Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har i tillegg til Hagens beinharde kirurgi en fin Philips Duo med Novak-kvartetten innspilt i 1968 tror jeg. De spiller Bartók nesten lun!
    1709492635710.png

    De spiller eneren for meg nå.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hungarian var muligens min anbefaling. Har levd med den i mange tiår, og selv om det er plenty på markedet jeg ikke har hørt, så er det alltid den som får det til å falle på plass etter å ha vært innom noen av alternativene i hyllene.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Ok. Jeg har denne. Det er lenge siden denne kom i hus. Talich Quartet spiller bra og lyden er også god. På Supraphon. Dessverre er det mye støy på plata og dessuten et hakk på den ene siden. Vask i ultralydvasker hjelper ikke her. Derfor har jeg bestilt en LP-boks med alle strykekvartettene.
    20240304_102321.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde en gang ungarsk kone, utdannet cellistinne. Vi overvar Trondheim Symfoniorkester sin versjon av Concerto for Orchestra en gang på 90 tallet. Mine byfrender i publikum klappet frenetisk stående i benkeradene, mens min kone gråt....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Ok. Jeg har denne. Det er lenge siden denne kom i hus. Talich Quartet spiller bra og lyden er også god. På Supraphon. Dessverre er det mye støy på plata og dessuten et hakk på den ene siden. Vask i ultralydvasker hjelper ikke her. Derfor har jeg bestilt en LP-boks med alle strykekvartettene.
    Vis vedlegget 1002688
    Har du en spesifikk referanse til vinylboksen, antar at det er talich quartet?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Nei, det er ikke Talich jeg har bestilt, men Fine Arts etter at @ottone skrev så bra om den boksen. Vet ikke om det er mulig å skaffe Vinylboks med Talich lenger, men det går jo an å forsøke på discogs.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ^Takk skal du ha, bekreftet mine mistanker vedrørende Talich. Imponerende "spilleliste" på de, men ingen vinyl boks. (det har noen CD bokser)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Visstnok mye bra på den festivalen i Oslo. Flere kor-venner drar reiser over for den.
    Vi kjenner og liker Ottavio Dantone (han gjorde Juleoratoriet med oss), åpner festivalen med sitt orkester og Händel-oratorium. Og Delphine Galou og sånt. Jeg har flere fine CDer med den gjengen. Noen håper å hente ideer for neste års barokk-prosjekter her.
    Her jobbes det også, med musikk på hodet. Det går an av og til, og jeg har koblet opp igjen Nuforce HDP og Sennheiser HD800 på hjemmekontoret.
    Andsnes spiller Britten.
    1709806430248.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neste års barokkprosjekt? Når på året? Fortell! Det lukter Stavangertur (barnebarn i Sandnes).........
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Send meg en PM når ting er mer konkret. CPE Bachs Magnificat er storslått.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og min musikkgale korsyngende (i Stavanger) far bor i Egersund.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Send meg en PM når ting er mer konkret. CPE Bachs Magnificat er storslått.
    Du risikerer å få begge på en kveld. Bare et rykte foreløpig. Noen klør seg i hodet hva vi skal finne på når vi har gjort H-moll messen, Mattheus-pasjonen og nå Johannes. Magnificat må jo tas med. Men CPE sin er ukjent for de fleste av oss, den er lagt til spillelista på Qobuz nå.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen ord om den, @aiso?

    Her et nylig 20-kronerskjøp på gjenbrukssjappa på Stange.
    IMG_4734.jpeg

    Jepp. Brüggen, Leonhardt og Bylsma. Hardcore trailblazing HIP Telemann-blokkfløytesonater på verdens vakreste etikett.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Vi liker 20-kroners kjøp oppi Gudbrandsdalen også :giggle:. Som en fotnote så passerte min platesamling millionen i Discogs sin "high-kolonne" i går.
    De siste to dager har jeg spilt Wagners Rheingold med solti. Har den også på CD, men nå har jeg tatt fram en "Time Life" pressing som ser helt urørt ut, både vinyl og innpakking. Et spørsmål til dere Ringen kjennere. Hvor spredt står står sangerne i døkkers forskjellige Decca utgivelser? På den jeg hører nå er orkesteret fantastisk innfanget og lyden er helt superb, men nesten alle sangerne står på et veldig smalt felt i midten av lydbildet. Vil gjerne tro at på en forestilling vil de være spredt ut over det meste av scenen.

    rheingold_1.jpg

    rheingold_2.jpg


    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gi meg et utdrag fra Rheingold å sjekke. Har den nyeste remasteren på LP. 🤪
    Imens: Det er ikke mange ganger jeg har hørt Mozarts sjette pianokonsert (KV238). Da passer det fint å hente fram Anda-boksen, og så skal jeg passe på å løfte armen før KV271s åpningsfanfare. Nydelig midtsats på sekseren, forresten.
    IMG_4736.jpeg
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Det gjelder forsåvidt alle 6 sider. Hadde orkesteret også vært "i mono" hadde jeg ikke tenkt så nøye på det, men det er kun sangerne som krangler om plassen i midten.
    Når jeg kommer til Götterdämmerung kan jeg sammenligne litt selv. Har den også på Decca og London.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brøt av Geza. Kjekt å nerde.
    Flagstad og London starter godt ute til høyre i scene 2, hvorpå han beveger seg til halvveis mot venstre for å synge de pompøse greiene sine. Flagstad svarer fra høyre. London fortsetter fra midten. Uzw.
    Veldig rart at de synger i mono hos deg. Det finnes såvidt jeg vet kun tosporsmaster.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Takker Valentino. Skal sjekke dine funn fra scene 2 til helgen, hvis jeg finner tid. Jeg har den i mono også på London OSA 1309. Hvordan mastringen er gjort i -59 skal jeg ikke ha noen formening om.

    rheingold_mono.jpg

    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... CPE Bachs Magnificat er storslått.
    Flere jeg kjenner sier det samme.
    Den mangler i hyllene hos meg, har bladd gjennom flere bokser idag uten suksess, og jeg prøver på strømmetjenestene. En HM-innspilling med RIAS kammerkor, men jeg er ikke overbevist.
    Tar gjerne imot anbefaling av innspillinger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og hører på den nå, og synes den er bra. Kan nok tenkes bedre solister, men den er dynamisk med godt orkesterspill.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal sjekke dine funn fra scene 2 til helgen, hvis jeg finner tid. Jeg har den i mono også på London OSA 1309. Hvordan mastringen er gjort i -59 skal jeg ikke ha noen formening om.
    De hadde etter hva jeg kan forstå 8 kanaler på pulten og 8 mikrofoner i salen (3+2 i det berømte Decca-treet til orkesteret og 3 til solistene) på Rheingold og Siegfried. I 64 fikk de ny pult med 16 kanaler. Men alle ble mikset ned til tosporsmaster i sanntid. Ganske sprøtt at man i dag har teknologi til å lage Atmos av en tosporsmaster.

    Nå skal jeg på CPE Bach Magnificat-jakt.
    Arcangelo og Cohen er anbefalt av Presto. Funnet på Spotify. Spiller den nå.
    1709847143517.png

    Tillegg: Kjøpt og lastet ned. Natta.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pappa Johanns her:
    folder.jpg

    Edit: Jeg vet at den gamle IXUS-en min begynner å bli sliten, men det er så mye enklere å overføre bilder fra den enn disse forbaskede smarttelefonene...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Maria, I've just met a girl named Maria...

    Johann Christians Magnificat nå. Det korteste av de tre.
    ...

    Jeg synes det er kjempeenkelt å legge inn bilder jeg har tatt med eplefonen her, @berxter. Beklager.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1709886029031.png

    In glorious 24/96 fra Presto, hehe. Bildet lyver. Jeg kunne ikke dy meg og hentet et foto av en førsteutgivelse på Discogs, men det er helt sant at det er tokanalsstereo altså.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fikk jeg hørt de riktige innspillingene av Tsjajkovskijs tre siste. Denne nøkkelen passer!
    1709910460275.png

    Hurra! som de sier der borte, på vei inn i det ukrainske kuleregnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn