Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Monteverdi: Madrigals, Book 6, Il sesto libro de madrigali - La Venexiana

Takk berxter :)
    Dette er bare himmelsk med litt rødt i glasset og vedoven lett knitrende i bakgrunnen.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Merkelig at Wieniwaskis første violinconcert er så lite spillt som den er. Den andre konserten figurerer oftere på innspilinger, mens ingen av dem spilles vel live ofte hverken hjemme i Norge eller i utlandet.
    Jeg leter gjerne i komponistens hjemland for å finne innspillinger som kanskje ligger nærmere komponistens eget lynne eller oppfatning av et musikkstykke eller genre.
    Ennå har jeg ikke funnet entydige resultater for min egen del mens jeg har brukt denne tilnærmingsmåten.

Denne polske innspillingen bekrefter akkurat det, selv om Wieniawski kanskje ville applaudert disse versjonene, hvem vet.
    Jeg syns det er noe tafatt og tilbakeholdent i orkesterets tilnærming, det gjør at solisten heller ikke finner støtte i de partiene som
    skal bygge opp til de virtuose høyder.

For min egen del vil jeg fortsatt foretrekke Gil Shaham med de samme stykkene på DG, det er en fantastisk innspilling på alle måter, deretter Perlman på EMI.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Julen kan godt vare til påske og enda lengre når Kozena synger så fint som hun gjør.
    Ryba's julemesse har jeg flere av, og alle er vakre. Tror likevel denne blir spillt også utenom høytiden.
    Her får vi i tillegg 3 Pastorellas, meget, meget vakkert.

Sukk......
    Sukk.... :-*
    (me want)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.621
    Angela Hewitt spiller "det gamle testamentet"

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Reiner dirigerer Wagner ganske flott

Fikk noe nyoverhalt avspillingsverktøy tilbake fra England idag, så her blir det travelt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.576
    Torget vurderinger
    24
    Nå spilles det en fantastisk duo-pianoplate, kanskje ikke helt stuerent klassisk men det får gå!

Siste kuttet, Symfoniske danser (West Side Story) er verdt hele prisen alene!

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt klassisk nok det der, sluket.

Så også de deilige sviskene her med Stokowski

Sånne stykker som jeg kanskje ikke spiller så ofte, men kan synge med gjennom hele. Frydefullt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Konsert for orkester og noe attpå av Elliott Carter, som visstnok er still going sterk ved 102 år:

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke om jeg syns denne versjonen av Tryllefløyten er like fantastisk som alle vil ha det til....
    Må nok høre gjennom en gang til imorra.
    Flott boks, komplette booklets med all mulig og umulig info, all heder til at noen fortsatt produserer slike godbiter for oss samlere.

Men - noe skurrer. Flotte radioteatereffekter og de originale talepartiene er greit nok, men jeg syns faktisk at noen av solistene blir svake,
    og da blir det uansett noe mangelfullt....

Må som sagt høre en gang til.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.576
    Torget vurderinger
    24
    otare skrev:
    Hvorfor skulle ikke det være stuerent i en tråd om klassisk musikk?
    En del åndssnobber som avskriver dette som populærmusikk, t.o.m. borderline jazz, hvilket forsåvidt har en viss riktighet i seg i og med at Gershwin komponerte og lot oppføre den første såkalte symfoniske jazzkonsert. Ironisk nok tiljublet av flere av tidens rene klassiske komponister som var tilstede..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagen ble startet med denne
    Beethoven; Klaversonater nr.8 op.13, 13 op.27 nr1 og 14 op.27 nr.2 - Gilels

Joda, Gilels fremstår som veldig monumental her. Litt på den andre siden i forhold til foreks. innspillinger av Barenboim og Kempff.
    Er Gilels litt for "voksen" i sitt spill på tidlig Beethoven spør jeg meg? Opplever for eks. Kempff som veldig poetisk i de samme verkene.
    Men samtidig som jeg stiller meg spørsmål, tenker jeg; "Jeg liker egentlig begge "leire". Er åpen til sinns slik :)

Lyd på LP`en: klokkeklar, men litt sånn der tidlig 80-talls digitalklang i klaveret...

Beklager bilde fra nett....lader til kamera er som sunket i jorden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Randall Thompsons 2. symfoni fra Bernstein symphony edition. Snill og relativt tradisjonell musikk.

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar P skrev:
    Har nylig havnet på konsert med Rattle igjen jeg, på NRK Alltid Klassisk. Og her blir jeg visst værende en stund utover.
    Ja, det er hørbart at filharmonikerne visste hva de gjorde da de valgte ham - er i ferd med å legge fra meg min antipati mot Rattle, etter å ha hørt mye flott fra ham de siste årene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    otare skrev:
    En del åndssnobber som avskriver dette som populærmusikk, t.o.m. borderline jazz, hvilket forsåvidt har en viss riktighet i seg i og med at Gershwin komponerte og lot oppføre den første såkalte symfoniske jazzkonsert. Ironisk nok tiljublet av flere av tidens rene klassiske komponister som var tilstede..
    Det finnes bare to typer musikk, god og dårlig. Om "mobben" snubler til å like det blir det ikke dårligere av den grunn. Jeg elsker den klassiske amerikanske musicaltradisjonen fram til og med Rodgers og Loewe....og har snesevise komplettinnspillinger i hyllene. Folk som Porter, Gershwin, Berlin, Rodgers, Kern og en liten håndfull til hører hjemme blant kremen av komponister.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.576
    Torget vurderinger
    24
    erato skrev:
    pengesluk skrev:
    otare skrev:
    Det finnes bare to typer musikk, god og dårlig. Om "mobben" snubler til å like det blir det ikke dårligere av den grunn. Jeg elsker den klassiske amerikanske musicaltradisjonen fram til og med Rodgers og Loewe....og har snesevise komplettinnspillinger i hyllene. Folk som Porter, Gershwin, Berlin, Rodgers, Kern og en liten håndfull til hører hjemme blant kremen av komponister.
    Jamen det er jo flott!! Da er vi to, da.. Jeg har materiale til en hel kveld med denne musikken, i klassisk tapping, "populærutgaver" og ikke minst i jazzversjoner. Skatter..

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bernstein i Mahler 1 har jeg snodig nok ikke hørt før, men nå blir det:
    Koninglijke Concertgebouw Orkest.

Fikk boksen for noen tid siden, men har ikke rukket før nå. Ble vel inspirert av Rattles versjon i går kveld.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Lunds Beethoven 9. tråd minnet meg på at Klemperer sin niende har vært forsømt det siste året. Så det har jeg gjort noe med i ettermiddag, og kost meg storligen med gjenhøret.

Nå er det King Arthur/Purcell/Williams, og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at dette er det beste jeg hørte i 2010.
    Ikke ser jeg for meg at det kan gjøres bedre enn det her heller, menneskeheten nådde toppen på sekstenhundretallet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    pengesluk skrev:
    erato skrev:
    pengesluk skrev:
    otare skrev:
    Jamen det er jo flott!! Da er vi to, da.. Jeg har materiale til en hel kveld med denne musikken, i klassisk tapping, "populærutgaver" og ikke minst i jazzversjoner. Skatter..
    Vi er fler enn to! Gershwin, Kern, Porter, Berlin… Fantastisk musikk. Hvem kan unngå å bli rørt når man hører Kerns "Bill" fra Showboat? Eller de fantastiske melodiene til Cole Porter. Eller Gershwins musikaler (liker musikalene hans bedre enn Porgy and Bess).

V

vredensgnag

Gjest
    Roberten skrev:
    Lunds Beethoven 9. tråd minnet meg på at Klemperer sin niende har vært forsømt det siste året. Så det har jeg gjort noe med i ettermiddag, og kost meg storligen med gjenhøret.

Nå er det King Arthur/Purcell/Williams, og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at dette er det beste jeg hørte i 2010.
    Ikke ser jeg for meg at det kan gjøres bedre enn det her heller, menneskeheten nådde toppen på sekstenhundretallet.
    På tide at vi snart vurderer Nøgne Øs sortiment igjen, Roberten.

Jeg sitter og lytter til Victoria de Los Angeles som synger kjærlighetssanger. Det gjør hun fint, men den Anthony Lewis innspillingen var nok blant høydepunktene for meg også. (Selv om jeg ble svindlet av en engelsk vinylselger som aldri sendte LPen til meg etter et eBay-kjøp, så på'n igjen.)

Det hadde jo vært noe å innvie den nye platespilleren med når den kommer.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    vredensgnag skrev:
    På tide at vi snart vurderer Nøgne Øs sortiment igjen, Roberten.

Jeg sitter og lytter til Victoria de Los Angeles som synger kjærlighetssanger. Det gjør hun fint, men den Anthony Lewis innspillingen var nok blant høydepunktene for meg også. (Selv om jeg ble svindlet av en engelsk vinylselger som aldri sendte LPen til meg etter et eBay-kjøp, så på'n igjen.)

Det hadde jo vært noe å innvie den nye platespilleren med når den kommer.

Det synes jeg absolutt er på høy tid, vreden.

Jeg har et ørlite, men intenst håp om å finne King Arthur på et av byens antikvariater, men tålmodigheten min begynner å bli frynsete i kantene.

Kan vanskelig se for meg en riktigere lp å slippe ned på Beogrammen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det en "Beethoven-dag" (kun med små stunder med the Doors inn imellom)
    Denne er jaggu lekker:
    Beethoven; Sonatas 4 & 5 - Perlman / Ashkenazy

Husker at da jeg så den stod i en kasse sammen med annet "ræl" var jeg brøkdelen av ett sekund sikker på at det var noe fra Jethro Tull eller Genesis....(som jeg forøvrig digger) ;)
    Og joda, det er en Decca ffss innspilling.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint cover på den der, emotikon, helt 70-talls ja. Det må jo være orginal-utgivelsen av den fine som mange av oss har på cd?

Heldig du.

Ellers er jeg så heldig at jeg stadig opplever Skapelsen på nytt.
    (nei, jeg har ikke blitt far igjen, eller bestefar)
    Det er Fader Haydn, i dag i nydelig tapning med Bruno Weil

Og forresten, Ann Monoyios er en engel.

V

vredensgnag

Gjest
    Hmmm. Ser emotikon har 4&5. Da jeg hørte denne innspillingen satt den så godt at jeg måtte kjøpe to stk av 9&5, i tilfelle noe skjedde med den ene. ;)

De har holdt seg gjennom årene. Er coveret du har det første, emotikon? Da vet jeg hva jeg skal være på utkikk etter. Jeg ser bak på cover at de kom ut første gang i 1974. De jeg har kjøpte jeg i 1981.

Så nå hører jeg på dette.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Fint cover på den der, emotikon, helt 70-talls ja. Det må jo være orginal-utgivelsen av den fine som mange av oss har på cd?

Heldig du.

Ellers er jeg så heldig at jeg stadig opplever Skapelsen på nytt.
    (nei, jeg har ikke blitt far igjen, eller bestefar)
    Det er Fader Haydn, i dag i nydelig tapning med Bruno Weil

Og forresten, Ann Monoyios er en engel.
    Notert :)

Nå var vi synkronte igjen
    Etter Beethovenløpet i dag, satte jeg på min gratis nyervervede to boks versjon av H`s Skapelse.
    J. Haydn; Die Schöpfung - Mathis, Fischer- Dieskau, Academy of St. Martin-In-The Fields - Neville Marriner
    Finner ikke bilde på nett. (en slags drømmefugl på sort/blått cover)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Hmmm. Ser emotikon har 4&5. Da jeg hørte denne innspillingen satt den så godt at jeg måtte kjøpe to stk av 9&5, i tilfelle noe skjedde med den ene. ;)

De har holdt seg gjennom årene. Er coveret du har det første, emotikon? Da vet jeg hva jeg skal være på utkikk etter. Jeg ser bak på cover at de kom ut første gang i 1974. De jeg har kjøpte jeg i 1981.

Kjekt å ha flere eks ja. ;)
    På min står det innspillt 1974 og har stempelårstall -76. Opphøyet kant mot label.
    Når jeg finner laderen i flyttekassene mine, blir det bilder igjen..... juhuuu! ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det mer fra mr. Beethoven.
    Beethoven; Sonata No. 5 For Violin And Piano In F Major Op. 24 "Spring" , Sonata No. 9 For Violin And Piano In A Major Op. 47 "Kreuzer" - Igor Oistrach - Natalia Zertsalova

Igor Oistrach var også en stor violinist og såvidt jeg vet lever han enda. Har er sønn av den noe mer berømte David Oistrach.
    Oistrach spiller disse sonatene med stor variasjon i dynamikken. Han overdriver styrkegradene noe. Som jeg forøvrig er tilhenger av å gjøre selv. Men det er noe der som gjør at jeg ikke får helt fot - som jeg gjør med å høre på Perlman. Mulig dsse sonatene passer bedre med en annen infallsvinkel enn den gamle østeuropeske måten å gjøre ting på? Jeg kan høre at han har en litt annen interpretasjon enn sin gamle far. Mer moderne og muligens "litt mer bakpå" i sin spillemåte. Han har en aldeles nydelig måte å spille staccatoløp i mp på. Tydelig som bare det. Likevel ikke min favoritt enda altså. Ting må få modnes gjennom noen flere spillinger med forskjellige solister og pianister.

Fant ikke samme cover på nett, så da ble det dette glorete og ikke det rosa med pålimt "tidsriktig parkbilde" fra Beethovens tid.....

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:
    vredensgnag skrev:

Kjekt å ha flere eks ja. ;)
    På min står det innspillt 1974 og har stempelårstall -76. Opphøyet kant mot label.
    Når jeg finner laderen i flyttekassene mine, blir det bilder igjen..... juhuuu! ;)
    Fint å vite, visste ikke at mine ikke var første utgivelse (men så leste jeg ikke covere like nøye som jeg gjør nå etter Vidars kurs.)
    Enig i at coveret ser ut som noe man fant på prog-utgivelser på 70-tallet. ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt Haydn denne ettermiddagen. Først cellokonsertene med Truls Mørk, nå noen op 33 strykekvartetter med Q. Mosaiques:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skapelse igjen

Gundula Janowitz som er sjefsengelen, min store soft spot, de andre solistene er ikke langt unna velsignelse. For et stemmemateriale!
    Men Karajan, med kor og orkester, blir bare tung grovarbeider her.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke hvordan den opplevdes. Kjekt å få slike påminnelsesfristelser ottone :)
    Tror rett og slett at jeg må finne frem min boks av denne innspillingen også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn