Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar O skrev:
    Tillater meg et spørsmål til dere som er bevandret innom det klassiske.

Har streifet endel på Europadisc sidene nylig, og har lagt til endel til "wishlist".
    Er det noen andre salg jeg bør se nærmere på?

Mvh
    Tja, det dundrer på med tilbud overalt. Merk at mange kampanjer er tidsbegrensede. Hvis det gjelder spesielle salg må vi nesten vite hva du kikker etter. Når det gjelder hvilke nettsteder du bør sjekke dersom du er på jakt etter en god pris, er vel flg de viktigste:

mdt.co.uk
    europadisc.co.uk

prestoclassical.co.uk
    amazon.com
    amazon.co.uk
    amazon.de

Jeg har også brukt hmv.com (shipper fra UK) og jpc.de.

Merk at forsendelseskostnader kan variere en god del, legg varenen i kurva og gå helt frem til betaling så ser du totalkostandene før du trykker på kjøp. mdt har gode priser, men er håpløse på frakt for større bokser, når det gjelder frakt er det få som slår amazon.co.uk.

S

Steinar O

Gjest
    erato skrev:
    Steinar O skrev:
    Tillater meg et spørsmål til dere som er bevandret innom det klassiske.

Har streifet endel på Europadisc sidene nylig, og har lagt til endel til "wishlist".
    Er det noen andre salg jeg bør se nærmere på?

Mvh
    Tja, det dundrer på med tilbud overalt. Merk at mange kampanjer er tidsbegrensede. Hvis det gjelder spesielle salg må vi nesten vite hva du kikker etter. Når det gjelder hvilke nettsteder du bør sjekke dersom du er på jakt etter en god pris, er vel flg de viktigste:

mdt.co.uk
    europadisc.co.uk

prestoclassical.co.uk
    amazon.com
    amazon.co.uk
    amazon.de

Jeg har også brukt hmv.com (shipper fra UK) og jpc.de.

Merk at forsendelseskostnader kan variere en god del, legg varenen i kurva og gå helt frem til betaling så ser du totalkostandene før du trykker på kjøp. mdt har gode priser, men er håpløse på frakt for større bokser, når det gjelder frakt er det få som slår amazon.co.uk.
    Takker.

Det med fraktkostnader har jeg fått med meg og ser f. eks at MDT har et godt påslag der.
    benytter MDT, Amazon uk og europadisc for det meste.

Har lagt til side endel EMI innspillinger jeg ikke har fra før, hos Europadisc. Generellt sett er jeg på jakt etter god klassisk musikk på salg. Ingen spesielle innspillinger egentlig, med unntak av at kona ønsker seg klassisk musikk med vakker korsang :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Har du Sacred Music-boksen fra Harmonia Mundi, Steinar O? Her har du kirkemusikkens høydepunkter gjennom historien, i innspillinger jeg oppfatter som svært gode. Og kormusikk er jo sentralt gjennom hele utviklingen. Ellers er det vanskelig å komme utenom Bach-kantater. Harnoncourts komplette boks får du til en god pris på Europadisc, de har vel også salg på Gardiners Soli deo Gloria-innspillinger om jeg husker rett.

Hører på nummer 7 i Gardiners kantateserie nå; BWV 149 Man singet mit Freuden vom Sieg.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BTS skrev:
    Så vackert, så vackert. :) :'(
    Takker for tipset, denne mangler jeg.
    Den finnes nå på dobbel-cd sammen med Verdis store Requiem, og der har Muti visstnok gjort det bra. Julehandel er gøy!

B

BTS

Gjest
    Kvällen startar med ett kärt återhörande av en favorit,
    Beethovens Fantasia i C-dur, i en mirakulös upptagning
    från Abbey Road Studios 1967. Bättre än så här blir det inte. :)
    Bör avnjutas på hög volym...

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    I jakten på gammel og lite hørt vinyl i hylla fant jeg denne med Trio di Trieste. Morsomt spilt og en god monopressing med enorm dynamikk. Iflg Deutsche grammophon: "can be played only on 33 RPM instruments with a cartridge with microsapphire which puts a pressure of about 8-10 grammes on the record or with a special stereo cartridge of 5-6 grammes". Nå kjente jeg at jeg savner en SPU mono.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Schnittke’s strykekvartett no.2 med Kronos Kvartetten. Skrevet i 1980 og uten det voldsomme tungsinnet som preget noen av hans senere stykker. Ekspressivt, dynamisk og en flott innspilning.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, der har jeg et hull. I det hele tatt burde jeg forske på Kronos' diskografi.

The Gulda Mozart tapes vol. I. Dette er fine greier.

Nå for tiden får man også vol. I og II i samme pakke tror jeg.

S

Steinar O

Gjest
    Wright skrev:
    Har du Sacred Music-boksen fra Harmonia Mundi, Steinar O? Her har du kirkemusikkens høydepunkter gjennom historien, i innspillinger jeg oppfatter som svært gode. Og kormusikk er jo sentralt gjennom hele utviklingen. Ellers er det vanskelig å komme utenom Bach-kantater. Harnoncourts komplette boks får du til en god pris på Europadisc, de har vel også salg på Gardiners Soli deo Gloria-innspillinger om jeg husker rett.

Hører på nummer 7 i Gardiners kantateserie nå; BWV 149 Man singet mit Freuden vom Sieg.
    Som nevnt så har jeg Sacred Music boksen, men den er ikke påbegynt. Takk for tipset.
    Skal sjekke ut de øvrige tipsene.

Utover det, så kjøper jeg mye av den musikken som anbefales i denne tråden.

God helg :)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Valentino skrev:
    Ah, der har jeg et hull. I det hele tatt burde jeg forske på Kronos' diskografi.
    Det burde vi alle!

”John’s Book of alleged Dances” er akkurat hva det høres ut som, dansemusikk for ikke-eksisterende trinn. For strykekvartett og prepared piano som er samplet og loopet, tilegnet Kronosene av Adams. Umiddelbart kan musikken virke litt overfladisk og lett, men da har en misforstått. Den er morsom og tilgjengelig uten å fremstå som grunn.

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Forbereder opptak av pilotsending i morgen til noe som kan bli et lite klassiskprogram på radio, så har lest og hørt mye rart i løpet av kvelden. Det er velkjent at Decca før Solti-Ringen fikk laget Stierhorn til erstatning for de amerikanerne tok som krigsbytte fra Bayreuth, men det er kanskje mindre kjent at trafikkstøy var et problem når de hadde åpnet inn til den blå salen for å spille på to av disse – dette ble løst ved å gi et par flasker cognac til politiet, som så omdirigerte trafikken i kvartalet. They don't make them like that anymore!

Har ikke tall på hvor mange 2. akter av Götterdammerung jeg har hørt utdrag fra i løpet av kvelden, men det begynner å bli noen.

Nå sammenligner jeg første del av en del juleoratorier – René Jacobs' spiller i øyeblikket, straks går Richter på spilleren, Gardiner skal forhåpentligvis få plass han også.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Monteverdis Vesper for den velsignede jomfruen, med Gardiner

not particularly historically informed
    men kurerer gruff!

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Har prövat denne tre gånger nu och jag får det ikke till, samspelet mellan orkestermedlemmar och mellan orkester och kör är ikke helt i topp, faktiskt långt ifrån, det spelas och sjungs närapå uselt om jag for lov att säga så, i tillägg brukas en märklig mikrofonuppställning med en förvirrande ljudbild som resultat.
    Skulle vilja höra någon annans syn på denna...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Denne. Har i lengre tid drevet og puttet sammen en samling av Handels 17 oratorier - det er operaene hans som har vært det store hos meg, og som er det fortsatt, men ett og annet oratorium blir det da alltids tid til - og denne trippelen kom jeg over til 13 £ på hmv.com (som shipper fra UK), så da var det bare å slå til. Gode sangere, og luftig og veloppløst lyd.

Men nå er det snart poppkviss.

Edit: AH! Min favoritt Who-låt; Pictures of Lily. Noen som vet hva den handler om?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Travelt kaos med julehandel, men jeg klarer å raske med meg litt billig-bonus til meg selv før jul

Symfoni nr.2 er kanskje ikke blant de mest kjente, men jeg syns den er veldig god. Anbefales også for ennå-ikke-Bruckner-frelste.

Og da er den fine Bruckner-serien til Georg Tintner komplett hos meg, og det er på tide å hvile.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Ser man det, jeg er på Bruckner selv i skrivende stund.
    Egentlig skulle jeg vært på full fart ut på mitt første hfsbesøk, men det gikk brått og smertefullt opp for meg at tiden har løpt fra meg og at jeg ikke rekker Aktiv Klassisk/Brendel/DG 111boksen. Derfor Die 3 Messen/Jochum/Des Bayerischen Rundfunks(for et navn !) mens jeg utøver fosterstilling på sofaen. Men så, opp og frem !
    Tapre helters fødeland og alt det der.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En gang innimellom må jeg høre meg litt opp på Schlubbert, som jeg (som kjent) ellers ikke har den helt store personlige aktelse for, kontroversielt nok. En ting får vel være at han etter latende hadde moralske standarder verdig en primat i beste fall, men medisinsk sett var han jo et morsomt kasus siden han representerte en pletora av de aller fleste på det tidspunktet kjente kjønnssykdommer. Det får så være. Noen stykker er jo fine da.

Nå mens jeg forsøker å sette opp alt rundt min nye effektforsterker hører jeg på en real sjeldenhet, som vel antakelig ennå er å få på Classic Records, etter endel krøll med rettigheter.

http://store.acousticsounds.com/d/1...rtet-Schubert_Trout_Quintet-200_Gram_Vinyl_LP

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    En gang innimellom må jeg høre meg litt opp på Schlubbert, som jeg (som kjent) ellers ikke har den helt store personlige aktelse for, kontroversielt nok. ........
    Interessant det med Schubert, Vidar P. Både Franz S og andre komponister fra den samme epoken forfører med henrivende vakre ting, mens de på andre siden kan være skuffende uinteressante og til tider irriterende. Det var noe med mentaliteten i tiden de levde i som er nesten uforståelig for oss (meg) idag. Der plasserer jeg både Schubert, Schumann og Berlioz, og delvis Mendelssohn. Og Liszt forvirrer meg stadig.

Men, nå spilles det musikk fra en helt annen tid
    Alessandro Scarlatti: Il primo omicidio

Dette er drapshistorien om Kain og Abel, som oratorium.
    Mesterlig av Scarlatti, og mesterlig av Rene Jacobs og Akademie für alte Musik Berlin

PS: glemte å nevne, dette er ett av gullkornene i HM Sacred Music

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Robert Simpsons 9. kvartett, 32 variasjoner og fuge over et tema av Haydn. Besnærende vakkert med stilinnslag av Beethoven og Shostakovich i behandlingen av materialet, koplet med partier som er åpenbart mer moderne.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden kantatene for 2. (og 3.) søndag i advent et tapt går BWV 36 nå om igjen fra sist søndag. Herreweghe.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johann Sebastian Bach dominerer på denne årstiden, og jeg liker det.

Her er huset tomt og jeg benytter anledningen til å spille orgelmusikk på realistisk nivå.
    Fra ´Leipzig Choräle´, nå BWV 662-664

Hans Fagius igjen, på Cahman-orgelet i Kristine-kyrkan i Falun.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Per Nørgårds syvende strykekvartett her. Helt vidunderlig musikk, og hans 3 symfoni på Dacapo er en av mine store oppdagelser i høst.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her rippes og nytes det norsk musikk, og det av ypperste kvalitet

Nils Geirr Tveitt: Suite nr.4, Brydlaups-suiten, fra det store Opus 151. Tveitt, en av våre aller største komponister.
    SSO med Ole Kristian Ruud låter utmerket på BIS, og vi får være litt storsinnet og tilgi dem cover-bildet, det fører nok til godt salg utenlands og det er jo bra.
    Både Hurwitz og jeg liker dette.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Jeg har aldri hørt Mauricio Kagel før, og slo til med denne da jeg fant den til 5£ på HMV-shop på Oxford street for 4 dager siden:

Det er jo ikke akkurat hverdagskost, men slettes ikke så vanskelig å høre på som jeg kanskje trodde. Det hjelper at det er små ensembler - spennede klanger og absolutt hørbart. Ikke grensesprengende, men det behøver jo ikke være det? En positiv opplevelse.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Winter & Winter har en serie med Kagel, bla hans Kompassrose stykker som jeg liker godt.

Og for ikke å snakke om hans Kåntrimiusik:

Noen som liker køntri her?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Kjente fiolinromanser med Grumiaux og de Waart, på Philips sin Universo-serie.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    En fin variant på Måneskinnsonaten, men første satsen på "Pathetique" helt på speed og vel så det, ikke helt min tekopp. Walter Gieseking/Emi.

Da var dette et finere bekjentskap, særlig Schumann-innspillingen. Min er på original Philips-vinyl med suveren lyd.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Furtwängler dirigerer Trauermarsch fra Götterdämmerung, Bayreuth 1943. Javisst knitrer det litt, men dette er magisk. Messingen slår meg bakover. Kanskje den mest bevegende sørgemarsjen jeg har.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Haydns Messe i B-dur, "Theresien-Messe" med Die Wiener Sängerknaben på Baccarola.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn