Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi klarer en til, vi julemusikknerder.
    Kings Singers, intet mindre


    Slett ikke så kjedelig som man kunne frykte.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Det spilles nok uforholdsmessig lite fransk musikk her i heimen, og for å bøte litt på disse syndene er det denne som får en dedikert gjennomhøring nå...

    Ravel.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Innpå uforståelig at det er mulig å spille så fullendt live.

    ECM tar seg tid til en applaus med jubelutrop på slutten.

    Skjermbilde 2012-12-12 kl. 11.11.50.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Raymond Lewenthal spiller klavermusikk av Schumann, Alkan, Czerny, Ciaia, Bach, Prokofiev, Debussy, Ravel, Zhelobinsky, Lewenthal, Menotti, Rubinstein, Massenet, Schubert og Liszt. Opptak fra 1957
    Fra denne boksen:



    Og nå spiller Benno Moiseiwitsch Schumann. Opptak fra 1961.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en lei tendens til å bli hekta på en artist, dirigent eller komponist for tiden...
    De siste to ukene har det vært mye V.Williams her i huset.

    Vaughan Williams; "Sinfonia Antartica"
    i to versjoner før morgenlyset, må da være en grei start på denne vindfulle førjulsdagen?
    Fra disse to supre boksene:

    London Philharmonic Orchestra - Bernard Haitink.
    61YaCUoXktL._SL500_AA300_.jpg



    Royal Liverpool Philharm. Orch. - Vernon Handley

    41MDJET9RXL._SL500_AA300_.jpg


    Vet rett og slett ikke om jeg trenger flere bokser enn disse to av disse symfoniene....
    Det måtte i såfall være Boult sine innspillinger, men tror etter hva jeg har lest meg frem og hørt et par V.W symfonier med ham at Handley ligger tett opp mot Boult i presentasjon - en slags moderne Boult kanskje.
    Noen som mener at jeg MÅ utvide samlingen med en boks eller to til? :rolleyes: ;)
    Hos meg blir det slik at jeg vil ha alle tilgjengelige symfonier av samme komponist innspillt av samme dirigent - dere skjønner?



    Må bare legge inn dette - slike små ting som gjør at det er verdt å holde på med både jobb og hobby:
    DPA Rød 300B Malin.jpg
     
    Sist redigert:

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Beethoven sonater samtidig som jeg leser litt fra denne siden: Alfred Brendel : Home

    Hvorfor får jeg bilde som vedlegg, ville gjerne bare limt det rett inn direkte fra iPad-bildene jeg har arkivert. Men i dag er jeg for lat til å finne ut av det.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Kammermusikk av Reichenauer, Fasch, Jiránek, Postel, Orschler, Vivaldi, Tůma og Caldara:

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Respekt.
    Godt med sånne hjertevarmere før jul.
    Du har hatt betydning, kanskje for et helt menneskliv, og sannsynligvis flere. Tenk det.
    Nettopp - hjertevarmer er det det er.
    I år har jeg hatt et fint år når det gjelder elever som har kommet videre med musikken - to studerer dirigering og fire studerer musikk. Men det starter et sted.

    En annen hjertevarmer er dette albumet jeg har hørt mye på i kveld.:
    Rachmaninov: Trio élégiaque, Op. 9; Shostakovich: Piano Trio, Op. 67
    Dmitri Makhtin - Alexander Kniazev - Boris Berezovsky

    51xdAgJgxgL._SS500_.jpg


    Noe av det fineste triospill jeg har hørt - punktum
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Keep up the good work, emotion!

    Her slites man mellom flere gode krefter.
    Vidunderlige Lena Belkina som Askepott i Rossinis opera, fra den fantastiske Torino-oppsetningen
    00000103.jpg

    akkurat nå på NRK2.

    Og så er Juliette Binoche på en annen kanal i Chocolat. Er det rart familier går i oppløsning?
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Nå er det en Blu-Ray fra OpusArte med DTS-HD Master..
    Richard Strauss
    Eine Alpensinfonie

    WIENER PHILHARMONIKER
    Richard Strauss (6).JPG

    Richard Strauss (8).JPG
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått nok av NRK Klassisk sin evindelige terping på julemusikk, og hører på Hamelin som spiller Godowskys musikk over Chopin-etyder:
    folder.jpg


    Bernt K
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Bernt - Det er lite som blir feil i hendene på Hamelin.

    Her går det på Hummel's pianoconserter, op 73 & 85, med Allesandro Commelato. Scannern streika, så ingen coverbilde...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått nok av NRK Klassisk sin evindelige terping på julemusikk, .....
    Bernt K
    Jeg og. Drittlei rett og slett. Spesielt siden det falt sammen med vinterkaoset her og usedvanlige lange økter bak rattet på vei til og fra jobb. Greit med ny bil og fin lyd, men den der autorepeat de har kjørt på NRK Klassisk de siste ukene er absolutt lavmål. Den kanalen skal jobbe hardt for å få opp entusiasmen min igjen etter dette.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser at noen har begynt å finne frem ordentlig julemusikk - godt :)

    Jeg har i formiddag - nærmest i henhold til rutine, spillt en av mine absolutte yndlinger for disse dagene vi nå går inn i;
    Berlioz; L'Enfance du Christ
    Boston Symphony - Munch

    LP RCA

    Berlioz L`enfance de Christ cover.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Bernt - Det er lite som blir feil i hendene på Hamelin.

    Her går det på Hummel's pianoconserter, op 73 & 85, med Allesandro Commelato. Scannern streika, så ingen coverbilde...
    Nå er det vel de som mener at Hamélin blir vel mye virtuositet og litt for lite følelser da. Han er visst litt on/off. Mange var misfornøyd med hans Haydn-innspillinger på Hyperion. Jeg liker ham godt, men synes han kan gå seg litt bort i virtuositeten en gang i blant. Blir litt for opptatt av å vise hvor flink han er.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skjønner ikke problemet :)
    Jeg er sikkert en enkel sjel, vil bare høre vakker musikk og jeg nyter NRK klassisk og Julemusikken fra hodetelefoner ved kontorpulten.



    Jeg har fått nok av NRK Klassisk sin evindelige terping på julemusikk, .....
    Bernt K
    Jeg og. Drittlei rett og slett. Spesielt siden det falt sammen med vinterkaoset her og usedvanlige lange økter bak rattet på vei til og fra jobb. Greit med ny bil og fin lyd, men den der autorepeat de har kjørt på NRK Klassisk de siste ukene er absolutt lavmål. Den kanalen skal jobbe hardt for å få opp entusiasmen min igjen etter dette.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ikke problemet :)
    Jeg er sikkert en enkel sjel, vil bare høre vakker musikk og jeg nyter NRK klassisk og Julemusikken fra hodetelefoner ved kontorpulten.



    Jeg har fått nok av NRK Klassisk sin evindelige terping på julemusikk, .....
    Bernt K
    Jeg og. Drittlei rett og slett. Spesielt siden det falt sammen med vinterkaoset her og usedvanlige lange økter bak rattet på vei til og fra jobb. Greit med ny bil og fin lyd, men den der autorepeat de har kjørt på NRK Klassisk de siste ukene er absolutt lavmål. Den kanalen skal jobbe hardt for å få opp entusiasmen min igjen etter dette.
    Ja, det finnes nok verre problemer å klage over her i verden :)
    Men saken er at NRK Klassisk har tatt ferie og satt opp et begrenset antall låter som går på autorepeat i ukevis. Musikken er fin nok den, men altså samme låtene om igjen og om igjen. Og bare enkel julemusikk, seriøs klassisk mangler totalt. Smaken er forskjellig, jeg er veldig glad i Ole Edvard Antonsen og Sølvguttene, men jeg er vant med at NRK klassisk forer meg med stadig ny musikk og det har jeg satt veldig stor pris på. Enkle spillelister med heismusikk kan jeg lett ordne på iPod og Spotify, har det på plass fra før faktisk. Det er som om NRK TV hadde sendt peisild og pausefisker hele døgent.
    Dessuten er det faktisk ikke jul ennå.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    En besøkende var så vennlig å legge igjen L.v. Beethovens symfoni #3 "Eroica". Flott musikk til påstartet juleferie og sakte frokost.

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er enig jeg :) det er lite oppfinnsomt. Jeg er nok ganske enkel å tilfredsstille sånn sett. Mye ny og fin musikk for meg.
    Må innrømme jeg brekker av med musikk fra Youtube av og til, men det blir også de samme komposisjonene som er favorittisert.
    Tiden strekker ikke til.....

    Skjønner ikke problemet :)
    Jeg er sikkert en enkel sjel, vil bare høre vakker musikk og jeg nyter NRK klassisk og Julemusikken fra hodetelefoner ved kontorpulten.



    Jeg har fått nok av NRK Klassisk sin evindelige terping på julemusikk, .....
    Bernt K
    Jeg og. Drittlei rett og slett. Spesielt siden det falt sammen med vinterkaoset her og usedvanlige lange økter bak rattet på vei til og fra jobb. Greit med ny bil og fin lyd, men den der autorepeat de har kjørt på NRK Klassisk de siste ukene er absolutt lavmål. Den kanalen skal jobbe hardt for å få opp entusiasmen min igjen etter dette.
    Ja, det finnes nok verre problemer å klage over her i verden :)
    Men saken er at NRK Klassisk har tatt ferie og satt opp et begrenset antall låter som går på autorepeat i ukevis. Musikken er fin nok den, men altså samme låtene om igjen og om igjen. Og bare enkel julemusikk, seriøs klassisk mangler totalt. Smaken er forskjellig, jeg er veldig glad i Ole Edvard Antonsen og Sølvguttene, men jeg er vant med at NRK klassisk forer meg med stadig ny musikk og det har jeg satt veldig stor pris på. Enkle spillelister med heismusikk kan jeg lett ordne på iPod og Spotify, har det på plass fra før faktisk. Det er som om NRK TV hadde sendt peisild og pausefisker hele døgent.
    Dessuten er det faktisk ikke jul ennå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Lerner og Loewes Brigadoon. Skotsk aksent og masse sekkepiper. Herlig!

    Fra dette flotte setter:

     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Natten fylles av følsom bue på en cello. Det er Starker som fører buen i Mendelssohns cello sonate (Opus 58). Gyorgy Sebök tar seg av både sorte og hvite.....
    MendelsonChopin.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Velklang fra første til siste strofe:
    Kvindelige Studenters Sangforening - Arme Jord Ha Jolefred

    38097_XL.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    En rolig stund på lørdag før jul - Johannes Verhulsts (1816-1891) Symfoni i e-moll (og noen overtyrer). Riktig velskrevet og flott:



    Jeg startet forøvrig dagen (kl 0630) med Cole Porters Kiss me Kate fra McGlinn-boksen med Broadway Musicals:



    Herlig musikk, med sanger som Wunderbar, So in love, Too darn hot, Always true to you in my fashion og Brush up your Shakespeare. Den boksen anbefales på det varmeste!
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har gått omkring og innbilt meg at jeg hadde godt grep på hva som bor i disse to verkene til Beethoven.
    Det har jeg ikke hatt - men Les Dissonances og David Grimal har fått meg bedre orientert. Dette er fremføringer som redefinerer, i mine ører. Anbefales.
    Grimal er førstefiolinist, og når han ikke er solist sitter han med felene i et ensemble uten dirigent. For en opplevelse de leverer.

    Skjermbilde 2012-12-22 kl. 14.48.50.jpg
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Handel Messiah The Ambrosian Singers, The English Chamber Orchestra, Charles Mackerras.

    What a joy! dagen før dagen!
     
    R

    rico

    Gjest
    Denne er nok det nærmeste jeg kommer julemusikk men så er det veldig bra også da. Flott utgivelse fra Speakers Corner. Synes denne ved siden av LSO/Dorati på Mercury Living Presence er de flotteste utgivelsene av dette stykket.


    ADEC_2092__2922__01152009045438-7431.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den egentlige jula har begynt, og boksene kan åpnes.
    Mozart 111 først, til far fra nissen
    6788c0a398a0b3a5b8540210.L.jpg

    Grosse Messe KV427 med Bernstein.
    Slåbrok og hodetelefoner.
    God morgen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hørt hans fantastiske variasjon over "In dulci jubilo", er det nå Lislevand & co med Nuove musiche:
    Folder.jpg


    Bernt K
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn