Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven i mono på en tirsdag, feriens andre dag og roen senker seg i takt med klaviaturets sang fra 1961.
    DSCF9125.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kom hjem fra Praha på søndag med en liten bunke CDer. Så langt har jeg hørt på disse:

    image.jpeg
    Mozart: Gran Partita von LSO Wind Ensemble & Wolfgang ...


    og nå blåsekvintetter av Foerster, Janacek (Mládi - det er forøvrig en sekstett) og Haas:

    Janáček, Foerster & Haas: Music for Wind Instruments by ...


    Her spilles det musikk etter innfallsmetoden :) Jeg har jo dekt en periode på over 300 år på bare 3 plater.
     
    Sist redigert:

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har vært på bruktbutikken og fant en del klassisk musikk. Det meste var strøkne teknisk sett, og mye med " god lyd". Det som falt i smak var Malers 9 og 1. symfoni, Daphne,& cloe/ Debussy og en symfoni av Ravel. Ønsker gjerne tips på gode innspillinger av lignende art, tenker kanskje at Stravinsky's våroffer og ildfuglen vil passe mine preferanser mot dramatisk musikk.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har vært på bruktbutikken og fant en del klassisk musikk. Det meste var strøkne teknisk sett, og mye med " god lyd". Det som falt i smak var Malers 9 og 1. symfoni, Daphne,& cloe/ Debussy og en symfoni av Ravel. Ønsker gjerne tips på gode innspillinger av lignende art, tenker kanskje at Stravinsky's våroffer og ildfuglen vil passe mine preferanser mot dramatisk musikk.
    Presiserer at jeg kun trenger tips på vinyl utgivelser, da jeg har anskaffet en technics sl 1200 g, og den trenger "mat".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om Mahler 6 med Wienerfilh. og Boulez finnes på LP. Praktfull musisering er det. Ser at M6 finnes på LP med gærne Teodor Currentzis. Ta en lytt via spotify eller noe og se om du liker den.

    Jeg startet dagen med Mozarts kvintett for piano og blåsere KV456, innspilling med Gaudier Ensemble på Hyperion, fra lokal harddisk.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Vet ikke om Mahler 6 med Wienerfilh. og Boulez finnes på LP. Praktfull musisering er det. Ser at M6 finnes på LP med gærne Teodor Currentzis. Ta en lytt via spotify eller noe og se om du liker den.

    Jeg startet dagen med Mozarts kvintett for piano og blåsere KV456, innspilling med Gaudier Ensemble på Hyperion, fra lokal harddisk.
    Takker for svar, skal til Oslo og gjøre noen vinyl kjøp, ikke bare rock og electronica.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Olavsfestdagene går av stabelen i Trondheim i disse dager, mange konserter strømmes også på nett. I aften er det Barokkanerne som spiller klokken 2000, det strømmes på Adresseavisens sider; https://www.adressa.no/olavsfest/

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hørte på NRK Klassisk i kveld, og merket meg en høytidelig og reflektert tolkning av Bach cello suite nr.1. Tempoet var uvanlig lavt, noe som falt i smak hos flere her, og vi prøvde å gjette hvem som spilte. Alt jeg klarte å gjette var at det ikke var noen av de mange versjonene jeg eier. Glede og overraskelse over at de spiller alle satsene, det forventer vi ikke fra den kanalen lengre. Og så kommer navnet, en cellist helt ukjent for oss. CD bestilt, det første musikkjøpet denne ferien. En litt spesiell ferie er det, men man kan ikke være så sær at man ikke kjøper musikk. Det får da være grenser.
    Mime Yamahiro Brinkmann heter cellisten, utgitt på Arcantus.
    Screenshot 2020-07-28 at 21.49.38.png
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Prokofievs opus 83 her i hendene på noen som vet hvordan man trakterer både de hvite og sorte brikkene på pianobrettet. Lenge, lenge, lenge siden Kjell Hillveg ved Norsk Musikkforlag beordret meg å skaffe denne, og jammen meg rører den i sjela i årets andre sommerferiedag....
    F69B4B1B-C8C7-42AD-AAD3-CBD0D5650F17.jpeg
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Prokofievs opus 83 her i hendene på noen som vet hvordan man trakterer både de hvite og sorte brikkene på pianobrettet. Lenge, lenge, lenge siden Kjell Hillveg ved Norsk Musikkforlag beordret meg å skaffe denne, og jammen meg rører den i sjela i årets andre sommerferiedag....
    Vis vedlegget 652857
    Har bestilt Stravinsky's Firebird, Petrouska og " Våroffer" på vinyl.
    Håper på topp framføring og god pressing/lyd!
    Takk for tips.
    Ps. Stravinsky er ingen nyhet for meg. Oppdaget symfonien Våroffer allerede i 1978, da jeg studerte i Sverige. Men, som rocketrommis ble jeg gradvis "fastlåst" i omgangen med musikk. Heldigvis, på senere år har ambient electronica, ex. Jon Hopkins' Singularity/Imunity rensket "systemet", og musikkgleden har økt, ny platespiller +++++.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er gammel punk & new wave mann, men det betyr ikke at jeg ikke kan høre på god klassisk musikk eller nevnte Singularity (som står i hyllene her hjemme) når det føles som det riktige å spise fra platetallerkenen med kniv og gaffel. Lillebror er støymaker og audio virus infiserte Deathprod, så egentlig vant til at det ikke finnes grenser for hva som er musikk og ikke...
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvilken retning, århundrer eller uttrykk jeg utforsker, så kommer jeg alltid tilbake til Bach. Far selv altså, selv om etterkommerne også har laget mye fint.
    Pianostykkene hans passer til det meste synes jeg, i aften trakteres klaviaturet av Alfred Brendel. Vakkert, rett og slett. Så fint at jeg har glemt både at jeg har ferie og at det står temperert vin på kjøkkenet. Men det gjør ikke så mye, jeg har et (for meg) uspilt dobbeltalbum med ouverturer liggende og vente, så da blir det nok råd med vin også.

    DSCF9149.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    SONY har startet en serie "Beethoven's world". Fra denne spiller jeg nå 1. utgivelse - fiolinkonserter av Franz Jospeh Clement. Rekk opp hånden de som har hørt om han:

    Reinhard Goebel – Beethoven’s World – Clement: Violin ...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    3BAE0B6C-F5BD-4F30-8CA7-0118DFEF13FF.jpeg

    BWV 178 er en av dagens tre kantater.
    Jeg liker ikke måten Gardiner gjør det på. Austerity measures. Rather pointless I’d say.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    sh12.jpg


    Glemmer ofte å huske på hvor god Haitink og Concertgebouw er i Shostakovich på Decca. I tillegg er det lenge siden nummer tolv har "rullet" på spilleren, og den har egentlig mye å by på. Produsenten har gjort et glimrende arbeid med denne innspillingen, og det er berettiget fokus på de nedre oktaver. Ny diamant på Clearaudio'en skuffet heller ikke(y)
    Steen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23

    Tatt frem et par versjoner av "Ringen" her til helgens kontemplative musikkstund....
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.

    15971802672248690228370609200087.jpg
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.
    Mange sverger til Dorati når det gjelder Stravinsky, og hans utgivelser på Mercury holder høy (lyd)kvalitet. Selv har jeg en crappy reissue av Firebird suiten, men Platekompaniet kjører kampanje på Speakers Corner nå. Har faktisk vurdert et kjøp selv.
    Steen
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.

    Vis vedlegget 655453
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.

    Vis vedlegget 655453
    Mange sverger til Dorati når det gjelder Stravinsky, og hans utgivelser på Mercury holder høy (lyd)kvalitet. Selv har jeg en crappy reissue av Firebird suiten, men Platekompaniet kjører kampanje på Speakers Corner nå. Har faktisk vurdert et kjøp selv.
    Steen
    Skal sjekke nærmere. Liker musikken godt. Er han den klassiske musikkens svar på King Crimson, eller riktigere, King Crimson rockens svar på Stravinsky? Synes jeg hører likhetstrekk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skal sjekke nærmere. Liker musikken godt. Er han den klassiske musikkens svar på King Crimson, eller riktigere, King Crimson rockens svar på Stravinsky? Synes jeg hører likhetstrekk.

    Næh. Rockens svar på Stravinsky er Egg. Særlig albumet The civil surface......
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Første gang jeg hørte Vårofferet live tenkte jeg umiddelbart at dette Fripp ha hørt på og blitt inspirert av. Ref LTIA
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Første gang jeg hørte Vårofferet live tenkte jeg umiddelbart at dette Fripp ha hørt på og blitt inspirert av. Ref LTIA
    Helt enig. Det er for mange likhetstrekk til at det er tilfeldig. Ikke at det spiller noen rolle, men å ha fulgt King Crimson fra begynnelsen på 70 tallet kjennes Stravinsky's musikk merkelig kjent.
    Men det beste for meg som har gått lei av progrocken; ofte dårlig lyd og flatt lydbilde, gir symfonier mye av det samme, med langt bedre dynamikk og komposisjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men det beste for meg som har gått lei av progrocken; ofte dårlig lyd og flatt lydbilde, gir symfonier mye av det samme, med langt bedre dynamikk og komposisjon.
    Hører du på komprimerte remastre? Synes det er god lyd på det meste av klassisk prog. Synes klassisk musikk ofte har flat lyd dersom det ikke er opptak fra før 1970.....endel unntak i nyere tid...
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Hører du på komprimerte remastre? Synes det er god lyd på det meste av klassisk prog. Synes klassisk musikk ofte har flat lyd dersom det ikke er opptak fra før 1970.....endel unntak i nyere tid...
    Kjøpte nettopp Steven Wilson remix av Yes, de klassiske albumene på 180 g vinyl.
    Sammenlignet med f.eks Radiohead produksjoner finner jeg et mye dypere og sammensatte arrangement, men smak og behag. 👍
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Kjøpte nettopp Steven Wilson remix av Yes, de klassiske albumene på 180 g vinyl.
    Sammenlignet med f.eks Radiohead produksjoner finner jeg et mye dypere og sammensatte arrangement, men smak og behag. 👍
    Ps. Får en følelse av et mange sitter hver for seg og sender lydfiler til hverandre.
    Kjøpte nettopp Steven Wilson remix av Yes, de klassiske albumene på 180 g vinyl.
    Sammenlignet med f.eks Radiohead produksjoner finner jeg et mye dypere og sammensatte arrangement, men smak og behag. 👍
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Steven Wilson remix av Yes låter flott. Dette blir jeg aldri lei av....

    Men nå sporer vi av. Akkurat nå hører jeg på denne:

    eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODEyNDQyMy4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZS...jpg
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Ps. Får en følelse av et mange sitter hver for seg og sender lydfiler til hverandre.
    Fikk lyst å høre litt prog. Det blir nok Stravinsky's ildfugl som får mette min hunger denne gang.
    Super lyd på vinylutgaven jeg nettopp har fått i hus.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lyst å høre litt prog. Det blir nok Stravinsky's ildfugl som får mette min hunger denne gang.
    Super lyd på vinylutgaven jeg nettopp har fått i hus.

    Du kan jo prøve Van Der Graaf Generator "Pawn hearts" også.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    For tiden hører jeg mest på engelsk musikk; Vaughan Williams, Bantock, Arnold, Butterworth etc... Det er noe med det melodiske som treffer meg bedre enn kontinental musikk (med unntak av Ravel og Debussy).
    Vaughan williams 5. Symfoni spiller jeg flere ganger i uken....
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    For tiden hører jeg mest på engelsk musikk; Vaughan Williams, Bantock, Arnold, Butterworth etc... Det er noe med det melodiske som treffer meg bedre enn kontinental musikk (med unntak av Ravel og Debussy).
    Vaughan williams 5. Symfoni spiller jeg flere ganger i uken....
    Tips fra dere her på sentralen er kjekt å få.
    Enkelt i dag med strømming og alskens nymotens påfunn. Det er jo en jungel å orientere seg i. Komponist, innspilling, tolkning( dirigent) å ta hensyn til. Men mangfoldet er da en rikdom.
    Foreløpig har jeg startet med og la Stravinsky og Mahler gi meg en gradvis tilnærming til den klassiske musikkens univers.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Hører på klarinett konserten. Fin, og som alltid med BIS helt utmerket lyd.
    finzi.jpg


    Er også stor fan av Vaughan Williams. I likhet med Yes og VDGG.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Vi i Norge er jo veldig kjent med engelsk og tysk repertoar. Tysk fordi vi mates med det i radioen, og det er en del av germansk kultur, og engelsk fordi vi forstår engelsk og leser om det i Gramophone og BBC Music Magazine. Men det finnes en verden av musikk utenfor disse to. Hva med franske, hollandske, belgiske, spanske, portugisiske, øst-europeiske etc. komponister? Diepenbrock, Röntgen, Braga Santos, Foerster ...
    Klavermusikken til Dvořák er jo riktig stemningsfull, men hvem har hørt den? Radoslav Kvapil har spilt det inn komplett. Og hva med Smetanas klavermusikk? Finnes også komplett, innspilt av Jitka Čechová.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første gang jeg hørte Vårofferet live tenkte jeg umiddelbart at dette Fripp ha hørt på og blitt inspirert av. Ref LTIA
    Jeg mener Fripp skrev masteroppgave om Bartoks strykekvartetter. En lytt på disse anbefales, særlig nr 4 og 5, og dere vil høre mye kjent. Funky som f......

    Da jeg var midt i 20-årene (lenge siden :-( ) flippet jeg helt ut på disse.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Vi i Norge er jo veldig kjent med engelsk og tysk repertoar. Tysk fordi vi mates med det i radioen, og det er en del av germansk kultur, og engelsk fordi vi forstår engelsk og leser om det i Gramophone og BBC Music Magazine. Men det finnes en verden av musikk utenfor disse to. Hva med franske, spanske, portugisiske, øst-europeiske etc. komponister? Diepenbrock, Röntgen, Braga Santos, Foerster ...
    Jeg mener Fripp skrev masteroppgave om Bartoks strykekvartetter. En lytt på disse anbefales, særlig nr 4 og 5, og dere vil høre mye kjent. Funky som f......

    Da jeg var midt i 20-årene (lenge siden :-( ) flippet jeg helt ut på disse.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har tatt en sniklytt på bartok's music for strings and percussion/celesta på tidal, og joda her var det friske takter. Takk for tips.
    Ps. Har da kjent til han som komponist,.men aldrig dykket inn i materien.👍
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Bartok's 'Cantata Profana' og operaen 'Bluebeards Castle' kan anbefales på det varmeste (y)
    Temmelig heftige greier!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn