' tolkning, men det kan jeg ikke skjønne. Dette lyder da helt fabelaktig?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Enig. Jeg vil si den står seg meget godt mot både Karajans og Gardiners skapelse.

Jøgga, takk for anmeldelsen, det ble tungen på vektskålen for min del. Blir kjøpt i løpet av uken.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Enig. Jeg vil si den står seg meget godt mot både Karajans og Gardiners skapelse.
    ..............
    Må faktisk si meg enig der, selv om jeg ikke har lyst å rangere disse. De er så forskjellige at jeg velger å holde dem høyt hver for seg. Det gjelder faktisk Harnoncourt og McCreesh sine versjoner også. Det er deilig, og jeg har gitt meg ende over og anskaffet alle. I sum forteller dette ikke så lite om kvalitetene i dette verket.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Markerte måkeskrik til "Il vecchio castello" var en spesiell effekt.... slik er det med konserter ute i provinsen :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    erato og Wright er to særs heldige figurer i kveld.
    Nå er jeg en enkel sjel, men jeg er ganske sikker på at du har rett. Det var tildels de glade amatørers band, men med en smule velvilje skulle det mye til for å ikke ha en utmerket aften.

Koret var herlig rikt; de som ikke tror på psykoakustikk kan for øvrig ikke ha gått på en konsert med annet enn alkoholiserte gamle gubber – her var mer enn bygget å hvile øynene på. ;) Det var tydelig at en del av koristene begynte litt usikre og forsiktige, virkelig morsomt å se hvordan de i løpet av konserten blomstret og levde seg inn i historien.

Hadde jeg tenkt på det skulle jeg tilkjennegjort signalement så jeg var til å spore opp – om noen så en ung jypling i tredelt grå dress er faren stor for at det var meg.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Wright skrev:
    Nå er jeg en enkel sjel, men jeg er ganske sikker på at du har rett. Det var tildels de glade amatørers band, men med en smule velvilje skulle det mye til for å ikke ha en utmerket aften.

Koret var herlig rikt; de som ikke tror på psykoakustikk kan for øvrig ikke ha gått på en konsert med annet enn alkoholiserte gamle gubber – her var mer enn bygget å hvile øynene på. ;) Det var tydelig at en del av koristene begynte litt usikre og forsiktige, virkelig morsomt å se hvordan de i løpet av konserten blomstret og levde seg inn i historien.
    Gav du deg ikke til kjenne ? Jeg var da overbevist om at du og erato møtte hverandre over en stiv en etter konserten.
    Uansett høres det ut som en utmerket aften, for å bruke dine egne ord. Jeg har spillt verket en gang til i kveld, og jeg er nok for første gang litt trist over at jeg er i Oslo og ikke Bergen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    ... Koret var herlig rikt; de som ikke tror på psykoakustikk kan for øvrig ikke ha gått på en konsert med annet enn alkoholiserte gamle gubber – her var mer enn bygget å hvile øynene på. ;) ......en ung jypling i tredelt grå dress ....
    Skjønner. Ser for meg en velkledd kor-aspirant til høsten.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    Jeg har spillt verket en gang til i kveld, og jeg er nok for første gang litt trist over at jeg er i Oslo og ikke Bergen.
    Det er mye ved Bergen en kan savne på østlandet – vet ikke om det er det dårlige været (som har vært veldig bra i høst) som gjør at folk har mye tid til inneaktiviteter eller noe annet som gjør utslaget. Tidligmusikkmiljøet i Bergen er faktisk ikke hakkende galt – og til å være en såpass liten by er det å i det hele tatt ha et slikt miljø mer enn en kan forvente.

Jøgga skrev:
    Skjønner. Ser for meg en velkledd kor-aspirant til høsten.
    ;D Min sangstemme er dessverre uegnet til alt annet enn å skremme bort kråker. Mon tro om de trenger noen til å bake kaker til øvelsene sine?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Med DG111 fikk jeg endelig i hus Carmina Burana versjonen som vreden anbefalte tidlig i høst. Det er lett å forstå vredens entusiasme. Det er også oppe og avgjort at denne ikke blir soundtracket til bilturer på øde veistrekninger i vintermørket.

V

vredensgnag

Gjest
    Æres den som æres bør. Det var Berxter som satte meg på rett spor når det gjelder Carmina Burana, som jeg hadde et mildt sagt endimensjonalt forhold til før jeg ble veiledet. Men morsomt nok fikk jeg overvære en nydelig oppførelse kort etter at jeg ble opplyst.

Herlig verk - og en flott versjon. Har hørt noen forskjellige nå, og denne er min favoritt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:

Jeg registrerer at en del ikke er helt fornøyd med Jacobs' tolkning, men det kan jeg ikke skjønne. Dette lyder da helt fabelaktig?
    Jeg er ikke så begeistret som jeg var da Årstidene landet (et verk hvor jeg synes at Karajan er humørløs).
    Mulig at jeg rett og slett liker Årstidene bedre, og at Gardiners Skapelsen holder utmerket standard.
    En annen sak er at desse mellombelshøgtalarane mine låter ofsleg mellombels...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er interessant å merke seg at den meget fromme mannen Jochum eksellerte i spektakulært verdslige verker, så som "Carmina Burana" og "Der Freischütz". Særlig sistnevnte får en gruoppvekkende tolkning (DGG, som det het den gangen), med mer krutt og nerve enn den langt mer berømte Kleiber-innspillingen.

I det hele tatt har jeg liten tro på svart-hvitt-fremstillingene som florerer i denne tråden for tiden. Lang Lang og Maisky er bare fæle og fy-fy, mens alle C. Kleibers innspillinger er best. Maisky er god nok for Argerich og Kremer, men overhodet ikke akseptabel for Hifisentralens ekspertise. På tide med en reality check? Rådet er velment fra min side, om noen skulle være i tvil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Kleiber-innspillingen av Freischütz var omdiskutert da den kom. Man mente bl.a. at tempoene var for ekstreme, og en del hadde problemer med at man brukte skuespillere i dialogene slik at man fikk litt forskjell på sang- og talestemmene til de samme personene. Selv likte jeg Kleibers Freischütz fra første stund. Siden det ikke er noen dyptpløyende opera som man må ha mange versjoner av, har jeg aldri brydd meg om å skaffe meg en annen innspilling, så det kan godt være at det finnes andre som er bedre. I mine ører er det en "saft" og "schwung" i Kleibers innspilling som går rett hjem hos meg, men noen vil sikkert finne det litt vulgært.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    awe skrev:
    Det er interessant å merke seg at den meget fromme mannen Jochum eksellerte i spektakulært verdslige verker, så som "Carmina Burana" og "Der Freischütz". Særlig sistnevnte får en gruoppvekkende tolkning (DGG, som det het den gangen), med mer krutt og nerve enn den langt mer berømte Kleiber-innspillingen.
    Mest velsolgte anbefalingen jeg har lest på lenge, awe. Man takker.

awe skrev:
    I det hele tatt har jeg liten tro på svart-hvitt-fremstillingene som florerer i denne tråden for tiden. Lang Lang og Maisky er bare fæle og fy-fy, mens alle C. Kleibers innspillinger er best. Maisky er god nok for Argerich og Kremer, men overhodet ikke akseptabel for Hifisentralens ekspertise. På tide med en reality check? Rådet er velment fra min side, om noen skulle være i tvil.
    Lite her i verden er vel sort/hvitt, selv snø og sot har utallige nyanser. Nå vet jeg ikke om det var meningen, men jeg ble i godt humør av reality checken din, glimt i øyet.

Alfred tar farvel. Igjen og igjen. Denne kommer jeg til å gi i julegave til alle som vet å sette pris på slikt.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har de senere år prøvd å ta meg inn i en for meg ny del av musikkverdenen.Den klassiske. Har i den forbindelse funnet meg et loppemarked som flommer over av klassisk musikk på velholdt vinyl. Prisene er mer enn overkommelige og gir mulighet for å teste ut ting jeg ikke aner hva er. Denne ga jeg 10 kr. for og liker den godt.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med Chopin; denne gang med fr. Argerich med venner:

Ah, det ble uleselig: PC 1(M/Abbado) og en drøss preludier.
    B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    rørlig skrev:
    Har i den forbindelse funnet meg et loppemarked som flommer over av klassisk musikk på velholdt vinyl. Prisene er mer enn overkommelige og gir mulighet for å teste ut ting jeg ikke aner hva er. Denne ga jeg 10 kr. for og liker den godt.
    Du må mer enn gjerne dele med oss hvor det loppemarkedet befinner seg :) :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    rørlig skrev:
    Har i den forbindelse funnet meg et loppemarked som flommer over av klassisk musikk på velholdt vinyl. Prisene er mer enn overkommelige og gir mulighet for å teste ut ting jeg ikke aner hva er. Denne ga jeg 10 kr. for og liker den godt.
    Du må mer enn gjerne dele med oss hvor det loppemarkedet befinner seg :) :)
    Sjansen for det er vel som å vinne i lotto... ;)

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo fristende å dele, og siger man A så siger man B, men jeg tror jeg allikevel avventer. ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Helt tilfeldig dukket denne opp i iTunes på kontoret:

Lenge siden jeg har hørt den så jeg satte den like godt på. Spennende klanger. Stort sett kjente komponister (Mozart, Gluck, Kraus, Süssmayr ispedd noen tyrkiske komponister og litt tyrkisk folkemusikk), men de spilles med en orientalsk "schwung" (andre posten på rad der jeg bruker det ordet !) som gir musikken en friskhet som den noen ganger savner i tradisjonelle innspillinger. Morsomt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    friedman, du har muligens den flotteste signaturen jeg har sett på denne siden av verdsveven. Kan jeg huske rett dersom jeg tror det dreier seg om en norsk komponist ?

Jeg har fått Haydns messer i hus og inn på harddisk, du grønne glitrende for en opplevelse !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn