Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Daniel-Ben Pienaars Beethoven på slaktebenken. Sjelden har en ny, komplett sonate-syklus vakt så sterke og sprikende reaksjoner i musikkpressen. I et marked som drukner i bud på saken, er det oppkvikkende med kontrovers og profilerte ytringer. I et glimrende essay som følger med boksen, utfordrer han lytterens forestillinger om verkforståelse og tolkningstradisjon på nesten sokratisk manér. Selv følger han et høyst subjektivt prinsipp om kreativ interpretasjon, og tar avstand fra idéen om at kunstneren ydmykt skal avdekke Beethovens intensjoner.

    Spille kan han som få, og annerledes er det ganske visst. Etter de fem første sonatene er jeg provosert, imponert, utfordret, rørt og ..huka. Dette blir spennende. Prøv selv. Fra Presto sniker den seg under den magiske grensen.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sibelius 2 symfoni her i dag. Bernstein og Blomstedt med henholdsvis Wien og San Fransico.

    Sibelius.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Suveren plate med musikk fra Vatikan manuskripter 1503-1534



    Pomerium under Blachly, et klasseensemble. Kjøpt for 2 Euro fra jpc hvor jeg tror de fortsatt fører den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Det er masse billig på jpc nå. Mye Wolfgang Rihm bl.a. hvis man vil utforske litt ny musikk. Selv hører jeg på denne som kom i posten i går:

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja dessverre awe, jeg også. Nå skal det sies at et album jeg bestilte - ikke klassisk - også ble forsinket, noe jeg fikk beskjed om av Platekompaniet. Ikke så lenge etter fikk jeg leveringsbekreftelse, og albumet i posten. Så det er jo håp. Håper jeg. :)
    Nå fikk jeg en ny epost fra Platekompaniet som stort sett sa det samme som den første, nemlig at boksen er forsinket fra leverandøren. Så det går nok den veien du antydet, awe. Det ender vel med at bestillingen blir annullert. :(
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hiv deg på The London Haydn Quartet først som sist, Steinar. State of the art på alle vis. Så langt er opusnumrene 9, 17, 20, 33 og 50 ute: Du har 30 førsteklasses Haydn-kvartetter bare der! Totalopplevelsen av klang og innsikt gjør at i alle fall denne lytteren spiller hver CD flere ganger. Kanskje det beste kvalitetstegnet for oss klassiske storetere. Slik får musikken tid til å synke inn, man får den i blodet og bredden i Haydns idéer og stemninger trer gradvis frem.

    Dessverre er for få av både lyttere og utøvere oppmerksomme nok på opus 9 og 17. De går helt enkelt sagt glipp av mye fin musikk.



    Siden Hyperion selger to CD'er for prisen av én i denne serien, er heller ikke økonomien noen alvorlig hindring.

    Jeg hører også på en bråte andre innspillinger av Haydns strykekvartetter. Det er stor variasjon i fremføringspraksis, tilnærming, instrumenter, opptaksteknikk osv., men det det til syvende og sist kommer an på, er om musikerne klarer å formidle musikkens innhold. De kan hete hva de vil, men gjerne The London Haydn Quartet for min del. Hver gang jeg spiller dem, faktisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    En sen (sen-sen) romantiker: Kurt Atterberg:



    Dette er romantikk i den store stilen, noe av det skrevet så sent som i 1953. Meget vakkert og avslappende på en søndag formiddag.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hiv deg på The London Haydn Quartet først som sist, Steinar. State of the art på alle vis. Så langt er opusnumrene 9, 17, 20, 33 og 50 ute: Du har 30 førsteklasses Haydn-kvartetter bare der! Totalopplevelsen av klang og innsikt gjør at i alle fall denne lytteren spiller hver CD flere ganger. Kanskje det beste kvalitetstegnet for oss klassiske storetere. Slik får musikken tid til å synke inn, man får den i blodet og bredden i Haydns idéer og stemninger trer gradvis frem.

    Dessverre er for få av både lyttere og utøvere oppmerksomme nok på opus 9 og 17. De går helt enkelt sagt glipp av mye fin musikk.



    Siden Hyperion selger to CD'er for prisen av én i denne serien, er heller ikke økonomien noen alvorlig hindring.

    Jeg hører også på en bråte andre innspillinger av Haydns strykekvartetter. Det er stor variasjon i fremføringspraksis, tilnærming, instrumenter, opptaksteknikk osv., men det det til syvende og sist kommer an på, er om musikerne klarer å formidle musikkens innhold. De kan hete hva de vil, men gjerne The London Haydn Quartet for min del. Hver gang jeg spiller dem, faktisk.
    Det er kanskje den veien det går, awe. På den annen side, Festetics er på lager hos JPC, Amazon og MDT. Tar man valutakurser og frakt med i beregningen, kommer JPC best ut. Man risikerer jo moms osv på toppen, men det gjelder jo for alle disse utenlandske nettbutikkene.

    Og blir ikke London Haydn Quartet en del dyrere da, siden man må bestille dem i løsaktige bokser? :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Hva med å kjøpe filene direkte fra Hyperion? De leverer både i FLAC og ALAC. £8,99 pr. dobbeltalbum. Tekstheftet laster du ned som pdf fra Hyperions sider.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, otare. Da spørs det hvor mange dobbeltalbum det er snakk om. Med f.eks. 10 stk blir det ca £90, noe som langt overstiger JPCs pris med Festetics. Riktignok risikerer man ikke moms osv på toppen, men likevel...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, otare. Da spørs det hvor mange dobbeltalbum det er snakk om. Med f.eks. 10 stk blir det ca £90, noe som langt overstiger JPCs pris med Festetics. Riktignok risikerer man ikke moms osv på toppen, men likevel...
    På den annen side; Nå har Steinar fått los på at et par av Hyperions album er tilgjengelig for nedlasting i hi-res, og dermed var det gjort.

    Jeg kommer til å sende faktura på ekstra utgifter til awe, otare et al. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke best på pris og leverandør. Der får vi alle god drahjelp fra otare og erato, som er racere på de virkelig gode tilbudene. De har makeløs oversikt, og fortjener en stor takk for mange verdifulle tips, år etter år.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke best på pris og leverandør. Der får vi alle god drahjelp fra otare og erato, som er racere på de virkelig gode tilbudene. De har makeløs oversikt, og fortjener en stor takk for mange verdifulle tips, år etter år.
    På bakgrunn av awes vise innlegg, har Steinar_Lund/dnuL_ranietS lyst til spørre otare/erato om de vet noe om de øvrige albumene forventes å bli tilgjengelige i hi-res? De to jeg lastet ned i går i 24/96 var Opp. 33 og 50.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Beklager, men det aner jeg ikke. Det er kanskje bedre å spørre Hyperion om det?
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Da har jeg nå begynt på den nye Leonard Bernstein DG CD boksen.
    Det er Mahler på 19 av totalt 63 CD’er her så det blir nok bra!

    L1120793.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Beklager, men det aner jeg ikke. Det er kanskje bedre å spørre Hyperion om det?
    Det hadde jeg jo tenkt å gjøre, men jeg tenkte at hvis d'herrer her inne visste om det, ville det ta kortere tid å få svar :)
    Da fikk jeg svar fra Hyperion
    Q
    There isn’t a complete series planned, but you will be pleased to know that the six Op 55 quartets are scheduled for release towards the end of this year.
    Unq
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sveivet i gang tredje runde med den etter hvert mye omtalte London Haydn Quartet i opus 50-kvartettene just nu. Dette er rett og slett fenomenal musisering! De har knekket koden for balanse mellom form og ekspressivitet, og kan derfor klemme til aldeles voldsomt uten å ødelegge linjer, flyt og stilistisk konsistens. Alt annet enn smått og pent, med full emosjonell realisering av Haydns vidd og dybde.

    Vi får håpe de kobler opusene 54 og 55, altså de to første gruppene av de såkalte Tost-kvartettene (etter Johann Tost, konsertmesteren i Haydns Esterhazy-orkester). De 12 kvartettene i opusene 50, 54 og 55 ble skrevet 1787-88, og utgjør dermed den mest intense perioden i den store kvartett-mesterens liv.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg skal nok vite å få med meg den neste utgivelsen når den kommer. Og siden det ikke ser ut til å bli en komplett syklus, lar jeg bestillingen med Festetics stå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Platekompaniet har allerede gitt beskjed om at Festetics ikke lar seg skaffe. Denne, derimot, var klar for omgående leveranse - og er allerede underveis:


    Riktig et drops, for oss tulipan-elskere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke fått beskjed fra Platekompaniet, så jeg krysser fingre. I mellomtiden har jeg hørt på denne:



    Cellosonaten er flott!
    Nå til Louise Farrenc - klavertrio nr. 1:

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes cellosonaten var den klart største beholdningen av den Magnardboksen. Og så strykekvartetten da, men den er jo rimelig kjent (alt er relativt selvsagt) fra før.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg må innrømme at jeg så langt bare har hørt cellosonaten, men den var flott. Den første klavertrioen til Louise Farrenc var også svært hørbar. Hun var samtidig med Fany Mendelssohn og Clara Schumann - det finnes ikke så mye musikk av kvinnelige komponister fra den tiden. Man skjønner jo for såvidt grunnen til det - det var ikke fordi de ikke skrev utmerket musikk!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har lyttet til min nyeste anskaffelse:

    taverner copy.jpg


    Flott vokalmusikk, som i sin tur inspirerte meg til å lytte til en av mine absolutte favoritter innen samme genre, Allegris Miserere med samme ensemble. Sopranen på toppen er jo bare utrolig vakker:

    miserere.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at jeg så langt bare har hørt cellosonaten, men den var flott. Den første klavertrioen til Louise Farrenc var også svært hørbar. Hun var samtidig med Fany Mendelssohn og Clara Schumann - det finnes ikke så mye musikk av kvinnelige komponister fra den tiden. Man skjønner jo for såvidt grunnen til det - det var ikke fordi de ikke skrev utmerket musikk!
    Farrenc er bra. Har en av symfoniplatene på cpo ( i tillegg til den kammermusikkplaten du refererer); og den er skikkelig bra, også fra et rent teknisk perspektiv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Augsburger Domsingknaben synger Hans Leo Hassler:



    På salg på jpc.de for den enorme summmen € 1,67
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett de der men skygget litt unna guttesopranene. Hva er din vurdering (inkl om Hasslerplaten?)?

    Vaet serien er strålende, tror jeg har alle 4 volumene nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn