Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den der tror jeg er blant mine tre favoritter av B9.
    Kos deg :)
    Koser meg ja. Begynte ferien idag faktisk. Stresset slipper taket når man kan sove og se på biene i skvalderkålen mens andre jobber, men LvB 9 slipper aldri taket.
    Jeg har kikket gjennom noen gamle tråder om denne symfonien, men uten å ha sett lyset.
    Skal ikke spørre om dine to andre favoritter, nei da, bare slå fast at det var noe med Solti/Chicago som appellerte. Det var sannsynligvis koret og sangerne som gjorde susen. Det er begrensning i alle de andre versjonene jeg har hørt. Det er grenser for hvor mange ganger man lytter gjennom B9 i sommerferien, men jeg kan ikke huske å ha hørt Gardiner eller Harnoncourt. Tipper disse ikke er på din topp 3, men likevel.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ferie er bare deilig!

    Jepp, koret og sangsolistene er fantastiske på den der.

    Begrenset hvor mange versjoner en kan ta inn over seg på en gang i allefall.
    Du har helt rett i at Gardiner ikke er på topp tre hos meg. Men det er derimot denne:
    Beethoven; 9.symfoni
    Concertgebouw - Haitink

    1126126.jpg


    Denne representerer en annen skole enn Solti-CSO og derfor en viktig innspilling for meg. Og den er knallbra.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I ettermiddag/kveld har de tre første fått spille ut i stua her


    Schumann; Symfoni 1, 2 og 3
    Berliner Philharm. Orch. - Karajan

    1972

    Schumann 4 Symfonier Karajan BPO.jpg


    Denne innspillingen skal liksom være så enorm, men slik jeg hører den er den rent "middelmådig". Joda, Karajan og BPO lager store lydkulisser, men jeg sitter igjen med en følelse av at det hele blir spist opp av et forsøk på å lage dette så storslagent som mulig. Det blir kjedelig i lengden. Det er kun ff-partier som gir meg noe. Hvor er Schumanns musikker oppe i alt dette her?
    Til og med den godeste Solti med Wien er mer varierte i denne materien.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Rett og slett utrolig vakkert - og solisten Trine Lund er norsk.
    Har spillt den tre ganger på rad, det skjer ikke alltid med nye bekjentskap.

    paisiello.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Var så heldig at jeg var i London da Haitink/LSO fremførte alle Beethovens symfonier i The Barbican, og jeg fikk med meg to av konsertene.
    Det hele ble tatt opp - og den 9. derfra er det verdt å lytte til, så det gjør jeg nå, mens solen stiger, inspirert av tidligere innlegg.

    Skjermbilde 2013-07-12 kl. 06.03.15.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Koser meg på morgenkvisten med litt Wagner:



    Uventet bra. Klaversonaten i A-dur var faktisk riktig så nydelig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert etter en utekonsert blant befriende kultiverte og siviliserte europeere midt i Berlin. Det finnes håp.
    51apfBI2XUL._SY355_.jpg

    Beaux Arts Trio spiller Chopin pianotrio op.8
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Var så heldig at jeg var i London da Haitink/LSO fremførte alle Beethovens symfonier i The Barbican, og jeg fikk med meg to av konsertene.
    Det hele ble tatt opp - og den 9. derfra er det verdt å lytte til, så det gjør jeg nå, mens solen stiger, inspirert av tidligere innlegg.

    Vis vedlegget 207216
    Interessant. Sjekket denne på Spotify, vanlig prosedyre, og bestilte hele boksen på SACD.
    Jeg tror det komplekse lydbildet i slike verk stiller store krav til oppløsning og avspilling, kanskje derfor jeg har opplevd at LVB9 bare har gitt mening på konsert.
    Dette er 5-kanals DSD utgivelse, jeg er nysgjerrig og forbereder meg på å prøve, har du hørt den i flerkanals?
     
    Sist redigert:

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Inspirert av tv serien Molanders på nrk, en hyggelig serie syntes jeg.
    Fra DGG rød boks, Mozart - Requiem CD7
    bilde.JPG
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.024
    Antall liker
    104.760
    Torget vurderinger
    23
    Posten er god i dag - intet mindre enn fire CD'er hvorav denne roteres for øyeblikket;

    bbc cd.png



    Medfølgende blad spares til i aften, etter mørkets frembrudd...
    Artikkel om Wayne Marshall - en ganske så radikal og cool pianist/organist jeg har sansen for.

    bbc.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    4.004
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld har jeg kost meg med denne:
    flaggermus.jpg

    En helaften med Flaggermusa og andre ting inniblant. Fine greier.

    B
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Startet med litt Elgar (CD 1 fra dette settet):



    Nå har jeg begynt på Josef Rheinbergers kammermusikk. Akkurat nå strykekvintetten:

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Var så heldig at jeg var i London da Haitink/LSO fremførte alle Beethovens symfonier i The Barbican, og jeg fikk med meg to av konsertene.
    Det hele ble tatt opp - og den 9. derfra er det verdt å lytte til, så det gjør jeg nå, mens solen stiger, inspirert av tidligere innlegg.

    Vis vedlegget 207216
    Interessant. Sjekket denne på Spotify, vanlig prosedyre, og bestilte hele boksen på SACD.
    Jeg tror det komplekse lydbildet i slike verk stiller store krav til oppløsning og avspilling, kanskje derfor jeg har opplevd at LVB9 bare har gitt mening på konsert.
    Dette er 5-kanals DSD utgivelse, jeg er nysgjerrig og forbereder meg på å prøve, har du hørt den i flerkanals?
    Kun tokanals og live. :)
    Men dette er usedvanlig bra.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har gjort det til en oppgave å hanke inn den vinylen som ble utgitt med Jansons/Oslofil, og er godt på vei. Har både vanlig vinyl og DMM utgaver. I Gramophones oversikt over de beste Tchaikovsky-innspillingene, ligger Oslo inne med noen stikk, pga denne kombinasjonen av dirigent og orkester. Kunne lett forveksles med resultatet fra "a Metropolitan orchestra" skriver de.
    Chandos gjorde mirakler sammen med musikere og dirigent.
    Men jeg mangler Manfred på god vinyl, har kun funnet skadede versjoner hittil.

    Morgenens musikk. Den øverste er ikke med Jansons. Yoav Talmi med Oslofil, med verdenspremiere på Carragans finale.
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    4.004
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ferietid her, synes det som. Jeg ble inspirert av dagens Klar en Klassiker, og spiller siste eksempel i sin helhet, dog innspillingen til Keilberth fra '59, og ikke den de brukte; den med Gundula...

    B
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg anbefaler helhjertet Ristenparts Brandenburg-innspillinger. Var så heldig å komme over en Mint Nonesuch vinylutgave.

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er høsten her snart og med den flere musikker fra anlegget - men også sår hals og annen dritt.
    Skulle egentlig til Stavanger på dirigentsamling denne helgen, men så bli menyen plater, pledd og penicillin i stedet.
    (ottone; hadde tenkt å ta kontakt for å høre om du var hjemme i helgen...)

    Dagen startet med denne;

    Paganini; 24 Caprices
    Itzhak Perlman

    1972

    Paganini 24 Cap Pearlman.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Elisabeth Schwarzkopf ; Sing Operetta scenes from Dubarry, Casanova, The Count of Luxembourg, Zarewitsch, Boccaccio
    Philharmonia Orch - Ackermann

    Schwarzkopf Sings Operetta PO.JPG

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da er høsten her snart og med den flere musikker fra anlegget - men også sår hals og annen dritt.
    Skulle egentlig til Stavanger på dirigentsamling denne helgen, men så bli menyen plater, pledd og penicillin i stedet.
    (ottone; hadde tenkt å ta kontakt for å høre om du var hjemme i helgen...)

    .............
    Det var synd. Hadde faktisk tenkt på det samme, da jeg luktet ryktet at du skulle hitover.
    Ikke allverdens lytteopplevelser her for tiden, men hadde vært hyggelig likevel. Vi prøver igjen ved senere anledninger.

    Jeg får jevnlige drypp fra Gramophone om de nominerte til årets Awards, og hygger meg med disse på øret på jobb fra Spotify.
    Idag er det klassen Baroque Vocal som gjennomgås, jeg har funnet min favoritt, en riktig fin en med engelsk kongelig begravelsesmusikk framført av ensemblet Vox Luminis. Låter fabelaktig syns jeg.
    518-TZOCObL.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.908
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke husker feil har de også en fantastisk Schutz plate (Musicalische Exequiem) på samme label som ble skamrost for et par år siden. Jeg har den og den er flott (referansen til "husker feil" gjelder om det var samme ensemblet, men det tror jeg).
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle egentlig til Stavanger på dirigentsamling denne helgen, men så bli menyen plater, pledd og penicillin i stedet.
    (ottone; hadde tenkt å ta kontakt for å høre om du var hjemme i helgen...)
    Det var synd. Hadde faktisk tenkt på det samme, da jeg luktet ryktet at du skulle hitover.
    Ikke allverdens lytteopplevelser her for tiden, men hadde vært hyggelig likevel. Vi prøver igjen ved senere anledninger.
    Vi får ta det igjen - om alt går etter planen og Dirigentuka fremdeles er oppegående, blir det tur sørover på samme tid neste sommer.

    Her ble det denne til morgenkaffen i dag;
    Brahms; Symph. no.4
    Philharm. Orch. - Klemperer
    1956

    Brahms symph 4 Klemperer PO.JPG


    Denne symfonien har en av de fineste åpningssatser jeg vet om. Vet ikke helt hva det er, men kanskje en lengsel i utrykket. Sats nr. to har mye mer håp i seg. Mannen var jo håpløst forelsket.....
    Jeg har samlet bevisst på Klemperer (CD) i ett år nå (har alt EMI har gitt ut - og litt til...) og derfor var det ekstra moro da jeg kom over denne og noen til, med ham og PO på LP her om dagen.
    Platene er nå vasket og klarert - fine eksemplarer. De mørke "flekkene" til venstre på cover er skygge fra platespilleren.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg ikke husker feil har de også en fantastisk Schutz plate (Musicalische Exequiem) på samme label som ble skamrost for et par år siden. Jeg har den og den er flott (referansen til "husker feil" gjelder om det var samme ensemblet, men det tror jeg).
    Javisst, stemmer det. Jeg husket ikke navnet på ensemblet, og ikke at dette var samme gjengen. Den vant jo diverse priser ifjor og året før. Trodde nesten at jeg hadde hørt den, kjøpt den også, men kan ikke finne den i hyllene. Spilles i Spoti nå, bare å legge til handlelista.
    Skjermbilde 2013-08-10 kl. 19.59.44.png

    Fikk forresten en uventet hilsen fra selve dirigenten på et annet forum, der han virket forbauset og begeistret over min positive anbefaling av den siste CDen. Morsomt.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    4.004
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Begge disse Vox luminis-platene er bestilt. Jeg så de hadde andre interessante utgivelser også, så vi får se.
    Lettere inspirert av emotikons spilleliste satte jeg på litt Brahms jeg også, først ute var 4'ern med Kleiber..., nå går 2'ern ++ med Gardiner på podiet:
    Folder.jpg

    Altrapsodien og Gesang der Geister er ihvertfall fremragende.

    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter; Kleibers B4 er også en innspilling som de som ikke kjenner til den, bør høre.

    Godt det er skitvær i Trøndelag i dag, for her går PUen varm.....

    Beethoven; Symph. no.2 / Coriolan and Promentheus Overtures
    Philharm. Orch. - Klemperer

    1957

    Beethoven Symph 2 Klemperer PO.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og det ble mer Brahms her også;
    Brahms; Violin Conserto op.77
    Oistrakh - French National Radio Orch. - Klemperer

    1960

    Brams Violin Oistrakh Klemperer .JPG


    Oistrakh er en violinist jeg har hatt sansen for lenge. Fin innspilling dette.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så kom en real bakoversveis:
    Respighi; Feste Romane / Sibelius; Symph. no.7
    The Philadelphia Orch. - Ormandy

    Sibelius 7 Ormandy PO.JPG


    Superdynamisk innspilling, spesiellt på Respighi. Bortsett fra litt skjemmende åpning i messing - kanon.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm....liker Brahms jeg - så...
    Brahms; Hungarian Dances / Dvorak; Slavonic Rhapsody no.3 op.45 - Scherzo Capriccioso op.66
    The Royal Philharm. Orch. - Kubelik

    Brahms Hungarian Dances Kubelik RPO.JPG


     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I og med at det ble tidlig morgenkaffe og luftetur med bikkja tidlig i dag, har det vært fullt kjør.
    Berlioz; Symphonie Fantastique
    Boston Symph. - Munch

    Berlioz Symph Fant Munch Boston.JPG


    Ikke den grommeste innspillingen/tolkningen i hus.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg nok at min favorittinnspilling av dette verket er funnet - foreløpig...

    Franck; Symph. in d-minor
    New York Philarm. - Bernstein

    1959

    Franck Symph in D min Bernstein NYP.JPG


    Dette låter naturstridig bra med tanke på innspillingsårstall.. Og fremføringsmessig, helt på topp.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Moussorgsky; Pictures At An Exhibition
    Rimsky-Korsakov; Capriccio Espagnol
    The New York Philharm. - Bernstein

    1959

    Moussorgsky Pictures Bernstein NYP.JPG


    Bernstein får alt som er "latinamerikansk" til å låte som West Side Story..... ikke min skål i dette tilfellet.
    Og åpningen på Pictures........måtte nesten sjekke platspilleren var blitt syk. Saaaaakte. Men det tar seg opp med diverse detaljer og balanse i orkesteret underveis som jeg setter pris på. Bla. tromboner som såvidt skinner/freser gjennom strykere i f-partier.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter en del større verker linjet opp på stuegulvet, var det godt å la denne plata massere øregangene litt.
    Vivaldi, Pergolesi, Leclair, Woodcock; div. fløytekonserter.
    Linde - Schaeffer


    Fløyte div Vivaldi Pergolesi .JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan dette være den ultimate Knaben?

    Mahler; Des Knaben Wunderhorn
    Schwarzkopf - Fischer-Dieskau - London Symph. Orch. - Szell

    Mahler Des Knaben Schwarzkopf .JPG


    Hva sier dere Mahlerianere?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon: Skal si du har godt deg varm på vinyl spillingen !! Herlige bilder, kjør på !
    Ting her tyder på at emotikon har feber. Og at han er istand til å kose seg med det.

    Kan dette være den ultimate Knaben?
    Mahler; Des Knaben Wunderhorn
    Schwarzkopf - Fischer-Dieskau - London Symph. Orch. - Szell
    Hva sier dere Mahlerianere?
    Vi sier Ja!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    4.004
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan dette være den ultimate Knaben?

    Mahler; Des Knaben Wunderhorn
    Schwarzkopf - Fischer-Dieskau - London Symph. Orch. - Szell

    Vis vedlegget 211477

    Hva sier dere Mahlerianere?
    Ikke er jeg den største Mahlerianeren, men jeg sier JA! Bare noe sånt som det klasket i "Der Tamboursg'sell" kvalifiserer til øyeblikkelig primastatus i min bok. (Ich schau Ihn nicht mehr an...)
    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemelding på Knaben-innspillingen gutter. Som en meget dyktig kar jeg kjenner sier (fritt omskrevet til anledningen); "Greit å vite at en ikke sitter for mye alene i sin egen skitlukt her...."
    Joda, feberen er under kontroll (greit med legevenner) og så lenge det ikke er snakk om kraftig hodepine, bihule eller tette ører, så er jeg alltid klar for å snurre musikker - værre med lyssten til å jobbe..... men i morgen er det ingen vei tilbake. Blir fint å møte ivrige kolleger igjen,

    Om jeg fikk velge innspillingsound på alle klassiskplatene mine, er denne en meget het kandidat:

    Rachmaninov; Symph. no2 op.27
    USSR Bolshoi Theatre Orch. - Svetlanov


    Rach symph2 Bolstoi TH. Orch Svetlanov.JPG


    Jeg er nesten helt sikker på at min store trompethelt er hyret inn her for å spille på enkelte partier. Hans klang og energi skiller seg veldig ut i forhold til resten av trompetistene.
    Apropo innspillingsound; litt som gamle Consertgebouw-innspillinger, bare litt mer silke og livefølelse i en og samme pakke.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn