Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin plate det der, en av de første Mahler LP-ene jeg kjøpte etter å ha hørt Kindertotenlieder i Domkirken (?) i Trondheim på første halvdel av 1970 tallet. Førte til en livslang betatthet av Bakers stemme, som i Sea Pictures av Elgar og ikke minst i Das Lied von der Erde (sammen med Haitink og James King), fortsatt min favorittversjon selv med en god del flere innspillinger under vesten. Klemperer (Ludwig/Wunderlich) og Water (Ferrier/Patzak) er også høyt på den listen.

    For øvrig også mitt favoritt verk av Mahler. Senest hørt i Risør kirke i Schønbergs kammermusikkversjon i sommer. Der Abschied med Marianne Beate Kielland var gåsehud og magisk.

    Nå går for øvrig denne på Pioneer spilleren (en PD-70 AE, lyder magisk det og) mens jeg sitter og jobber på hjemmekontor. Med Hegel og Vienna Beethoven utgjør det mitt minianlegg som jeg har i stua jeg deler med kona :p

    Campra_galante_CVS002.jpg


    Jeg er endeløst fascinert av fransk barokk.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Det var det jeg var redd for. Jeg vet at man kunne det før, så det er ikke alle oppdateringer som er positive.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    864
    Antall liker
    2.144
    Torget vurderinger
    1
    Rett og slett fordi det er fredag, og nydelig å lytte til.

     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    864
    Antall liker
    2.144
    Torget vurderinger
    1
    Orkester Nord med Ridder Blåskjegg, utgitt på det franske plateselskapet Aparté.
    Ser, og hører, frem til konsert 21. november.

    Skjermbilde 2019-11-11 kl. 22.17.51.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    veress.jpg

    Denne kom i posten i dag.
    Anmelderen i Stavanger Aftenblad er begeistret;
    https://www.aftenbladet.no/kultur/i/6jekOe/sso-er-dyktige-dahl-er-briljant
    Jeg forstår hans anmeldelse, men bemerker at Veress trioen er nesten 20 min, ikke 10 min.
    Dette er ikke akkurat typisk Bartok, men det er Veress stykket som kanskje er mest interessant og spennende.
    God lyd er det også (som de andre Alpha utgivelsene jeg har)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I så fall kan jeg sterkt anbefale denne:

    1375855569_TOCC0062.jpg


    Bartok kvintetten er nok interessant for oss som elsker Bartok og lurer på hans røtter, men ikke akkurat vintage Bartok.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    For den som liker cello kan jeg varmt anbefale denne. Man kan jo lure på verdien av å kjøpe vinyl som er digitalt remastret kontra å bare laste ned albumet, men jeg hadde nok ikke kommet over denne om jeg ikke hadde bladd meg gjennom «2 for 300-hylla» på Platekompaniet tidligere i høst. Det låter fantastisk, også, spesielt celloen.
    A7C70EA4-4F80-4F31-9C58-F364E817CB55.jpg
    95030AC4-C550-4805-A014-26C544845AF5.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    864
    Antall liker
    2.144
    Torget vurderinger
    1
    Søndagen starter med fyr i ovnen og russisk mannskor, god kaffe gjør ikke stemningen noe dårligere.
    0888002825261_300.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Så langt i dag har jeg løst NRK rebus. Det tok litt tid å finne Schubertsangen i siste oppgave. Nå: Rimsky-Korsakov Symfoni nr. 2, "Antar"



    PS: Er det noen andre her som løser Rebus på NRK? Man får jo ganske mye hjelp av rebusformatet - Har du funnet oppgaveordet blir det relativt enkelt å finne komponistene (som i oppgave 3 i dag). Noen ganger tar det litt tid å finne verket, men det går som oftest rimelig greit. Sender bare inn når jeg har funnet alle verkene, men har foreløpig ikke vunnet (noe som er helt OK. Den DAB-radioen NRK bruker som premie er visst relativt ubrukelig (tynn lyd og spiser batterier), og kaffekopper har jeg i massevis). Det verste er jo å finne verk når komponisten har mange i samme sjanger. Hvilken fiolinkonsert av Vivaldi/sang av Schubert/kantate av Bach...?
     
    Sist redigert:

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    15
    I dag går det i Strauss: Alpesymfonien med Bayerischeb Rundfunks og Mariss Jansons! Heeeeerligt.


     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ......
    PS: Er det noen andre her som løser Rebus på NRK? Man får jo ganske mye hjelp av rebusformatet - Har du funnet oppgaveordet blir det relativt enkelt å finne komponistene (som i oppgave 3 i dag). Noen ganger tar det litt tid å finne verket, men det går som oftest rimelig greit. Sender bare inn når jeg har funnet alle verkene, men har foreløpig ikke vunnet (noe som er helt OK. Den DAB-radioen NRK bruker som premie er visst relativt ubrukelig (tynn lyd og spiser batterier), og kaffekopper har jeg i massevis). Det verste er jo å finne verk når komponisten har mange i samme sjanger. Hvilken fiolinkonsert av Vivaldi/sang av Schubert/kantate av Bach...?
    Joda, Rebus er fast til søndagsfrokosten.
    Litt morsomt idag, med de to norske komponistene. Fire av oppgavene tok jeg på øret, med unntak av hvilken sang in siste oppgave. De to norske kunne vært nøtter, men med hørbar tekst og hjelp fra google gr det fort. Fagottkonserten spiller jeg selv, og her har jeg en oppfatning av hvem solisten er også.
    Lurte en stund på oppgave 3, men når alle de andre falt på plass meldte bokstaven seg, da var det gitt.


    På spillelisten her har det stått mange CDer med Bach cellosuiter. Mye god standardvare, har en hel stabel av innspillinger, mange gode utøvere, ikke så mange gode innspillingsteknisk. Ingen rangering her, men Truls Mørk hevder seg fremdeles godt.
    Screenshot 2019-11-17 at 23.32.09.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Ja, det var oppgave 3 og Schubertsangen som det tok litt tid å finne, men jeg har jo alt på CD og rippet til disk, så det er rimelig greit egentlig. Erato hjalp til med det nest siste verket.
    Morsomt å lete litt. Etter hvert begynner man jo å ha litt peiling på stilarter, tidsepoker og musikkuttrykk fra forskjellige komponister.

    Han pleier jo ofte være flink med å knytte oppgavene/løsningsordene til et eller annet jubileum eller noe slikt, så jeg synes godt han kunne brukt et eller annet i forbindelse med fløyelsrevolusjonen i Praha den 17/11 1989 - 30 år siden i dag. Evt. kunne han gjort noe forrige søndag - Berlinmuren falt jo 9/11 1989. Greit nok med Laika for 2 uker siden, men både Berlinmurens fall og fløyelsrevolusjonen hadde vel også fortjent å markeres.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Så langt i dag har jeg løst NRK rebus. Det tok litt tid å finne Schubertsangen i siste oppgave.

    PS: Er det noen andre her som løser Rebus på NRK? Man får jo ganske mye hjelp av rebusformatet - Har du funnet oppgaveordet blir det relativt enkelt å finne komponistene (som i oppgave 3 i dag). Noen ganger tar det litt tid å finne verket, men det går som oftest rimelig greit. Sender bare inn når jeg har funnet alle verkene, men har foreløpig ikke vunnet (noe som er helt OK. Den DAB-radioen NRK bruker som premie er visst relativt ubrukelig (tynn lyd og spiser batterier), og kaffekopper har jeg i massevis). Det verste er jo å finne verk når komponisten har mange i samme sjanger. Hvilken fiolinkonsert av Vivaldi/sang av Schubert/kantate av Bach...?
    Det er en egen tråd for søndags-rebusen. Etter det jeg ser var det en del misnøye med både formatet og oppgavene i starten og laber interesse, så tråden har "gått til ro".
    Min mening er at Rebus er mye mer tidsriktig enn KEK som på mange måter var gått ut på dato (men fint program for oss spesielt interesserte).
    Jeg opplever dagens program som mer folkelig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er poenget med å lage en kanal som fokuserer på en særinteresse, som skal være så folkelig at alle kan være med? NRK forskrever seg. Det folkelige burde vært i P2, men der er (pussig nok) all musikk bannlyst stort sett, med mindre den er på hitlistene. Alt mens man diskuterer smale bokutgivelser for spesielt interesserte.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Hva er poenget med å lage en kanal som fokuserer på en særinteresse, som skal være så folkelig at alle kan være med? NRK forskrever seg. Det folkelige burde vært i P2, men der er (pussig nok) all musikk bannlyst stort sett, med mindre den er på hitlistene. Alt mens man diskuterer smale bokutgivelser for spesielt interesserte.
    For å senke terskelen slik at man kan få nye lyttere, kanskje?
    NRK Klassisk er blitt en flott kanal, for alle - mener nå jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Rebus er blitt litt for enkel. KEK krevde at du kunne litt om musikk. Rebus krever at du kan løse kryssord.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg synes Rebus er blitt litt for enkel. KEK krevde at du kunne litt om musikk. Rebus krever at du kan løse kryssord.
    Min påstand er at om man vil levere komplett besvarelse så bør man kunne litt om (klassisk) musikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Veldig kort spilleliste dessverre.
    Og en kontinuerlig strøm av svulstige adjektiver.
    "Vi hører fantastiske x spille den underbart vakre konserten y, og du fikk heeele satsen"
    Det er ikke bare overhyggelige Jakob Arvola på morgenkvisten, det gjennomsyrer hele kanalen. I tillegg kommer stadige stikkpiller om klimakrise. Stilen, og det politiske budskapet, ble innført over kort tid, og må være bevisst redaksjonelt vedtatt.
    Lytteren er så heldig å få opplevelsen forklart og følelser fortalt, så vi skal slippe utfordringen selv. Kan jo like godt droppe lyden på musikken da.
    Radioen står fremdeles fast på NRK klassisk her, på kjøkkenet, badet og i bilen, men jeg slår som oftest av etter 5 minutter. Trist.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Rebus er blitt litt for enkel. KEK krevde at du kunne litt om musikk. Rebus krever at du kan løse kryssord.
    Min påstand er at om man vil levere komplett besvarelse så bør man kunne litt om (klassisk) musikk.
    Joda, det er vel så. Men komponistene finner du jo stort sett hvis du tar løsningsordet og har tilgang på en kryssordbok.
    Det er jo ofte (men ikke alltid) en nøtt i hvert program.

    Jeg har ofte prøvd meg på NRK Klassisk, men slår av ganske fort, for det er jo begrenset hvor mange enkeltsatser uten sammenheng og svulstige formuleringer man orker. Panegyriske utlegninger om hvor flott 1812-overtyren er når det kanskje er noe av det minst spennende Tchaikovsky noen gang skrev.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg synes Rebus er blitt litt for enkel. KEK krevde at du kunne litt om musikk. Rebus krever at du kan løse kryssord.
    Min påstand er at om man vil levere komplett besvarelse så bør man kunne litt om (klassisk) musikk.
    Joda, det er vel så. Men komponistene finner du jo stort sett hvis du tar løsningsordet og har tilgang på en kryssordbok.
    Det er jo bare halve moroa! Hos oss går det litt sport i å løse "hovedoppgaven" - verktittel, sats osv :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Rebus er blitt litt for enkel. KEK krevde at du kunne litt om musikk. Rebus krever at du kan løse kryssord.
    Min påstand er at om man vil levere komplett besvarelse så bør man kunne litt om (klassisk) musikk.
    Joda, det er vel så. Men komponistene finner du jo stort sett hvis du tar løsningsordet og har tilgang på en kryssordbok.
    Det er jo bare halve moroa! Hos oss går det litt sport i å løse "hovedoppgaven" - verktittel, sats osv :)
    Ja, jeg løser også hele oppgaven. Vanligvis er jeg i mål før kl 10:30, noen ganger før. Det har hendt at jeg har løsningen før den siste oppgaven er ferdigspilt (som en kommentar til vanskelighetsgraden).
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ja, jeg løser også hele oppgaven. Vanligvis er jeg i mål før kl 10:30, noen ganger før. Det har hendt at jeg har løsningen før den siste oppgaven er ferdigspilt (som en kommentar til vanskelighetsgraden).
    Jeg er litt usikker på hvor du vil for på søndag postet du:

    "Ja, det var oppgave 3 og Schubertsangen som det tok litt tid å finne, men jeg har jo alt på CD og rippet til disk, så det er rimelig greit egentlig. Erato hjalp til med det nest siste verket.
    Morsomt å lete litt. Etter hvert begynner man jo å ha litt peiling på stilarter, tidsepoker og musikkuttrykk fra forskjellige komponister."


    Jeg forstår deg dithen at du synes det er hyggelig å delta, det er bra.
    Vanskelighetsgraden er varierende, det bekrefter du selv siden du jo skriver at du noen ganger har løst oppgavene før sendingen er ferdig, mens sist gang måtte ha hjelp til en av oppgavene og at du synes det er morsomt å lete litt.

    Programleder har ved flere anledninger sagt at de noen ganger får tilbakemelding på at oppgavene er for lette, og noen ganger for vanskelige.
    Det er ikke lett å tilfredsstille alles behov og man skal også ha i mente at de er allmennkringkaster*.
    Alt i alt synes jeg de gjør en fin jobb for oss lyttere. Lydvaliteten på DAB+, derimot............ :)

    * Allmennkringkastere har altså et ansvar for å tilby et mangfoldig og meningsfullt innholdstilbud som treffer et bredt publikum. Samtidig skal allmennkringkastingen ivareta smalere publikumsgrupper og smalere temaområder. Dette bidrar både til at ulike grupper i samfunnet blir representert i mediedekningen og at publikum blir eksponert for innhold de ikke nødvendigvis oppsøker selv. Tendensen til at publikum hovedsakelig blir eksponert for tilsvarende type innhold og perspektiver som de allerede har valgt, blir i dag forsterket av individuelt tilpassede medietjenester og sosiale mediers algoritmestyring. Denne utviklingen gjør at allmennkringkasting er et stadig viktigere mediepolitisk virkemiddel for å sikre et mangfoldig innholdstilbud og at vi møter ulike perspektiver og stemmer i vår mediebruk.

    kilde: https://medietilsynet.no/mediebildet/allmennkringkasting/#anchor_7012
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Det er jo morsomt å løse oppgavene, men jeg synte KEK-formatet var bedre da det krevde litt mer kunnskap om musikk. Felles toneart, samme antall instrumenter etc...
    I Rebus kan det være vanskelig å finne hvilken konsert av Vivaldi (da man ikke har noe annet å gå etter enn at det er en konsert av Vivaldi) - det er ofte åpenbart at det er Vivaldi, men man har lite å hjelpe seg til å finne hvilken konsert.
    I KEK var det faktisk enklere å finne konserten da man visste f.eks. at det var en obokonsert i F-dur av en italiensk komponist, og dermed kunne man sikte seg inn på Vivaldi.

    Rebus er nok mer i tiden og helt sikkert også for et litt annet publikum. Ikke noe galt i det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rebus er nok mer i tiden og helt sikkert også for et litt annet publikum. Ikke noe galt i det.
    Enig i det. Men det som forundrer meg er at en nisjekanal som NRK Klassisk 97% av sendetiden er for et annet publikum enn meg, som burde være i kjernemålgruppen for en slik kanal. Og hvorfor NRK oppleves å ha et mindre interessant kanaltilbud på dette området enn for 10-20 år siden til tross for den enormt mye større sendeflaten. Det burde forundre NRK også.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    864
    Antall liker
    2.144
    Torget vurderinger
    1
    Kortreist musikk i aften, Marianne Thorsen og Trondheimssolistene.

     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    864
    Antall liker
    2.144
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne da jeg bladde gjennom det skammelig lille utvalget av klassiske plater på Platekompaniet i Trondheim. Året var senhøstes 1961, Karajan dirigerte Berlin Filharmonikerne gjennom kjente og kjære stykker, denne versjonen er en remastret utgave av originalinnspillingen, presset hos Vinyl Passion Classics. Låter fint på mitt sparsommelige anlegg.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en liten prat med Leif Ove i går. På neste års Rosendal spiller Ebene 5 Beethoven kvartetter (18.3, 59.1, 74, 131 og en til av de sene om jeg husker rett), Paul Lewis kommer med Diabelli og Vikingur Olavsson spiller op 111. Vet ikke om dette er offisielt - og da kan det jo bli endringer - så ikke kringkast det, men for de av dere som er interessert kan det være greit å vite. Jeg og kona er der igjen straks billettene blir lagt ut
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært noe. Er nok i England med Defrost Youth Choir akkurat da. Blir sikkert traktert med litt engelsk korsang der. Plaster.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det frister igjen, erato. Får se hva sommeren bringer av andre heftelser.
    Apropos, vi likte så godt årets kvartett Danel, og jeg mener å huske at erato kom med anbefaling.
    Idag kom den endelig i posten her, omsider omsider, boksen med Weinberg-kvartetter.
    61mizehoLKL.jpg

    Da må det prioriteres hardt innimellom alt det sosiale med gode venner og gode viner.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn