Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    678
    Torget vurderinger
    1
    Bankers plate, med en av mine topp 5 side 2:
    Vis vedlegget 1116762
    Finnes i alle formater.

...
    Her nå går Der Fliegende Holländer, Wagner altså, med Davidsen (fytterakkern så lang tid det tar før hun kommer på), Finlay, Gardner og Den norske operas kor og orkester. Qobus.
    Elsker denne. Men det er JDP som jeg får frysninger av.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For meg er essensen av den syklusen Klever Kaff som synger Wenn dein Mütterlein... Å fyttigrisen, det er ikke ofte jeg får den følelsen, heldigvis.
    (Kanskje Shostys Babij Jar; satsen Humour i Kondrashins utgave)
    image_2025-04-27_104559739.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Speaking of which; førstegangshøring av denne; bare midtveis i førstesats ennå; virker lovende.
    folder.jpg
    Edit; Stream-of-consciousness-like: Bare et par minutter igjen, og joda, dette er bra. Ikke like rått, skjærende og brutalt som Kondrashin, men en utmerket bassolist og selvsagt upåklagelig spill.
    Ikke heeelt deroppe med Kirill, men konkurrerer soleklart med f eks Barshai.
    Jeg er såklart sær, og "imprinted on" (som de sier på nynorsk) Kondrashin; og dette er jo bedre opptak og lyd for dem som er opphengt i slikt.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.552
    mahler.jpg
    Nå spilles denne - 2 kanal SACD. Kjøpt fordi jeg ikke har så mange Mahler 8 og at dette er RR SACD.
    Reference Recordings produserer noe av det beste innen lyd som jeg vet om. Denne? Tja, vet ikke helt... enda...
    ... bra, men akkurat hvor god...

Ellers går det mye i gammel musikk og gamle innspillinger i denne tråden for tiden.
    Greit det, hver sin interesse, personlig er jeg mer interessert i å finne ny musikk som kan være verdt å høre flere ganger.
    Vi får noe på SSO sine konserter, og live kan mye være ok å høre der og da, men ofte konkluderer kona og jeg at ok dette, men vi trenger ikke høre denne en gang til.

I morges på et annet forum fant jeg en link til denne artikkelen som ser interessant ut. Skal finne det jeg kan på Presto og lytte etter hvert.
    Recent Finds No. 35 Classical Music Composed Within the Past 25 Years

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Ellers går det mye i gammel musikk og gamle innspillinger i denne tråden for tiden.
    Greit det, hver sin interesse, personlig er jeg mer interessert i å finne ny musikk som kan være verdt å høre flere ganger.
    Vi får noe på SSO sine konserter, og live kan mye være ok å høre der og da, men ofte konkluderer kona og jeg at ok dette, men vi trenger ikke høre denne en gang til.

I morges på et annet forum fant jeg en link til denne artikkelen som ser interessant ut. Skal finne det jeg kan på Presto og lytte etter hvert.
    Recent Finds No. 35 Classical Music Composed Within the Past 25 Years
    Siden jeg stort sett bare spiller cder for tiden fant jeg frem noen nye klassiske cder fra cd hyllene tidligere denne uken som jeg skulle høre gjennom. Jeg prøver også å finne noe nytt og annerledes, men sliter litt med å finne dette. Av nye ting jeg har hørt i konserthuset er vel Previns fiolinkonsert no.2 den som skiller seg positivt ut her, likte den veldig bra og var høytpunktet for meg i konserten med årstidene som vel de fleste av oss var der for å høre (Mutter, 2012).

Fant frem Boulez nå.

boulez.jpg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.807
    For meg er essensen av den syklusen Klever Kaff som synger Wenn dein Mütterlein... Å fyttigrisen, det er ikke ofte jeg får den følelsen, heldigvis.
    (Kanskje Shostys Babij Jar; satsen Humour i Kondrashins utgave)
    Vis vedlegget 1117200
    Så digg å se at andre også kan bli satt ut av tolkninger som ikke bare er "sang på vinyl". Ferrier har jo den dype og såre timbre i stemmen, som ofte får fram både tårer og strigråt når man sitter alene i lyttestolen.
    Baker og Barbirolli gjør akkurat det samme i "Mutterlein" i den andre "Oh du, des Vaters Zelle". Snakk om å leve seg inn i teksten. At hun bommer på vokalen i Tür får så være.
    Steen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å dæven Dærsken! Her satt jeg, ante fred og ingen fare, og mollkoste meg med Frere Jacques ved sånn passe volum, og så smeller jadden Solti til med en uhorvelig mengde f-er i sistesatsen. Jeg vet ikke om jeg har hørt slik smekk på flere år. Våknet skikkelig gjorde jeg i allefall. Plata er forresten ikke noe å skryte av ellers; en pluralitet av småknepp; og kanskje litt i overkant av hva V15IV-en likte.
    folder.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.421
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En LP til ettermiddagsespressoen. Håper begge smaker like bra.
    Før likte jeg Previn og LSO i russisk musikk. Tror det holder seg.
    IMG_2637.jpeg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.944
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Testflight etter nok en omrigging. Fruen satte ned foten for «Den Klokka» (hun mener husets WiiM Ultra) oppå benken så da får den dele skammekroken med en stabel MiniDSP.
    IMG_5510.jpeg

Side 1 av Ozawa og Bostons Symphonie Fantastique for en gangs skyld. Un Bal er en sånn der NRK klassisk-gjenganger, men det skjer jo litt ustreite ting i den også og det kan vi like.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.944
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En til fra Beethovenboksen til Zukerman, du Pré og Barenboim.
    1745955134871.png

Sjarmerende greier dette her. Jeg tror jeg liker spillet bedre enn EMI CD-settet jeg har stående med Perlman, Harrell og Ashkenazy. Dog skal jeg innrømme at jeg ikke har hørt på det på årtier.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får mer og mer interesse for klassisk. Mye takket være dere som poster album og masse info her. Takk for det.
    Denne er nylig innkjøpt. Super teknisk og musikalsk kvalitet.

20250501_100919.jpg

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Polen
    Sven Lundestad – Seven

1746089926794.png

Fin plate med syv sonater, som omfatter Bach, Albeniz, Scarlatti, Paganini og norske Kjell Marcussen. Marcussen er helt ukjent for meg, og musikken hans synes jeg var spesielt spennende (Gitarsonate nr. 2) – det er jo moderne musikk, og til dels jazzete. Lundestad spiller helt nydelig, og gitarklangen er dyp og varm.​

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Polen
    Anne-Sophie Mutter / Daniil Trifonov – Ørretkvintetten (samt andre stykker)

1746091247509.png

En CD jeg har hatt en stund, men aldri fått under huden. I dag klaffer det på alle måter. Klassisk er ikke det jeg spiller mye av, så jeg må liksom være i humør til det. Nydelig musikk, og jeg merker at kammermusikk helt klart kler anlegget og rommet mitt bedre enn symfonier ...​

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.045
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Anne-Sophie Mutter / Daniil Trifonov – Ørretkvintetten (samt andre stykker)

Vis vedlegget 1118185

En CD jeg har hatt en stund, men aldri fått under huden. I dag klaffer det på alle måter. Klassisk er ikke det jeg spiller mye av, så jeg må liksom være i humør til det. Nydelig musikk, og jeg merker at kammermusikk helt klart kler anlegget og rommet mitt bedre enn symfonier ...​
    Da tipper jeg du vil like denne: Symfoni spilt av kammerorkester.
    1746093455110.png

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner nå. Litt vanskelig musikk, må konsentrere meg. Men tror den vil vokse på meg. Visstnok den symfonien han ikke rakk å skrive om før han døde. Ufullendt.

20250501_133532.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Enda en cd jeg kjøpte i slutten av 90-tallet. Blitt litt ødelagt av streaming de siste årene så de ble med fiolinkonserten, 40 min om gangen er nok nå.

brahms violin.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.616
    Sted
    Trondheim
    Vis vedlegget 1118281
    " This is the first totally non-Czech recording of Suk’s tragic masterpiece, and it’s brilliant. "
    Masterpiece... hmmm, okei då, men hvor underholdende/lyttevennlig er dette i lengden... tja.
    Men lyden er nå god.
    Suk ferdigstilte den i 1906. Han begynte den som en hyllest til sin svigerfar, Antonín Dvořák som døde i 1904, men så, underveis døde også hans kone Otilie, Dvoraks datter, i 1905. Så den er vel ikke akkurat ment å være underholdende. Asrael er jo også navnet på dødsengelen i det gamle testamentet.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.552
    Kjenner bakgrunnen og joda kan være med på at underholdende blir litt feil her, det er ikke alltid jeg finner riktig begrep.
    Det er mer om jeg for eksempel sammenligner med andre times lange symfonier fra ca samme periode som for eksempel Mahler at jeg blir litt i tvil om hvor god Asrael sånn absolutt er.
    Stort sett fordel Mahler i det lange løp fo meg.
    Eller et annet eksempel, i et innlegg over her kommenteres Bruckner 9 som vanskelig musikk.
    Ja, jeg skjønner den kommentaren og jeg har det litt sånn med Asrael selv om den er relativt enkel å høre på sammenlignet med del fra den atonale modernismen.
    Kona og jeg hørte Bruckner 9 live for ikke lenge siden (SSO), og konkluderte begge ja, bra og ok, men heller ikke mer.
    Der er annen Bruckner som er mye, mye bedre (5, 7, 4, 3 og 6).
    Det var mest den problemstillingen jeg forsøkte å formidle, men det kom kanskje ikke så godt til utrykk...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.944
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i rifla potetchips, øl fra Drammen og Mahler 4 med Kubelik på en pressing som dessverre har vært utsatt for en overdose antiskating og lavere nåletrykk enn hva sunt var. Dette reddes ikke med Microline-nål en gang.
    Nuvel. Discogs er spennende.
    IMG_5517.jpeg

Dere får bare nyte stjernebildet min nye digitale phonoforsterker varter opp med.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.421
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Joda, Bruckner 4. Klemperer med Philharmonia på EMI. Tempo i åpningen er uvanlig friskt til å være Klemperer. Musikalsk veldig riktig for meg. Produsent Walter Legge visste å lirke det til.
    IMG_2639.jpeg

Klangen sukres av Koetsu pu og fin fransk rosè.
    De kunne spille horn i London i 1963, selv om de gikk på pub i lunchen. Alle gjorde jo det, selv i min tid på 90-tallet.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.616
    Sted
    Trondheim
    Kjenner bakgrunnen og joda kan være med på at underholdende blir litt feil her, det er ikke alltid jeg finner riktig begrep.
    Det er mer om jeg for eksempel sammenligner med andre times lange symfonier fra ca samme periode som for eksempel Mahler at jeg blir litt i tvil om hvor god Asrael sånn absolutt er.
    Stort sett fordel Mahler i det lange løp fo meg.
    Eller et annet eksempel, i et innlegg over her kommenteres Bruckner 9 som vanskelig musikk.
    Ja, jeg skjønner den kommentaren og jeg har det litt sånn med Asrael selv om den er relativt enkel å høre på sammenlignet med del fra den atonale modernismen.
    Kona og jeg hørte Bruckner 9 live for ikke lenge siden (SSO), og konkluderte begge ja, bra og ok, men heller ikke mer.
    Der er annen Bruckner som er mye, mye bedre (5, 7, 4, 3 og 6).
    Det var mest den problemstillingen jeg forsøkte å formidle, men det kom kanskje ikke så godt til utrykk...
    Ikke uenig. Jeg har hørt Asrael et par ganger. Det er ikke musikk jeg setter på ofte.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.552
    Har akkurat spilt sommer fortellingen herfra
    suk.jpg
    definitivt et lysere og lettere tilgjengelig stykke enn Asrael.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.616
    Sted
    Trondheim
    Jeg har denne boksen:
    1746178450087.png

Jeg kan anbefale verket Fairy tale, op. 16 (Pohádka) og strykerserenaden op. 6 for en lysere og lettere Suk

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.785
    Torget vurderinger
    2
    En nydelig innspilling gjort av Dave Wilson nyutgitt av Analogue Prod., dette låter utrolig flott, hadde håpet Kassem også ga ut denne på tape som med Beethoven innspillingen deres, vi får se...

IMG_2300.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn