Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært oppe lenge. Har rukket avslutningen av Der Rosenkavalier fra Salzburg 1960, og nå spiller Jascha Heifetz Cesar Francks fiolinsonate etter å ha spilt Beethovens Kreuzer før det. Fin start på dagen:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rakk Harry Partch sin magiske opera Delusion of the Fury (for talestemmer, mumling og selvbygde mikrotonale instrumenter) før jeg nå hører på Ring inn musikken, mange rare ønsker men en trivelig del av lørdagsrutinene:

Totalt stunning lyd, opptak fra tidlig 70 tall (tror jeg).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og nå går Schoenbergs suite op 29 for 3 klarinetter og pianokvartett fra dette settet som øreskylling før popquiz:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man må strekke ørene litt av og til Jøgga. Det Partch albumet er virkelig magisk.

NB Mye Brendel rerelaser for januar, sjekk mdt prereleases, bla klaverkonsertene.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Beklager litt stort bilde, gleder meg til å begynne på neste 111 boks for den røde boksen har vært en døråpner til den klassiske verden.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Rakk Harry Partch sin magiske opera Delusion of the Fury (for talestemmer, mumling og selvbygde mikrotonale instrumenter) før jeg nå hører på Ring inn musikken, mange rare ønsker men en trivelig del av lørdagsrutinene:

Totalt stunning lyd, opptak fra tidlig 70 tall (tror jeg).
    Sist Partch ble anbefalt her måtte jeg ta en reise inn i nye opplevelser for mine ører. Det var simpelthen overmåte fint - og forsvarte min Spotify-Premium fullt ut.

Takker for påminnelsen. Delusion of the Fury er nå blitt innkjøpt som LP.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Hører på Herbert von Karajan The great recordings (EMI) - Strauss: Don Quixote med Berliner Philharmoniker, Mstislav Rostrpovich cello og Ulrich Koch fiolin. Virkelig dramatisk musikk i mine ører.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Man må strekke ørene litt av og til Jøgga. .....
    Det er klart. Hele tiden faktisk, det har nesten blitt en vane. Selv om jeg stadig må hjem og bade sjelen i de kjente klassikerne.

Alle opplevelser legges ikke på forum, men fra siste ukes nye bekjentskaper kan nevnes

Pierre Henry: La Ville, fra Ars Acustica.
    Noen kan spørre om dette faktisk er musikk, det kan man selvfølgelig diskutere. Og om det er klassisk? Jo, for jeg fant den i klassisk-hylla, så da så.
    Kjekt på hifi, i hvert fall. Og så har den lydeffekter langt til side for høyttalerne mine, det har jeg aldri opplevd før.

Litt pianomusikk, her av Billy Mayerl, spilt av Leslie De´Ath

Nikolay Miaskovsky for strykeorkester:

Og en annen Nikolay: Medtner, hans pianokonsert nr.2

Kanskje ikke store klassikere, men meget hørverdige plater. Jeg liker den Medtner-innspillingen bedre enn flere kritikere jeg leser på nettet, jeg syns den låter riktig fint.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Koser meg.
    Dette er musikken Magdalena Kozena turnerer med for tiden, men dessverre ikke i retning oss i nord.
    Tidlig barokk, kanskje litt for mye opera i vokaluttrykket for min del når dette skal være intime stykker.

Men vakkert - jeg melder meg aldri ut av fanklubben til Kozena. ( ja, jeg er faktisk innmeldt. Nesten patetisk av en mann i 40 årene... )

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    ...melder meg aldri ut av fanklubben til Kozena....Nesten patetisk av en mann i 40 årene...
    Neida, det er midt i blinken. Magda er 37, så det passer perfekt. Og du er ikke alene...

Her spiller en litt eldre dame nå, Myra Hess. Symfonische Etüden av Robert Schumann

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Gunzi skrev:
    ...melder meg aldri ut av fanklubben til Kozena....Nesten patetisk av en mann i 40 årene...
    Neida, det er midt i blinken. Magda er 37, så det passer perfekt. Og du er ikke alene...
    "Skyldig" her også ;D
    Men helledussen- den skiva har jeg ikke....hva skjerr`a???

Platespiller er endelig montert i nystua- om enn provisorisk.
    Så da ble det denne;
    Tchaikovsky; Pianokonsert nr.1 - Gilels - NYP - Mehta

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var heldig og traff Kozena i Praha i 2002, fikk autograf.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Nådahhh gutter- ikke krangle nei.
    Men ikke klem altså?
    Vi var sammen. Så ikke at hun klemte på otare nei.

Fantastisk symfoni (nr 4) i Shostakovichtradisjonen, en intens fremføring, referanselyd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Nådahhh gutter- ikke krangle nei.
    Men ikke klem altså?
    Vi var sammen. Så ikke at hun klemte på otare nei.

Fantastisk symfoni (nr 4) i Shostakovichtradisjonen, en intens fremføring, referanselyd.
    Regnet jo med det ja :)

Denne Englund innspillingen ser spennende ut.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt Schubert spilt av herrene Manze og Egarr, samtidig som jeg gir mitt besyv med mot innlegg 1 mill på HFS.

B

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    En praktfull boks det der, emotikon.

Roer ned etter dagens strabaser i oppussingen av huset vi overtok nylig....

Khachaturian med Khachaturian som dirigent :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi forbereder oss på julestemning. Levende lys og kormusikk i natten.
    Min kone er kor-elsker og 2L-tilhenger, og jeg støtter opp.

Magnum Mysterium, Grex Vocalis
    Uranienborg Kirke, 2004. Lindberg Lyd AS

Dette kommer til å bli like fast som Björling med Helga Natt, og våre barn er dømt til alltid å huske Morten Lauridsens Magnum Mysterium. Og Palestrina sin. Og Francis Poulenc, naturligvis.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne fra DGG111/2 var utrolig tøff! Fantastisk spennende musikk.

http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=golijov-ayre

Aldri hørt musikken før, men det er såvidt jeg forstår ut ifra den begrensede dokumentasjonen som følger med meningen at det skal være en slags omskrivning av iberiske folkesanger (?) som utgjør sangsykluser. På DGG's nettside er det en "insight" om verkene. Får lese den..

Dawn Upshaw er iallefall en super sopran, en av favorittene mine av samtidige sopraner.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aiaiaiai!! Victor de Sabatas Brahms 4.symfoni fra Berlin i 1939, CD10 i DGG11/2. Helt sensasjonelt bra! Dette er jo den type plater som virkelig gir musikk-/hifihobbyen mening!

Kan ikke huske å ha hørt denne før (skal se i et Andante-sett jeg har, hvor det er mulig den er). Originalcoveret er mørke grønt, har ikke artistnavn på forsiden, og det ligger ikke bilder av det på nett som jeg har sett.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Sikkert ikke helt stuerent men poster allikevel:
    Ikke stuerent? Jeg har ingen anelse, men planen er å sovne til den platen når jeg kommer hjem til Casa baluba i kveld. :)
    Er nettopp ferdig med å gå over taggingen til DGG111 Vol.1. Men akkurat nå går det ikke i klassisk, men Lloyd Cole.

Hva er det som ikke er stuerent her? Skjegget? Han ser jo litt ut som en serbisk nasjonalist. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Det "ikke stuerene" er nok ADAGIO -- en referanse til da vonK horet som best med å utgi ADAGIO-LPer i fleng.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det "ikke stuerene" er nok ADAGIO -- en referanse til da vonK horet som best med å utgi ADAGIO-LPer i fleng.
    Så hver for seg er de ok, men når alle sees på som helhet så er det litt - ehhh... kommersielt?

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Så hver for seg er de ok, men når alle sees på som helhet så er det litt - ehhh... kommersielt?
    Adagio-satser er ofte hvileskjæret i et verk, vellydende ørefyll. Og vonK visste å utnytte dette maksimalt i salgsøyemed. Men disse utgivelsene har sikkert gjort sitt for å rekruttere flere lyttere til klassisk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Adagio-satser er ofte hvileskjæret i et verk, vellydende ørefyll. Og vonK visste å utnytte dette maksimalt i salgsøyemed. Men disse utgivelsene har sikkert gjort sitt for å rekruttere flere lyttere til klassisk.
    Selv har jeg aldri støtt på disse utgivelsene før, men denne er nettopp blinket ut til busselalle-musikk. Og det sier vel alt, mener mange. For meg så har plater som er egnet for sengekanten stor verdi.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Aiaiaiai!! Victor de Sabatas Brahms 4.symfoni fra Berlin i 1939, CD10 i DGG11/2. Helt sensasjonelt bra! Dette er jo den type plater som virkelig gir musikk-/hifihobbyen mening!
    Kan ikke huske å ha hørt denne før (skal se i et Andante-sett jeg har, hvor det er mulig den er). Originalcoveret er mørke grønt, har ikke artistnavn på forsiden, og det ligger ikke bilder av det på nett som jeg har sett.
    Jeg er så enig, VidarP, den der er fenomenal!
    Det var en av de første jeg gikk løs på da gul-boksen ble sprettet, ble nevnt i historisk-tråden.
    Og hele saken rundt den innspillingen er spekket med interessant historie. De Sabata var velkommen som gjestedirigent i Berlin, men var ikke engang nevnt på original-omslaget. Sannsynligvis hadde det sammenheng med hans delvis jødiske avstamning. En stor dirigent i alle fall.

ed: hvis du leter etter innspillingen; en senere utgivelse jeg fant har sett slik ut

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar P skrev:
    Denne fra DGG111/2 var utrolig tøff! Fantastisk spennende musikk.

http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=golijov-ayre

Aldri hørt musikken før, men det er såvidt jeg forstår ut ifra den begrensede dokumentasjonen som følger med meningen at det skal være en slags omskrivning av iberiske folkesanger (?) som utgjør sangsykluser. På DGG's nettside er det en "insight" om verkene. Får lese den..

Dawn Upshaw er iallefall en super sopran, en av favorittene mine av samtidige sopraner.

Denne kjente jeg ikke fra før Vidar. Sitter og nyter den - og er tilhenger av teoriene om at musikk har evnen til å lage nye hjernevindinger når den treffer oss med frisk kraft.

Jeg sitter og ler av glede mens jeg lytter, imponert, til denne musiseringen.

Ku Li-Guitari Wataran Ayyuha Al-Maa' - vær en streng, bekk, i min gitar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja ikke sant, det er feiende flott! Og Dawn Upshaw, som ellers har gjort de mest strålende innspillinger av f.eks Gorecki's tredjesymfoni og Canteloubes "Songs of the Auvergne", er jo så sensasjonelt god at hun kvalifiserer for førsteplass på listen av dagens fremste sopraner.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter nok engang på Kystbussen, og denne gang skal tiden brukes til å se en "moderne", fransk filmklassiker. De som har sett filmen, vet hvorfor jeg har lagt inn dette filmklippet. For det er jo fra filmen, tross alt. Jeg håper jeg liker filmen like godt som for 25 år siden.

Legg merke til hovedpersonens Nagra. Fine saker å ha med seg på konsert. :)

For de som enda ikke har skjønt hvilken film det er, så er det selvfølgelig Diva jeg skal se. Den har alt, vakker sangerinne, vakker musikk, et spennende (om enn litt merkelig) plot, en sexy jente på rulleskøyter, lekkert opptaksutstyr, stilig hifi og en Citroen CV11 Traction Avant. Fæle bootleggere må også legges til for at filmen skal ta av. Håper den tar like mye av i dag som da. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn