Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Der var salg hos Presto av CPO og dermed ble litt Ries anskaffet - hadde ikke denne komponisten fra før. Nå til morgen kaffen piano kvartett op 13;
    Vis vedlegget 813214
    Dette er riktig fin musikk. Ries er absolutt verdt å lytte til.
    Ries var jo elev av Beethoven (og Beethovens sekretær), så noe hadde han vel lært av sin venn, arbeidsgiver og lærer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ch
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Martin Frøst er åpenbart en veldig god klarinettist. Musikken, som er klarinettkonserter av Weber (ikke han med grillene), har jeg aldri hørt før… men fint er det. Og dette orkesteret, som ut fra navnet kunne mistenkes å være litt stivt (hehe), spiller aldeles fremragende lett og lekent synes jeg. En lett, glad og god start på dagen !

    SACD surround. Litt hard og lys lyd på den, og ikke er helt på det skyhøye nivået BIS pleier å ligge på…

    DUH …. Hadde skrudd av housecurve EQen min..ikke rart det låt snodig. Tar det tilbake !!

    BC3B8515-32B5-42E6-B667-C2EEED8BBE4F.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En singel? Ja vinylen er lagt til side. For mye plunder og heft med selve HiFi håndverket, og lever godt med ren digital reproduksjon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. 45 rpm og greier. Far må jo ha kjøpt den en gang. Skal spørre.

    Jeg liker å fikle og skru litt. Bygger opp mine egne racersykler også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok å fikle med av nødvendig vedlikehold. Mitt favoritt ord ved nyanskaffelser er "vedlikeholdsfritt". Trenger ikke ytterligere fikling ifm hobbyer som er ment for avslapping, og det til tross for at jeg har en tendens til å bli rastløs om jeg har for lite å gjøre. Prøver å sette av et par timer til musikklytting hver dag, men det er ikke alltid jeg rekker det til tross for at jeg nå er pensjonist. Om jeg skulle tørke støv, skifte remmer og justere stifttrykk i tillegg, ville jeg fått skikkelig noia. Når jeg setter meg ned med musikk skal det være vedlikeholdsfritt og trykk på knappen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    "Jobber" meg gjennom Debussys klavermusikk for tiden. Jeg har aldri fått Debussy helt under huden, og har ikke hatt noe spesielt forhold til denne klavermusikken hans, men dette er jo riktig flott. Topp pianister hele veien.
    Fra denne boksen på Warner (11 av de 33 CDene er klavermusikk):

    1651325347485.png
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid synes at pianomusikken til Debussy er helt fantastisk på sitt beste. Selvsagt ikke alt er like bra. Reverie er min favoritt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Mye EMI i den boksen?
    Ja, det er det sikkert. Jeg kjøpte den i Praha for noen år siden. Tror ikke den kostet over 400 kr.
    Pianistene som spiller er:

    Aldo Ciccolini, Pierre-Laurent Aimard, Yuri Egorov, Samson François, Monique Haas, Jean-Pierre Armengaud
    Cécile Ousset, Michel Béroff, Lilya Zilberstein, Martha Argerich, Jean-François Heisser, Georges Pludermacher
    Olivier Chauzu, Jean-Philippe Collard, Geneviève Joy, Jacqueline Robin-Bonneau. Marco Rapetti
    Massimiliano Damerini, Yukie Nagai, Dag Achatz, Christian Ivaldi, Noël Lee, Alain Planès, Alice Ader
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg har alltid synes at pianomusikken til Debussy er helt fantastisk på sitt beste. Selvsagt ikke alt er like bra. Reverie er min favoritt.
    Mitt "problem" er nok at jeg liker musikk med syngbare melodier og litt faste rytmer. Dermed blir impresjonismen litt utenfor min komfortsone. Men jeg jobber med saken :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Blir helt uvel av tanken på å være oppe og spille musikk, av alle ting klassisk på singel(!!!), klokken 8 på morgenkvisten. A-mennesker assa! 😮

    Corelli med Kuijken & veslebanden er velgjørende når B-mennesket kommer seg litt utpå ettermiddagen.

    Nydelig spilt og innspilt.

    5C23B243-8E1C-4CC7-8BD2-486957C52851.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig jobb det. Alain Planes er veldig bra i Debussy synes jeg…
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.335
    Enig med Trane angående A-mennesker. Hele konseptet med å stå opp om morningen byr meg imot.
    Har mange "Winterreiser" men denne litt spesielle (for å si det mildt) er etter hvert blitt den foretrukne. Passer perfekt på en lørdags ettermiddag

    20220430_150834~2.jpg


    Synd at Aksel Schiøtz aldri fikk muligheten til å synge denne litt mørkere schubert.
    Steen
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    A - menneske her. Et av dagens høydepunkt å tørne ut klokken 0700 og så høre klassisk musikk. Og nytrukket kaffe…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fungerer nok best om morgenen, men Alban Berg blir litt i overkant. Beethoven-romanser på 7” er kos når alle unntatt Ruffen og jeg er hjemme alene.
    På vei til Trondheim på torsdag er planen å høre Haydn op. 50 i to for meg ukjente innspillinger.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zender sin versjon av Winterreise er skikkelig morsom ja... Selv om jeg nok foretrekker Schreier/ Richter...:)
    Nå:
    folder.jpg
    Jeg må gjøre noe med lyssettinga i det området... Næh!
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er av og til innom noen andre tråder på hfs. Ofte er de befengt av krangling, sarkasme og bedreviten. Da er det alltid hyggelig å komme tilbake til denne. Har aldri opplevd noe nedlatenhet, ironi eller annet negativt her. Med varierende kunnskap innen klassisk så får alle komme med sitt og tonen er alltid hyggelig. Det setter jeg veldig stor pris på.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg svever høyt i aften, astronomisk musikk som én del av den klassiske dannelsen, god islay whisky i den andre. Som den klassiske trell jeg er, er det naturlig å stille spørsmålet til dere dannede herrer av denne utmerkede tråd av klassisk musikk og dannelse; hvilken innspilling av Holst sitt musikalske planetarium vil dere anbefale?

    Skjermbilde 2022-04-30 kl. 22.33.08.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke den du har der regnet som fryktelig riktig eller tenker jeg på et studioopptak?
    Ellers: Bergen Filharmoniske og Litton sånn for å massere stereoanlegget. Bra musikalsk også altså.

    Her går det i Norma-høydepunkter på en gammel Decca-LP. Fra Roma trur eg. Omslaget er utenfor rekkevidde…
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Levine dirigerer CSO i Schubert. Fryktelig synd at han ødela sånn for seg selv...
    folder.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    B439DE21-EFBB-4F6C-B146-63AB0B59D763.jpeg
    Dette var virkelig fin musikk. Han har gått under radaren hos meg. Anbefales. 2. satsen i nr 2 er jo vidunderlig.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en innspilling av Haydn Op. 50 med Festetics-kvartetten som er så kjedelig at jeg sovner av den. Tror jeg har funnet en som gjør mer enn å holde meg våken:

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Souzay var slett ingen dårlig Schubertianer...:
    folder.jpg

    (Myyye bedre enn f eks Vickers.... som gjorde et par forferdelige Winterreise. Hvordan i all verden en så utmerket sanger som var ansatt som Wagner Heldentenor kunne maltraktere Schubert/ Müller på den måten er meg komplett uforståelig. De som har hørt dem vet nøyaktig hva jeg mener.)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Martinů er veldig variabel. Han skrev enorme mengder musikk i alle sjangre. Han kan være fryktelig kjedelig og repetitiv, men så slår han til med noe flott. Bratsj-konserten hans er veldig fin (Rapsodi-konsert for bratsj og orkester, H 337). Operasyklusen hans - Hry o Marii - er veldig fin.
    1651443170853.png


    Jeg husker jeg så operaen Mirandolina i Praha i 1980 og likte den veldig godt. Operaen har italiensk tekst, nokså uvanlig for en komponist som Martinů (jeg har forstått at han var, akkurat som Janáček opptatt av rytmen i det tsjekkiske språket).

    1651443255408.png


    Han skrev mye for scenen. Det er vel operaen Julietta som er best kjent:

    1651443398745.png


    Han har også skrevet 7 strykekvartetter, 5 klaverkonserter, 5 fiolinsonater balletter og operaenaktere.
    Kantaten Bouquet of flowers og balletten Špaliček er også fine.
    1651444038748.png
    1651444184573.png


    Hyperion har også en serie med all musikken for fiolin og orkester (3 CDer hvis jeg ikke husker feil - edit: det er visst 4).
    1651445318396.png


    Takk for at du nevnte ham. Det er lenge siden jeg har hørt på Martinů, men nå fikk jeg lyst på å høre mer. Jeg må ha minst 30 CDer med Martinů.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Martinů er veldig variabel. Han skrev enorme mengder musikk i alle sjangre. Han kan være fryktelig kjedelig og repetitiv, men så slår han til med noe flott. Bratsj-konserten hans er veldig fin (Rapsodi-konsert for bratsj og orkester, H 337). Operasyklusen hans - Hry o Marii - er veldig fin.
    Vis vedlegget 813994

    Jeg husker jeg så operaen Mirandolina i Praha i 1980 og likte den veldig godt. Operaen har italiensk tekst, nokså uhørt for en komponist som Martinů.

    Vis vedlegget 813995

    Han skrev mye for scenen. Det er vel operaen Julietta som er best kjent:

    Vis vedlegget 813996

    Han har også skrevet 7 strykekvartetter, 5 klaverkonserter, 5 fiolinsonater balletter og operaenaktere.
    Kantaten Bouquet of flowers og balletten Špaliček er også fine.
    Vis vedlegget 813998 Vis vedlegget 813999

    Hyperion har også en serie med all musikken for fiolin og orkester (3 CDer hvis jeg ikke husker feil).
    Vis vedlegget 814000

    Takk for at du nevnte ham. Det er lenge siden jeg har hørt på Martinů, men nå fikk jeg lyst på å høre mer. Jeg må ha minst 30 CDer med Martinů.
    Du verden, hva du vet…fikk enda mer å utforske nå
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan egentlig ikke så mye om Martinů, men han regnes vel som den mest betydelige tsjekkiske komponisten etter Janáček så vidt jeg vet selv om han levde store deler av livet i Frankrike og USA.
    De mistet jo mange komponister i Terezín under krigen. Man vet jo ikke hva komponister som Gideon Klein, Pavel Haas, Hans Krása, Ilse Weber med flere ville utviklet seg til.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører på mer klavermusikk av Debussy, og det som slår meg er faktisk at noe av det ligner på Petersson-Berger. Det var noen fraser i verket "Le triomphe de Bacchus" som like gjerne kunne vært hentet fra Petersson-Bergers Frösöblomster.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schuberts symfoni nr 6; Böhm. Hmm, stjal ikke Taube temaet fra 2. satsen til en vise? Ikke Flickan i Havanna, men en som ligner...
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Jeg ble inspirert av innlegget om Martinů lenger oppe så jeg har funnet fram det jeg har av operaer av ham. Akkurat nå spiller jeg operaen Ariane som han skrev året før han døde:

    1651573034752.png

    Snill og lyrisk. Litt utypisk slik jeg kjenner Martinů.

    Tsjekkerne har vært flinke til å spille inn musikken hans:
    1651573132577.png
    1651573168468.png
    1651573216419.png
    1651573258290.png
    1651573298781.png


    "The greek passion" og Julietta regnes for hovedverkene hans innen sjangeren.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn