Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Avfrasering (eller vinterferie som noen kaller det) og akkurat ferdig med morgenens opera.
    Har bestemt meg for å høre minst èn opera hver dag denne uka. Så at "Ringen" var nevnt tidligere i tråden - regner vel med å finne frem en eller annen utgivelse fra den også ila uka. Vet ikke om jeg "orker" å ta ny, hel runde på den..... :oops:;)
    Uansett; det ble Debussy - Pelleas et Melisande under ledelse av Pierre Boulez. Innspilling fra 1970.

    Drømmer om en heftig, stor av utseende mellomhjulsspiller - men hva får jeg bortsett fra utseendet (noe lekkert å se på), i forhold til det oppsettet jeg virkelig trives med og har hatt i mange år.....
    Debussy Pelleas et Melisande .jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Halvapropos har koret til guttungen blitt (enda) bedre under pandemien. Når hver korist må ha 3 kvm hører man ikke mye av hva de andre synger.

    Har opplevd det samme med mange av mine elever, men også noen med totalt motsatt utvikling.....
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    1614080451580.jpeg
    Brahms-maraton i dag! Alle fire symfonien, Berlin - Rattle. Kanskje ikke det beste jeg har hørt. Men fint læll.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Formiddagens opera;
    Shostakovich; Katerina Ismajlova op. 29. (Lady Macbeth of Mtsensk) Rostropovich.
    Innspilling fra 1979 (Verdenspremiere-innspilling)

    Shosta Katerina Ismailova  Rostropo.jpg


    Det er første gang jeg hører igjennom denne komplett og med alle sanser åpne. SØKKE TA!!
    Synes du at opera er kjedelig?
    Her snakker vi dynamikk - både musikalsk, innholdsmessig og lydmessig, hele veien. For en innspilling!! En del orkesterpartier er det heftigste jeg har hørt i en og samme opera. Her har Rostropovich bla. fått London Philharm. Orch. til å låte som gamle USSR-orkester i de villeste partiene. Hjerte og smerte i hver fortissimo!! Dette gjelder forøvrig også hele vokalensemblet.
    Jeg er stor fan av de fleste symfoniene til Shostakovich og denne operaen er herved inne på "topp 5 Shosta-opplevelser"
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av de første operaene jeg så live (hadde vel sett Porgy and Bess og Il Trovatore i Nidarøhallen før det), i Oslo i 1975, og det var som å bli overkjørt av toget. Trengte flere dager for å komme nedpå igjen.

    For de som vil SE hva dette dreier seg om, anbefaler jeg denne (som ble sendt på NRK for noen år siden):
    Macbeth.jpg


    For øvrig er jeg stor fan av Debussys Pelleas og Melisande, har Ansermet på LP og et antall digitale versjoner. Snublet over Mary Gardens grav (den første Melisande) i fjellene i Provence ovenfor Monaco helt tilfeldig for snart 5 år siden. Veldig interessant og vel verdt å søke opp den svært interessante damen på wikipedia.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av de første operaene jeg så live (hadde vel sett Porgy and Bess og Il Trovatore i Nidarøhallen før det), i Oslo i 1975, og det var som å bli overkjørt av toget. Trengte flere dager for å komme nedpå igjen.

    For de som vil SE hva dette dreier seg om, anbefaler jeg denne (som ble sendt på NRK for noen år siden): Vis vedlegget 699846

    For øvrig er jeg stor fan av Debussys Pelleas og Melisande, har Ansermet på LP og et antall digitale versjoner. Snublet over Mary Gardens grav (den første Melisande) i fjellene i Provence ovenfor Monaco helt tilfeldig for snart 5 år siden. Veldig interessant og vel verdt å søke opp den svært interessante damen på wikipedia.
    En anelse.....misunnelig på den opplevelsen der. :cool:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og vil man ha Shostakovich med smell i, anbefales denne:

    Nose.jpg


    Den unge, ikonoklastiske Shostakovich. En hel scene med bare brutal perkusjon som akkompagnement til en neseløs hovedperson som stort sett hoster og harker. Har denne vinylen også + selvsagt samme på CD.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og vil man ha Shostakovich med smell i, anbefales denne:

    Vis vedlegget 699848

    Den unge, ikonoklastiske Shostakovich. En hel scene med bare brutal perkusjon som akkompagnement til en neseløs hovedperson som stort sett hoster og harker. Har denne vinylen også + selvsagt samme på CD.
    Takker for tips. Skal se om den står i en av kassene jeg ikke har fått bladd igjennom skikkelig. Mer smell enn Katerina??? :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På noen måter, ja. Mer avantgardistisk og musikalsk mer brutalt, skrevet mens det enda var noe artistisk tøvær i USSR av en bråmoden 20 åring. 6 år senere fikk Stalin ham nesten forvist eller drept for de lite oppbyggelige beskrivelsene i Lady Macbeth samt for den fabelaktige Symfoni nr 4.

    Jeg siterer wiki her:

    Shostakovich uses a montage of different styles, including folk music, popular song and atonality. The apparent chaos is given structure by formal musical devices such as canons and quartets, a device taken from Alban Berg's Wozzeck.

    According to the British composer Gerard McBurney writing for Boosey & Hawkes, "The Nose is one of the young Shostakovich’s greatest masterpieces, an electrifying tour de force of vocal acrobatics, wild instrumental colours and theatrical absurdity, all shot through with a blistering mixture of laughter and rage... The result, in Shostakovich's ruthlessly irreverent hands, is like an operatic version of Charlie Chaplin or Monty Python... despite its magnificently absurd subject and virtuosic music, The Nose is a perfectly practical work and provides a hugely entertaining evening in the theatre.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her spilles John Kinsella. Særdeles bra symfonier og orkestermusikk av en moderat modernist som elskere av Shostakovich og Sibelius lett vil kjenne seg igjen i, bra lyd også på denne irske CDen:

    Kinsella.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg denne boksen fremme og spiller en CD med klavertrioer praktisk talt hver eneste kveld før leggetid. En fin praksis og disse versjonene skuffer sjelden
    beaux arts.jpg
    :
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Etter at jeg begynte å synge i kor har jeg fått øynene og ørene opp for kor. Nå har det vært stille en stund, men vi fremførte Faures Requiem på Allehelgensaften i 2020 (så ble det stille). Da requiem er litt kort måtte vi fylle på med litt, bl.a. Ubi Caritas av Ola Geilo. Jeg synes Geilo har mye fint.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Glemte å legge ut gårdagens opera....
    Janacek; Vylety pana Broucka (Excursions of Mr. Broucek). innspilling fra 1980
    Tenk å kunne bo på månen!

    Jeg har - siden jeg oppdaget det, hatt veldig sansen for det "øst-europeiske" tonespråket og måten å spille det på.
    Denne innspillingen er ikke noe unntak. Kos forran anlegget i går formiddag.
    Er glad for at jeg fikk anledning til å kjøpe noen kasser med opera av otare for noen år siden. Der var det noen av arten. :)

    Janacek Vylety Pana Broucka.jpg
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En mer "tradisjonell" opera i formiddag. Mange år siden jeg hørte på denne innspillingen.
    Solti sin innspilling fra 1977 av Verdi; Otello er for meg helt der oppe og Price glitrer som Desdemona.
    Messingblåserne får nok i denne innspillingen rimelig fritt spillerom av Solti. Det minner meg om at Solti - da han kom som fast dirigent til Chicago, sa noe slikt som dette; "endelig får jeg et orkester som KAN spille STORT"

    Verdi Otello Solti.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Man kan aldri få for mye Otello. Innimellom derimot, kan man nemt få for mye Solti:giggle:. Går hjemme i dag og snekrer i toppetasjen, og har hørt på en av hans mest applauderte innspillinger, nemlig Mahler #8, og da kjennes det ut som man har vært på treningsøkt når han er ferdig. Jeg går rett på en gammel traver nå, og tar din anbefaling om Otello, men med mine favoritter Vinay, Nelli og Toscanini.
    Ooops, holdt på å glemme Valdengo.

    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gleder meg å se bidragene og aktiviteten i denne favorittråden nå.
    Her arbeides det, litt innspurt før helgen da flere kollegaer går på vinterferie.
    Da er det godt å ha fornyet godlyd i hjemmekontoret, der småformat akustisk klinger forunderlig fint.
    Italienske småhøyttalere på moderat nivå i møblert rom i gammelt trehus gir deilig strykerklang.
    En av mine faste følger i arbeid er Rachel Podger. Ofte med Bach solosonater, idag med Telemann fantasier for solo fiolin.

    Fabio Biondi er en annen bidragsyter i denne musikken, etter at han presenterte alle fantasiene på en kirkekonsert her.
    Men nå altså Rachel Podger, i en innspilling fra Channel jeg har på CD. Trodde det var SACD, men jeg blander sammen og det er bare redbook. Innspilt i en liten kirke i Dorset, et distrikt jeg har vært mye og blitt glad i. Nå ser jeg at den finnes som høyoppløselig nedlasting hos channelclassics.com , helt opp til 5kanals DSD. Ikke umulig at jeg bevilger meg en høyoppløselig Rachel til helgen.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    ........så du har følge med Rachel ja, og hun har lovet deg å opptre høyoppløselig også!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Toscanini i Otello var et av mine første operakjøp på 70 tallet.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fredag og en helbritisk aften, fra riller til høyttalere, og i glasset med.
    Det er noe eget med kormusikken som virkelig får meg til å senke skuldrene, handlet noen nye plater i dag og jeg har tilgode å trå feil med Tallis og Choir of Kings College. Når pandemien legger seg og det blir mulig å reise igjen, står en konsert med dette koret høyt på listen.

    _DSF0424.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    En ting er å finne komponister, en annen er å finne utøvere. Før jul ble jeg kjent med Alfred Brendel og en av hans få (og kanskje bare den eneste?) Bach innspillinger og lot meg begeistre. Jeg strømmer en del av han og ser at han har spilt inn veldig mye Beethoven, i går kom jeg over piano sonate no 29 som naturligvis måtte bli med hjem. Innspillingen er fra 1970 og lyden er god, det samme må sies om selve sonaten.

    _DSF0428.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brendel med Beethoven på Turnabout er smørfint, verd å se etter på vinyl. Brendel har spilt inn LvB for flere selskap, men mange mener at han var aller best i de tidlige på Turnabout. Generelt et fint label, med mye fint wiener-klassisk i hyllene her.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Brendel med Beethoven på Turnabout er smørfint, verd å se etter på vinyl. Brendel har spilt inn LvB for flere selskap, men mange mener at han var aller best i de tidlige på Turnabout. Generelt et fint label, med mye fint wiener-klassisk i hyllene her.
    Takk for bekreftelsen, jeg likte veldig godt det jeg hørte i går, at jeg også husket at det var flere plater tilgjengelig fikk meg til å ta turen til butikken igjen i dag. Da er det ekstra hyggelig å lese det du skriver når jeg kom hjem med seks nye Beethoven innspillinger presset på Turnabout. Nummer 29 hadde jeg som kjent kjøpt i går.

    _DSF0432.jpg


    Jeg antar at dette er en serie med tanke på like cover, har tittet litt på Discogs og så vidt jeg kan se foreligger det 12 innspillinger med samme coverdesign og Beethoven, jeg kommer til å se etter de jeg ikke har så langt.

    I tillegg kjøpte jeg også "Bagatelles" på samme label, fransk pressing.
    _DSF0435.jpg



    Det ligger an til å bli en fin og spennende aften dette.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Litt avveksling fra Beethoven og klaver, Bartók utøvd av Stern og Zakin ble spilles av for første gang. Dette er utvilsomt noe annet enn det jeg har spilt tidligere i dag, uvant og utfordrende, dog spennende. Noen ganger flyter det så lett og fint, andre ganger høres det ut som Syd Barret både tolker og spiller. Her utfordres hjernen mer enn hjertet slik jeg ofte opplever når jeg spiller klassisk musikk. Fine ting.

    _DSF0447.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Schubert strykekvintett tar oss inn i natten
    E92000AC-496D-4C57-9FC6-07E48059882E.jpeg

    Fin tolkning fra Melos-kvartetten med Rostropovitsj fra 1977. DGG analog lyd på sitt beste, nytes i oppgradert akustikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Glemte å legge ut gårdagens opera....
    Janacek; Vylety pana Broucka (Excursions of Mr. Broucek). innspilling fra 1980
    Tenk å kunne bo på månen!

    Jeg har - siden jeg oppdaget det, hatt veldig sansen for det "øst-europeiske" tonespråket og måten å spille det på.
    Denne innspillingen er ikke noe unntak. Kos forran anlegget i går formiddag.
    Er glad for at jeg fikk anledning til å kjøpe noen kasser med opera av otare for noen år siden. Der var det noen av arten. :)

    Vis vedlegget 700388
    Jeg skulle se den på operaen i Praha for 2 år siden, men hovedrollen var blitt syk så de spilte "Den lystige lille reven" i stedet, men den hadde jeg sett allerede et par måneder før (samme oppsetning).

    Forøvrig er operaoppsetningene jeg husker best fras operaen i Praha Prokofievs "Kjærligheten til de 3 appelsiner" og Martinůs "Mirandolina". "Den lystige lille reven" var også veldig bra.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Søndagsslaraffen med nybrygget etiopisk kaffe, de siste pepperkakene og en gammel shaded dog.
    Bikkja har nok fått litt juling av tidligere eiere, men med litt TLC og ultralydsbehandling har den blitt stueren nok til at sjarmen og personligheten kommer frem, om enn litt smågneldring i blant.

    Andre innspillinger av Divertimento man bør oppsøke (vinyl)?

    8F64E9C4-0B26-4CB4-91FD-2956A7A3466D.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Reiner's, og mange av de gamle hederkronede dirigenters, måte å framføre/tolke Mozart på, blir jo ofte nå til dags rynket på nesen av. Jeg mener at det viktigste er at musikken funker, og at man ikke skal finne opp hjulet på nytt, bare for å skille seg ut. Ingen nevnt ingen glemt......, åh jo forresten, Rattle er et godt eksempel. I hine hårde dager da han ble sett på som et stjerneskudd, gjorde han ofte ting annerledes, bare for å bli omtalt i tidsskriftene. Erfaringene har nok lært han at sånt ikke alltid er nødvendig, og personlig synes jeg han er blitt "bedre" med alderen.
    Artig at du sier ultralyden fungerer. Har bestilt deler til bygging an en slik sak.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Reiner's, og mange av de gamle hederkronede dirigenters, måte å framføre/tolke Mozart på, blir jo ofte nå til dags rynket på nesen av. Jeg mener at det viktigste er at musikken funker, og at man ikke skal finne opp hjulet på nytt, bare for å skille seg ut. Ingen nevnt ingen glemt......, åh jo forresten, Rattle er et godt eksempel. I hine hårde dager da han ble sett på som et stjerneskudd, gjorde han ofte ting annerledes, bare for å bli omtalt i tidsskriftene. Erfaringene har nok lært han at sånt ikke alltid er nødvendig, og personlig synes jeg han er blitt "bedre" med alderen.
    Artig at du sier ultralyden fungerer. Har bestilt deler til bygging an en slik sak.
    Steen
    Du mener den gang da Simon Rattle var fast gjestedirigent for Trondheim S.O.? Han søkte om å bli fast dirigent her, men styret turde ikke satse på en såpass ung og ukjent størrelse... :)
    Men han anbefalte jo sin elev Daniel Harding om å søke jobb i Trondheim, og han var også fast gjestedirigent for TSO i en periode.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Det ble Anne Queffelec og Satie i kveld (igjen). Vet ikke hvilken status denne franske pianisten har her på sentralen, men for undertegnede er det en tid før og etter jeg ble presentert hennes tolkninger av Satie. Bare hør hvordan hun legger både intellektualitet og følelser i Gnosiennene, så man nesten ser både de unge elskende skratte, og det eldre ektepar småkrangle. Hun er heldigvis godt representert på Spotify, men varsko her, for hun kan ikke brukes til musak i bakgrunnen.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lenge vært svak for Natalie Dessay. Her for 25 år siden.

    Hun har vel pensjonert seg nå - det er litt forskjellige forklaringer på hvorfor.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Et lite tips på en Søndag. NRK2 viser Porgy and Bess fra Metropolitan i kveld kl. 1945. 3 timer med noe av det nydeligste som er laget.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn