Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Gjenhør med den polske komponisten og musikeren Krzysztof Herdzin, som jeg var på konsert med i fjor.

    1677407383232.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Malcolm Arnold symfoni nr. 5
    Komponisten dirigerer, City of Birmingham SO spller.
    AE41A751-D486-4A4B-9F97-D7182DC9B1B2.jpeg

    Velskrevet og hørverdig musikk, og fin produksjon fra EMI 1973.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Noen nye innkomne, i går kveld denne;
    tuur.jpeg
    Støyende og repetitivt. Skuffet - smakebitene og anmeldelse tydet på noe mer spennende...
    Deretter denne i morges;
    zimmer.jpeg
    Mye, mye bedre... :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller meg gjennom DG The Mono years boksen nå.

    1677591973838.png


    Jeg har måttet flytte til et annet anlegg, da Ktêmaene er så presise at de avslører veldig tydelig når det er dårlig lydkvalitet på platene :( . Så denne boksen må jeg spille på anlegg nr. 2 som er litt snillere.
    Akkurat nå spiller Enrico Mainardi Schumanns cellokonsert

    1677592256637.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og det er vel på tide å komme i gang med markeringen av at det er 400 år siden William Byrd døde. ASV Gaudamus rakk jo nesten å spille ham komplett i sin Byrd Edition før de gikk konkurs (Hyperion tok over og spilte inn de 5 siste CDene). Det ble 13 CDer til slutt.

    1677593722808.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå som Hyperion er solgt til Universal pakker de kanskje hele serien i en stor boks (som Schubert-sangene og Liszt-verkene)?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Oj, det hadde eg ikkje fått med meg. Kjenner eg vert litt trist, men det betyr kanskje at Hyperion-katalogen endeleg vert litt meir tilgjengeleg?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kommer nok på streaming etter hvert ja.
    Men det betyr vel også at det blir slutt på de spennende innspillingene som Hyperion ga ut. :(

    Og prestomusic har startet strømmetjeneste med jazz og klassisk musikk.

     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke alle forunt å få skrevet musikk til egen begravelse, Henry II var lord av tre tyske byer, og fikk komponisten Heinrich Schütz til å gjøre nettopp det, hvilket skulle bli hans mest kjente musikk til begravelser. Deler av teksten som er benyttet er skrevet at Martin Luther, musikken sto Schütz for, vakkert ble det også. Det hele ble fremført i Henry II begravelse i 1635.

    Harmonia Mundi har brukt coverbildet malt av Hans Baldung Grien: "Las edades de la vida, o las edades y la muerte" (The Ages of Wom,an and Death).
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer nok godt, og det må ha vært en fin måte å runde av sitt jordiske liv på kan jeg tenke meg til. Er stadig fascinert av requiem og hvordan folk og samfunn i tidligere tider forholdt seg til døden, det synes å være et stort sprik til dagens forhold til temaet i alle fall. Uansett kan vi heldigvis falle inn i egen introspeksjon og nyte musikken, ikke minst kunsten fra den tid som sammenfaller godt med musikken også.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Omslag er et bedre ord enn cover, det tar jeg med meg videre.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok slett ikke det samme utvalget av Byrds musikk som otare, men jeg kan jo høre på de få som er her, begynner med
    folder.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1677738082365.png


    Knøttlite bilde, men det er altså Gardiner og gjengen. Fytterakkern så bra musisert. Barokkboogie! Det er korsatser inni her som jeg aldri skal få Defrost til å høre. De ville miste motet fullstendig.
    Dette er originalutgivelsen på CD, fra harddisk her da. Supertidlig digital, gjort på den sagnomsuste Mitsubishi/Telefunken MX-80 maskinen. Det låter nesten ufattelig bra også dette her. Det er ikke utstyret som er viktigst. Det er om du kan bruke det.

    Sa brura.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Vi skal synge Messias om en måned, og jeg har falt fullstendig for en utgave med Dunedin Consort under John Butt's ledelse. 3 eller 4 personer pr. stemmegruppe, og en total annerledes innstilling til materien. Prøvde for moro skyld å høre på Ricter fra München, og det toget har nok dessverre gått:unsure:.
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var følinger ute i fjor om å ha med Defrost på den Messiasen, men det ble for mye repertoar til sammen for Defrost med slik prosjektjobbing i tillegg til det ordinære.

    Har Butt og Dunedin. Kjekt å høre på koret, men så var det disse solistene da. Gardiners solistrekke er superButt.
    Har ikke prøvd Richter i Handel, men synes nok ikke at jeg trenger det heller etter å ha hørt noen halve Bachkantater.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Nå nettopp Stephen Hough sin strykekvartett herfra;
    hough.jpeg
    Tidligere i dag de to andre kvartettene. God lyd og godt spilt. Som vanlig fra Takacs og Hyperion.
    Nå piano konserten herfra;
    kach.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    4271FFEB-4087-430E-AD33-EFA6DE045D13.jpeg

    Good shit. Billig var den også en gang.

    Tillegg: Lurer meg på om dette er den innspillingen jeg har likt best av Op. 34-kvintetten. Nøkternhet kler Brahms synes jeg.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    80F9BE0F-5E34-40D4-BA6D-0EABE0554C74.jpeg

    Tilbake til R. Strauss. Karajan og kremen av EMIs folk i 1957-58. Så får pressingen bare være bulkete og tynn, dette er utmerket musikk og musisering.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg fortsatte i dag med vol. 2 i ASV-serien:

    1677793079840.png


    Flott lyd, fantastisk framføring. Fremdeles julemusikk, men det kan jeg leve med. Byrd var en stor komponist. Anbefales.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Delikat koselyd fra over 60 år siden.
    AA79A12A-BC94-4164-85C2-AA9D2EAA8783.jpeg

    Trollmannens læregutt, av Paul Dukas. Stadig like henførende, og ikke veldig søvndyssende rett før leggetid.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel ikke hørt hele denne tidligere; det er vel stort sett kun Bacchanale'n som blir spilt ( og den der Mon coeur...), men nå er jeg i gang. Funnet hos en brukthandler nær meg sammen med en god del annet.
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Litt kunstmusikk fra ikke så lenge siden (2008);
    schnee.jpeg
    Tja... enkelt og greit, men hvor spennende er dette egentlig?
    Etter første gjennomhøring tenker jeg at Tangerine Dream og Klaus Schulze er mer interessante - uten sammenligning forøvrig...
    de hører velikke hjemme i denne tråden, men litt kritisk kan en vel være til noe av "kunst musikken"?
    Får gi det noen sjanser til - men livet er kort og Beethoven og Mozart tåler alltid en runde til... samt tysk prog ;-)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vel ikke hørt hele denne tidligere; det er vel stort sett kun Bacchanale'n som blir spilt ( og den der Mon coeur...), men nå er jeg i gang. Funnet hos en brukthandler nær meg sammen med en god del annet.
    Vis vedlegget 898095
    Saint-Saëns skrev 13 operaer (Le timbre d'argent, La pincesse jaune, Samson et Dalila, Étienne Marcel, Henry VIII, Proserpine, Ascanio, Phryné, Frédégonde, Les barbares, Hélene, L'ancêtre og Déjanire), men det er vel bare Samson et Dalila som spilles. Bru Zane har spilt inn flere av dem (de som er uthevet). De er verdt en lytt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    C911E983-74B8-46BC-9925-0F19FB7CACDB.png


    Eit lite pusterom mellom husvask, ungepass og møteverksemd.

    Eg vert aldri ferdig med Dufay. Trur det må vera den råaste kyrkjemusikken eg har høyrt så langt, uavhengig av korformat. Ok, Lewkovich er ein utfordrar.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    shosta 11.jpeg
    Kjøpt etter anbefaling på nettet (Shostakovich: Symphony No. 11 in G minor, Op. 103 'The year 1905', Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Mark Wigglesworth);
    " On the other hand, I’m strongly tempted to say that his account of the Eleventh has claims to be the finest in the catalogue.
    .... There’s a strong narrative thread running through his performance which, benefitting from exemplary playing and superb sound, is the finest recording of this symphony that has come my way.
    "

    Kan ikke kommentere på den relative statusen av utførelsen - det høres bra ut - men lyden (innspillingen) er sedvanlig høy BIS kvalitet (2 kanal SACD).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal synge Messias om en måned, og jeg har falt fullstendig for en utgave med Dunedin Consort under John Butt's ledelse. 3 eller 4 personer pr. stemmegruppe, og en total annerledes innstilling til materien. Prøvde for moro skyld å høre på Ricter fra München, og det toget har nok dessverre gått:unsure:.
    Steen
    Den har jeg i en 2 meter bred Handelsamling. Og helt enig, min favoritt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn