Valentino skrev:
Valentino hørte Bruckner og skrev Mahler. Det kan jo være fordi han liker Brukner bedre enn Mahler men underbevisst prøver å snobbe oppover. Hva vet vel jeg!
Det er vel egentlig ikke de vanskeligste komponistene å rote sammen, når sant skal være sagt?
Selv har jeg hatt meg en strekk på sofaen med cd-en
A Treasury Of English Song.
Engelske liedere av bl.a. Ireland, Vaughan-Williams og Britten. Vakkert, og noen ganger vart. Uansett avslappende. Får tankene på gli.
Hodet i sweetspot, men sidelengs og litt lavt leie. En fin måte å oppleve slik musikk på.
Den er ferdig, og jeg vet ikke helt hva jeg skal spille. Før den spilte jeg faktisk
La Wally for første gang på Gud vet hvor lenge. Jeg har heller lyst til å holde meg i denne gaten, enn å gå tilbake til det mer storslåtte operalandskapet. Kanskje barokk opera vil være en form for kompromiss? Tror kanskje jeg skal satse på Purcells
Dido & Æneas, Christie med Gens fransk bande. Lurer på hvorfor plateselskapene staver operaens mannlige hovedperson forskjellig?
Jeg tror årstallet for denne Erato-innspillingen er 1985. Vet ikke helt hvor cd-boksen står akkurat nå (litt kaos for tiden), men er det noen andre som kjenner/har den som kan bekrefte årstallet? Christie spilte den også inn på Harmonia Mundi på omtrent samme tid, hvis jeg ikke tar helt feil Samme franske bande, men en annen sopran. På mange måter lik tror jeg, men er ikke helt sikker. Har bare et spor på en samle-cd med Purcell fra Harmonia Mundi. En ganske fin samling som heter Prelude Baroque, som var en serie med de største barokk-komponistene. Har også en Händel og en Charpentier i samme serie. Husker godt jeg kjøpte dem for 10 eller 20 kroner stykket på Compacthuset i Haugesund.