Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    Jeg har bare lest at de var på turne jeg. Det var litt av en bragd å få med hele Leningrad-orkesteret på europa-rundreise midt i svarteste kommunist-tida bare fordi dirigenten syntes teknikerne ikke var helt på høyden :)
    Det har du selvsagt rett i, Vidar P, det var en kombinasjon tenker jeg, de spilte inn en del annet også, med Rozhdestvensky som dirigent (og Rostropovitsj som solist). Når jeg leser i heftet til CD'en ser det for meg ut som om alle symfoniene er spilt inn i London, mens det opplyses på nest siste side, der de opprinnelige LP'ene er avbildet, at de to siste er tatt opp i Wien. Rart. Får undersøke litt!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden den ble anbefalt av Otare i samlingstråden så kan jeg jo like godt erkjenne at jeg sitter å hører på den på iMac mens jeg rabler på svineinfluensa-skriverier, og prøver å holde vaksineskepsis i realistiske proporsjoner blant mine helsearbeidere iallefall. For makan til tøvprat er det lenge mellom hver gang man hører, utenom instituasjoner som til vanlig hanskes med slikt iallefall.

V

vredensgnag

Gjest
    I naboleiligheten ble fire av fem rammet av svineinfluensa en tid tilbake. Faren i familien arbeider for Lilly Norge og de tok det meget alvorlig, heldigvis. Moren fikk komplikasjoner, og fikk midlertidige lammelser i ekstensormusklene i begge hender ... Deres glassklare råd forleden: vaksinér deg.

I mellomtiden lytter jeg også til Rubinsteins Chopin!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vaksinasjon er et godt råd, basert på den akkumulerte viten og kunnskap menneskeheten har erhvervet seg gjennom årtusener med sykdomsbekjempelse; og et som bør støttes av alle andre enn uinformerte faktaignoranter. Jeg har jobbet med denne saken, som kommuneoverlege og ansvarlig for slikt, siden april/mai, og er ikke så rent lite overbevist over det enorme materialet som ligger bak myndighetenes råd, som man bl.a finner på www.pandemi.no mens jeg lurer på når det skal bli straffbart for skepsisduster å få andres liv og helse på samvittigheten ved tøvete desinformasjon.

Chopin gir sinnsro; og denne boksen er slett ikke ueffen. Selv synes jeg at pianomusikk kanskje ofte er blant materialet som er mest om å gjøre å ha i flere tolkninger, så også Chopin; og jeg personlig anser Rubinstein å være en av flere artister man bør gjøre seg kjent med.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Vaksinasjon er et godt råd, basert på den akkumulerte viten og kunnskap menneskeheten har erhvervet seg gjennom årtusener med sykdomsbekjempelse; og et som bør støttes av alle andre enn uinformerte faktaignoranter. Jeg har jobbet med denne saken, som kommuneoverlege og ansvarlig for slikt, siden april/mai, og er ikke så rent lite overbevist over det enorme materialet som ligger bak myndighetenes råd, som man bl.a finner på www.pandemi.no mens jeg lurer på når det skal bli straffbart for skepsisduster å få andres liv og helse på samvittigheten ved tøvete desinformasjon.

Chopin gir sinnsro; og denne boksen er slett ikke ueffen. Selv synes jeg at pianomusikk kanskje ofte er blant materialet som er mest om å gjøre å ha i flere tolkninger, så også Chopin; og jeg personlig anser Rubinstein å være en av flere artister man bør gjøre seg kjent med.
    Jeg har tenkt å vaksinere meg, men synes det har vært mistenkelig lite informasjon om dette - er en telefon til fastlegen det man starter med?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    www.pandemi.no

Fastleger har vanligvis ikke tilgang til vaksinene til å begynne med, og vet vanligvis ikke veldig mye om scenarioet (selv om noen later som om) så sant de ikke har utvist ekstra stor interesse for å sette seg inn i det da (de færreste); men det er helt opp til kommunen å organisere. Så i noen kommuner vil fastlegene kunne vaksinere. Det er en kommunal oppgave å tilby vaksinen, ikke fastlegenes. Sjekk din kommune sine hjemmesider.

I vår kommune har jeg valgt å gjøre det slik at helsestasjonene vaksinerer prioriterte grupper i uke 45, mens jordmor vaksinerer gravide i 2. og 3. trimester i uke 44 (neste uke), og hjemmesykepleien vaksinerer risikogrupper som ikke kommer seg til helsestasjon uka etter. Etter uke 45 får øvrig befolkning tilbud om vaksinen. Årsaken til at ikke alle får samtidig er at vi får levert 500 doser hver uke, og må prioritere. Men alle kommuner står fritt ved kommuneoverlegen til å utforme eget opplegg.

Det er forøvrig helt ufattelig at noen (mange! opptil 60% hørte jeg) velger å høre på usubstansiert udokumenterbart tøv om ikke å vaksinere seg fra folk de ikke engang vet hvem er og som ikke på noen måte vil stå ansvarlig for sine "råd", mens de velger bevisst å ikke følge dedikerte objektive medisinere, WHO og norske helsemyndigheters sine rekord-dokumenterte råd i saken. La evolusjonen virke, vil kanskje noen si.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ludwig Van Beethoven - Die Geschöpfe des Prometheus oder Die Macht der Musik und des Tanzes op.43

Om jeg skjønte dette rett :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    La evolusjonen virke, vil kanskje noen si.
    Jeg har ofte undret meg over at vi ikke oppfordrer befolkningen generelt til å holde seg hjemme et par helger i året, gir UP permisjon og gir beskjed om at alle fartsgrenser er opphevet de aktuelle helgene. Det ville gjort under for trafikksikkerheten til vanlige trafikkanter resten av året.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    You can't fix stupid. Du har nok helt rett. Jeg velger å se det slik at vaksinen tilbys alle, og de aller fleste som klarer å tenke ser at det er et gullkantet tilbud; de som ikke klarer det er ansvarlige for sin egen skjebne.

Man får i seg like mye kvikksølv i en torskemiddag (5 mcg), mer i en boks tunfisk, og like mye katalysator i en spiseskje olivenolje. Men når det er i en vaksine så er det liksom "farlig". Jeg har aldri hørt på makan til tøv.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg som pedagog ( med ansvar for lots of barn og ungdom- som puster og blåser på hverandre) noen "fortrinnsrett" til vaksine så snart som mulig?

Ellers så sitter jeg nå og nyter om igjen en helt fantastisk "IL BARBIERE DI SIVIGLIA" :)
    Kommer en liten "omtale" senere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei dessverre. Men du vil få tilbud ganske snart allikevel. Følg med på din kommunes hjemmesider.

http://www.pandemi.no/pandemi/aktue...r_vaksinering_mot_ny_influensa_a_h1n1__557194

Tenker på at vi har vaksinert 3.5 millioner nordmenn fra 1996 til 2003 med akkurat samme vaksineteknologi, uten ett eneste (ett eneste!!!) registrert dødsfall eller alvorlig bivirkning. Det er vaksinert flere titalls milliarder doser i verden med denne teknologien i flere tiår. De fleste av oss har fått et større antall vaksiner i barneår og oppover med akkurat samme vaksine-kjerne.

Som om en til skulle velte lasset. Nuvel, enhver får vel være skeptisk til den "skumle" vaksinen om man føler det er på sin plass. Mitt råtips er at sykdommen vil drepe svært mange etterhvert som pandemibølgene velter inn (vi har bare sett en antydning til en begynnelse ennå), mens vaksinen ikke vil det.

Når man ligger der på intensiven med egen respirator og alt av personell pøser på alt man er i stand til av medisin og behandling anno 2009, og man allikevel får hilse på St Peter, så ser man kanskje saken på en annen måte. Beklager OT forresten, skal sette meg på ei skive snart :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for head-up, Vidar P. Jeg er i risikogruppen, men her er det rigget til for stikk innom-vaksinering til sene kvelden fra og med neste uke. Fine greier.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her spiller jeg Prokofiev symfoni nr.7 fra Kitayenko-boksen

mens vi planlegger loppemarked til helgen.
    -Kanskje vi bør kjøre tvungen spritvask og våtservietter på både frivillig-arbeidere og kunder?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Her spiller jeg Prokofiev symfoni nr.7 fra Kitayenko-boksen

mens vi planlegger loppemarked til helgen.
    -Kanskje vi bør kjøre spritvask og våtservietter på både frivillig-arbeidere og kunder?
    Ikke gjør som en av røykerne i et av våre større industriselskaper og sett fyr på deg selv rett etter spritvask da (historien er sann!).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på den første skiva fra denne:

Tidlig kirkemusikk; førgregoriansk. Flott!

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:
    takk til vidar p for tips om denne på naimtråden

Ellers får du alle 8 CDene med Uchida i Mozartkonserter i en boks til £ 20,43 på europadisc.co.uk, min kom nettopp inn døren på tirsdag.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    ASV-salget på MDT blir dyrt for meg. De har mye spennende. Akkurat nå spiller jeg:

Har lenge hatt lyst på å høre Ginastera, men det har vært kjemisk fritt for slikt i samlingen. Ikke nå lenger. Harpekonserten går nå.

Så langt har det blitt Ginastera, Bloch, Dohnanyi, Khachaturian, Nystedt, Salieri og Wolf-Ferrari på det salget...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    ASV-salget på MDT blir dyrt for meg. De har mye spennende. Akkurat nå spiller jeg:

Har lenge hatt lyst på å høre Ginastera, men det har vært kjemisk fritt for slikt i samlingen. Ikke nå lenger. Harpekonserten går nå.

Så langt har det blitt Ginastera, Bloch, Dohnanyi, Khachaturian, Nystedt, Salieri og Wolf-Ferrari på det salget...
    Og der er pianisten og dirigenten Enrique Batiz, god mann som har mye bra på ASV.
    Jeg har en rippet kopi av orgelsymfonien fra denne, som jeg gjerne skulle hatt hele men ikke finner på MDT

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For den eventyrlystne, er det mye Batiz i Brilliantboksen Musica Mexicana (Batiz var vel mexicaner), som vel i hovedsak er en gjenutgivelse av ASV-materiale.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    og dette er referanseinnspillinger av symfoniene.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    vi lever i cd platenenes gullalder :D kosta bare en hundrins fra amazon :D

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg pleier ikke like Rattle, men i går hørte jeg hans innspillinger av Brahms symfonier med BPO (dvs utdrag) via P2, og det ga mersmak. Så hvem vet!

Lenge siden jeg har hørt så levende fremføring.

http://www.rattlebrahms.co.uk/

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Andres Segovia spiller Scarlatti

:)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok et tilfelle av obskur religiøs musikk. Bysantinsk chant:

Jeg er etterhvert blitt glad i slikt. Om jeg har tørnet skvatt gæern eller hva det nå kan ha seg.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Nok et tilfelle av obskur religiøs musikk. Bysantinsk chant:

Jeg er etterhvert blitt glad i slikt. Om jeg har tørnet skvatt gæern eller hva det nå kan ha seg.

Bernt K
    I så fall er vi to. En av de siste platene jeg hørte på var Studio der Fruhen Musik sin innspilling av tyske Minnesangere fra 1300-tallet - en regelrett skjønnhetsåpenbaring; jeg kjenner plata fra før, men kona satt fjetret.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har hørt Malcolm Arnold dirigere Malcolm Arnold.

På Reference Recordings, altså, og innspillingen var gjort mulig på grunn av et grant fra The Absolute Sound.
    Jeg likte dette godt.
    http://www.referencerecordings.com/Orchestras.asp#rr10
    ARNOLD OVERTURES
    1993 Grammy® Nominee
    "BEST ENGINEERED, CLASSICAL"
    Authoritative first recordings of important works by England's greatest living composer. 1993 GRAMMY® Nominee for Best Engineered Classical Recording. A hi-fi favorite! "A stunning release, by any standard, and definitely Want List material." --Fanfare
    RR-48 CD $16.98
    --

Vi gale har det godt, berxter. Søster Marie har jeg spilt mye etter at HM50 kom i hus.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vi gale har det godt, berxter. Søster Marie har jeg spilt mye etter at HM50 kom i hus.
    Ja, det stemmer jo; hun leder an på cd 5.
    Nå er det kveldsmusikk: Bruckner #4 med Celibidache. Heh, snedig skrue det der.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Og jeg har hørt Malcolm Arnold dirigere Malcolm Arnold.

På Reference Recordings, altså, og innspillingen var gjort mulig på grunn av et grant fra The Absolute Sound.
    Jeg likte dette godt.
    http://www.referencerecordings.com/Orchestras.asp#rr10
    ARNOLD OVERTURES
    1993 Grammy® Nominee
    "BEST ENGINEERED, CLASSICAL"
    Authoritative first recordings of important works by England's greatest living composer. 1993 GRAMMY® Nominee for Best Engineered Classical Recording. A hi-fi favorite! "A stunning release, by any standard, and definitely Want List material." --Fanfare
    RR-48 CD $16.98
    --

Og apropos gal; jeg har selvsagt den skiva der. Den godeste Arnold kunne være meget vittig.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn