Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:

Bøyer meg i støvet for arbeidet som gjøres med denne Vivaldi-serien.
    Noen gode linker som beskriver prosjektet?

Her hører jeg på Debussy, en Brilliant-boks med alle orkesterverkene.
    Nå : Jeux

Farger og lys i denne musikken. Franske utøvere er gode på fransk musikk, det er jo ikke noe nytt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den LPen har jeg gitt, men har ikke sett den på årevis.

Now playing:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :)
    Du må da se om du finner den.

Her hoppet jeg rett over på (dvs. litt Arve Henriksen måtte jeg ha for å løse opp her...) Schubert - Quartett no14 - Das Ungariche Quartett

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jøgga skrev:
    vredensgnag skrev:

Bøyer meg i støvet for arbeidet som gjøres med denne Vivaldi-serien.
    Noen gode linker som beskriver prosjektet?

Her hører jeg på Debussy, en Brilliant-boks med alle orkesterverkene.
    Nå : Jeux

Farger og lys i denne musikken. Franske utøvere er gode på fransk musikk, det er jo ikke noe nytt.
    Edition Vivaldi prosjektet til Naïve er, så vidt jeg forstår, finansert med EU-midler, midler fra den italienske stat og med styring av Naïve og musikologen Alberto Basso. Hittil er det vel ca. 30 utgivelser, men ytterligere 70 er planlagt over de neste åtte årene. Alt av Vivaldi skal innspilles - og det utrolige er at det kryr av skatter, som vi ikke kjenner til, men som nå kommer frem i lyset igjen. Mye av denne musikken har ikke vært fremført siden 1700-tallet.

Jeg sitter og får frysninger ned ryggen over å høre vidunderlig musikk, briljant inspilt, som jeg ikke har hørt før!

http://www.aptlymedias.com/atena/gb/edition.html
    http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=2183

http://www.vivaldiedition.com

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange takk for info om Vivaldi-prosjektet.
    Det har vært omtalt før, jeg fant det bare ikke igjen i farten.
    Det er noe ekstra fascinerende med all denne musikken som har ligget gjemt i bibliotekene og ikke blitt framført på flere hundre år. Og slike mengder.
    Tornerose vekkes fra søvnen, jeg får gåsehud av sånt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den første stereoinnspillingen av LvB 9. Flott lyd, men først og fremst fantastisk spill. FiDis O Freunde! Nicht diese Töne må man høre før man dør. Magisk.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Henry Purcell: Dido & Eneas

Emma Kirkby, David Thomas, og Judith Nelson synger som om det var en rockemusikal, og det hele blir ganske tøft.
    Taverner Players & Choir, Andrew Parrott, 1981. Chandos jubileums-boksen

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Det skal visst være svært i kveld...

Tillegg: Der er da voldsomt som det andre teamaet i scherzoen minner om en av Dvoraks mer kjente slaviske danser, er det ikke?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld har jeg hørt på radio. Først von Otter i Bergen, nå Platesamleren med Das Lied/ CSO/ Reiner, nå til slutt Brahms' 2. klaverkonsert med Curzon/ Knappertsbusch.
    Har ikke følt behov for annet, jeg.

Bernt K

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.972
    Sted
    Market Snodsbury
    Harmonia Mundi har denne fine Haydn-serien som dei gjev ut no i minneåret.

No runder eg av kvelden med Op. 20/5 med Jerusalem-kvartetten.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen.

Mozart. Pianokonsert nr. 17 i G-dur KV453. Andsnes og Det norske Kammerorkester.
    Den har fått litt flak, og jeg vil finne ut om det har noen berettigelse referert til Anda, Perahia, Bilson og Pollini.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    God morgen.

Mozart. Pianokonsert nr. 17 i G-dur KV453. Andsnes og Det norske Kammerorkester.
    Den har fått litt flak, og jeg vil finne ut om det har noen berettigelse referert til Anda, Perahia, Bilson og Pollini.
    Forsiktig der, for sånt kan man bli litt sprø av.
    Jeg skal ikke tippe utfallet ditt, men han er i alle fall klart bedre enn Barenboim! (Vidar P hadde rett igjen)
    Generelt forsvarer jeg Leif Ove i tykt og tynt, men så har vi da også blåst i horn sammen :-X

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Knas.  :p

Jeg innrømmer gladelig at Pollini seiler opp her. Miksen av verdens beste storband og reinspikka modernistisk pianistisk invensjon (sett inn ytterligere høyttravende om ønskelig) synes jeg er helt fabelaktig.

Andsnes treffer meg nok bedre i KV466 på samme plate.

---

Tillegg: Jeg hadde ikke hørt om Mandelring en gang, rico... Har du andre referanser? Et kort sample (nr. 3/I) låter litt søtt iallefall sammenliknet med Hagenkvartetten, som jeg beundrer betingelsesløst i DSCH.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat ferdig med Julia Fischers oppvisning fra Hovedscenen sist søndag. Synes dama er fenomenal jeg, hun er knallgod på Grieg, ikke minst. Som noen andre nevnte, denne burde jeg spilt av på 17. mai.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med denne:
    Josef Haydn - Hornkonsert i D-Dur og Fløytekonsert i D-Dur - Erich Penzel (horn) - Hans-Martin Linde (blokkfløyte) - Collegium Aureum
    Dette er en innspillig fra 1966 og de benytter seg av orginalinstrumenter hele bunten.
    Må virkelig berømme Penzel for elegant og rent spill på ett slikt vanskelig instrument som han her bruker. Respekt!!
    Linde er ikke stort dårligere han, og i følge en kollega av meg, som er spesialist på dette og selv spiller i et internasjonalt barokkensemble- holdt han virkelig verdensklasse på dette med frasering eller med andre ord, musisering.
    Ensemblet svinger slik jeg liker det. Og da holder det i massevis for meg.
    Og til slutt: Harmonia Mundi holder som vanlig topp kvalitet, også i 1966.

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Valentino skrev:
    Knas. :p

Jeg innrømmer gladelig at Pollini seiler opp her. Miksen av verdens beste storband og reinspikka modernistisk pianistisk invensjon (sett inn ytterligere høyttravende om ønskelig) synes jeg er helt fabelaktig.

Andsnes treffer meg nok bedre i KV466 på samme plate.

---

Tillegg: Jeg hadde ikke hørt om Mandelring en gang, rico... Har du andre referanser? Et kort sample (nr. 3/I) låter litt søtt iallefall sammenliknet med Hagenkvartetten, som jeg beundrer betingelsesløst i DSCH.
    Jeg liker nok disse http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=44480 bedre, men liker veldig godt lyden i disse Audite SACD platene. Stort og dypt lydbilde, en nydelig og naturlig klarhet, flott detaljrikdom uten at det blir for fremtredene, det låter ikke digitalt i det hele tatt, og det er bra for jeg er allergisk...

Når vi først er på Shostakovich, kjenner du til disse http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=39274 De spiller veldig bra, her er "trøkk", kunne tenkt meg flere av disse hvis det finnes. Også veldig bra lyd på disse Tudor platene.

Tips om utgivelser fra Hagenkvartetten her...: Takk. :)

V

vredensgnag

Gjest
    I går så og lyttet jeg til Jacques Loussier Trio som spilte Brandenburg 5 i St. Thomas kirken i Leipzig, og nå er jeg tilbake på ulike versjoner av originalen.
    Glemmer aldri mitt første møte med Brandenburg-konsertene, i 1972. Rudolf Serkin ved pianoet, Pablo Casals som dirigent, med Marlboro Festival Orchestra. Og med Alexander Schneider på violin ...
    At dette var hyperkvalitet visste jeg ikke da - så bare en film: Slaughterhouse Five.
    Og i denne kom det et tog inn på stasjonen i Dresden, og presto-satsen fra No. 4 tonet ut fra lerretet. Jeg ble blåst omkull.

Det var Glenn Gould som valgte ut musikk til filmen, og som forestod innspilling der det var nødvendig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det denne:
    Brahms - fiolinkonsert i D-Dur op.77 - Isaac Stern - Zubin Mehta - NYP fra 1979.
    Litt kjedelig kompet av NYP og Metha og Stern musiserer på sitt vis....kanskje er det en eldres mann med erfaring vi hører her?

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mente du å linke til jazz, rico?

rico skrev:
    Tips om utgivelser fra Hagenkvartetten her...:    Takk. :)
    De har gjort DSCH nummer 4, 11 og 14 på en plate som nå er ute av katalogen. Jeg fant den på Hamar Bibliotek.
    Platen med 3, 7 og 8 er i handelen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm.....
    Dvoràk - nr9 - Consertgebouw Orch. Amsterdam - Colin Davis fra 1978.
    Dette låter som sukkerspinn i mine ører.....for meg betyr det for mye av alt....nærmest kvalmende...
    Pent og ryddig spillt, men det hele får et alt for mørkt slør over seg synes jeg. Consertgebouw og Davis sammen.....
    Frasering og utheving av de små tematiske melodiene som kommer igjen blir "overromantisert" og jeg mister liksom følelsen av flyten. Dette spesiellt i Scherzo satsen. Virker nesten som om Davis i Allegro con fuoco holder for mye igjen villdyret et slikt orkester kan være. Ok da. gitarboogien på slutten var ok ;)
    Men det låter som vanlig forbasket bra av dette orkesteret.

Så, min favoritt av dette verket er nok fremdeles Giulini med Chicago.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Livsfarlig den Dvorak nummer 9 - vanskelig for dirigenter å unngå fristelsen til å sukre det dramatiske.

Dausgaard har gjort en vakker innspilling av nr. 6 og nr. 9, men selv han har problemer med å kjøre utenom det pompøse i nr. 9

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal du først ha Stern i Brahms, bør du ha denne; da får du med dobbelkonserten med Rose i tillegg; Ormandy dirigerer. Ghu veit hvor jeg har dette coveret fra, det er mulig at plata ser sånn ut nu til dags..

Bernt K... Forresten er det den jeg hører på nå.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Har du ordnet deg sånn at du kan spille av FLAC og WMA-filer? Send meg i såfall en PM med epostadressen din...

Bernt

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har dessverre drøyd ut i det uendelige......har ikke funnet den "ultimate billigdacen" jeg vil ha enda.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten koster ikke Abrahamsen v6.0 mange kronene....
    Forrtsatt i Brahmsmodus:

Bernt K

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn