Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nevnt før her inne, og en av grunnene til at vi liker lyden fra dette selskapet. Det ble noen ganger supplert med to mikrofoner til - langt ute på fløyene, når man virkelig ønsket å åpne perspektivet.

Virker som om det å linke fra Hoffman ikke er så lurt, for leserne må være logget inn på stevehoffman.tv for å se bildene, selv om de vises for deg. :)
    Takker, tenkte jeg skulle spare nedlastingstid for siden!
    @erato - joda, jeg har også sett Bruckner, men er det så fa'li? ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Valentino hører på Bruckner men tror det er Mahler har han et problem. ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Grace var innom forumet, og da ble jeg inspirert.

Mahler 7 med Karajan og band, på EMI. Innspilt i '71 om jeg husker riktig.
    Er det bare jeg som ser et bilde med Bruckner her?
    Ja. Jeg ser bilde av Karajan.
    Valentino hører på Bruckner og ser på Karajan, og noen tror han hører på Mahler og ser på Bruckner. Eller omvendt.
    Det er nok sånn det er.
    "Hva vil De, Vivaldi?" -"Se Bastian bak"
    Fin musikk iallfall.

Jeg hører på Shlomo Mintz som spiller Bach sonater og partitaer. Han er god.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino hørte Bruckner og skrev Mahler. Det kan jo være fordi han liker Brukner bedre enn Mahler men underbevisst prøver å snobbe oppover. Hva vet vel jeg!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Valentino hørte Bruckner og skrev Mahler. Det kan jo være fordi han liker Brukner bedre enn Mahler men underbevisst prøver å snobbe oppover. Hva vet vel jeg!
    Det er vel egentlig ikke de vanskeligste komponistene å rote sammen, når sant skal være sagt?
    Selv har jeg hatt meg en strekk på sofaen med cd-en A Treasury Of English Song.

Engelske liedere av bl.a. Ireland, Vaughan-Williams og Britten. Vakkert, og noen ganger vart. Uansett avslappende. Får tankene på gli.
    Hodet i sweetspot, men sidelengs og litt lavt leie. En fin måte å oppleve slik musikk på. :)

Den er ferdig, og jeg vet ikke helt hva jeg skal spille. Før den spilte jeg faktisk La Wally for første gang på Gud vet hvor lenge. Jeg har heller lyst til å holde meg i denne gaten, enn å gå tilbake til det mer storslåtte operalandskapet. Kanskje barokk opera vil være en form for kompromiss? Tror kanskje jeg skal satse på Purcells Dido & Æneas, Christie med Gens fransk bande. Lurer på hvorfor plateselskapene staver operaens mannlige hovedperson forskjellig?

Jeg tror årstallet for denne Erato-innspillingen er 1985. Vet ikke helt hvor cd-boksen står akkurat nå (litt kaos for tiden), men er det noen andre som kjenner/har den som kan bekrefte årstallet? Christie spilte den også inn på Harmonia Mundi på omtrent samme tid, hvis jeg ikke tar helt feil Samme franske bande, men en annen sopran. På mange måter lik tror jeg, men er ikke helt sikker. Har bare et spor på en samle-cd med Purcell fra Harmonia Mundi. En ganske fin samling som heter Prelude Baroque, som var en serie med de største barokk-komponistene. Har også en Händel og en Charpentier i samme serie. Husker godt jeg kjøpte dem for 10 eller 20 kroner stykket på Compacthuset i Haugesund.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    La Wally fikk mange venner gjennom denne filmen.

Det var mitt første møte med La Wally. Hadde lest om filmen, men ikke sett den. Derfor tok jeg turen innom Videokjelleren i Kopervik for å se om de hadde den. Dette var midt på åttitallet, tipper jeg. I alle fall før høsten 1987. Da jeg skulle levere filmen tilbake spurte jeg Valland om han ville selge den til meg. Siden ingen hadde leid den siden han hadde fått den inn et par år tidligere så han ingen grunn til å beholde den. Tror jeg slet denne delen av VHS-kassetten ut i løpet av de neste årene.

Denne filmen MÅ bare hifi-interessert folk som er glad i god film, lekker estetikk og opera se. Spennende er den også, og stilfull som få. Gøy med lydustyret til protagonisten. Nagra som han bruker til å ta opp konserter med, Revox hifi med diger kassettspiller som har tusen knapper og Jacklin Float hodetelefoner. Herlig! :D Og for å ikke snakke om leilighetene. Mer tidsriktig übercoole kunne de ikke være, spesielt amerikanerens. Og så har du sistnevntes to hvite Citroën Avant Traction CV 11 (? - er ikke helt sikker på om det også kan være CV 15), den franske gangsterbilen fra tretti, førti og femtitallet.

V

vredensgnag

Gjest
    Fikk også überkick av den filmen - må påpeke at det er YouTube som er ute av sync, ikke Hendricks. Som du skriver er det en vidunderlig bruk av musikkens sjel i den filmen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Fikk også überkick av den filmen - må påpeke at det er YouTube som er ute av sync, ikke Hendricks. Som du skriver er det en vidunderlig bruk av musikkens sjel i den filmen.
    Bent fram en feiende flott film. For de som ikke kjenner den kan vi jo opplyse om at regi var ved Jean-Jacques Beineix, samme mann som laget Betty Blue. Jeg skammer meg nesten litt over å ikke eie filmen på dvd, og nå som Blueray er aktuelt så burde jeg kanskje vente til jeg kjøper meg en slik spiller? Men jeg tror nok lyden er god nok på dvd-en også. Det er slik den skal oppleves, foran et godt 2-ch stereoanlegg. Så skal man skru akkurat passende opp. Ikke for høyt, det er jo mest dialog i filmen. Men den vil være en flott og stemningsfull opplevelse med skikkelig lyd, selv om det er en thriller. Litt rart å kalle en thriller for stemningsfull med positivt fortegn, men det er den faktisk. En annerledes film på flere måter. Estetikken preges kraftig av at regissøren har gått sin faglige skole i reklamebransjen, der han selvsagt laget reklamefilmer i sin tidlige karriere.

Fra kommentaren til filmklippet, som forøvrig er en til YouTube å være ganske informativ tekst.

This performance plays a prominent role in the 1981 French romantic thriller, "Diva" - and is an excerpt from the DVD. Roger Ebert, film critic for the Chicago Sun Times, rates the movie 5 stars out of 5.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Phrygian Gates er faktisk Adams’ op. 1. Klassisk nord-amerikansk samtid; seriell og minimal men med et herlig melodrama som forhindrer at musikken blir fortersket. Strålende saker!

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    I dag har det vært Bachs kantater fra Gardiners eminente innspillingsserie. Nyter disse på rolige søndager

V

vredensgnag

Gjest
    Tukling med lyd er ikke noe nytt, forstår jeg.

Har renset denne fra 1952, og spiller den mens jeg leser hva Gramophone mente om den dazumals. (Forøvrig må dette ha vært en skikkelig kvalitetsutgivelse - tung vinyl 180g+ - og cover i strålende trykkvalitet, med laminat som har holdt seg helt utmerket.)

http://www.gramophone.net/Issue/Pag...vich,+Lana).+Decca+LXT27i7+(12+in.,+39s.+6d.).

Den ble gjenutgitt i 1961, og da mente Gramophones anmelder at både denne fra Decca og en annen versjon fra Westminster begge hadde blitt tuklet med.
    R.F. i Gramophone kommenterer at hans kollega M.M. vurderte begge som likeverdige i lydkvalitet i 1955.

Men hva skjer i 1961?
    M.M., comparing the two in 1955, found both of them "first-class" as to quality; equally so as to performance. I agree about the performances, but as reissued the two qualities are so unlike that an Australian aboriginal, told that one represented a violin and a 'cello, would refuse to believe that the other did too. Clearly there has been some juggling since 1955. Westminster must have taken most of the top off the old Nixa disc, possibly to get rid of surface noise, while Decca must, if anything, have added top to theirs. The 'cello is positively buzzing with it. Perhaps the sound is not quite real, but the piano quality is far better than Westminster's, which was too plummy for me, and the performance is splendid, as of course is the music.

http://www.gramophone.net/Issue/Pag...s.+10d.+plus+5s.+2d.+PT.).+From+LXT2717+(952).

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har jo vært endel bruk av eq i moderne remastringer av historiske opptak, og det kan jo diskuteres hvor heldige de har vært.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt meg litt med Dvoraks musikk tidligere, nærmere bestemt symfoni nummer syv og åtte.

Pianokonserter av Mozart spilte jeg utrolig lite av for 20 år siden. Da gikk det i det tyvende århundre og barokk (eller enda eldre musikk). Dårlig smak var det ikke, men altfor smal. Og ikke minst snobbete i sin samtid. Beste eksempel på åndssnobberi er å like klassisk, men ikke Mozart. Jeg har vært der, i likhet med mange andre. I dag vet jeg altfor godt hvilket skattkammer som er sørgelig underrepresentert i mitt yngre liv, og bruker det som en unnskyldning for å fryde meg over grå hår.

Vladimir Ashkenazys innspillinger av pianokonserter over 10 cd-er har jeg aldri fått høre i helhet, og har ingen planer om å gjøre det i dag heller.
    Men en dose på en cd bør være greit, før jeg begynner å orientere meg på nytt.

V

vredensgnag

Gjest
    Etter gårsdagens Klemperer-dokumentar, som gjorde inntrykk, har jeg viet meg til denne i kveld.

Den har ligget og ventet på å bli spilt i over et år - hva har jeg ikke gått glipp av. Utrolig opptak, det spaserer folk omkring inne i lytterommet og synger. Hva er det for noe? Banker alt annet jeg har av opera i opptakskvalitet, og så er den musikalsk herlig i tillegg.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anbefales rett og slett på det varmeste;
    Sinikka Langeland; Maria`s Song.
    Langeland - Lars Anders Tomter - Kåre Nordstoga

De to andre ECM innspillingene hennes likedan- men vi er da muligens i en "litt" annen genre.

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    Umm, ikke en god link for meg...

B
    Beklager det, fungerer her, men gå til youtube og søk på:

Stephen Fry on Wagner completo subtítulos en Español

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Det ble denne:

Jeg hadde helt glemt hvor uendelig vakker denne klaverkvintetten er.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Har hørt litt ymse idag. Akkurat nå denne:

og det låter strålende på et sett Sennheiser HD800. Greit å slippe å forstyrre kona som ser på TV i etasjen under.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Det ble denne:

Jeg hadde helt glemt hvor uendelig vakker denne klaverkvintetten er.
    Dvorak pianokvintett, den har jeg visst gått glipp av.
    Ed: Antar at det er opus 81 Andsnes og gjengen gjør der?

Da blir jeg nysgjerrig, og må grave dypt i den store Dvorak-boksen fra Brilliant Classics.
    Og voila, hva finner jeg der? Selveste Sviatoslav Richter og Borodin-kvartetten !
    Gullkorn skjuler seg i samlingen. Bør jeg slutte å kjøpe CDer en stund, for å bli kjent med det jeg har?

Kan Brilliant ha skaffet samme innspilling som denne?

Ed2: Ajaj, jo, det er konsertopptak. Både Richter og Borodin-kvarten er/var store live. Herlig

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Riisager er morsom. Ellers har jeg kost meg med denne:

Har en soft spot for Victoriansk opera og operette.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Riisager, ja. Har bare Benzin, men det er jo artig.
    Akkurat nå Dmitrij Dmitrjevitsj kvartetter nr 5 og 15, Borodinkvartetten:

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minner veldig om Brahms sene klavermusikk. CD 1 er den eneste jeg har spillt fra dette settet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi; Stabat Mater, RV 621 - Ensemble 415 - Andreas Scholl har fått spille her i en stille morgenstund. Kaffe er i koppen som vanlig på bordet ved siden av lyttestolen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp avsluttet mitt halvt år lange prosjekt med å spille gjennom denne boksen:

Strekk med kjølig nordisk skjønnhet kombinert med langstrukken polyfoni, med dissonante brudd og tidvis bartoksk brutalitet. Musikk å vokse inn i.

Spiller siste akt av MacFarrens Robin Hood nå.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle likt å se fredagens anmelder i VG av Björk`s siste skive sitte og høre dette verket.... ca 50 minutter med plinketiplonk ;D
    Jeg for min del liker å observere de små nyansene i attakk, frasering og triller. Rett og slett en del mikrostrukturer å finne frem i.
    D'Angelbert; Suites de clavecin.
    Kenneth Gilbert

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Skulle likt å se fredagens anmelder i VG av Børks siste skive sitte og høre dette verket.... ca 50 minutter med plinketiplonk ;D
    Morgenbladet likte den bra. Det må være en grunn til at jeg leser Morgenbladet og aldri VG.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Skulle likt å se fredagens anmelder i VG av Børks siste skive sitte og høre dette verket.... ca 50 minutter med plinketiplonk ;D
    Morgenbladet likte den bra. Det må være en grunn til at jeg leser Morgenbladet og aldri VG.
    Anmelderen i VG liker sikkert Britney.

Her har jeg gått til kilden, og lytter iherdig til Stravinsky som dirigerer Stravinsky. Er på vei til å få fatt i hele serien i originalutgivelser. Venner på besøk kunne ikke tro hva som skjedde i lytterommet da vi opplevde "Ildfuglen" to kvelder tilbake.

Og denne får mine tanker avsted.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1