Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Har hatt en ganske fersk innspilling med Maazel og New York Philharmonic til pers i kveld for tredje gang. Konsertopptak fra Avery Fischer Hall med verker av Ravel og Stravinsky: "Daphnis et Chloé"(suite nr. 2), "Rapsodie espagnole", "Nattergalens sang" og "Ildfuglen". De første gangene må en nesten unne seg å nyte det tekniske dreiemomentet i orkesteret og hos dirigenten. Simply stunning.

    Dette kan fort bli - særlig med den amerikanske tradisjonen og konkurransen - orchestral showpieces. Ikke her. Det som fanger interessen er nyansene, klangfarvene, sensitiviteten, forståelsen - ja, summen av mange inntrykk på den siden av skalaen - snarere enn demonstrativ virtuositet. Virkelig noe å bruke tid på, noe å lytte seg inn i.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Her er jeg gjennom Bruckner's sjette med Sawallisch/BRSO. Meget god denne, og en nokså bred/grandios sak i forhold til min klare favoritt for denne symfonien Heinz Bongartz/Leipzig Gewandhaus (Berlin Classics). Sistnevnte er på den energiske, skarpt definerte siden. Dette er vel den eneste av Bruckner's sentrale symfonier som jeg har litt problemer med; bortsett fra nevnte Bongartz innspilling som virkelig fikk meg til å innse at denne også kan gå hjem hos meg. Verket skiller seg jo litt ut fra de andre symfoniene i sitt uttrykk, og noen har omtalt den som Bruckner's mest solfylte symfoni.

     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Jeg tar en beinhard avslutning på dagen. LvBs Quartetto serioso (op. 95), med verdens hardeste band: Hagenkvartetten.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino skrev:
    ...med verdens hardeste band: Hagenkvartetten.
    You wanted the best, and you've got it.... the hardest band in the world....****!! Hvilke to doble live-lp'er åpner slik?

    Edit; til topic; nå er det Kletzki/Philharmonia sin berømte Mahlers 4. fra 1957 som klarner hodet her;



    Mvh Vidar P
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Hva klassisk hører du på nå?

    Composer: Wolfgang Amadeus Mozart
    Conductor: Simon Rattle
    Performer: Magdalena Kozena, Jos van Immerseel
    Orchestra: Orchestra of the Age of Enlightenment [members of]
    Audio CD (November 14, 2006)
    SPARS Code: DDD
    Number of Discs: 1
    Label: Archiv Produktion
    ASIN: B000G6BJNK
    Average Customer Review:

    5 Reviews
    5 star: (4)
    4 star: (1)
    3 star: (0)
    2 star: (0)
    1 star: (0)
     

    Vedlegg

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Chopin er min favoritt-komponist for piano (vel, det må nesten bli sammen med Schubert og Schumann...), og chileneren Claudio Arrau's gjennomgang av de komplette Nocturner og Impromptus er både poetisk og klar. Jeg liker denne kjempegodt, men ser frem til å høre på noen av de andre som går for å beherske Nocturne'ne, så som Moravec og Rubinstein, for å få litt mer sammenlikningsgrunnlag.

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Hva klassisk hører du på nå?

    James Levine -Berlin Philharmonic Orchestra - Saint-Saens-Symphony3 - spor2

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Kibsgaard; gidder du å sjekke når disse Arrau-innspillingene er gjort? Jeg har noen Philps-innspillinger med nocturnene fra 77-78 eller deromkring tror jeg på LP skjønner du, og er interessert i å få tak i noe eldre Arrau.

    Ellers gikk formiddagen med til enda en gjennomspilling av Kletzki's Mahler 4 (se over), nå spilles Furtwängler Beethoven 5. / Bruckner 6. med BPO (1943/Berlin Radio/Melodiya);



    Det er en av disse famøse "USSR recordings" som altså ble innspilt midt under krigen i Berlin, og tatt med til Moskva av russerne etter at Berlin falt. Det er årsaken til at det er Melodiya som sitter på de, og de var temmelig myteomspunnet etter krigen; godt hjulpet av at enken Elisabeth Furtwängler sier at dette er hans beste innspillinger; og det var visstnok ikke rent lite sensasjonsbefengt da det kom for en dag at de i det hele tatt eksisterte, på 60/70-tallet såvidt jeg forstår.
    Konsertsalen, Berlin Philharmonic Society hvor de fleste av disse innspillingene ble tatt opp av Berlins radioselskap, ble bombet under et flyangrep i 1944, så innspillingene har et aspekt av historisk sus utover det rent musikalske også. Det er forresten en voldsomt mektig klang i denne salen! Litt morsomt er det også å tenke på hvordan (?) disse phonogrammene fra radioselskapet ble fraktet til Moskva.

    Mvh Vidar P
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hva klassisk hører du på nå?

    Flageborg skrev:
    James Levine -Berlin Philharmonic Orchestra - Saint-Saens-Symphony3 - spor2
    I går kveld hørte jeg Ravel, Aulin og Saint-Saens-Symphony nr. 3 i konserthuset dirigert av Plasson. Saint-Saens var god. Mvh.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Denne her; kom i hus i dag, og er nyvasket og fin:

    Bernt K
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Sjefscover, Bernt. Har tilrevet meg tastaturet for å skrive:

    1. sats fra Dvorak 9, i denne versjonen.
    ;D
    Nå får guttungen få lov til å surfe videre.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Hva klassisk hører du på nå?


    Fullstendig blank på Bruckner, men starter med side 1, så får vi se hvor det ender opp.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?



    Hører for tiden (i rolig tempo) gjennom de komplette 27 symfoniene til Miaskovsky i Svetlanovs tapning. Nr 7 nå.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Vidar P skrev:
    Kibsgaard; gidder du å sjekke når disse Arrau-innspillingene er gjort? Jeg har noen Philps-innspillinger med nocturnene fra 77-78 eller deromkring tror jeg på LP skjønner du, og er interessert i å få tak i noe eldre Arrau.
    Nocturnene er spilt inn i Concertgebouw mars 1978, så det må være de samme går jeg ut fra.

    Jeg har ikke hørt noe dirigert av Paul Kletzki, men ser at flere på GMG lovpriser hans Beethoven-syklus på Supraphon med Czech PO. Har planer om å investere i denne syklusen når jeg skal til Praha.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva klassisk hører du på nå?

    Sibelius kammermusikk. Klavertrioer akkurat nå. Klavertrio i D-dur "Korpo" fra 1887 er en liten perle. Den mannen kunne skrive kammermusikk også.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    kibsgard skrev:
    Jeg har ikke hørt noe dirigert av Paul Kletzki, men ser at flere på GMG lovpriser hans Beethoven-syklus på Supraphon med Czech PO. Har planer om å investere i denne syklusen når jeg skal til Praha.
    Du vil nok også like den Mahler-cd'en fra EMI jeg linket til igår! Kletzki er stor!

    Mvh Vidar P
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Pianokonsert nr. 14, 23 og 25 med Moravec/Vlach (Czech Chamber Orchestra i nr. 14 og 23, Czech PO i nr. 25). Spesielt nr. 25 er strålende, og det er da heller ikke alltid disse konsertene har den luksus at de blir akkompagnert av et orkester som Czech PO. Og når i tillegg balansen mellom orkester og pianist er nær perfekt og den vidunderlige treblåserrekka til Czech PO er i form, da kan man ikke be om særlig mer :).

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Wilhelm Kempff spiller Beethoven-sonater i 1951/52. Original LP utgitt 1953. DGG 18 045 LPM.



    Mvh Vidar P
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Hva klassisk hører du på nå?

    Thirty two short films about Glenn Gould - soundtrack



    (Er det mulig å endre trådnavnet til noe annet? Hva/hvem klassisk sier meg ikke så mye. Kunne det stått
    "Klassisk: hva hører du på nå?")
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Mozart's piano konserter nr. 19 og 23 - denne gang med Pollini/Bøhm/VPO. Flotte tolkninger dette, hvor VPO er meget tydelig til stede i all sin prakt. Dette er godt balansert med Pollinis klare, briljante og friske spill. Absolutt toppkandidater for disse symfoniene (men bare å få fra HMV japan)!

     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hva klassisk hører du på nå?

    En rolig søndag aften med Mozart, Kagan og Oistrakh.
    Dette er kjente "warhorses" som engelskmennene kaller det. I denne tappningen oppleves konsertene som lett sødmefyllte uten å være parfymerte, elegante uten å være pyntet, verdige uten å være pompøse. Spillet er samtidig lekende sårbart og med mørke undertoner.
    Første gang på lenge at jeg har giddet å spille samme innspilling med disse violinkonsertene flere ganger etter hverandre.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva klassisk hører du på nå?

    Mye musikk i dag. Det regner i Trondheim. Sønnen studerer i London. Datter på hytta med venner. Fruen på jobb. Huset for meg selv...
    Skal prøve å få til en oversikt over dagens "innsats":

    1: Siste CD fra Sibeliusboksen (BIS Sibelius komplett serie) med kammermusikk:
    Klaverkvartett, d-moll
    Ljunga Wirginia - kvartett for fiolin, cello og 2 klaver
    Scherzo i e-moll, Andante cantabile i Ess-dur, Kvartett i g-moll og Kvartett i c-moll


    Generet har jeg fått en veldig positivt inntrykk av Sibelius' kammermusikk. Kvaliteten er forbausende høy når man tenker på at denne musikken aldri spilles. Skjønner ikke hvorfor. Når det er sagt er kanskje de 4 siste verkene på denne CDene de svakeste i hele boksen (6 CDer).

    2: Siste CD fra en Deccaboks med Shostakovich klaver- og kammemusikk:
    Cellosonate i d-moll (Lynn Harrell og Vladimir Ashkenazy)
    Moderato for cello og klaver (Lynn Harrell og Vladimir Ashkenazy)
    2 stykker for strykekvartett (Fitzwilliam)
    Klaverkvintett i g-moll (Ashkenazy og Fitzwilliam)



    Fantastisk musikk, glitrende spilt. Innspillingen har kanskje mer fokus på å glitre enn å lodde de store dybdene, men dette er fantastisk musisering. Alle må unne seg å høre denne musikken!

    3: CD nr. 5 i Brilliantboksen med Glazunovs komplette symfonier:
    Symfoni nr. 6
    Karakteristisk suite for orkester



    Tradisjonell romantisk orkestermusikk. Godt håndverk, men ikke mer. Vel verdt å ha hørt, men havner nok ikke mange ganger i CD spilleren.

    4: CD 1 i Harnoncourts innspilling av Schuberts symfonier
    Symfoni nr. 1
    Symfoni nr. 4



    Litt for dramatisk spilt for min smak. Man skal ikke spille tidlige Schubertsymfonier som om det er Beethoven. Da faller musikken gjennom. Dette burde hatt en mer Biedermeiersk håndtering. Antagelig er orkesteret for stort.

    5: CD 26 i EMIs Elgarsett - kor og orgel
    Ave verum corpus, Ave Maria og Ave maris stella - op. 2
    Vesper voluntaries op. 14
    Angelus op. 56 nr. 1
    Give unto the Lord, op. 74
    O Hearken though op. 64
    Te Deum & Benedictus, op. 34
    Orgelsonate, op. 28



    Hadde ikke de helt store forventningene til Elgars kirkemusikk, men dette er helt strålende. Dette skal jeg høre flere ganger.

    Og så har jeg løst dagens "Klar en klassiker". Det var ganske lett denne gangen.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    En fantastisk Chopin-recital av kubansk-fødte Jorge Bolet. Må være en av de tre beste Chopin-Cd'ene jeg har hørt (og har etter vært hørt noen). Samboeren var også trollbundet av det innsiktsfulle, inspirerte spillet. Spesielt "Andante Spianato e Grande Polonaise" må være den flotteste jeg har hørt, og det er kanskje mitt favorittstykke av Chopin.

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Men gutter! Her går en helt usedvanlig flott konsert på NRK2 (Mahler 3.), og så ligger dere og klorer i platebunkene og på tastaturet? Raringer eller forum-vrak?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Det ble nok en tastaturpause mens jeg fikk med meg Abbado, du. En aldeles flott framføring; fikk gåsehud da jeg hørte den første "O Mensch", som vanlig. Det eneste jeg irriterte meg over var at jeg ennå ikke har dratt lydkabelen fra TV-en til forforsterkeren, og måtte nøyes med lyden fra den etterhvert aldersstegne Sony-en. Oboisten var jo strålende! Abbado gliste og var tydelig fornøyd i menuetten og "comodo", og det hadde han all mulig grunn til, synes nå jeg.
    Måtte vel være utpreget "spot-miked" for å skille orkesterstemmene så godt som her?

    Bernt K
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Det var besynderlig få miker å skue, synes jeg.

    Tidligere i dag begikk jeg det helligbrøde å høre konsert nr. 1-6 fra Vivaldis op. 3 i ett jafs. Bør ikke gjøre denslags, selv når Biondi og Europa Galante tar seg av framføringen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva klassisk hører du på nå?

    Hvem er det som har NRK2 da? Vi som bor i Trondheim og ikke har kabel får bare inn NRK1!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva klassisk hører du på nå?

    Den kommer nok på DVD. Oboisten var super. Og engelskhornet, førstehornet, basunsolisten og....alle sammen. Der satt de, Meyer, Clemens Hagen, Veronika (fra seg av lidenskap, Valentino (puss støvet av nicket ditt og følg med i timen, gutt)) Hagen, Gutman etc. Ikke ende på.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    awe skrev:
    Men gutter! Her går en helt usedvanlig flott konsert på NRK2 (Mahler 3.), og så ligger dere og klorer i platebunkene og på tastaturet? Raringer eller forum-vrak?
    Tok konserten opp med den fantastiske GET-boksen. Jeg får se på Mahler når fruen har kveldsvakt. Chopin står adskillig høyere i hus der :).
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    awe skrev:
    Den kommer nok på DVD. Oboisten var super. Og engelskhornet, førstehornet, basunsolisten og....alle sammen. Der satt de, Meyer, Clemens Hagen, Veronika (fra seg av lidenskap, Valentino (puss støvet av nicket ditt og følg med i timen, gutt)) Hagen, Gutman etc. Ikke ende på.
    Jeg mente det var henne jeg så, awe.
    Anyway. BPO/Boulez i Mahler 3 nå. Jeg vil anta at noen usynlige kvinner spiller med...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    awe skrev:
    Den kommer nok på DVD. Oboisten var super. Og engelskhornet, førstehornet, basunsolisten og....alle sammen. Der satt de, Meyer, Clemens Hagen, Veronika (fra seg av lidenskap, Valentino (puss støvet av nicket ditt og følg med i timen, gutt)) Hagen, Gutman etc. Ikke ende på.
    Mener jeg har sett DVDen annonsert allerede, men har ikke muliheter for å søke opp referansene her og nå.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Valentino: Jeg så heller ikke noen miker, men det var jo så nydelig separasjon og klarhet.
    Akkurat nå:


    Bernt K
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    tror det heter Una Volta Encora på Valentinos morsmål....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    En runde til? Vet ikke hvor mange runder den går på en gjennomspilling, men det kan sikkert en vennlig sjel regne ut. Spilletiden er 57:59.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Tror det også betyr en gang til; i hvert fall brukes det i den betydningen av Chevalier des Grieux i Manon Lescaut av Puccini (nok en gang, en gang til). Jeg kan masse latin, spansk, italiensk, bare det er brukt i opera eller kirkemusikk. ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva klassisk hører du på nå?

    Du har nok rett. En gang til/en runde til går nesten om hverandre på norsk også.

    Andsnes i Mozart 17 og 20 er en nødvendighet.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva klassisk hører du på nå?

    Se der; da ble toppskiktet utvidet; nå er det Accardo, Oistrakh, og altså Lin/ Salonen (av "moderne" utgivelser).

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hva klassisk hører du på nå?

    Lillesøster Elizaveta står godt på egne ben....med egen violin.
    Har man en storebror som Emil Gilels er det lett å bli stående litt i skyggen. I dette tilfellet helt ufortjent.
    Heldigvis ser det ut som Melodya har fått en ny giv, og gjør tilgjengelig nye perler fra skattkamrene sine.
    Dette blir sent, jeg skal spille den andre cd'en også...
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva klassisk hører du på nå?

    Cecile Chaminades klavermusikk med Peter Jacobs på Helios. Bare småstykker, men veldig fin og stemningsfull musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn