Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kontratenoren Mark Chambers synger sanger av Ralph Vaughan-Williams og Edmund Rubbra


    Jeg er vanligvis lite tolerant overfor kontratenorer, det tipper ofte over i parodisk gnål i mine ører, men her fungerer det. Chambers mestrer sjangeren, og aller best i de lavmælte delene av dette innadvendte men vakre repertoaret. Lyden er upåklagelig, som jeg har opplevd før på Deux-Elles.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kvartett i c-dur op.20 nr.2, nå Adagio
    Haydn + Hagen

    Ikke første gang den spilles her, og ikke siste.
    Noen her forteller meg at Hagen spiller i Trondheim i september. Det er langt herfra, men ikke så langt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba er på vei hjem til Carten Island igjen. I dag har jeg valgt Flaggruten for komfortens skyld. Dessverre er det ikke alt som er like komfortabelt her. På bussen er det en regel at man ikke støyer for mye. Man skal begrense telefonsamtaler til et absolutt minimum, og siden folk sitter to og to blir det ikke så mye diskusjon. Slik er det ikke når folk sitter rundt bord, og jeg har vært så "heldig" å få en breikjefta bergenser på bordet ved siden av. Og så var det dette med innestemme og utestemme da. Greit nok at folk bruker utestemmen innendørs, noen har jo dårlig hørsel. Men denne uomtenksomme tosken bruker ikke bare utestemme, han høres ut som om han er en svovelpredikant som holder torgtale på en såpeboks, uten mikrofon eller megafon. Han regelrett brøler så høyt at han overdøver mine Koss Porta Pro.

    Det er vanlig å høre surret rundt seg med Porta Pro, men denne gjøken klarer faktisk å overdøve musikken totalt. I tillegg er han så pratesyk at det er han som står for 3/4 av pratingen, selv om det er tre andre i selskapet. Nå er det rett før jeg finner fram telefonen og måler desibelnivået. ER DET NØDVENDIG Å SNAKKE UTEN STOPP UTELUKKENDE MED FETE VERSALER? Hvis han ikke går av senest på Stord kommer jeg nesten til å vurdere å gå av båten for å fortsette reisen med Kystbussen fra Leirvik. Hvis ikke kommer jeg til å invitere ham ut på dekk for en shot og en sigarett. I det han tar en god kikk over rekken for å se "det rare som jeg ser" tar jeg fart og vipper jævelen over bord. Er slike folk født og oppdratt i en fabrikkhall der hørselsvern er påbudt? I tillegg bruker han sterke uttrykk som "å satan!" innimellom, med et sness barn sittende rundt omkring. Ja ja, de kan i alle fall demonstrere noen nye uttrykk de har lært seg når de kommer på skolen igjen over helgen.



    Baadsviks cd med tubakonserter fra det tyvende århundre er det jeg forsøker å høre på. Jeg synes det er en fin plate, for jeg har veldig sans for seriøs tubamusikk. Kanskje noe punk eller hard metall kan overdøve breiflabben? I kofferten har jeg AKG K530, og de isolerer faktisk litt mot omverdenen. Jeg tror rett og slett jeg går ned og henter de før noe drastisk skjer. Det å kaste fyren over bord er selvsagt en tom trussel, og duden ser ganske sterk ut. Men jeg bare måtte lufte frustrasjonen min.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    ..... vært så "heldig" å få en breikjefta bergenser på bordet ved siden av. Og så var det dette med innestemme og utestemme da. Greit nok at folk bruker utestemmen innendørs, noen har jo dårlig hørsel. Men denne uomtenksomme tosken bruker ikke bare utestemme, han høres ut som om han er en svovelpredikant som holder torgtale på en såpeboks, uten mikrofon eller megafon. Han regelrett brøler så høyt at han overdøver mine Koss Porta Pro.

    Det er vanlig å høre surret rundt seg med Porta Pro, men denne gjøken klarer faktisk å overdøve musikken totalt. I tillegg er han så pratesyk at det er han som står for 3/4 av pratingen, selv om det er tre andre i selskapet. Nå er det rett før jeg finner fram telefonen og måler desibelnivået. ER DET NØDVENDIG Å SNAKKE UTEN STOPP UTELUKKENDE MED FETE VERSALER? Hvis han ikke går av senest på Stord kommer jeg nesten til å vurdere å gå av båten for å fortsette reisen med Kystbussen fra Leirvik. Hvis ikke kommer jeg til å invitere ham ut på dekk for en shot og en sigarett. I det han tar en god kikk over rekken for å se "det rare som jeg ser" tar jeg fart og vipper jævelen over bord. Er slike folk født og oppdratt i en fabrikkhall der hørselsvern er påbudt? I tillegg bruker han sterke uttrykk som "å satan!" innimellom, med et sness barn sittende rundt omkring. Ja ja, de kan i alle fall demonstrere noen nye uttrykk de har lært seg når de kommer på skolen igjen over helgen.
    ........... I kofferten har jeg AKG K530, og de isolerer faktisk litt mot omverdenen. Jeg tror rett og slett jeg går ned og henter de før noe drastisk skjer. Det å kaste fyren over bord er selvsagt en tom trussel, og duden ser ganske sterk ut. Men jeg bare måtte lufte frustrasjonen min.
    Stakkars baluba.
    Håper du hentet AKG fortere enn svint, og at dere begge overlevde.
    Du likner meg, og må huske (som jeg fikk beskjed om på irritasjons-seminar med jobben) at "du eier din egen irritabilitet". Egentlig er du, som jeg, representant for den gruppen som alltid føler at "hvis jeg skal få det godt må folk ta seg sammen!"
    Baadsvik hjelper nok litt, musikk hjelper nesten alltid, og spesielt store blåseinstrumenter.
    Kjenner jeg blir irritert selv av å lese beretningen, tror jeg må gå og blåse litt på den nye tenor-tubaen. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    ..... vært så "heldig" å få en breikjefta bergenser på bordet ved siden av. Og så var det dette med innestemme og utestemme da. Greit nok at folk bruker utestemmen innendørs, noen har jo dårlig hørsel. Men denne uomtenksomme tosken bruker ikke bare utestemme, han høres ut som om han er en svovelpredikant som holder torgtale på en såpeboks, uten mikrofon eller megafon. Han regelrett brøler så høyt at han overdøver mine Koss Porta Pro.

    Det er vanlig å høre surret rundt seg med Porta Pro, men denne gjøken klarer faktisk å overdøve musikken totalt. I tillegg er han så pratesyk at det er han som står for 3/4 av pratingen, selv om det er tre andre i selskapet. Nå er det rett før jeg finner fram telefonen og måler desibelnivået. ER DET NØDVENDIG Å SNAKKE UTEN STOPP UTELUKKENDE MED FETE VERSALER? Hvis han ikke går av senest på Stord kommer jeg nesten til å vurdere å gå av båten for å fortsette reisen med Kystbussen fra Leirvik. Hvis ikke kommer jeg til å invitere ham ut på dekk for en shot og en sigarett. I det han tar en god kikk over rekken for å se "det rare som jeg ser" tar jeg fart og vipper jævelen over bord. Er slike folk født og oppdratt i en fabrikkhall der hørselsvern er påbudt? I tillegg bruker han sterke uttrykk som "å satan!" innimellom, med et sness barn sittende rundt omkring. Ja ja, de kan i alle fall demonstrere noen nye uttrykk de har lært seg når de kommer på skolen igjen over helgen.
    ........... I kofferten har jeg AKG K530, og de isolerer faktisk litt mot omverdenen. Jeg tror rett og slett jeg går ned og henter de før noe drastisk skjer. Det å kaste fyren over bord er selvsagt en tom trussel, og duden ser ganske sterk ut. Men jeg bare måtte lufte frustrasjonen min.
    Stakkars baluba.
    Håper du hentet AKG fortere enn svint, og at dere begge overlevde.
    Du likner meg, og må huske (som jeg fikk beskjed om på irritasjons-seminar med jobben) at "du eier din egen irritabilitet". Egentlig er du, som jeg, representant for den gruppen som alltid føler at "hvis jeg skal få det godt må folk ta seg sammen!"
    Baadsvik hjelper nok litt, musikk hjelper nesten alltid, og spesielt store blåseinstrumenter.
    Kjenner jeg blir irritert selv av å lese beretningen, tror jeg må gå og blåse litt på den nye tenor-tubaen. ;D
    Da synes jeg du skal gjøre det. :)

    Vel, jeg ble etterhvert vant til Jarles (navnet var ikke vanskelig å få med seg) gauling. Skrudde opp nivået til langt over det jeg normalt pleier å gjøre (med en viss angst for tinnitus), men som du skriver så eier jeg min egen irritabilitet. Men da jeg endelig ble vant med de mannlige personene på nabobordet kom cowboy-Laila og bingo-Berit og spurte om de kunne få sitte ved bordet deres. Det ble en ny ladning med øl og et støynivå som steg med 10 db i snitt når cowboy-Laila satte i med å synge "Oa hela natten" og "Eg heite Håvard Hedde" på ny og på ny!!! :eek: Heldigvis er vi ankommet Haugesund, og de to matronene i slutten av femtiårene skal av her. Jeg har følt meg som fanget i tv-programmet Charterfeber omtrent siden Leirvik. Om et kvarter er vi framme i Kopervik, og jeg har sluppet fra det uten mer alvorlige men enn blødende trommehinner. :-\

    Savall og kompani får æren av å redde siste bit av min mentale helse.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er helg, alt det obligatoriske er unnagjort, og litt til.

    Da spiller vi litt vinyl igjen.
    Berwald symfonie singuliere
    LSO, Sixten Ehrling


    Slitt cover, dårlig bilde, men fin plate.
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    Baluba; til slike situasjoner tror jeg Stravinsky eller Schostakovic ville passet veldig bra. :) "villt ute, villt inne"
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    Baluba; til slike situasjoner tror jeg Stravinsky eller Schostakovic ville passet veldig bra. :) "villt ute, villt inne"
    He he. Nervene er på plass igjen, og det ringer ikke lenger i ørene. :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne merkunderlige versjonen av Winterreise:

    Natasha Mirkovich- De Ro, sopran, og Matthias Loibner på lirekasse (!). For mange kanskje et rent kuriosum, men søren heller, det låter friskt og nytt. Hun manifesterer nok ikke en stor stemme, og innspillingen viser absolutt ikke en Schreiersk desperasjon, men likevel noe for de som ikke er redd for ferske tolkninger.

    EDIT: Dette var snodig. Total mangel på desperasjon og vånde; nesten en "koseversjon"... uvanlig, liten stemme, merkelig dreielireakkompagnement; merkunderlig er nok en riktig karakteristikk. Gikk rett hjem hos meg.

    B
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^Fint å få snublefot på sine forventninger noen ganger. Og musikerne får gå egne veier.

    Denne likte jeg.

     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    berxter skrev:
    Et nytt (og flott) bekjentskap; Striggios messe for 40 stemmer (!):


    Bernt K
    Fant frem dette på Spotify i kveld, virkelig flott musikk. Ufattelig hvor mye forskjellige følelser som kan ligge i velutført vokal. Takk for introduksjonen!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Musikk av Ippolitov-Ivanov i kveld:


    B
    Ah. En påminnelse om at Ippolitov-Ivanov har komponert mer enn Kaukasiske Skisser. Takk for tipset. I det hele tatt mye bra fra Marco Polo, synes jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke verdens beste oppsett men jeg koser meg allikevel med denne i dag.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Tchaikovsky; Trio for Piano, Violin and Violoncello in A Minor op 50.
    Argerich, Kremer, Maisky.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på radio. jeg. NRK Klassisk, må vite: akkurat nå er det en symfoni av Pleyel.

    B
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Carmen på NRK 2. En praktfull oppsetning på Metropolitan med fabelaktige og vakre Elina Garanca som Carmen med motspiller Roberto Alagna i rollen som Don José.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ oooh! Er det like umulig for deg å plukke ut en av de to som favoritt?

    B
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Før likte jeg best Baker, når heller jeg litt mot Ferrier og i morgen... Har nok litt og med at den EMI cden er litt tam, de har ikke fjernet så mye "støy" på Ferrier så den er litt friskere. Baker lyder bedre på LP, men i dag ble det spilt digitalis. Og begge er jo virkelig bra da.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen støyende breiflabber og syngende brisne matroner på Flaggruten i dag. De har sikkert bedre ting å gjøre, og takk for det. Da kan jeg høre Debussys La Mer mens jeg skuer utover vannet utenfor vinduene. Det er riktignok ikke havet, men innaskjærs. Putt putt sier Paul Paray, og svinger taktstokken over sine lydige Detroit-symfonikere.

     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Brahms - Second Piano Concerto SR90301
    Noen av disse living presence 35MM låter helt fantastisk, dette er en av de.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    Brahms - Second Piano Concerto SR90301
    Noen av disse living presence 35MM låter helt fantastisk, dette er en av de.
    Jeg liker hennes Beethoven-konserter på Mercury 35 mm også, med Dorati i London. Tror jeg snurrer dem en omgang senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn