Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og ettersom jeg er nattmenneske fortsetter jeg med mer norsk; Hovlands Agnus Dei og Mørk Karlsens Stabat Mater Dolorosa:
    Folder.jpg


    B
     

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Arnold Schoenberg´s Die Jakobsleiter Friede auf Erden.(hrmonia mundi SACD)
    Rundfunkchor Berlin.
    Deutsches Symphonie Orcheste Berlin.
    Kent Nagano.
    IMG_0287.JPG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Trondheim


    Anbefales til de som gjerne vil høre noe opera litt utenom det vanlige. Tonespråket er harmonisk og fint. Til tider kan man tro det er Richard Strauss.
     

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Stravinsky´s The Rite of Spring Petrushka.
    Bergen Philaharmonic Orchestra.
    Andrew Litton.
    IMG_2141.JPG
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Weialaleia, weilalaleia...
    Jeg tør ikke sette på noe fra Ringen. Redd for å komme på kjøret igjen, vettu.
    Får bli litt Bartók i stedet.
    ABQ spiller nr 3, 5 og 6.
    Forresten, jeg trenger vel flere innspillinger. Er det fortsatt Vegh og Takacs som rår?

    EDIT: Jeg leste tråden på GMG, og bestilte Takacs/ Decca fra en amerikansk luring, så får vi se.
    Folder.jpg

    B
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Weialaleia, weilalaleia...
    Jeg tør ikke sette på noe fra Ringen. Redd for å komme på kjøret igjen, vettu.
    Får bli litt Bartók i stedet.
    ABQ spiller nr 3, 5 og 6.
    Forresten, jeg trenger vel flere innspillinger. Er det fortsatt Vegh og Takacs som rår?

    EDIT: Jeg leste tråden på GMG, og bestilte Takacs/ Decca fra en amerikansk luring, så får vi se.
    Vis vedlegget 310127
    B
    Det er iallfall denne jeg har, som jeg kan anbefale:

    bartok.jpg


    Den kan du forøvrig skaffe deg på amazon.uk for gibortpris £91.54 - brukt. Jeg kjøpte min ny, og slapp følgelig endel billigere unna ;)

    Edit: Hva er GMG?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Weialaleia, weilalaleia...
    Jeg tør ikke sette på noe fra Ringen. Redd for å komme på kjøret igjen, vettu.
    Får bli litt Bartók i stedet.
    ABQ spiller nr 3, 5 og 6.
    Forresten, jeg trenger vel flere innspillinger. Er det fortsatt Vegh og Takacs som rår?

    EDIT: Jeg leste tråden på GMG, og bestilte Takacs/ Decca fra en amerikansk luring, så får vi se.
    Vis vedlegget 310127
    B
    Det er iallfall denne jeg har, som jeg kan anbefale:

    Vis vedlegget 310138

    Den kan du forøvrig skaffe deg på amazon.uk for gibortpris £91.54 - brukt. Jeg kjøpte min ny, og slapp følgelig endel billigere unna ;)

    Edit: Hva er GMG?
    Good Music Guide, et forum der du treffer mye rart folk ;) erato bl a... GMG Classical Music Forum - Index

    Mer spisset og spesialisert enn oss her; Vel verdt å se igjennom en gang i blant (hvis du orker 161 sider om Beethovens klaversonater). Det er noen virkelige ess som graver i dybden.

    B
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jada
    41eDqCxLNWL._SY355_.jpg

    Men FiDi funker bedre for meg.
    Det ligger i teksten, man behøver ikke rope til meg. Da hjelper det ikke å hete Schreier.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer post.
    Skjermbilde 2015-03-10 kl. 16.33.27.png

    Beethoven symfoni nr.4 med Chailly og Gewandhausorkesteret.
    Veldig bra. God intensitet i orkesterklangen fra Leipzig. Det høres som Chailly mener det med denne musikken.

    En evig utfording i Beethoven er å tøyle fløytistene i sterke tutti-partier. Det er bare såvidt i Leipzig.
    Forøvrig bør blikkfløytene kastes ut av symfoniorkesteret med umiddelbar virkning.
    Eller dampfløyte, som Halfdan Bleken kaller det. Et negativt resultat av den industrielle revolusjon. Det hender at jeg er enig med ham.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mer post.
    Vis vedlegget 310209
    Beethoven symfoni nr.4 med Chailly og Gewandhausorkesteret.
    Veldig bra. God intensitet i orkesterklangen fra Leipzig. Det høres som Chailly mener det med denne musikken.

    En evig utfording i Beethoven er å tøyle fløytistene i sterke tutti-partier. Det er bare såvidt i Leipzig.
    Forøvrig bør blikkfløytene kastes ut av symfoniorkesteret med umiddelbar virkning.
    Eller dampfløyte, som Halfdan Bleken kaller det. Et negativt resultat av den industrielle revolusjon. Det hender at jeg er enig med ham.
    Interessant. I positiv forstand. Hva får deg til å mene det? Er det klangen?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .........
    En evig utfording i Beethoven er å tøyle fløytistene i sterke tutti-partier. Det er bare såvidt i Leipzig.
    Forøvrig bør blikkfløytene kastes ut av symfoniorkesteret med umiddelbar virkning.
    Eller dampfløyte, som Halfdan Bleken kaller det. Et negativt resultat av den industrielle revolusjon. Det hender at jeg er enig med ham.
    Interessant. I positiv forstand. Hva får deg til å mene det? Er det klangen?
    Lyden. Det låter metall. Og for sterkt. Ekstra ille i Beethoven, for han skriver så mye kraftfulle tutti strykeparti med fløyte liggende sammen på lange toner. Det låter ofte dampfløyte. Fløyter bør være av tre eller liknende.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Like greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
    Ja til woodwind :) :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Denne ukens tirsdagswagner er Tristan und Isolde med Bernstein, et opptak fra Bayern i 1983.




    Det var ikke lenger mulig å samle en rolleliste uten svake ledd til en Wagner-opera, slik det hadde vært på 50- og 60-tallet. Dermed ikke sagt at vi ikke kan få en fullverdig opplevelse av både drama og musikk, bare at vi ikke får edleste metall i hver eneste takt. Av sangerne stiller nok spinnesiden sterkest. Takler man Behrens, og det gjør jeg - til og med i høy grad, ligger veien åpen til ekstase og altoppslukende lidenskap.

    Med den aldrende Bernstein handler det mer om å suge margen ut av en tilstand enn å bringe handlingen i dramaet videre. Han tar seg dramatisk god tid. Pulsen blir ikke svakere, bare saktere. Noen pulsslag blir svært intense. Er du med på det, står sterke opplevelser og nye innsikter i kø. Her meisles klanger og harmoniske forløp ut helt uten blygsel. Og Bayerns svar på Kringkastingsorkesteret gir såvel Bernstein som denne lytteren alt vi vil ha.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Like greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
    Ja til woodwind :) :)
    Tøysekoppen :)
    Men altså, metallfløytene, de moderne konsertfløytene, kom ikke før på slutten av 1800-tallet, og alt av wienerklassisk og det meste av musikk fra romantikken er skrevet for fløyter av tre. Det produseres og selges stadig flere slike idag, og de brukes i orkestrene rundt om.
    Ikke for å være tidligmusikk-purist, det er fjernt for meg, men det låter riktigere på det meste av musikk fra den tiden.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kong David spiller Bruchs skotske fantasi, og Hindemiths konsert.
    Folder.jpg

    Robust, er kanskje ordet jeg leter etter når det gjelder Oistrakh. Velvel, framifrå er det.

    B
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Like greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
    Ja til woodwind :) :)
    Tøysekoppen :)
    Men altså, metallfløytene, de moderne konsertfløytene, kom ikke før på slutten av 1800-tallet, og alt av wienerklassisk og det meste av musikk fra romantikken er skrevet for fløyter av tre. Det produseres og selges stadig flere slike idag, og de brukes i orkestrene rundt om.
    Ikke for å være tidligmusikk-purist, det er fjernt for meg, men det låter riktigere på det meste av musikk fra den tiden.
    Det er vel flere her inne som er opptatt av å finne innspillinger hvor det brukes tidsriktige instrumenter og i så måte må fløytistene spille på det og ikke "dampfløyte" om det fremføres bl.a. wienerklassisk/romantisk symfonisk musikk :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Like greit å hive ut alt av metallblåsere i symfoniorkestrene.
    Ja til woodwind :) :)
    Tøysekoppen :)
    Men altså, metallfløytene, de moderne konsertfløytene, kom ikke før på slutten av 1800-tallet, og alt av wienerklassisk og det meste av musikk fra romantikken er skrevet for fløyter av tre. Det produseres og selges stadig flere slike idag, og de brukes i orkestrene rundt om.
    Ikke for å være tidligmusikk-purist, det er fjernt for meg, men det låter riktigere på det meste av musikk fra den tiden.
    Det er vel flere her inne som er opptatt av å finne innspillinger hvor det brukes tidsriktige instrumenter og i så måte må fløytistene spille på det og ikke "dampfløyte" om det fremføres bl.a. wienerklassisk/romantisk symfonisk musikk :)

    Et retorisk spørsmål: Dersom metallfløytene hadde eksistert under de nevnte epokene, ville da komponistene ha skrevet fløytestemmene annerledes?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Ja, fløyte er jo klassifisert som treblås. Og klaver er et strengeinstrument. Men hvorfor er ikke trompet treblås?

    holz.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Fløyta var jo opprinnelig laget av tre, derav medlem i treblåsergruppa.
    Og rent tonalt ligger de vel nærmere klarinett enn f.eks et messinginstrument.

    Det eneste treet i en trompet er hjernebarken til den som spiller :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke kork, altså bark / tre i spyttventilen da?

    Vel, ettersom vi har snakket om FiDi i det siste setter jeg på denne med sanger av Mahler og Schumann i fiin gammel tapning:
    folder.jpg


    B
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blåseinstrumenter klassifiseres egentlig etter hvordan lyden produseres, ikke etter hva de er laget av. Treblåsere er misvisende, siden både fløyter og saksofoner lages av metall. Messingblås er instrumenter som lager lyd med vibrerende lepper, og alpehorn, didgerodoo, serpent, og bukkehorn vil formelt sortere under disse. Saksofon kan vel lages av messing. Fløyter burde være en egen kategori, og som nevnt, underlegges strenge restriksjoner i symfoniorkesteret.
    Det var dagens OT. Innrømmer at det var min skyld, men sliter ikke med dårlig samvittighet :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Livet hadde vært fattig uten fløytekonsertene men jeg ser helt klart poenget ditt når de sitter i orkesteret.
    Dette må jo også dirigenter holde øye og ører med og "jekke dem ned" litt når det trengs.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En gang imellom er det velgjørende å høre litt Vivaldi. Hvis det skal være fiolinkonserter av denne komponisten, er disse innspillingene blant det ypperste.



    Vivaldi er lett, ja, så lett at man nærmest blir vektløs av å høre på det. Dette er forresten en glimrende produksjon, nesten så en blir mer opptatt av ørensfryden enn musikkens innhold.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Monteverdis Maria-vesper fra denne fine boksen. Herreweghe dirigerer.
    Folder.jpg

    B
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    9.695
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En gang imellom er det velgjørende å høre litt Vivaldi. Hvis det skal være fiolinkonserter av denne komponisten, er disse innspillingene blant det ypperste.



    Vivaldi er lett, ja, så lett at man nærmest blir vektløs av å høre på det. Dette er forresten en glimrende produksjon, nesten så en blir mer opptatt av ørensfryden enn musikkens innhold.
    Den beste Vivaldiplata jeg har - med unntak for platene med vokalmusikk da. Her lyttes på dette:



    Super musikk, neoklassisk og morsom. Anmeldelse her:

    PAPANDOPULO Piano Conc2 Triendl CPO 777 829-2 [BR] Classical Music Reviews: November 2014 - MusicWeb-International
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ny runde med Messiaen. Etter å ha lyttet meg gjennom orgelverkene med Latry, orkesterverkene med Chung og klaververkene med Austbø, vet jeg at denne komponisten vil være en del av min tilværelse resten av den tilmålte tid. Ikke et bortkastet minutt fra den kanten. I kveld:



    Det finnes andre flotte innspillinger av Fuglekatalogen, men Austbø har dybde og inderlighet som ingen andre, slik jeg opplever det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    En musikkglad finne introduserte meg til Messiaen. Vanskelig å ikke ha ham med i gjenstående lyttetid, som du skriver.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Papandopulo ser fristende ut.

    Her rundes kvelden av med Rameau i Christies kapable hender. Aldeles utsøkt på alle vis. Å ramme inn et moderne verk med barokkmusikk er en god kombinasjon, synes jeg. Harmonia Mundis katalog byr på litt av en skattekiste hva Rameau/Christie angår. I kveld falt valget på:



    Denne finnes for små penger i denne boksen:

     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Alle som har lært piano på den tradisjonelle måten, har nok øvd seg på stykker av Rameau :)
    Menuett i C-Dur, f.eks

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En av Maazels senere innspillinger, fra høsten 2012. Han klarte det Levine og Thielemann ikke fikk til: Her spiller Münchner Philharmoniker som et topporkester, og bedre enn det Thielemann (en fyr jeg blir stadig mer skeptisk til) får til i Dresden for tiden. Og tolkningen? Hele det store, brucknerske landskapet med ørneblikk, dypt, intenst og poengtert. Lyden er også flott.

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får nøye meg med Tone Wik og Barokkanerne; ikke helt borte det heller:
    Folder.jpg


    B
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nå fungerer akustikken i rommet ganske så bra og da er denne frisk å lytte til.

    image.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne dukket plutselig opp i postkassa i dag, og jeg går på en førstelytt:
    Folder.jpg


    EDIT: Alt vel så langt. Skikkelig bra opptak. Blir en del nytt i kveld; unngår norske TV-kanaler pga kronisk MGP-angst, må vite.

    B
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I kveld har jeg vært i operaen og hørt Piazzollas Maria de Buenos Aires. Flott forestilling med magisk, surrealistisk realisme fra Argentina. Det finnes en del innspillinger av dette verket. Min favoritt er ganske bråkete og ståkete, men for meg er det avgjørende at verdens fremste bandoneonist, Nestor Marconi, er med.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn