Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin barytonstemme på poden (y)
    Liker dette utrolig godt. DYC-prosjektet minner meg mye om det som ble gjort og fremdeles blir gjort i Sør-Afrika, med bla. Drakensberg Boys Choir.
    Har gode minner fra flere konserter med dem. Samt mange herlige privatopptak fra øvelser/konserter med dem fra 20-25 år siden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir stadig skremt når poden growler i dusjen!

    Gjenoppdaget denne. CD2 med viola d’amore-konsertene er en skatt!

    7EDECC75-D37A-4BA3-91FA-C06847F22C36.jpeg
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fin barytonstemme på poden (y)
    Liker dette utrolig godt. DYC-prosjektet minner meg mye om det som ble gjort og fremdeles blir gjort i Sør-Afrika, med bla. Drakensberg Boys Choir.
    Har gode minner fra flere konserter med dem. Samt mange herlige privatopptak fra øvelser/konserter med dem fra 20-25 år siden.
    Du har ikke vært med i Trønderkor vel..?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke vært med i Trønderkor vel..?
    Har nok ikke det. Har ikke vært aktiv korsanger siden 1900-tallet... :eek:
    Hadde en oppvekst med foreldre som hadde kor som herlig hobby og far som var president i Norges Korforbund i mange år.
    Som kulturskolelærer og dirigent, får jeg av og til muligheten til å jobbe med kor. Setter stor pris på det hver gang.
    Har du sunget i Trønderkor?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte på YouTube en tur. Herlig.
    Defrost skulle ha vært i Barnsley helgen som var. Der skulle også Tuks Camerata vært. Heldigvis bidro de på YouTube: Sydafrikansk korgroove-leksjon.
    Uansett hva godt andre kor gjør rundt om i verden, synes jeg det er en helt egen klangfarge på disse sør-afrikanske korene.
    Ikke ofte jeg står og hopper under en kor-konsert, men har skjedd ved et par anledninger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Dagens fangst:

    1627990911856.png


    Beklager litt uskarpt bilde, men orker ikke ta det på nytt.
    Josef Suk early recordings, Josef Vlach legendary recordings, Mysliveceks obokvintetter og strykekvartetter, Michnas "Den tsjekkiske lutt" og Smetanas Ma vlast arrangert for 4-hendig klaver. I tillegg til 6 messer av Ryba, 10 CDer med moderne amerikansk musikk, fire CDer med Martinůs musikk for fiolin og klaver samt kirkesonater av Schmelzer.
    Kjøpt på Musicpoint på Jungmannovo náměstí i går. "Brick and mortar" folkens - det er litt stas.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Litt cello er aldri å forakte, utforsker Saint-Saëns for tiden og nyter hans cello konsert nr 1 til ettermiddagskaffen. Flyter fint i takt med et stadig økende skydekke og fersk kaffe. Foreløpig strømmet utgave, en vinylutgave vil bli kjøpt.

    51C4AE5k8ML._AC_.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Straks åpningskonserten til kammermusikk festivalen i Stavanger. Gleder meg til Brahms op 34 etter pausen.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Høstværet har kommet til Trondheim, gudene har veltet glassene sine over byen, mørket senker seg på utsiden og skaper god kontrast til levende lys på innsiden.
    Platespilleren snurrer stødig med 33 1/3, på tallerkenen ligger gårdagens beste 10-kroners kjøp fra en bruktbutikk, den breier seg ut med alle sine syv tommer. Innspillingsår er ukjent, pianisten det samme for min del (det sier mest om meg), når jeg leser om Friedrich Gulda og hører hvordan han trakterer klaviaturet, skjønner jeg at han må utforskes ytterligere. Det knitrer akkurat nok fra rillene til at det setter en ekstra spiss på sonaten, og stemningen. Whiskyglasset er halvfullt, skuldrene senket, enkelte kvelder er bare så mye bedre enn andre, og Nietzsche har så rett.

    _DSF1457.png
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Høstværet har kommet til Trondheim, gudene har veltet glassene sine over byen, mørket senker seg på utsiden og skaper god kontrast til levende lys på innsiden.
    Platespilleren snurrer stødig med 33 1/3, på tallerkenen ligger gårdagens beste 10-kroners kjøp fra en bruktbutikk, den breier seg ut med alle sine syv tommer. Innspillingsår er ukjent, pianisten det samme for min del (det sier mest om meg), når jeg leser om Friedrich Gulda og hører hvordan han trakterer klaviaturet, skjønner jeg at han må utforskes ytterligere. Det knitrer akkurat nok fra rillene til at det setter en ekstra spiss på sonaten, og stemningen. Whiskyglasset er halvfullt, skuldrene senket, enkelte kvelder er bare så mye bedre enn andre, og Nietzsche har så rett.

    Vis vedlegget 741070
    God beskrivelse av byen vår nå ja.
    Her er helga blitt brukt til hjemmekontor og Wagner kan faktisk brukes til å få ned pulsen mens en jobber. Fant ut at Ringen var bedre enn bla. Andsnes og Mozart.....
    Og ja, Nietzsche hadde så rett.

    Gotterdam.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Så var avslutningskonserten på Kammermusikkfestivalen over.
    Har vært på 6 konserter, en hver dag, og høydepunktet for meg kom helt til slutt med Schumann klaverkvintett op 44 med dette stjernelaget i god form og med topp samspill;
    Christian Ihle Hadland piano
    Johan Dalene fiolin
    Marianne Thorsen fiolin
    Lars Anders Tomter bratsj
    Sandra Lied Haga cello
    En av disse fremføringene hvor en bare må rope bravo og gi langvarig stående applaus.

    Jeg har et par musikalsk gode innspillinger og et relativt habilt anlegg, men det kommer likevel ikke i nærheten av en slik live fremføring.
    Forrige gang jeg hørte dette stykke live på kammermusikken var i 2008 I Domkrken. Denne gang var det i Petri kirken, og som i 2008 satt jeg på rad 2.

    Den gang la jeg inn dette innlegget på HFS; Lyden av "the absolute sound" , Op 44
    Jeg er fremdeles enig med meg selv i det innlegget, men har siden 2008 fått et noe bedre anlegg, først og fremst bedre høyttalere, som nok har brakt meg litt nærmere "the absolute sound". Og jeg har også senere erfart at der er en del å hente med bedre innspillinger. EMI innspillingen med Argerich er ikke helt der oppe i topp klassen.

    Men uansett; live er tingen. Gleder meg allerede til neste års festival - uke 32, 9-14/8/22.
    Før pause fikk vi Brahms op 36. Strålende den også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oslo kammermusikkfestival antar jeg? Skulle gjerne vært der. Schumann og Brahms blir sjeldent feil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var mye bra å få med seg på festivalen i Stavanger i år også.
    Vi kom oss til Rosendal helgen før, der Leif Ove Andsnes klarte å tromme sammen en bra gjeng i år også, en nydelig opplevelse med god plass og tid til fordypning.

    Her spilles nå Ihle Hadland sammen med den unge fiolinisten Johan Dalene, som vi har fått høre flere ganger. Han har gjort inntrykk på oss det siste året med stort uttrykksregister og fenomenalt trøkk.
    Honnør til BIS som fremdeles gir ut nye SACD med glimrende lyd.
    1629273467986.png

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Denne, innkjøpt i Praha for ca 1 uke siden:

    1629543282202.png


    Veldig bra, både musikk og fremførelse.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt på Savalls forholdsvis nye LvB symfoni 1-5. Hmm. 1, 2 og 4 er så gode som noen andre. 3-ern, vel, hans egen fra 89 (trur eg) er mer -spenstig... , og Grossman likeså. 5-ern... Jeg vet ikke helt, la oss si det sånn, den fikk meg ikke til å reise meg brått fra godstolen med knyttet neve i været i 3. og 4. sats. Vel, det er det bare Kleiber som har greid. Lurer på om det er akustikken i salen som gjør det, paukene med harde stikker rumler for mye, og det blir rett og slett ikke skarpt, spennende, drivende og hardt nok. Ellers er jo selvsagt håndtverket upåklagelig. Jeg oppdaget dog at Logitech Media Server (LMS/ Squeezeserver) ikke taklet høyoppløst FLAC, så jeg måtte rekode den dyre downloaden til 16/44. Kan være at jeg ikke pakket ut ZIP-fila skikkelig, selvsagt.
    savallLvB.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for det.

    Dere har selvsagt fått med dere at David Hurwitz har sin egen YT-kanal? Elsk eller hat ham; han har sterke meninger, og er engasjert og engasjerende. Mange videoer, bortimot en hver dag. Her er en lang en:
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Takker for det.

    Dere har selvsagt fått med dere at David Hurwitz har sin egen YT-kanal? Elsk eller hat ham; han har sterke meninger, og er engasjert og engasjerende. Mange videoer, bortimot en hver dag. Her er en lang en:

    Nytt for meg. Er ikke så oppdatert på nyheter i YT-land. Hurwitz derimot er en gammel kjenning. Han kan jo være litt vel kategorisk, men det kan faktisk være en god ting i disse tider, hvor de fleste ikke vover å ha standpunkter som senere kanskje skal forsvares:giggle:. Alltid artig og informativt å lese hans kritikker av Mahler-utgivelser.
    Steen
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dere har selvsagt fått med dere at David Hurwitz har sin egen YT-kanal? Elsk eller hat ham; han har sterke meninger, og er engasjert og engasjerende. Mange videoer, bortimot en hver dag.
    Liker en som tør (i 2021 der en ikke skal "krenke" noen) og er komfortabel med å fortelle hva HAN liker og ikke liker - gjerne med et lurt smil om munnen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Settes i opptak. Det samme med programmet før - Neuschwanstein
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Storslagen, følelsesladet musikk. Wagners harmonier er noe av det vakreste som er skrevet. Flott program!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Og det er ingen grunn til å forlate svt2 enda.. norske Lise Davidsen fra liveopptak i Oskarshall!!! Wagner, Strauss etc.etc.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Reprise fra Hovedscenen, dog blir det aldri for mye av frøken Davidsen, det er en fryd å høre og følge henne i karrieren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23

    Stalltips;

    - ikke mest musikk akkurat, men et lite tankekors over hvor tøft det må ha vært
    på denne tiden/stedet for afro amerikanske musikere, attpåtil med klassisk musikk

    green book.png
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Tja, en smører vel seg ikke bort med litt Monteverdi når høstmørket setter inn.

    Jeg har sansen for barokke kantater, i all hovedsak har jeg lyttet til en del av Bach naturligvis, uskolert som jeg er i den klassiske verden. Le Poem Harmonique med sin tidligmusikk og madrigaler faller også veldig i smak. Til dere som er langt mer bevandret i den klassiske verden, hvilke andre komponister/plater vil dere anbefale innenfor nevnte sjangre?

    _DSF1469.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt tidligere enn Bach, men ettersom du sier at du har sansen for madrigaler osv, kan du jo begynne med f eks den gale morderen Gesualdo. La Venexiana har gitt ut flere av hans Libri dei Madrigali, og de er jo aldeles strålende! Orlando di Lasso (Orlandus Lassus), Ockeghem, Desprez, Sweelinck... For litt mer hønn og trøkk, se Gabrieli.
    Jeg ville først ha dyppet tåa i Gesualdo og Lassus.
    Hvis det er interessant, hører jeg akkurat nå på Machaut; Messe de Nostre Dame :)

    Og noe helt annet: Knut Nystedt. Jepp. Hør hans Immortal Bach, en viderebygging på Bachs Komm Süsser Tod. Det må være med Det Norske Solistkor/ Grete Pedersen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glossa har en serie med tidlige Handel kantater med La Risonaanza og Fabio Bonnizoni som er noe av det fineste jeg vet. 7 CDer i alt om jeg husker rett og et veritabelt skattkammer, nydelig emballert med førsteklasses dokumentasjon.

    Ellers en stor tommel opp for alt gjort av La Venexiana.

    Mye bra fransk materiale også, men poster fra en mobil på tur i Østerrike nå, så det får bli med dette bidraget her og nå.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk begge to, her var det mye gode forslag som jeg skal sjekke ut og kose meg med gjennom helgen.
    Når du får litt større tastatur og ikke er på farten erato, tar jeg gjerne i mot innspill på fransk materiale, av det lille jeg har hørt så langt faller det veldig i smak.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anbefales;

    Moro å se og høre mennesker du kjenner i litt andre roller :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Isaac, ja. Jeg har et par av messene hans; er det noe annet du spesielt vil anbefale?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Da må jeg nok komme meg hjem og fyre opp anlegget.
    Sangen «Innsbruck ich muss dich lassen» er utrolig vakker.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker. Den er bl a på denne her:
    isaac.jpg

    Fin cd! Ting av Morley, Dowland, Lassus og flere. Faktisk en god innførings-cd.

    PS: Jeg har eid denne i hele 45 minutter nå; fryktelig fort å laste ned fra Presto...
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det ble litt mindre lyttetid i helgen enn jeg hadde planlagt, dog spilles og noteres det til ørens lyst og glede, utrolig mye fint og bra her. En fordel med å strømme musikken i første omgang, er at det ofte kommer opp forslag på lignende musikk og komponister, derav notater og bokstavelig talt nye innspill.

    I ettermiddag har jeg spilt et album med tyske barokk kantater, med Hana Blazikova som sopran og Markus Markl på orgel. Nydelig stemme jeg har hørt på noen av Bach Collegium Japan og Masaaki Suzuki, som jeg også har funnet frem i helgen. Det tredje sporet på platen er det nydelige orgelstykke Ciacona in F minor til Pachelbel, så enkelt og så vakkert.

    nedlasting.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn