Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vaughan Williams må jeg bare få tak i flere innspillinger av.
    Dette er en komponist jeg liker meget godt.
    Vet også at VidarP er rimelig begeistret for ham ;)
    Her er Symfoni no4 - Bryden Thomson - London Symph. Orch.
    Og Concerto Accademico - Kenneth Silitto
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Etter inspirasjon fra den fantastiske, nye tråden på klassisk, snurret denne på morgenkvisten, på vinyl.
    Av en eller annen grunn har jeg stående to eksemplarer av denne i heimen.....
    Kanskje fordi jeg ikke har oversikt over hvor mange forskjellige innspspillinger jeg har av Årstidene ::)
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.181
    Antall liker
    22.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har den på både oljekrisevinyl og første CD-utgave. ::) :p
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    2.350
    Torget vurderinger
    4
    Har lyttet gjennom førstesatsen til Beethovens 5. i fem-seks utgaver. Interessant å høre forskjellene.
    Hehe, det er stooor forskjell mellom Bøhm's tolkning og versjonen til Macreesh. Snakker om kontraster!
    Bestilte også Kleiber's versjon (klarer ikke å la vær å trykke på disse lenkene, heldigvis :)). At den 7. også er på den cd'en er en stor bonus. 2.satsen i den 7. er noe av det vakreste jeg har hørt av musikk. Etter å ha hørt Vidar P's yndling Furtwangler dirigere denne, fikk jeg virkelig øynene opp for hvor mytisk vidunderlig denne satsen er.

    Akkurat nå, Dvorak's cellokonsert i B-minor, BIS vinyl, Järvi og gøteborgerne, Helmerson som solist. Flott er det, men jeg foretrekker nok fortsatt utgaven med Starker og Dorati fra speakers corner.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke sant? Furtwängler "gjør" noe med musikken, drar frem alle de vidunderlige aspektene på en så lett måte. Nå oppdaget jeg idag at jeg har to likedane bokser fra serien "Original Masters";



    .. denne altså; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6758138&style=classical

    Så om noen er interessert i en uåpnet dublett her, så si ifra, skal få den billig, jeg har to :)

    Mvh Vidar P
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det Wieniawskis fiolinkonserter no1 og 2 - Ithzak Perlman - London Phil. Orch. - Seiji Ozawa som surrer på Vygeren
    Dette er virkelig vakker musikk og vakkert virtoust spillt av Perlman
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Adagio: Albinoni, Pachelbel, Boccherini og Respighi. Bpo/Karajan - DG
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Nå er det Wieniawskis fiolinkonserter no1 og 2 - Ithzak Perlman - London Phil. Orch. - Seiji Ozawa som surrer på Vygeren
    Dette er virkelig vakker musikk og vakkert virtoust spillt av Perlman
    Det som er så merkelig er at Wieniawski Nr 1 spilles så sjelden, når det gjelder det virtuose element syns jeg den overgår Nr 2.
    Gil Shaham er forøvrig min favoritt i den første konserten....
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.767
    Antall liker
    3.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den de Wieniawski/ Perlmanplata har jeg også; dog noe slitt: Synes kanskje det blir litt for... virtuos... musikk? Kveldens spilleliste (alt på vinyl):
    LvB klaverkonsert #4; Rubinstein/ Boston/ Leinsdorf (RCA, dessverre Dynagroove)aldeles strålende.
    Schubert symfonier 4 og 8; CSO/ Giulini- mangler driv, og det hjelper ikke hvor vakkert det er...(DG)
    Rach #1 og Prokofieff #3 med Janis/ Moskva PO/ Kondrashin.. Prokofieff'en var da strålende (Philips)
    Mendelssohn symfoni #3 og Hebridene-overtyren; Ungarske statsorkester/ Ivan Fischer Fort glemt (Hungaroton)
    Dvorak slaviske danser; samme orkester/ Adam Fischer
    Mahler #5; WPO/Karajan: Jeg vet ikke hva det er, men jeg bruker mer energi på å irritere meg over små upresisheter i orkestret enn på å "hensynke" i musikken, slik som Barbirolli får meg til å gjøre...
    Rosinen får være Ravel Alborado og La Valse med det franske nasjonalorkestret/ Bernstein (ja, Boleroen er på samme plata, men den hæææler jeg ikke, så den er uprøvd). Jeppers, Lenny kunne da denne slags musikk.
    Så tenker jeg Oistrakh skal få runde av med Shostys 2 fiolinkonserter med Mravinsky og Kondrashin (cd) før natta smeller meg i bakhue.

    Bernt K
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.861
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Trondheim
    Engelsk humør på kontoret idag. Kanskje det kommer av at jeg nettopp har bestilt meg en tur til London?


    Veldig engelsk musikk. Celtic symphony er veldig "landlig" og typisk for denne tidens engelske komponister. Den tredje satsen (Andante con tenerezza) mangler bare fiolinsoloen for å mistas for "The lark ascending".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.181
    Antall liker
    22.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vill gestikulering i bilen i dag tidlig til 2. sats av Schuberts G-durkvartett D887, spilt av Hagenkvartetten.



    En nødvendig plate. Jeg gjentar meg selv. Fås hos i opptrykk hos www.ArkivMusic.com
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På måfå i dag, og jeg fant denne :)
    Wagner - Rides of the Valkyries/Die Walcure, Prelude to act1/Tristan and Isolde, Siegfrieds Funeral Music/Gotterdammerung, Forest Murmurs/ Siegfried - Erich Leinsdorf - Los Angeles Philh.
    Dette er en såkallt Un-Edited performance fra Sheffield Lab Direct to disc rec. Limited Edition.
    Lyden?
    Mykt, elegant og sinnsyke dynamiske utsving. Tør ikke spille for høyt...... ;D
    (muligens nærmeste det å sitte midt ute i en litt dempet konsertsal)
    Musikalsk, så som så, men godkjent med god margin.
    Ett stykke ut i Siegfrieds Funeral Music oppdager jeg hvor Prima Vera har tatt melodien til "Se Torsken Se Torsken" fra ;)
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vill gestikulering i bilen i dag tidlig til 2. sats av Schuberts G-durkvartett D887, spilt av Hagenkvartetten.
    Pass nå på farten så ikke statskassa får inn mer penger, og viktigst av alt- hold deg på veien!!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.181
    Antall liker
    22.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    No worries, mate! Fikk noen rare blikk fra medtrafikanter i en rundkjøring.
    Har du hørt D887 med Veronika og gutta, forresten?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    No worries, mate! Fikk noen rare blikk fra medtrafikanter i en rundkjøring.
    Har du hørt D887 med Veronika og gutta, forresten?
    ;D
    Om musikken i tillegg bar godt ut av bilen, kan jeg godt se for meg at det måtte være litt av et syn...

    Må nok skuffe deg og si at det har jeg ikke :-[
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elgar - Falstaff. LPO/Solti. Decca SXL 6963 original vinyl; rett fra vaskeren. Jeg synes dette er fantastisk flott jeg.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Falstaff som i Shakespeares kongestykker? Denne er nydelig, altså. Mitt cover er speilvendt og heldekkende, det står heller ikke adrm på. Plukket opp strøken og brukt for en skarve 12 kroning eller noe slikt.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ADRM = Analog Digital ReMastering. Så din er en remastering over på en digital tape som er ment å gis ut på CD, men også ble presset på LP.

    Falstaff som i Kong Henry IV ja; hvor Falstaffs ungdoms-/alderdomsdilemma blir vivid portrettert. Jeg er jo en Elgar-mann jeg, må vite; så slike ting må jeg jo høre på innimellom.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nei, dette er vinyl uten ADRM-merking, gitt. Fra 1974.
    Så Bjørn Sundquist som Falstaff i Henrik IV på Det Norske Teatret i vinter, fikk da øynene litt opp for denne karakteren :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    J.S. Bach: Preludes and Fugues from "The Well-tempered clavier", Part 1. Friedrich Gulda, piano, klaver. Harmonia Mundi/Black Label original vinyl. For en mann på klaveret.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Nei, dette er vinyl uten ADRM-merking, gitt. Fra 1974.
    Så Bjørn Sundquist som Falstaff i Henrik IV på Det Norske Teatret i vinter, fikk da øynene litt opp for denne karakteren :)
    Aha; så det nå. ADRM er iallefall som jeg beskrev; din er ikke det. Vel; original analog vinyl har en tendens til å være best, bl.a siden den har unnsluppet A->D og D->A og alt krøllet imellom.. så da er du heldig :)

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Først Elgar fra Barbiolli-boksen på EMI: Sea Symphony og cello-konserten med Jaqueline du Pre. Nydelige saker. Nå triller Pollini ut noen fantasier av Schubert og Schumann i bakgrunnen. Snart tror jeg det blir Mahler.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sea Pictures mener du kanskje? Med Baker? Er ikke "In Haven" en nydelig trall vil du si... jeg får gåsehud bare av tanken!

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Sea Pictures, ja. :-[ :p ::) :)

    Det er utsøkt nydelig, spør du meg. Rett og slett.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da fortsatte jeg med 2. symfonien til HUGO ALFVÉN med Royal Stockholm Philharmonic Orchestra / Neeme Jarvi.

    Hvorfor har jeg ikke hørt på Alfvén før, spør jeg meg nå. :-[
    2 og 3. satsene er så gode og monumentale som nærmest hva som helst av de stor gutta...(og damen)....
    Noe enklere i struktur og melodi, men dette kan jeg like. Gleder meg til de neste tre symfoniene samt de mindre verkene i denne boksen. Men skal spre dem utover høsten.
    Mye musikk på vei inn i huset her til uka....fra England, USA, Baillsund og Løten...... ;D

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mer "svensk" fremførelse
    BEETHOVEN - Cello and Piano Music, Complete - Bengtsson, Blyme)

    Cello er noe som passer mitt nye oppsett..... ;) ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Hvorfor har jeg ikke hørt på Alfvén før, spør jeg meg nå. :-[
    Det spurte jeg meg om også for noen år siden. Så dro jeg like godt til Dalarna, hvor Alfven hadde en finfin gård, og gikk liksom litt i hans fotspor. Jeg har etterhvert kommet til den erkjennelse at jeg holder Alfven for å være en stor komponist., også av småskala stykker.

    Ta også en titt på Alfven fra Naxos sin katalog; mye fint fra Hugo der!

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.632
    Antall liker
    9.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Da fortsatte jeg med 2. symfonien til HUGO ALFVÉN med Royal Stockholm Philharmonic Orchestra / Neeme Jarvi.

    Hvorfor har jeg ikke hørt på Alfvén før, spør jeg meg nå. :-[
    Da er du vel klar for Rangstrøm, Atterberg, Petterson-Berger, Pettersson, Stenhammar, Rosenberg........lista er lang. Skal ikke erte deg med lista over danske og finske symfonikere, den er enda lengre, dessverre er lista over interessante norske symfonikere (og tilgjengelige innspillinger!) kortere. :(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.632
    Antall liker
    9.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ta også en titt på Alfven fra Naxos sin katalog; mye fint fra Hugo der!
    Bla, morsomt nok, noe scenemusikk til skuespill av Bjørnson som jeg kunne tenkt meg å ha hørt. Han har en del fine sanger som befinner seg spredt på enkelte album av artister som Barbara Bonney og Anne Sofie von Otter.

    Selv hører jeg på disk 3 fra Jakob Lindbergs sin boks med komplett Dowland på lutt, tidligere BIS, nå "drittbillig" på Brlliant.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finner dere disse Brilliant-boksene? Jeg har ikke funnet denne Alfven-boksen annet enn i dyr BIS-fatning jeg..

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.632
    Antall liker
    9.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det har vært kluss i UK med Brilliant så derfor er de stort sett ikke tilgjengelig der. Jeg kjøper mine på aktivklassisk som er en utømmelig kilde. Alfven kjøpte jeg forøvrig som BISboks fra europadisc godt under 200-grensa, BIS dumpet en del av sine bokser svært billig rett før rettighetene gikk til Brilliant.

    Ellers er jpc.de gode greier....har du sett tilbudene på Cappriccio de har (CPE Bach på 12 disker til 12 E, Boccherinin på 8 discer til 9 E osv...?). ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.632
    Antall liker
    9.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Music for a While - Henry Purcell

    It's an acquired taste.
    Ikke Purcell, men Deller er nok det. Kontratenorene har tatt kvantesprang siden Alfred Deller og senere James Bowman gjorde sin banebrytende innsats.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Hvorfor har jeg ikke hørt på Alfvén før, spør jeg meg nå. :-[
    Det spurte jeg meg om også for noen år siden. Så dro jeg like godt til Dalarna, hvor Alfven hadde en finfin gård, og gikk liksom litt i hans fotspor. Jeg har etterhvert kommet til den erkjennelse at jeg holder Alfven for å være en stor komponist., også av småskala stykker.

    Ta også en titt på Alfven fra Naxos sin katalog; mye fint fra Hugo der!

    Mvh Vidar P
    Dedikert fan med andre ord ;)
    Slikt kan jeg like.

    Skal sjekke Naxos katalogen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Da fortsatte jeg med 2. symfonien til HUGO ALFVÉN med Royal Stockholm Philharmonic Orchestra / Neeme Jarvi.

    Hvorfor har jeg ikke hørt på Alfvén før, spør jeg meg nå. :-[
    Da er du vel klar for Rangstrøm, Atterberg, Petterson-Berger, Pettersson, Stenhammar, Rosenberg........lista er lang. Skal ikke erte deg med lista over danske og finske symfonikere, den er enda lengre, dessverre er lista over interessante norske symfonikere (og tilgjengelige innspillinger!) kortere. :(
    Noen av disse har jeg litt av, og Pettersson er jeg mer en normalt intr. i :)
    Skandinaviske komponister har desverre kommet i skyggen av de "store" lenger sør i Europa.
    Men det er mye utrolig god musikk å grave frem om en har intr. av det.
    Synd de norske ikke er blitt bedre "tatt vare på"
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå:
    Elgar - Symph. no1 op. 56 - London Phil. Orch. - Daniel Barenboim i en CBS innsp. fra 1974.
    Enig med VidarP: Elgar RULER!
    En av mine ungdoms store opplevelser var å få lov til å være med å spille "Enigma variasjonene" sammen med gærne engelskmenn, i England ::) :)
    Har også sansen for en god del av hans "landsmenn"
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    erato skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Music for a While - Henry Purcell

    It's an acquired taste.
    Ikke Purcell, men Deller er nok det. Kontratenorene har tatt kvantesprang siden Alfred Deller og senere James Bowman gjorde sin banebrytende innsats.
    Ooops. Purcell syns jeg er en acquired taste!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hvor finner dere disse Brilliant-boksene? Jeg har ikke funnet denne Alfven-boksen annet enn i dyr BIS-fatning jeg..

    Mvh Vidar P
    Jeg kjøpte min Alfven boks fra MDT i juli for totalt 12pund
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn