Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spilte akkurat 1. satsen av Mahler 6 med Boulez for gutta på 13 og 11.

    Eldstemann sier at det er er kult med sånn Star Wars-aktig musikk som har struktur, litt sånn poplåt-aktig: Ting kommer om igjen.
    We're getting there. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Spilte akkurat 1. satsen av Mahler 6 med Boulez for gutta på 13 og 11.

    Eldstemann sier at det er er kult med sånn Star Wars-aktig musikk som har struktur, litt sånn poplåt-aktig: Ting kommer om igjen.
    We're getting there. :)
    Der bor øyensynlig meget i din eldstemann! Keep up the good work! :D
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Bruckner 1 og 2. Diverse Skrowaczewski på Youtube. Null og dobbeltnull er defintivt verdt å studere nærmere. Men så dukket en video med Karajan opp med en av Bruckners symfonier. Totalt ubeskrivelig. Ny komplett CDboks bestilt på Amazon, og mens jeg var i farta, fikk jeg med meg Jochums versjon av Te Deum og motetter.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I Te Deum leder Jochum feltet på CD, synes jeg. På DVD når kanskje Karajan enda større høyder:



    Begge forstår hvordan den hardt plagede Bruckner kobler egen, menneskelig lidelse med religiøs ekstase i verkets høydepunkt. Kombinasjonen av de samme innholdsmessige temaene vender intenst tilbake i den sakte satsen i åttende symfoni og i første sats av den niende.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    stabat mater.jpg


    I utgangspunktet er jo et Stabat Mater ingen utpreget lystig affære, og jeg synes at Giulinis innspilling er den som får "Cujus animam gementem" til å ligne minst på en arie fra en komisk opera.
    Jeg har generelt litt sans for Giulini, "The gentle Giant".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner 1 og 2. Diverse Skrowaczewski på Youtube. Null og dobbeltnull er defintivt verdt å studere nærmere. Men så dukket en video med Karajan opp med en av Bruckners symfonier. Totalt ubeskrivelig. Ny komplett CDboks bestilt på Amazon, og mens jeg var i farta, fikk jeg med meg Jochums versjon av Te Deum og motetter.
    Min klassiskinteresse startet for alvor med Bruckner, og et av de første store LP settene jeg kjøpte var DG settet med Jochums utgaver av den komplette kirkemusikken. Og PS; jeg er ingen stor Rossinifan, men synes Stabat Mater er et flott, og kanskje hans beste, verk. Synd han ikke gadd å være alvorlig litt oftere.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det kunne være en idé med en tråd om hvordan ens interesse for klassisk musikk oppsto? Eller finnes det allerede en slik en?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dykk i nye gamle vinylbunker igjen, med mye nyere og relativt ny musikk.
    Nå er ikke Arnold Schönberg ny, men virker frisk og moderne.
    Alfred Brendel spiller pianokonserten Opus 42, på LP fra Turnabout
    DSC_0755.JPG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    larsson_symphony_1_cpo_rear.jpg

    Flott plate i strålende SACD lyd. Tilgjengelig for ca 6,5 Euro på jpc.de.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steve Reich kan være god å høre på. Jeg lytter ikke til Reich, men hører på. Finurlig musikk, godt for hodet.
    John Adams krever mer, men begge har mye å by på.
    Igjen ny musikk på halvgammel vinyl.
    DSC_0806.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Interrssant Hovedscene nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg er midt i denne interessante Boulez CD boksen. Om man «snuser» litt på samtidsmusikk er denne å anbefale, god lyd er det også.

    maxresdefault.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Edvard Griegs eneste fullførte og bevarte strykekvartett, opus 27 i g-moll fra 1878, er et absolutt mesterverk innenfor sjangeren. Samtidig er den en tolkningsmessig floke av et verk, noe som delvis kan forklare at den er for lite spilt. Liszt beundret den (få fikk slik ektefølt ros fra den kanten), Debussy ble inspirert og skrev sin kvartett i g-moll.

    Norsk melodisk materiale er det saktens å finne, men den gjennomgående desperate heftigheten peker snarere mot psyken enn naturen. Grieg var i krise, og sa at det var "Hjerteblod" i den. Det skal være "Bredde, Flugt...Klang" og ikke "Smååndrigheder", ifølge komponisten. Kusinen og konen Ninas sannsynlige utroskap med Edvards eldre bror, datteren Alexandras død og foreldrenes død få år før danner en dramatisk bakgrunn for denne perioden.

    Hagens gir oss dramaet, heftigheten, dybden, bredden og flukten. Det tør jeg trygt stå inne for.

     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    En liten nytelse, dette. Philips 6500 006

    Vis vedlegget 371486
    Den har jeg også, og hørte selv på for et par uker siden. Jeg har de siste år med plukket med meg alt av vinyl som hun er med på, og synes hun er fantastisk i det meste. Artig også med alle hennes recital utgivelser i 70-talls garderobe.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etruskisk konsert av den australske komponisten Peggy Glanville Hicks:


    Svært flott musikk.

    Wikipedia: "She studied piano with Arthur Benjamin, conducting with Constant Lambert and Malcolm Sargent, and composition with Ralph Vaughan Williams. (She later asserted that the idea that opens Vaughan Williams' 4th Symphony was taken from her, and it reappears in her 1950s opera The Transposed Heads . Her teachers also included Egon Wellesz."

    Hun var også noen år gift med Stanley Bate som skrev noen svært flott symfonier som er verdt en lytt (særlig nr 4 av de jeg har hørt).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    15.822
    Torget vurderinger
    2
    En liten nytelse, dette. Philips 6500 006

    Vis vedlegget 371486
    Den har jeg også, og hørte selv på for et par uker siden. Jeg har de siste år med plukket med meg alt av vinyl som hun er med på, og synes hun er fantastisk i det meste. Artig også med alle hennes recital utgivelser i 70-talls garderobe.
    Steen
    Hadde flaks. En kjenners vinylsamling endte opp på den lokale brukten, og han var helt klart en stor beundrer om jeg skal dømme utfra antallet LPer med henne. Ny sanger for meg, men en fryd.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Etruskisk konsert av den australske komponisten Peggy Glanville Hicks:


    Svært flott musikk.

    Wikipedia: "She studied piano with Arthur Benjamin, conducting with Constant Lambert and Malcolm Sargent, and composition with Ralph Vaughan Williams. (She later asserted that the idea that opens Vaughan Williams' 4th Symphony was taken from her, and it reappears in her 1950s opera The Transposed Heads . Her teachers also included Egon Wellesz."

    Hun var også noen år gift med Stanley Bate som skrev noen svært flott symfonier som er verdt en lytt (særlig nr 4 av de jeg har hørt).
    Den likte jeg! Lastes nå ned fra Presto, etter lytting på youtube.

    Apropos Australia. For noen år siden var det en figur som kalte seg Bachman eller noe slikt, som ga ut et eller flere album, som komponist og/eller dirigent. Han fikk litt omtale i Gramophone som ikke var udelt rosende. Det ble visst fort stille rundt ham. Noen som husker noe om denne karen?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til, som nå, får jeg lyst til å lytte til engelsk musikk:

    bantock.jpg


    Og her synes jeg Vernon Handley er i sitt ess. Som han gjerne er i musikk fra denne perioden.

    Men jeg lurer litt på hvordan Bantock fikk mellomnavnet Ransome? :confused:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Poèmes de Baudelaire, op. 45 av Louis Vierne:



    CDen kom i posten i dag. Jrwel-box var fullstendig knust (tydelige merker på innpakningen), men CDen var like hel. Flott musikk. Jeg har vel tidligere nevnt at jeg har sansen for disse franske komponistene - det blir ikke mindre av denne platen - flotte sanger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Jeg slår gjerne et slag (i likhet med posten Norge) for denne ekstremt fine platen (CD x 2 ) som jeg har hørt gjentatte ganger i det siste, senest i dag.
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Kozena.jpg


    Ny Kozena i spilleren, da blir det påske i år også!
    Etter et par gjennomspillinger tror jeg 2010 innspillingen "Lettere Amorose" må hentes frem for sammenligning. Samme musikalske univers, men muligens med mer schwung den sistnevnte hvis jeg husker rett.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Siden min hang til engelsk musikk ikke synes å ville gi seg, spiller jeg nå denne:

    elizabethan.jpg


    I første rekke Haydn Woods' Mannin Veen, som jeg synes er så flott.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel egentlig hørt nok på Holbergsuiten, men hvorfor ikke i denne fine versjonen:
    Folder.jpg

    Og så er det jo mye annet fint på plata...
    B
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Joseph Haydn får mye spilletid her til gards for tiden. Utvalget av innspillinger utvides som kjent hver gang en går inn i en fordypningsfase på en bestemt komponist. Mest på CD, men så langt denne påsken har biblioteket vokst med 33 LP'er også. Noen få har sett sine beste dager, flesteparten befinner seg et eller annet sted mellom god, analog lyd og det virkelig flotte. Er vinylen topp og tolkningene spesielt givende, er det en feststund. Her er et eksempel:
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sukk. For en tid tilbake bestilte jeg en boks med hans komplette strykekvartetter, spilt av Festetics Quartets, på Platekompaniet. Og for noen få dager siden fikk jeg beskjed om at den var forsinket fra leverandøren. Det i seg selv kan jeg leve med, men jeg synes det har skjedd litt ofte med Platekompaniet i det siste.

    At de ikke kan ha alt på lager til enhver tid, forstår til og med jeg. Men fristelsen til å bestille fra utlandet blir ikke akkurat mindre. :(
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Du også, Steinar? Jeg bestilte den samme boksen. Den vanlige prosedyren er to eller tre e-poster med noen ukers mellomrom som forteller at varen er forsinket. Til slutt en melding om at bestillingen er annulert.

    Imidlertid kjøpte jeg denne i butikk hos Platekompaniet:

    Mer enn 50 år gamle innspillinger med nerve og nærvær, remasteringer og for det meste meget god lyd. Goberman var på mange måter en pionér i diskografien når det gjelder Haydns symfonier. Tror mange vil bli positivt overrasket over disse tolkningene. Symfoni nr. 6 kan være en god prøveklut.

    Skal det være et hett tips på strykekvartett-fronten, er Doric String Quartet i opus 20 på Chandos selvskrevne etter mitt hode. Disse unge, briljante musikerne henter superspennende poenger ut av denne skattekisten. Prøv nr. 2 og få musikknytersk bakoversveis.



    Sammenlign med The London Haydn Quartet, og opplev spennvidden av tolkningsmuligheter i dette banebrytende opuset.



    Etter det kan det hende du har glemt hele Platekompaniet.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja dessverre awe, jeg også. Nå skal det sies at et album jeg bestilte - ikke klassisk - også ble forsinket, noe jeg fikk beskjed om av Platekompaniet. Ikke så lenge etter fikk jeg leveringsbekreftelse, og albumet i posten. Så det er jo håp. Håper jeg. :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Fikk lyst til å høre på denne igjen.

    mozart-diezauberfloete(2).jpg



    En venn av meg fant denne på fyllinga,
    det ser ut som den nesten ikke er spilt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en ekstremt bra plate (Editors Choice i Gramophone en gang i tiden):



    Elskere av Vaughan-Williams, Sibelius, Walton og lignende burde finne seg godt til rette her, og kvaliteten på musikken er i samme divisjon. Hvorfor denne mannens 8 symfonier ikke finnes komplett i første klasses innspilinger er en av bransjens mange gåter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn