Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Til tross for regnestykket ditt sitter man igjen med en avanse på en del kroner pr CD. Og argumentet med at hele katalogen blir aktiv kan da umulig stemme, dvs det er jo begrenset hva folk kan lytte til (tidsbegrensninger). Og noen øre pr avspilling fra en konsument er fortsatt bare noen øre, uansett hvor mange "CDer" man har liggende tilgjengelig som den aktuelle lytteren ikke har tid til å lytte på? Spesielt for det mer marginale repertoar som er min bekymring. Beethoven og Beatles klarer seg alltids.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg kan telle nuller. Og hvor mange av disse vil noensinne høre på Ries blåseroktetter tror du? 1/8 x 10^-8 ?

    Eller sagt på en annen måte: Om vi antar en 50øre pr lytt (hvilket jeg tror er alt for høyt), og at selskapet sitter igjen med 15 kr pr solgt CD, vil 1000 solgte CDer tilsvare 30.000 lytt, noe jeg aldri tror de får.

    50 øre pr lytt på 800 mill brukere som hører kanskje en CD om dagen tilsvarer årlige inntekter på 150 milliarder, noe som sannsynliggjør at prisen pr lytt ligger laaaangt lavere (husk også at selskapet bare får en andel av det brukerne betaler).Om vi sier en tiøre til eieren som eier innspillingen i stedet samsvarer min hypotese på et overskudd av salg av 1000 Cder 150.000 lytt. Til Ries? No way Jose, men det er såpass mange dediserte samlere og lyttere på obskurt repertoar at 1000 CDer er mulig. Hvor hver kjøper lytter på CDen en 3-5 ganger. En langt bedre forretningsmodell for selskapet med sikte publisering av marginalt repertoar.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    800 mill potensielle brukere. Nå har de vel 8 mill brukere i gratisperioden på 3 mnd. Som erato sier er det ikke noe problem for de store, men de små ukjente? Hvor mange av disse 8 mill er interessert i å høre på Ries nokyurner for blåsere?
    Jeg mener at Spotify betaler ca 7 øre pr avspilling til artisten - hvor mye plateselskapet får aner jeg ikke. Jeg tror 50 øre pr. lytt er veldig høyt. La oss si halvparten. Med 10000 avspillinger blir det 2500 kr totalt. Man skal være entusiast og drive med tap for å drive med slikt.

    Jeg kjenner forøvrig cellisten i Prazák-kvartetten i Praha. De tjener i utgangspunktet så godt som ingen ting på CD-utgivelsene sine til tross for at dette er en av de 10-15 beste strykekvartettene i verden. På streaming vil disse inntektene synke enda mer er jeg redd. Da blir det nok langt mellom innspillingene med Prazák kvartetten framover.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg deler alle de siste bekymringer, men fortrenger dem lett mens jeg nyter lytefri bruktvinyl
    Skjermbilde 2015-08-18 kl. 22.45.34.png

    Imponerende fylde og dynamikk på denne Teldec DMM-pressingen fra 1989.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    ^Den har jeg, strålende. Napper med meg alt som er tatt opp med Jansons/Oslo. Ingen grunn til å sky DMM-utgivelsene. Jansons var meget begeistret for lyden fra disse, og det er også jeg. Tchaikovsky-symfoniene finnes også på DMM. (Chandos)
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    http://youtu.be/gy5Ve3338-E

    "Sergiu Celibidache frequently refused to release his performances on commercial recordings during his lifetime claiming that a listener could not obtain a "transcendental experience" outside of the concert hall."
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt morsom problemstilling det der.
    Celibidache ville ikke at folk skulle lytte til hans kunst i opptak. Hvis vi da beundrer og respekterer ham skal vi da la være å høre på opptak? Da blir han kanskje enda bedre.
    Bare en tanke altså. Eller begynnelsen på en.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Litt morsom problemstilling det der.
    Celibidache ville ikke at folk skulle lytte til hans kunst i opptak. Hvis vi da beundrer og respekterer ham skal vi da la være å høre på opptak? Da blir han kanskje enda bedre.
    Bare en tanke altså. Eller begynnelsen på en.
    Han gjorde et imponerende antall opptak for en som ikke hadde troen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han var sjeldent/adri i studio, og mesteparten av opptakene av ham er vel konsertopptak som han ikke hadde myndighet til å si nei til.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny musikk for meg; Roussels Padmavati, en opera- ballett.
    Fra denne boksen som jeg ikke kunne motstå på amazon.es;
    emi-plassson-opera.jpg

    38 cd-er med sentrale franske operaer til nesten ingen penger = 28,18 euro! Noen dubletter blir det jo...

    Før dere prøver: Jeg ser at den er utilgjengelig, hvis spansken "No disponible temporalmente" betyr akkurat det.

    B
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    Takk for tipset. EUR 30 inkludert porto! Boksen er tilgjengelig, det er bare midlertidig tomt på lager.

    LPA
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et par dubletter her også, men fransk opera har stått meg nokså fjernt, så tilbudet var uimotståelig.

    B
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg har faktisk alle operaene i den boksen. Ikke alle med Plasson riktignok, men likevel...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld hører jeg på Bruchs symfonier (alt for sjeldent spilt, for øvrig) i Masurs tapning, mellom lynglimtene og torslåttene:
    Folder.jpg


    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den der innspillingen der er nydelig B :)

    Her går jeg høsten i møte med lett sinn - hentet noen kasser med selvplukkede, vel 80 operaer, i morges.
    Samlet av en meget kunnskapsrik mann. Disse var nok ikke kjøpt inn for å være hyllepynt. Strøkne eksemplarer, alle som en.
    De fleste operaer jeg ikke har hørt før. Gleder meg som en unge - livsglede!!
    Takk igjen (ja, han leser nok her) Vurderer å ta en prat med banken min.....

    Gikk ikke mange minuttene i dag tidlig, før den første operaen lå på platespilleren.

    Respighi; La Fiamma
    Tokody, Talàcs, Kelen m.fl. - Gardelli
    Hungaroton 1985 World Premiere Rec.

    Respighi La Fiamma.jpg


    Respighi komponerte rett og slett en super opera her. Gleder meg til å høre flere av ham.
    Innspillingen er også noe av det bedre jeg har i hus.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg skaffet meg denne:

    biber.jpg


    Men i dag måtte jeg sende fra meg suben til reparasjon, og jeg tror jeg venter med å lytte til albumet til den er tilbake. Ikke fordi jeg tror jeg trenger sub til dette albumet, men...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.482
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Ja, den der innspillingen der er nydelig B :)

    Her går jeg høsten i møte med lett sinn - hentet noen kasser med selvplukkede, vel 80 operaer, i morges.
    Samlet av en meget kunnskapsrik mann. Disse var nok ikke kjøpt inn for å være hyllepynt. Strøkne eksemplarer, alle som en.
    De fleste operaer jeg ikke har hørt før. Gleder meg som en unge - livsglede!!
    Takk igjen (ja, han leser nok her) Vurderer å ta en prat med banken min.....

    Gikk ikke mange minuttene i dag tidlig, før den første operaen lå på platespilleren.

    Respighi; La Fiamma
    Tokody, Talàcs, Kelen m.fl. - Gardelli
    Hungaroton 1985 World Premiere Rec.

    Vis vedlegget 335664

    Respighi komponerte rett og slett en super opera her. Gleder meg til å høre flere av ham.
    Innspillingen er også noe av det bedre jeg har i hus.

    Bælheldig! :D Gratulerer.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes jeg så Schicchi med Gobbi i bakgrunnen der... Gobbi eier Schicchi i den innspillingen, herlig OTT.

    B
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den der innspillingen der er nydelig B :)

    Her går jeg høsten i møte med lett sinn - hentet noen kasser med selvplukkede, vel 80 operaer, i morges.
    Samlet av en meget kunnskapsrik mann. Disse var nok ikke kjøpt inn for å være hyllepynt. Strøkne eksemplarer, alle som en.
    De fleste operaer jeg ikke har hørt før. Gleder meg som en unge - livsglede!!
    Takk igjen (ja, han leser nok her) Vurderer å ta en prat med banken min.....
    Tror jeg kjenner'n godt. Heldigvis for deg er jeg ikke interessert i vinyl......
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....og jeg bor for langt unna. Heldigvis for noen, men ikke for meg......
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den der innspillingen der er nydelig B :)

    Her går jeg høsten i møte med lett sinn - hentet noen kasser med selvplukkede, vel 80 operaer, i morges.
    Samlet av en meget kunnskapsrik mann. Disse var nok ikke kjøpt inn for å være hyllepynt. Strøkne eksemplarer, alle som en.
    De fleste operaer jeg ikke har hørt før. Gleder meg som en unge - livsglede!!
    Takk igjen (ja, han leser nok her) Vurderer å ta en prat med banken min.....
    Tror jeg kjenner'n godt. Heldigvis for deg er jeg ikke interessert i vinyl......
    Ja, og takk for det - begge deler altså :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg syntes jeg så Schicchi med Gobbi i bakgrunnen der... Gobbi eier Schicchi i den innspillingen, herlig OTT.

    B
    Stemmer nok det, Falkøye :)
    Gleder meg til å ta fatt på den innspillingen.
    Du må vel spille Belfagor også når du nå har startet med Respighi.

    Mye annet rart der også:

    Boitos Nerone
    Liszt' Don Sanche (opera av en 14 år gammel Franz Liszt!)
    Delius' Margot la Rouge og The magic fountain
    Cimarosas Il pittor Parigino
    Operaer av Foerster, Fibich og Blodek
    Ferenc Erkels Bank Bán og Hunyadi Lászlo

    etc...

    En del som ikke akkurat er standard. Det tar vel litt tid før alt dette er framført i operaen i Oslo... :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En handlingens mann, alene på byen, alle vet hva det kan føre til.
    Klassisk bruktvinyl.

    DSC_0413.JPG


    DSC_0415.JPG


    Fiolinkonserter av brødrene Haydn, visstnok første innspilling som ble gjort av disse nyoppdagete konsertene.
    Robert Gerle spiller fiolin med Wien Radioorkester, dirigent Robert Zeller.
    Innspilt i Mozartsaal i Wien, 1965.
    Westminster, som her var blitt ABC Paramount.
    WST 17106

    For meg ukjent fiolinist, dirigent, orkester og plateselskap. Tenk det. Og to ukjente fiolinkonserter.
    Låter fabelaktig ved første lytt.
    Man lærer så lenge.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Westminster var jo en av de store selskapene på 50-tallet. Det finnes 2 bokser...



    59 CDer, og

    denne (på 40 CDer):

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg vet har disse to vært tilgjengelige fra Korea (og fra nettbutikker som har tatt den inn derfra), mens det i Europa bare har vært tilgjengelig en boks med en mix av kammer- og orkestermusikk (?)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lest en del kommentarer på amazon om disse Westminster-boksene.

    Den boksen som ble utgitt av DG i 2014 har 40 CDer og er en blanding av kammer- og og orkestermusikk.
    Den kan kjøpes på nett for normale pengesummer, f.eks. 70 GBP på amazon.co.uk

    De to koreanske boksene kom før, og inneholder mer.
    Vol. 1 med kammermusikk 59 CDer, vol.2 orkestermusikk med 65 CDer.
    Disse to er mindre tilgengelige, eller rettere sagt svindyre.

    Det ene coverbildet på amazon for DG-boksen har Vol.2 printet nede til venstre
    http://www.amazon.co.uk/Westminster...1441612631&sr=1-1&keywords=westminster+legacy
    men jeg tror dette bildet er feil, lastet opp av en kunde.
    Ser man på bildet av boksen med DG-logo på siden står det ikke Vol.2 på fronten.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer med slik jeg husker det. Jeg prøvde meg i sin tid på kammermusikkboksen via en forhandler, men den var OOP. Det var i overkant av et år siden, kanskje halvannet. I Korea/Japan er det (har det vært) mye rart. Feks en Szell boks på rundt 60 CDer om jeg husker rett.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.039
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egil Hovland: Fanfare og koral
    Oslo Filharmoniske, på NRK P2
    En gammel favoritt hos meg dette, og et kjært gjenhør. Jeg tror ikke jeg har denne på plate med symfoniorkester, bare en med blåseorkester der jeg spiller selv. Blir ikke helt samme opplevelsen.

    hovland_egil.jpg

    Egil Hovland

    Og så minner det meg på en flott plate jeg fant i bibliotekbunken før ferien, den skal og må spilles nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn