Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    ......
    Men summa-summarium; jeg liker dette også.

Det tror jeg så godt.
    Den der er ikke tilgjengelig på CD lengre, og selv brukt (på nett) må jeg visst opp i firesifret beløp for den.
    Jaja, det gjelder å være tålmodig. En vakker dag kommer den kaskje i en billigboks.
    En EMI-boks med komplett Klemperer er defintivt den våteste boksdrømmen for mitt vedkommende. En del av de utgivelsene er både dyre og sjeldne nå....samt svært så gode :). Men de fleste er plukket opp gjennom årenes løp.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    ......
    Men summa-summarium; jeg liker dette også.

Det tror jeg så godt.
    Den der er ikke tilgjengelig på CD lengre, og selv brukt (på nett) må jeg visst opp i firesifret beløp for den.
    Jaja, det gjelder å være tålmodig. En vakker dag kommer den kaskje i en billigboks.
    En EMI-boks med komplett Klemperer er defintivt den våteste boksdrømmen for mitt vedkommende. En del av de utgivelsene er både dyre og sjeldne nå....samt svært så gode :). Men de fleste er plukket opp gjennom årenes løp.
    Problemet med mange av billigboksene til EMI er den elendige (manglende) remastringen. Sammenlign feks Cortot boksen med Naxos sine gjenutgivelser i Cortot serien....

Cheap and cheerful er omtrent det eneste som gjenstår av forretningside i det en gang så stolte Electric and Musical Industries Ltd. I USA har bransjen klart å blokkere Naxos og andre ved å forlenge copyrighten til 95 år; snart klarer de nok å presse EU til det samme og da er det fritt frem for fortsatt elendighet når det gjelder å forvalte kulturskatten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.180
    Sted
    Trondheim
    Sanger av Erwin Schulhoff her:

Vakre sanger i et ikke alt for vanskelig tonespråk. Kan anbefales.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne strålende borderline-klassisksaken:

Dukket opp i en postkasse nær meg i dag. Hehehe. Gliset er stort.

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidunderlig plate berxter, med betydelig highend appeal i lydbildet.

V

vredensgnag

Gjest
    Klokken 19.30 kommer jeg til å lytte til "Hulda" - nyoppdaget opera. Forlegg Bjørnstjerne Bjørnson; musikk ved César Frank. Charles Mougins skrev librettoen.

P2 - 19.30

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dvorak har liksom alltid vært en av favorittene, og spesielt denne musikken. Starkers bidrag til det ferdige resultatet er herlig.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok et "praktverk" av Savall & co: Francisco Javier- La Ruta de Oriente; en følger mer eller mindre ruten til jesuittmisjonæren/ presten Francisco Javier (Xavier) på 1500- tallet musikalsk. Feit bok på ca 275 sider, 5 språk, 2 cd-er. Den dumpet ned i postkassa i dag, så jeg har ikke rukket å høre alt, men hittil liker jeg det jeg hører.

Bernt K

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den ser fin ut. Selv gir jeg Mozarts messe som ottone fant fram til i en annen tråd, men ikke så veldig lenge. Reklamen tar nok til slutt gleden ut av å høre på dette over Spotify. Lydkvaliteten betyr lite når det spilles så lavt og lyttes så ukonsentrert som nå. Harnoncourt behager alltid meg.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ludvig Irgens-Jensens med sitt oratorie om kristningen av viking-Norge; også kalt Olavsoratoriet. Dette må være et av de største verkene i norsk historie etter min mening.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Adventskantater BWV 61 & 62

Nun komm, der Heiden Heiland,
    Der Jungfrauen Kind erkannt,
    Des sich wundert alle Welt,
    Gott solch Geburt ihm bestellt.

Herreweghe , Collegium Vocale Gent

..herlig, mens jeg vasker tak og vegger i lytterommet, og støvsuger elektrostater. Det blir det ren lyd av.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der og det andre julealbumet i denne serien er helt suverene til å gi den rette julefølelsen Leon, helt enig!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke'no julemusikk her nå; Braga Santos' symfoni nr 2 som førstegangslytt:

Ikke har jeg de julealbumene Vidar viser heller, men de vekker "må-ha"- følelsen i meg.

B

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Noe forskjell på bilde kvaliteten ;D
    Det må bli et nytt kamera en gang i fremtiden..
    Den andre jule albumet står å venter på sin tur i spilleren. (nr1. på ventelisten

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for påminnelsen, VidarP og leon!
    Jeg trodde disse original masters var utgått, men her dukker de sannelig opp både her og der.
    Das Weihnachtsalbum bestilles umiddelbart fra amazon.com.
    Og nå hører jeg prøveklipp med Rita Streich som synger "Es ist ein Ros´ entsprungen".
    Jeg kan ikke snakke med engler, men jeg hører svært gjerne på dem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leon minnet meg på det, så han får ta æren. Få med deg "The Singles" med det samme ottone!

Her er det Jean Martinon sin spennende 2. fiolinkonsert (op 51), med Henryk Szeryng og bayerne, som spiller i desember 1969 på CD4 fra denne Kubeliks Sareptas krukke. Smette meg for en serie plater dette er.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    Takk for påminnelsen, VidarP og leon!
    Jeg trodde disse original masters var utgått, men her dukker de sannelig opp både her og der.
    Das Weihnachtsalbum bestilles umiddelbart fra amazon.com.
    Og nå hører jeg prøveklipp med Rita Streich som synger "Es ist ein Ros´ entsprungen".
    Jeg kan ikke snakke med engler, men jeg hører svært gjerne på dem.
    Du kan jo høre hele (sammen med de andre fra denne serien) på Spotify, før du kjøper.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51046.msg960881.html#msg960881

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk heldigvis med meg dette spennende og lærerike programmet på SVT2 i kveld:

Celibidache
    «Utan mig är ni ingenting!» Rumänske maestron Sergiu Celibidache förvandlade ensemblen vid Sveriges Radio från underhållningsorkester till de världsberömda Radiosymfonikerna. En elitistisk och krävande demondirigent som med sitt färgsprakande uppträdande i svartvit tv blev Celibidache med svenska folket. Och minnena lever än, på gott och ont, i Sveriges Radios Symfoniorkester. Filmaren Peter Berggren porträtterar en kontroversiell konstnär och hans tid.

Vår egen Arve Tellefsen hadde en stor rolle i slutten på denne historien.

V

vredensgnag

Gjest
    Det programmet gikk jeg glipp av ...

En liten julehilsen herfra. Kom ned til Aker Brygge for noen dager siden, til et møte, og idet jeg rundet hjørnet ser jeg dette synet. Det var rene tidsreisen - frem med mobilkamera. Frostrøyk og vinterlys. Slikt hører vel hjemme i Klassisk krok?

God jul til alle!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert vreden. Her er det fridag alene hjemme, så musikk har det vært i hele dag. Nå er det assortert Debussy og Ravel. Fra Classic sin utgivelse av LSC-2222, med en helt henrivende høy lydkvalitet, det er nesten så man blir skremt. Eia hadde man gjort så gode innspillinger idag, men det hører dessverre med til sjeldenhetene.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan man spørre om hva du synes om disse pianokonsertene med Uchida/Tate Minutten? Meningene varierer her i klassisk krok fra elefant-i-porselensbutikk til genialt uttrykksfullt.

Selv hører jeg til de som synes de er geniale, og Tate's bidrag er akkurat så balansert og off-centre-stage som det skal være.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Kan man spørre om hva du synes om disse pianokonsertene med Uchida/Tate Minutten? Meningene varierer her i klassisk krok fra elefant-i-porselensbutikk til genialt uttrykksfullt.

Selv hører jeg til de som synes de er geniale, og Tate's bidrag er akkurat så balansert og off-centre-stage som det skal være.
    Liker Uchidas Mozart innspillinger veldig bra jeg, men fortrekker henne i sonatene som jeg som jeg synes er helt ypperlige.
    Tror jeg setter to andre kvinnelig pianister før Uchida i konsertene, Annie Fisher og Clara Haskil, ikke dermed sagt at Uchida er dårlig, langt derifra.

Spiller nå denne for første gang og etter de første 10 minuttene virket dette litt gammeldags, er vant med Kleibers innspilling.
    Men den vokser seg innpå, og dette er da svært så bra... tror jeg gir den en runde til.

fra denne

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    Den andre jule albumet står å venter på sin tur i spilleren. (nr1. på ventelisten
    Så sant det ikke dreier seg om et dårlig mobilkamera, eller et "billig" digitalkamera fra nittitallet, så er det nok helst bruken som avgjør forskjellen her. Vi hifinisser kan ofte ty til å klage på utstyret, men innen foto har det uhyre sjelden noe med virkeligheten å gjøre. Litt kreativitet og kritisk fotoøye så går det bra, serru. ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    baluba skrev:
    leon skrev:
    Så sant det ikke dreier seg om et dårlig mobilkamera, eller et "billig" digitalkamera fra nittitallet, så er det nok helst bruken som avgjør forskjellen her. Vi hifinisser kan ofte ty til å klage på utstyret, men innen foto har det uhyre sjelden noe med virkeligheten å gjøre. Litt kreativitet og kritisk fotoøye så går det bra, serru. ;)
    Tar du den! Jeg tar det som en utfordring :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lys er fotografens medie, og det er lyset man fanger gjennom objektivet. Lys er alt. Så litt lyssetting vil jeg tro gjør jobben; da kan kameraet ha kortere lukketid også, og ting skarper opp.

En annen tråd her gjorde meg fristet til å finne frem den ypperlige Chandos 30-boksen, så da spørs det bare hvilken skiva man skal fiske ut derifra…

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer fra Klemperers skattekammer:
    Brahms; Ein Deutches Requiem - Schwarzkopf, Fischer-Dieskau - The Philharmonia Orch./Chor. - Klemperer

Dette requiemet har aldri vært blant mine favoritter, men med denne tolkningen og kremoppsettet fikk hjernen min kokt seg litt....
    Dette kan jeg like.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn