Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den ser nydelig ut, Jim I.
    M5 er en favoritt her, og Gerard Schwarz velkjent. Han var en fantastisk trompeter, solotrompeter i New York Phil, før Phil Smith. Men Colburn Orchestra er ukjent for meg. Vi hører lite om amerikansk orkesterliv i vår tid, det er litt synd. Interessant å lese om Colburn.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Yarlung er et flott selskap. Traff sjefen på et møte i Los Angeles Audio Society for noen år siden. Veldig sympatisk og trivelig fyr.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Yarlung er et flott selskap. Traff sjefen på et møte i Los Angeles Audio Society for noen år siden. Veldig sympatisk og trivelig fyr.
    Har aldri truffet han men hatt en del kontakt de siste årene ang. tape handel, veldig hyggelig og dedikert fyr som våger der andre nøler er mitt inntrykk. Har en del av tapene og noe på vinyl og det er ikke mye der ute som låter bedre.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Det finnes vel egne tråder for å gå i dybden på de enkelte komponister og verker, og jeg har egentlig ikke lyst til å bidra unødvendig til en diskusjon i en "hva hører du på nå" tråd. Det som man kanskje skal ha klart for seg er at Haydn, (Mozart) og Beethoven, og andre som skrev musikk på bestilling som ofte skulle passe inn i definerte rammer, kan høres på i et bredt utvalg av forskjellige innspillinger, hvor de fleste er lik den foregående. I stor motsetning har sjangeren opera en stor fordel, da nesten hver eneste produksjon vil ha til dels store forskjeller fra den man lånte ører til sist. Mahler er litt i samme kategori, og det som her er blitt kalt tonehauger, kan jo rett og slett være dirigenter og orkestre som ikke er i stand til å formidle det som ligger i musikken. I mine ører er det nettopp Mahlers evne til å begrense seg i partituret, som er hans store force. I hans nr. 8, som ofte kalles "de tusenes symfoni", er det gjennom hele verket nesten kammerorkestralt skrevet. I hans tiende, har de virkelig store eksplosjonene/disharmoniene en nødvendig funksjon. I hans tredje er det en historie om ALT. I hans andre er vi i finalen på et nivå som kan minne om ejakulasjon, og da har forspillet startet over en time i forveien.
    Tonehauger....., ja ok for meg, men når orkester og dirigent har satt seg inn i materien, så fungerer slike hauger utrolig godt.
    Steen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bernstein er god i noen men ikke alle Mahlersymfoniene. Det har jeg lest meg til. Har kun M1 med ham, vet ikke hvordan den står seg (det var dette med tid til rådighet da)
    Man kan vel si at Mahlersymfoniene er så vanskelige å få til godt at det bare 2-3 virkelig gode innspillinger av hver enkelt.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bernstein er god i noen men ikke alle Mahlersymfoniene. Det har jeg lest meg til. Har kun M1 med ham, vet ikke hvordan den står seg (det var dette med tid til rådighet da)
    Man kan vel si at Mahlersymfoniene er så vanskelige å få til godt at det bare 2-3 virkelig gode innspillinger av hver enkelt.
    Tiltredes! Abbado er en av dem, men heller ikke han skinner i alle.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Helt enig med Plasma om Nelsons og Shostakovitch.
    Både spilling og lyd er helt topp. Til og med kanskje litt overraskende bra lyd til å være DG... ?
    De andre i serien likeså.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Synes det blir feil å holde DG sine syttitallssvin på skogen (Karajan LvB9 f.eks) mot dem. It was 50 years ago today...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Innafor det ja. Er ikke Vyšehrad flott? De harpearpeggioene i starten setter stemningen. Og så er det fint oppe på Vyšehrad:

    IMG_2006.jpeg
    1653301289172.png


    Jeg anbefaler et besøk neste gang dere er i Praha.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Praktfull er den. Artig å oppdage resten. Moldau har jeg jo hørt siden jeg ble bevisst om musikk.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt deler av den. Det var veldig bra.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kampa har en artikkel om Solokov i forbindelse med denne utgivelsen. Jeg blir nysgjerrig. Er det noen her inne som har andre innspillinger med han å anbefale?
    1F6501DA-C315-4210-A270-CA128E104B66.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Synes det blir feil å holde DG sine syttitallssvin på skogen (Karajan LvB9 f.eks) mot dem. It was 50 years ago today...
    Hvis det var et svar til min Nelsons/Shostakovitch kommentar så må jeg presisere at jeg overhodet ikke tenkte på '70 talls DG vinyl lyd.
    Lyden på disse innspillingene er så bra at de direkte konkurrerer med det jeg oppfatter som mer audiofile selskaper som for eksempel BIS.
    Andre nye utgivelser fra DG, Sony, Warner (hvem andre) når sjelden dette nivået. Dessverre.

    Kom på at jeg kanskje også bør legge ut hva jeg hører på nå;
    ries.jpeg
    Nå sextetten op 100. Tidligere piano kvintetten.
    Dette er helt nydelig musikk, anbefales på det sterkeste for de som liker musikk i denne sjangeren og tidsalder.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel ikke det egentlig, mest en generell observasjon. Jeg har muligens valgt mine nyere DG-plater også for lydkvalitet, ikke kun musikalske kvaliteter.
    Jeg må høre på Ries (han får forresten gjennomgå noe fryktelig i BBC-filmen Eroica (Youtube)). Spotify her kommer jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ries fikk skammekroken. Jeg druknet i Defrost-admin.
    Apropos Defrost. Ukrainian Alleluja (lenket til i andre tråder her allerede) av C. Courney i Hamardomen lørdag 21/5, tatt opp med min håndholdte iPhone 12 Mini (og lyden er nesten ikke til å tro):


    ...

    Dette er kult!

    1653377270756.png


    Jepp, hun bytter fele flere ganger underveis, og musiseringen er framifrå.
     
    Sist redigert:

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Nå hører jeg ikke mest på klassisk, men synes det er bra lyd på denne. Får i hvert fall lyst til å høre litt mere Cello....
    Låter veldig bra på mitt hodetlf.oppsett i hvert fall (Tidal hifi på nettbrett, til Topping E50 og HiFiman Sundara)

    TC.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Starker er bra! Jeg eier og har hørt både 2-kanals (CD) og 3-kanals (SACD). Foretrekker CD. SACD blir cello i nærfelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vender stadig tilbake til denne. Aldeles fantastisk innspilling. Lydkvalitet på referansenivå også.

    8F54A379-CF41-45CE-A8F9-F0A84AD763FF.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Da ble det en økt med Starker her. Dette er så bra som det kan bli, tror ikke engang man trenger å ha et forhold til klassisk musikk for å sette pris på dette, være glad i god musikk og sette pris på fantastisk utførelse holder. Min er en 33 RPM utgivelse fra Speakers Corner, Analogue Prod. har gitt den ut på 45 RPM, den har jeg ikke hørt men er den bedre så kan det umulig være mye. Disse boksene koster litt men til gjengjeld så er de verdt pengene.


    IMG_0862.jpeg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hører Stabat Mater av Giovanni Battista Pergolesi.
    Rein magi.
    Skal til Lawo store i morgen og kjøpe mere klassisk.
    Brandenburg concertos skal jeg nok kjøpe. Så får jeg se hva jeg finner.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer cello:
    Den 180 g LPen med Elgars cellokonsert med Du Pré og Barbirolli må man vel ha. Sagnomsust innspilling fra 1965 (- Det var ikke det jeg mente! sa Jackie da hun hørte opptaket etterpå). Full analog remaster gjort i Abbey Road og greier.
    Ellers Haydns cellokonsert i C. Queyras liker jeg i den. Beethovens Cellosonater med far og sønn Brendel.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Mer cello:
    Den 180 g LPen med Elgars cellokonsert med Du Pré og Barbirolli må man vel ha. Sagnomsust innspilling fra 1965 (- Det var ikke det jeg mente! sa Jackie da hun hørte opptaket etterpå). Full analog remaster gjort i Abbey Road og greier.
    Ellers Haydns cellokonsert i C. Queyras liker jeg i den. Beethovens Cellosonater med far og sønn Brendel.
    Har også en remaster av den, må være den samme. Men har også denne fra Horch House, også fra masteren. Ren lykke.


    IMG_0129.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn