emotikon skrev:
baluba skrev:
Mye syttitall og syttitallish rock her i huset i dag, så nå må jeg avreagere med noe helt annerledes. Det har vært mye mas om cello klassisks Hva hører du på-tråd i kveld, av naturlige årsaker. Jeg synes også Elgars cellokonsert er flott, men hulken var planlagt i kveld. Ser for lite Hollywood, har jeg funnet ut.
En som ikke var for pusete var det som virker som en favoritt for alle, Janos Starker. Dvorak skrev også en fin cellokonsert, og denne innspillingen med Dorati ved podiet i London trenger ingen nærmere presentasjon for noen her.
Av og til trenger de fleste av oss rekreasjon baluba. Kan gjøres på så mange vis...
Jo, den Starker innspillingen der trenger nærmere presentasjon her. Den finnes ikke i hus :-[
Vel, det er vel typisk engasjert Starker igjen. Jeg har bare enkelt og greit sansen for både Starker og Dorati, og er glad for at de begge spilte inn endel på Mercury. Selve verket hadde jeg på en Supraphon engang. Jeg husker ikke lenger hverken orkester, dirigent eller solist. Høyst sannsynlig østeuropeer siden jeg kjøpte den på snurr i Øst-Berlin i mars 1988. Jeg husker at med de østmarkene jeg kjøpte i en bank i vest betalte jeg rundt fem kroner stykket for de platene jeg handlet med meg.
Det jeg husker er at jeg ikke kom helt under huden på den platen, noe som jeg virkelig gjør med denne. Jeg ble forelsket i Starkers spill i Bachs cellosuiter og sonater på Mercury. Den platen kjenner du nok til. For meg ble det derfor veldig enkelt å like denne platen, og jeg synes alt faller på plass både med tolkning og orkester. Men ikke ta mine ord for god fisk, for alt jeg vet kan dette være en av hans Starkers mindre suverene innspillinger - men jeg tviler litt på det. Siden andre sikker kjenner Dvorak bedre enn meg så får jeg kanskje en smekk over fingrene, he he he. Lyden er typisk Mercury, og det er lite båndsus. Et sted er det en person som kremte eller hoster dempet, noe som er litt artig synes jeg.
Tror jeg rett og slett kaster meg på Starker igjen, denne gang med Bachs cellosonater fra denne doble perlen. Det er vel større sjanse for at du har den, så den trenger vel ingen nærmere presentasjon? Eller køddet du med meg da du bad om mer presentasjon av Dvorak-disken (din luring

). Stoler ikke helt på dere...
Den skilsmisseårsaken vil jeg gjerne høre mer om. Kanskje det er noe å lære av den historien?