Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Gina Bachauer Beethoven pianokonserter 4 og 5 med LSO og Dorati/Skrowaczewski
    Mercury Living Presence 35mm

clabbe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Antall liker
    273
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    cover.jpg

Ny cellist for meg. Spiller meget godt etter min oppfatning, spesielt på småstykkene..

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Claudio Arrau spiller Brahms pianokonsert nr 2 med Bernard Haitink og Concertgebeouw Orchester.
    Fra den store Philips-boksen.
    De har lagt på Brahms opus 24 på CDen her, variasjoner og fuge over et tema av Händel, et av mine absolutte favorittverker. Arrau er stor her.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sonater for treblåsere av Mr. Handel:
    Folder.jpg

Ja, dette er aldeles utmerket musikk, utmerket spilt...

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt tidlig-midt Johannes Chrysostomos Wolfgang Gottlieb i kveld:
    Folder.jpg

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.213
    Sted
    Trondheim
    Har nettopp hørt denne:

Og nå hopper jeg over til en av de fine Zelenka-platene til Ensemble Inégal på Nibiru:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok en Winterreise i hus:
    Folder.jpg

Ikke verst, ikke verst. Favoritten er nok fortsatt Schreier/ Richter på Philips..., men Kaufmann har noen kvaliteter jeg virkelig har sansen for.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jaggu kom engelen Magdalena med ny, annerledes skive;

Magdalena Kožená; Prayer
    Bach, Schubert, Wolf, Duruflè, Purcell, Ravel, Dvoràk, Verdi, Bizet
    Kožená - Schmitt

Kozena Prayer.jpg

Nå er jeg ikke noen religiøs "fanatiker" (slik Dvoràk meget sansynlig var) som på liv og død skal ha de religiøse musikkene servert på fanatisk vis, men dette funker likevel for meg.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Horenstein og LSO med Mahlers 3dje - en masse humor i hans Mahler-tolkninger, nærmest en barnlig eventyrsitrende humor - og det liker jeg veldig, veldig godt! Mulig jeg tillegger ham og LSO det, fordi jeg har lyst til å høre nettopp det. Men jeg tror ikke jeg tar feil, altså ...

IMG_20140604_211851.jpg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Overtok en meter med gamle Haydnplater for en stund siden, mange rare innspilinger, noen klassikere (som Szell, Dorati, Beecham og Solti) og en og annen kul overraskelse. Nå spiller Tátrai kvartetten fra op. 64 - og dette kommer jeg til å høre på mange ganger. Hungaroton har godt grep om lydkvaliteten her også.

Og igjen, beklager gigantisk bilde, jeg vet ikke helt hvordan jeg får styrt dette ...

IMG_20140605_205902.jpg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hungaroton??
    Høres dønn råttent ut, men du har sikkert rett.
    Hungaroton kan sikkert være litt forskjellig, men det var et statlig plateselskap fra kommunisttiden, og Ungarn var det mest økonomisk liberale og vestlig orienterte av østblokklandene, samtidig med høyt nivå på musikk og kulturliv. Det jeg har fra Hungaroton er variabelt, nyere ting på CD syns jeg ikke låter spesielt bra, men det jeg har av vinyl fra 70-tallet er bra. Ungarns svar på Supraphon, kan du vel si.
    Spesielt det jeg har av kammermusikk på vinyl er fint. Kjøpte nylig en boks med Bartok sine kvartetter brukt, med Takacs-kvartetten, det låt veldig bra. Veldig bra LPboks, kommer kanskje tilbake til den her.

ps: ellers tipper jeg at herrene Gunzi og Otare kan ha oppfatninger og erfaring med dette

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Patro: Til resizing av bilder er Irfanview gratis og enkelt.

Jeg medgir gjerne at Richard Strauss ikke akkurat er min tekopp, men når Janowitz synger Vier letzte Lieder slik som dette blir selv jeg mo i knærne:
    gunda.jpg

Og her er det ikke størrelsen som er problemet med bildet; det er tufsen med kameraet :)

EDIT: Nytt bilde, litt bedre, samme kameratufsen.

B

Vedlegg

Sist redigert:

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Joda ottone, jeg har rikelig med Hungaroton på både LP og CD fra ulike perioder, både brukt og nytt. Brukt vinyl har selvfølgelig sine sider, og kan gjøre det vanskelig å bedømme den opprinnelige kvaliteten på opptak / pressing. Når det er sagt er ottone's beskrivelse dekkende - dette kan være litt forskjellig, mens grammofon sin noe bastante bedømmelse om at dette er dønn råttent står for meg som en noe trist dom, som kanskje ekskluderer noen fra å oppdage historiske og musikalske perler fra dette labelet som har levert sakene i en mannsalder.
    Jeg var oppe i et studio hos de på nittitallet, og ble imponert over musikk-kompetansen på mannskapet, og på den tiden hadde de også tilgang på alt av utstyr. Monitorering ble gjort på B&W 801 så vidt jeg husker. Resten av teknikken husker jeg ikke detaljer fra. Fikk lytte til noe som var i ferdigmiksen, og det var en fin opplevelse.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Berxter: da satser jeg på at neste bilde får rett redigering! Og Janowitz er super i de sangene, ja!

Kjente ikke til Tátrai fra før, ikke er det lett å finne håndfast info om kvartetten heller. Takács er jo fortsatt en av verdens beste kvartetter, mens Tátrai vel har avslutta for mange år siden.

Når det gjelder Hungaroton og kvalitet, og uten at jeg har veldig god peiling på dette, vil jeg tro at kammermusikk, og særlig uten klavér, er relativt mye enklere å få til enn symfonisk musikk. Har flere innspillinger fra tidligere østblokkforlag (bl.a. Talich på Supraphon) som låter fint, gjerne litt tørrere enn de vestlige, men det kan like gjerne ha med estetikk å gjøre enn teknisk begrensninger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.213
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte mye Hungaroton i det ungarske kulturhuset i Praha tilbake på 80-tallet. Det lå på Narodní třida, ikke langt fra nasjonaloperaen. Kan ikke huske at jeg reagerte negativt på lydkvaliteten den gangen. Jeg har ikke hørt så mange Hungarotonplater i det siste. McGegan spilte inn mye på Hungaroton den gangen (mener jeg å huske) før han ble kjent i vesten og ble plukket opp av Deutsche Harmonia Mundi.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt OT i tråden, men relevant og praktisk for noen av oss:
    patro, jeg har samme problem med størrelsen på bildene når jeg laster direkte fra iPad. Jeg liker å ta bilder av plater, og iPad Mini er et kjekt verktøy til sånt. Finner ingen mulighet for å krympe størrelsen på iPad før opplasting. Har iPhoto på iPad men finner ingen eksport eller resize der. Da må jeg gjennom iCloud og gjøre en jobb på Mac før opplasting hvis jeg vil unngå bilder som fyller hele skjermen. Tips mottas med takk.

Ellers er jeg også svak for Janowitz i Strauss. Og i andre ting, men denne Vier letzte Lieder er spesiell.

M

medlem215396

Gjest
    Ser dere har diskutert formater og avspilling. Mitt innspill må gjerne gå direkte inn i historien, dette er tross alt en tråd om klassisk musikk. Allikevel...
    En klassisk komposisjon kan via en utgivelse gi fantastiske opplevelser, mens andre utgivelser kan gå rett i glemmeboka. Hvorfor er det sånn? Ulike emosjonelle uttrykk?

Tilsvarende tror jeg gjelder for formater (les kilde) hvor man har en god eller vellykket kilde vil det oppleves positivt og vanedannende å høre musikk fra denne. En mindre vellykket kilde vil kanskje gi motsatt opplevelse?

Samme opplever jeg ved musikkanleggets totale evne til å gjengi musikk. Dersom dette ikke er på plass faller kanskje ønsket om å høre sporet eller plata helt ferdig bort.

Jeg har over lengre tid hatt mismatch i mitt musikkanlegg og jeg oppdaget at jeg hadde sluttet å lytte til klassisk musikk, ja sågar endel andre innspillinger også. Etter justeringer oppleves dette totalt annerledes, jeg hører fremdeles at det finnes gode og dårlige innspillinger, men det er i forhold en sann glede å lytte til alt på disken ( selv om jeg etter å ha lyttet til musikk hos en annen person i denne tråden, forstår at alt ikke er perfekt i mitt musikkanlegg heller)

Otare nevner undersøkelsen rundt Spotify. Kan dette skyldes at mange benytter Spotify som en musikk "Google".

Ikke vet jeg, tenkte bare å dele mine tanker og erfaringer. Jeg spiller rippet musikk og når anlegg og rom spiller på lag så spiller jeg stort sett hele platen også......og jeg kjøper fortsatt cd plater.

Fortsett med gode musikkinnspill og spill gjerne vinyl for min del. Personlig har jeg avsluttet slikt...selv om lite annet overgår det lydmessig.
    For øyeblikket liker jeg å lytte til Saint- Saens, symphony no. 3, Carles Dutoit

Mvh

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lei av Beethovens fiolinkonsert? Aldri i verden.
    Men noen beskriver at de sliter med denslags, og da hjelper det å høre på Thomas Zehetmair
    216nz-FnJjL.jpg

Fabelaktig spill, og som å høre et nytt stykke.
    Ligger i den store Philips-boksen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lei av Beethovens fiolinkonsert? Aldri i verden.
    Men noen beskriver at de sliter med denslags, og da hjelper det å høre på Thomas Zehetmair
    Vis vedlegget 265079
    Fabelaktig spill, og som å høre et nytt stykke.
    Ligger i den store Philips-boksen.
    Er det noen kjettere, vandaler, blasfemikere osv. her inne som har våget å besudle dette mesterverket ved å si at de er lei?! Hm...

D

Danke

Gjest
    Hører Tronheimsolistene in folk style som inneholder Grieg litt tradisjonell folkemusikk og noen nyere stykker i folkstil bla Amper og G.Larsen behagelig oginteressant.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ludvig Van's violinconcert ja. Blir ikke lei, selv om jeg må ha pauser innimellom.
    Fant frem denne, antagelig en av de mest kontroversielle, men også banebrytende og flott på samme tid.
    Gidon Kremer live fra 1993 med Harnoncourt.
    Bruken av klaver i kadenzaen, sammen med violin har vel ingen gjort på plate etter ham. Dette kan leses på nett og jeg skal ikke sitere fra wikipedia, lytt heller på plata.
    Ved en opptelling i cd og vinylhylla passerte jeg 100 innspillinger av denne for noen år siden. Usikker på hvor jeg står nå.

Kremer.jpeg

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje den Shosta-symfonien jeg har mest glede av å høre på. Under humoren og ironien, ligger et mørke og truer hele veien. Masser av kammermusikk, spesielt i treblås.
    Shostacovitch; Symphony no.4 op.43
    WDR Sinf. Orch. Koln - Barshai
    1986

Fra denne boksen, som fremdeles er å få tak i for latterlig lite penger;

Shosta symponies barsai.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Julius Röntgen; Aus Goethe's Faust : for orchestra, organ, choir and soloist (1930)
    Koor van de Nationale Reisopera - Orkest van het Oosten - David Porcelijn

Rongten Aus Goethes Faust.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tchaikovsky; Hamlet op.67 Fantasy Overture / Serenade op.48
    New York Philharm. - Bernstein

1970

Tchaikovsky Hamlet Bernstein.jpg

Tok frem igjen denne, for å gi overturen en sjanse til. Nja.... føles fremdeles mekanisk.
    Fint cover da.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En gang i blant må musikkmuskelen gymnastiseres med noe "hardere" stoff enn vanlig. Så hvorfor ikke Penderecki?
    Folder.jpg

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og hvorfor ikke Hans Zenders versjon av Winterreise? Pregardien synger.

Folder.jpg

Jeg trodde jeg ville avsky det, men nei. Artig er det.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tatt ferie? Ikke her.
    B
    Godt noen av dere kjører på. Skulle gjerne brukt denne fridagen til seriøs bruk av lyttemusklene, men er i lettere feberkoma, så her har det gått i musikker som knapt kan nevnes her i tråden.....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.168
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ligger an til Brendel-maraton her:
    Folder.jpg

Blir vel ikke alle, men mange...
    Letthørt musikk jeg ikke blir lei av.

B

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.506
    Torget vurderinger
    14
    Dette er min nattmusikk på platespilleren :) Har arvet 100 klassiske LP plater og holdt på å selge disse for tusen kroner.
    Utrolig glad for at ingen kjøpte. Disse er eid av en musiker som har tatt notater, samlet info om innspillinger og alt ligger i hver sin boks :)
    Men jeg trenger en bedre Platespiller..
    005.jpg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alisa Weilerstein spiller Elgar cellokonsert. Og Elliot Carter.
    Skjermbilde 2014-06-26 kl. 23.31.16.png

Carter trenger jeg tid til å fordøye, moderne uttrykk som krever litt innlæring for øret. Elgar kan jeg synge med på hele og nyter i fulle drag.
    Weilerstein har en tone jeg oppfatter som mørk og varm, noen syns det er gammelmodig, og med mye vibrato og sentimentalitet. Jeg liker det.
    Og i Kol Nidrei av Max Bruch sitter det som et skudd. Det er kveldskosemusikk for cello-elskere.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Dette er min nattmusikk på platespilleren :) Har arvet 100 klassiske LP plater og holdt på å selge disse for tusen kroner.
    Utrolig glad for at ingen kjøpte. Disse er eid av en musiker som har tatt notater, samlet info om innspillinger og alt ligger i hver sin boks :)
    Men jeg trenger en bedre Platespiller..
    Vis vedlegget 267369
    Som oftest er det mest fornuftige ikke å selge, ihvertfall når det gjelder musikk.
    Høres spennende ut med disse musiker-notatene. Scann gjerne et eksempel for oss.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn