Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Det er den store KV466-dagen idag!

    Skal igjennom Ansdnes/NKO (EMI), Bilson/EBS/Gardiner (Archiv), Michelangeli/NDR SO/Garben (DG) og Gulda/VPO/Abbado (DG) i løpet av dagen. Egentlig besynderlig at jeg bare har fire inspillinger av d-mollkonserten.

    OD på Mozarts pianokonsert i d-moll KV466 er forøvrig ikke mulig.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Morgenen har gått med til å høre(begynte tidlig...):

    King Arthur av Henry Purcell-The Deller Consort&Choir-The Kings Musick- A. Deller. Harmonia Mundi.

    Er nå i full gang med Matheus Passionen av J.S. Bach- La Capelle Royale-Collegium Vocale Gent- P. Herreweghe- Harmonia Mundi.

    Må si at Marten MilesIII og PassLabs A40 jobber fint sammen på slik musikk :)
    Har ikke følt meg slik fysisk til stede noen gang som jeg gjør på foreks. spor 25, Choral fra Matheus Passionen.
    Nydelig innspilling og fremførelse.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    Det er den store KV466-dagen idag!

    Skal igjennom Ansdnes/NKO (EMI), Bilson/EBS/Gardiner (Archiv), Michelangeli/NDR SO/Garben (DG) og Gulda/VPO/Abbado (DG) i løpet av dagen. Egentlig besynderlig at jeg bare har fire inspillinger av d-mollkonserten.

    OD på Mozarts pianokonsert i d-moll KV466 er forøvrig ikke mulig.
    Et betimelig spørsmål er: Hvor har du gjort av Curzon?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Hysj! nb. Jeg vet at jeg har huller store som Marianergropen i samlingen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Håper det er Marianergropen du tenker på og at du ikke har venninner som heter Marianne.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    Hysj! nb. Jeg vet at jeg har huller store som Mariannegropen i samlingen.
    Ja, men jeg var snill og påpekte kun ett hull. Dog et meget stort et.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Hva er galt med å ha venninner som heter Marianne?

    Korrigert over.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    Hva er galt med å ha venninner som heter Marianne?

    Korrigert over.
    Hvis du kjenner gropene deres alt for godt kan det tenkes kona har noen meninger om det.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    For lenge siden, da jeg var ung og prøvde å konstruere studiomonitor, kjente jeg mange Marianner, og de hadde de mest agreeable groper hele gjengen. So long.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva klassisk hører du på nå?

    Hva er det med Marianner, Valentino? Jeg har også kjent etpar vakre Marianner såpass godt at gropene deres var tilgjengelige. Helt usedvanlig hyggelig var det. :D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Vi gjorde noen høyst uvitenskapelige undersøkelser på det der i studietiden, og det var noe spesielt med disse Mariannene den gang.

    Jeg driver innspurt her. KV466 med Gulda.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hva klassisk hører du på nå?

    Da har jeg nettopp hørt på Schuberts fantastiske strykekvartett i nr. 14 D-moll med Valentinos favorittbratsjist og noen typer som jeg ikke husker navnet på.

    Og så en liten dose Mozart, pianokonsert nr. 14 med Moravec og Josef Vlach.

    Ellers har Brahms andre og beste pianokonsert med Backhaus & Böhm fått betydelelig spilletid i dag. Kanskje min favorittversjon.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Her går det i Handels Messias. Gardiners innspilling. Det er en veldig god innspilling, men: Don't be so bloody English!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hva klassisk hører du på nå?



    En gammel Decca med dirigent Karl Münchinger, nydelig denne her. Veldig emosjonell, men samtidig kjapp og sprek.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Denne har jeg forelska meg i.....på vinyl. Utrolig naturlig innspilling og flott musikk.

     
    N

    nb

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Brahms 2. og 3. symfoni med Cleveland-orkesteret dirigert av Szell. En utmerket tredje synes jeg, ikke like imponert over den 2. men sammenligningsgrunnlaget mitt er noe tynt her, så skal ikke være for bastant.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Æresrunde (for en gammel traver):

    Gulda/VPO/Abbado i Mozarts pianokonsert nr. 20 i d-moll, KV466.

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Schumanndelen av denne, med Janet Baker. Frauenliebe und -Leben.



    Bernt K
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Mer fra samme skiva som over. Nr. 21 i C-dur. Veldig pent, men ikke så søtt som Andas berømte tolkning. Heldigvis, synes jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Hørte ikke på klassisk i går jeg. Bare blues/boogie; Mayall (fra Laurel Canyon - dæven som Mick Taylor kunne spille før Stones temmet ham!!!!) og Allman Brothers.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Og dette tør du fortelle her?!

    Mer Mozart pk21. Perahia/ECO denne gang.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    Og dette tør du fortelle her?!
    Følte meg vågal i dag og hadde ingen kabeltråd å krangle i.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Ser det står både Audioquest og Black Magic i signaturen din. Denslags kan selvfølgelig ikke måle seg (!) mot Habia og Ericsson.

    Denne innspillingen av KV467 er akkurat passe. Det er kanskje feilen med den, hehe.
    EDIT: Bandet SNUBLET akkurat inn i kadensen i sistesatsen her. ECO er et skramleorkester.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    Ser det står både Audioquest og Black Magic i signaturen din. Denslags kan selvfølgelig ikke måle seg (!) mot Habia og Ericsson.

    Denne innspillingen av KV467 er akkurat passe. Det er kanskje feilen med den, hehe.
    EDIT: Bandet SNUBLET akkurat inn i kadensen i sistesatsen her. ECO er et skramleorkester.
    Kan det ha noe å gjøre med at de mangler dirigent og at pianisten var opptatt med kadensen?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    De skramler for Tate også (men han er jo ingen dirigent).
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    ECO et skramleorkester? Det foresvever meg et eller annet om Montanus-logikk. (Nei, ikke Montana!) Kanskje du simpelthen besteg for mange kvinner i yngre dager, Valentino, slik at det er selve hodet som har begynt å skramle? I realiteten har man to valg ved inngangen til kadensen i vivace-satsen i K 467: Enten rett frem i fullt tempo, eller ritardando og kort pause før siste akkord i orkesteret. Det siste er mest brukt, her som i mange andre steder før kadensen i raske satser hos Mozart, mens Perahia velger førstnevnte for ikke å avbryte flukten og flyten i musikken.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva klassisk hører du på nå?




    OK dette her. Har ikke så mye å sammenligne med...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Det er funnet en løs skrue i Valentinos hode. Det har nok vært kvinner og sabotert.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Ja, men skruen varslet jo om et viktig tolkningsmessig poeng. Og alle menn har nok fått ristet løs mer enn én skrue på grunn av kvinner. Det er banalt nok. Kunsten er å festet skruene igjen etterpå. Det er morsomt med VPO og Mozart: De ordner de vanskelige partiene så greit at du ikke legger merke til det engang. Tok en tur innom K 467 med VPO/Pollini i dag, også den uten annen dirigent enn solisten, og det bremses ned - man trekker pusten - og inngangen til kadensen serveres på et sølvfat.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Solomon er definitivt blant mine favoritt-pianister. Hans pianotone, aristokratiske stil og poetiske spill passer mine ører perfekt. Hver tone i partituret behandles med omtanke, og orkesteret bygger perfekt opp rundt Solomon. Klarinettspillet i nr. 23 er hypnotiserende og ellers kan man høre orkestrale detaljer i denne mono-innspillingen som man ikke hører i mange stereo innspillinger. Må være blant de 3 beste Mozart piano-konsert CD'er jeg har hørt. Jeg har snart vært gjennom alle mine 8 innspillinger av denne konserten. Mangler bare Casadesus/Szell før jeg er klar for Andsnes i Oslo Konserthus i morgen (i nr. 23).

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    kibsgard skrev:
    Solomon......
    Lekkert! Selv fikk jeg Furtwängler fra krigen på DGG i posten idag, snurrer nå og er da slett ikke verst synes nå jeg da :)



    Mvh Vidar P
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Mozart hver dag, meldes det. For tiden også her.

    Pianokonsert nr. 17 i G-dur KV453 tre ganger.

    Andsnes/NKO
    Perahia/ECO
    Bilson/EBS/Gardiner.

    Det er en fin konsert. Praktfull Harmonienmusik i midtsatsen. ECO skramler mindre enn i går. Inngrepet har hjulpet. Jeg tror jeg har tre fine inspillinger her, gitt. Bilson passet best i dag. Med fortepiano, awe!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hva klassisk hører du på nå?



    Janos Starker spiller Dvorak Cello concerto i B moll og Bruch Kol Nidrei op. 47

    NY DE LIG !!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?



    Meget god musikk til konsentert kontorarbeid. Man glemmer nesten helt å besøke toalettet.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    dagens lunsjplate. I dag blir det mer, ettersom kontorkollegene har tatt vinterferie.
    Forresten et glimrende innblikk i Christoff! Det neste blir nok noe med Janowitz, da jeg gledelig nok gjenkjente henne umiddelbart i radioen på vei til jobb (Dove Son' med Böhm).
    EDIT: Dette blir det nå en smule tid framover:

    Bernt K
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Verdi - Il Trovatore med Domingo/Fassbaender etc. Et ikke superkjent orkester fra Santa Cecilia (en operascene?) dirigert av Giulini. Mycket bra.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    For å få litt variasjon fra min fasinasjon av Gilels, spillte jeg denne tidligere i dag:





    Denne vinylplata har inskripsjonen LM-2252 Red- Seal.
    Noen som kan fortelle meg hva det står for?
    På min plate er det bare Tchaikovsky med Kiril Kondrashin.


    Van Cliburn har en markert annerledes tilnærming til denne konserten en Gilels.
    Åpningsatsen er noe av det mest rubato jeg har hørt. Vel mye føleri etter min smak kanskje.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Men skramler ikke fortepiano fælt, Valentino? Bilson kommer forresten i fortepiano light-kategorien. Jos van Immerseel/Anima Eterna på Channel Classics, det er hardcore-skramling! Her kan jeg garantere tynne og klangfattige toner fra samtlige utøvere, men til gjengjeld får du rikelige mengder med knirking, klapring og ... skramling. Nr. 17 er her koblet med nr. 6, forøvrig den første av de modne klaverkonsertene og med en superelegant munterhet i 3. satsen som er spesiell selv for Mozart. Det hører med til historien av gjengen på Channel får frem enkelte musikalske poenger som jeg ikke har hørt andre steder, og at de er kompetente.

    Største musikalske høydepunkt siste døgn har vært forspillene til 1. og 3. akt av Wagners Parsifal med HvK/BPO på EMI fra 1974. Den ultimate lengsel, altså ikke begjær, men hengivelse. Sakte, stille, søkende - og intenst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn