Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.203
    juditha.jpg


    Fin musikk, god lyd (SACD) og norsk sanger i rollen som Judith - "what's not to like" :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Dunedin Consort sin Messias vil nok alltid være min messias, men den er ikke bortevekk den her heller.

    71sOrP5PZrL._SL1500_.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går, live:
    Defrost Youth Choir hadde smakt på Mozarts Requiem i form av Lacrimosa-satsen på semesterkickoffhelgeseminaret (norsk samskriving er deilig) som ble avsluttet med en minikonsert for sponsorer, dvs. foreldre og andre nære mennesker.

    Så, et stykke uti settet: Til korets store overraskelse introduserer dirigent Thomas Caplin stykket for publikum. Et snes unge mennesker leter lett febrilsk i notebunker, mens poden min står rett opp og ned og venter.
    Thomas: - Skal du ikke ha noter, Morten?
    Morten, med et lett kast på løvemanken: - Jeg kan den.

    Vel hjemme spilte vi plate, æh, fra harddisk:

    R-3500471-1333191941.jpeg.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Og fattern sendte arvesølvet en mental-hai5!

    Requiem er på alvor, så den er lagt til i køen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Etter Requiem til middag er det Böhm og Mozart til gulvskrubbing. Dersom noen har forslag til knallgode nr 40 tas det imot med takk.
    Mitt tips for kvelden får bli at dersom noen går med tanker om at ubehandlet Dinesengulv kunne vært stas ber jeg på mine knær om at dere dropper det på kjøkkenet. Knærne deres kommer til å takke dere.

    R-3233586-1502552168-3709.jpeg.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 40 med The Chamber Orchestra of Europe og Harnoncourt (ham igjen!) som jeg liker godt, gode Nikolaus kjører full Sturm und Drang i førstesatsen. Har óg en med Wienerfilharmonikerne og Bernstein som er kjekk den og. Meeeen jeg skulle gjerne hørt en innspilling som virkelig ga meg hakeslepp.

    Tillegg: Fant en Sony-plate, igjen med Harnoncourt men der han dirigerer Concentus Musicus Wien i 39, 40 og 41 på Spotify. Låter lovende.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Gode ting, da gir spotify meg alle 40 den har hvor Harnoncourt er innblandet på rekke og rad. EDB <3
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fant Dvoraks Tsjekkiske suite på harddisken (Jeg har mye rart der. Hm.), Detroit SO og Dorati på Decca.
    Musikken er litt sånn "Gull med Gro", men det er jo fint da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fant Dvoraks Tsjekkiske suite på harddisken (Jeg har mye rart der. Hm.), Detroit SO og Dorati på Decca.
    Musikken er litt sånn "Gull med Gro", men det er jo fint da.
    Ja, skjønner hva du mener, og enig.
    Nye sjangerinndelinger i kan lages innenfor det vi før kalte light music av NRK sin nyere praksis. "Gull med Gro", eller "Morgenkos med Jakob".

    PS: Apropos Eroica Valentino , nå i jubileumsåret kommer Fidelio på scenen her i Stavanger Konserthus. Da skal operaen studeres først, innspillinger og litteratur, og dere skal tåle mer fra meg om den gode Ludwig. Mye mer.
    (...men nå, hente høyttalere.)
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slår et slag for verdensfreden på en søndag, gjennom Schostakowitsch.
    Komponert samme år som Stalin trakk sitt siste pust (mars 1953), komponisten hadde lenge levd under krav om en tydelig sosialistisk musikk (hva nå det må være), og symfoni nummer 10 skal i følge kjennere bære preg av håp om verdensfred. Komponert i kulden, spilles av i varmen av vinyl og fyr i ovnen, blir ikke bedre på en småsur søndag i januar.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter Requiem til middag er det Böhm og Mozart til gulvskrubbing. Dersom noen har forslag til knallgode nr 40 tas det imot med takk.
    Mitt tips for kvelden får bli at dersom noen går med tanker om at ubehandlet Dinesengulv kunne vært stas ber jeg på mine knær om at dere dropper det på kjøkkenet. Knærne deres kommer til å takke dere.

    Vis vedlegget 566063
    Eg har ei Harmonia mundi (fransk) med Collegium Aureum som spelar på orginalinstrument. Den likar eg godt. HM 21511
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Sluttet litt tidligere på jobb i dag og rakk en tur innom platebutikken, kom hjem med litt forskjellig, blant annet min første Kirsten Flagstad plate.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg må nesten slå et slag for Dvořáks fire symfoniske dikt etter Karel Jaromir Erbens eventyr : Vodník (Nøkken), Polednice (Heksen), Zlatý kolovrat (Den gyldne rokken) og Holoubek (Duen) (op. 107 - 110). Fantastisk musikk. Det finnes mange gode innspillinger - Mackerras, Pešek, Talich, Ančerl, Kertesz...
    Jeg hører på Pešek nå.
    Og nå Kertesz
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Den førsteakten av Die Walküre med Flagstad står det mye om i Culshaws "Ring Resounding". Det finnes dessverre ikke mye Flagstad i Wagner med god lyd, men denne hvor hun synger Sieglinde, hennes Wesendonck-Lieder med Furtwangler, og Fricka i Das Rheingold med Solti er av "må ha hørt"-kvalitet.

    .

    Har akkurat hørt på kvartetten Mir ist so wunderbar fra Fidelio fordi guttungen skal synge Rocco-stemmen med skolen i månedskiftet. Jeg har bare en innspilling der Klemperer dirigerer Philharmonia (EMI, Legge, fin gammel fra 62), og kunne godt tenkt å høre en mer moderne innspilling. Finnes det en bra en?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg vet ikke hvor god den er, men mener å huske at Harnoncourts innspilling på Teldec fikk gode anmeldelser da den ble gitt ut i 1995.

    På Apple Music finnes følgende komplette innspillinger:
    Abbado, Solti, Bøhm, Fricsay, Harnoncourt, Bernstein, Davis, Rattle, Klemperer, Gardiner, Haitink, Karajan (flere), Furtwängler, E. Kleiber

    Pick and choose

    Regner med at det finnes nokså tilsvarende på andre strømmetjenester.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har gått i det lette på gjemmekontoret. Willi Boskowsky har styrt deler av gjengen i Beethovens septett.

    4210932.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Hans korreksjon av Vivaldi gjorde meg nysgjerrig på Max Richter. Det er ting på den her som er usigelig bra.
    Fascinerende at han har gitt ut musikk på så spektakulært forskjellige selskap som Rough Trade, Mute og Deutsche Grammophon.
    Et av prosjektene for 2020 kan fort bli å fange de albumene hans som er utgitt på LP.

    178734.jpg


    Takk, Arve! Den skal spores opp.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har gått i det lette på gjemmekontoret. Willi Boskowsky har styrt deler av gjengen i Beethovens septett.

    Vis vedlegget 567519
    Gjemmekontor er velegnet.
    Septetten er kjernerepertoar hos LvB, skal studeres her i helgen, i tillegg til oktetten. Innimellom alle Fidelioene.
    Og 3. pianokonsert i kveld med lokalhelt Ihle Hadland og musikklaget i det store lytterommet ved sjøen.
    Så godt som utsolgt, ser jeg. Kvalifiserer til en edlere forfriskning i pausen det, intet mindre.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har akkuret lastet ned beethovens piano sonater med Fazil Zay. Er det noe å høre på? Ja skal høre selv men er interessert i andres meninger. Om det er noen...
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Utgravninger fra hyllene av Beethovens septett opus 20
    Formatet egner seg for vinyl.
    FD8EB1D4-7287-4ACF-9DE8-B7E8978A354B.jpg

    Forbausende hvor bra det låter i mono på Decca vinyl fra 1959.
    Musikere fra Wien, også på Helidor-utgivelsen fra 60-tallet.
    Fra Harmonia Mundi en innspilling fra 1978 på originalinstrumenter, klinger annerledes men flott.

    Ellers overraskelse i heimen at det ikke finnes mer enn en innspilling av oktetten for blåsere her. Og den ene er ny norsk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg snur på coveret ser jeg at min Decca mono-LP også har Willy Boskowsky på 1. fiolin. Samme som Valentino sin London ADRM. Festlig.
    Ellers er min innspilling av oktetten opus 103 med Oslo Kammerakademi på SACD fra Lawo. Jeg har nevnt den før, men den er fabelaktig god.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steen, sier du at Ringsakeroperaen skal sette opp Der Freischutz i år?

    Mer Bach her nå. Janine Jansens plate med Bachs to- og trestemmige invensjoner og en solopartita. Always judge a record by it's cover.

    71MgR5nC9WL._SL1400_.jpg
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.203
    ren vellyd på alle måter...
    Og hvis dere kommer til Brumunddal i november, kan dere få høre hele greia live i en noe annerledes regi :). Vi har dog dessverre ikke frøken Davidsen med oss.

    Steen
    Ja, synd det, frøken Davidsen er definitivt verdt å høre på.

    Nå, noe helt annet, første gang jeg hører dette;
    messiaen.png


    Meget god lyd på denne innspillingen, musikken må nok høres flere ganger for å få det mer under huden, men inntrykket nå umiddelbart er variert og spennende musikk, lydbilder og lyder ....
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.281
    Steen, sier du at Ringsakeroperaen skal sette opp Der Freischutz i år?
    Det stemmer det. Ronald Rørvik er i gang med å få regien til å sammenfalle mere med landsskytterstevnet på Elverum til høsten. Musikken er knall, men som med så mange andre operaer, er det litt vanskelig å selge inn storyen til et moderne publikum.
    Steen
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg snur på coveret ser jeg at min Decca mono-LP også har Willy Boskowsky på 1. fiolin. Samme som Valentino sin London ADRM. Festlig.
    Ellers er min innspilling av oktetten opus 103 med Oslo Kammerakademi på SACD fra Lawo. Jeg har nevnt den før, men den er fabelaktig god.
    Min far spilte i Trondheim Symfoniorkester i forrige århundre, i min barndom, og Boskowsky var i byen flere ganger for å dirigere en lokal variant av Nyttårskonserten.
    En eller annen plass har jeg et tidlig skrytebilde med meg i knebukser og Boskowsky i full dirigentmundur.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skrytebilder er til for å vises fram, Gunzi :)

    Her passivt selvstudium gjennom musikk til arbeidet.
    Da begynner man med det selvfølgelige. Fidelio med Klemperer og sanglaget fra glansperioden.
    Fidelio_Klemperer.jpg

    Oh welche Lust!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.203
    Billetter til Fidelio er akkurat kjøpt - godt tilbud til oss SSO abonnenter :)

    Og denne er nettopp sendt fra Presto i dag;
    fidelio.jpg


    Ellers har jeg Klemperer (CD og vinyl), Solti (vinyl) og Bernstein (CD).
    Det er kanskje nok nå....?

    Men det jeg hører på akkurat nå er dette;
    prok v.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    LvB op.59 gjennomgang.
    Den finnes på de mange gamle kvartettplatene fra Supraphon som har ramlet inn her.
    IMG_1556.jpg

    Mye som må gjennomgås i denne bunken med innspillinger av Beethoven med Smetana-, Janacek-, og Vlach-kvartetten. Noen av dem i mono, men hørverdige fullverdige tolkninger.

    Delvis inspirert av programmet på festivalen i Rosendal kommende sommer, som ble lagt ut idag. Sterkt preget av Beethoven-jubileet, som vi håpet. Quator Ebene kommer, og skal spille mye.
    Vi var raske og sikret oss full festivalpakke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Okay da. Nå går op. 59/2 i E-moll med Végh, innspillingen deres fra første halvdel av 70-tallet. Er stygt redd for at jeg kjøpte settet fordi coveret er kult...

    51ppuU7guYL._SX355_.jpg


    Bra musisering, tolkning svært ulik favoritten Hagen Quartett. Favorabel omtale hos classical.net.
    Anbefaler forøvrig The Beethoven Quartet Companion som jubileumsår-lese.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, i går kveld var det utsolgt på Fjordhotellet, og i morges var det også utsolgt på Turisthotellet. Jeg får trøste meg med at jeg skal høre Takacs-kvartetten i noen av Beethovens strykekvartetter og Andras Schiff i de 3 siste klaversonatene i Praha i mai. Og Václav Luks og Collegium 1704 (Händel og Zelenka). Og Andsnes i Mozart. Og Gidon Kremer i klavertrioer av Weinberg og Beethoven. Og Freiburger Barockorchester i Bach, Telemann og Biber.

    For ikke å glemme Victoria, Monteverdi og Händel i Trondheim i neste uke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klassiker fra Naïves Vivaldi-serie nå:

    51hs8GmS7yL.jpg


    Antonio Vivaldi, Sandrine Piau, Ottavio Dantone, Accademia Bizantina. For en gjeng.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn