Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Disse to har fått en liten gjennomkjøring av de to første satsene:
    [Carmina Burana]
    Ormandy er jo flott (en aldeles vanvittig "stekt svanes sang". Det finnes en Half-speed master (Mobile Fidelity) av Previns utgave, som er kjempefin. Dessverre er det noen hakk på min, ellers skulle du få lånt den. Utgitt nå på EMI remastret til Great Recordings.

    Bernt K
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Antonín DVO?ÁK
    Cello Concerto in B minor Op. 104

    Dimitri Shostakovich
    Cello concerto No. 1 Op. 107

    Mstislav Rostropovich - Kondrashin - Moscow State Orchestra

    Men finner ingen årstall på vinylskive eller cover.
    På coveret står det Electronically re-recorded to simulate stereo.
    Ser på nett at Rostropovich gjorde denne med Kondrashin med Moscow Philharmonic Orchestra i 1972, men denne innspillingen jeg har her låter så avsindig gammelt......og det er liveinnspilling. Blir hostet som bare det under Shostakovich og det knirkes i det som knirkes kan....

    Noen som kan bidra med en oppklaring?

    Fant et bilde på nett.

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    emotikon skrev:
    Disse to har fått en liten gjennomkjøring av de to første satsene:
    [Carmina Burana]
    Ormandy er jo flott (en aldeles vanvittig "stekt svanes sang". Det finnes en Half-speed master (Mobile Fidelity) av Previns utgave, som er kjempefin. Dessverre er det noen hakk på min, ellers skulle du få lånt den. Utgitt nå på EMI remastret til Great Recordings.

    Bernt K
    Ja, må si at jeg liker denne versjonen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Klassisk på spansk gitar. Julian Bream og John Wiliiams får jeg aldri nok av.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tralala tralala, og bang! tjohei, tralala. ;D



    Har du den ikke? Liker du ikke opera du da? ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alle har den der Valentino. Som seg hør og bør. Det er bare du som er sent ute. :)

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håneidu! Jeg kjøpte den ikke i går, eller i fjor for den saks skyld.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den passer mitt lette delirium over impulses lyrikk annetsteds, men nå til kvelden har jeg funnet fram noe passende til utsikten over åkrene:

    Mozart: Serenade "Gran Partita" KV361 for 12 blåsere og kontrabass,framført av solister fra The Chamber Orchestra of Europe, på en sikkert forlengst glemt Teldecskive. De spiller litt sånn greit.

    Nuvel, den Herreweghe-innspillingen koplet med KV388 skal jeg ha.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Christian von Blohn
    (Organ) symphony No. 5
    Charles-Marie Widor

    -k
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Gammel vinyl fra Rca Red Seal. Julian Bream spiller Rodrigo, Vivaldi og Britten. Med Melos Chamber Orchestra. Herregud, dette er nydelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    "Papa" Haydn her.



    Fantastisk kompnist. Beklager, alle Mozart-fans, men Haydn er mannen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Fantastisk kompnist. Beklager, alle Mozart-fans, men Haydn er mannen.
    Ahh. En vurdering etter mitt hjerte. Og ører.

    Haydns verden er en vidunderlig reise i komposisjon. Jeg er Haydn-entusiast, har sågar valfartet til Scloss Ezterhazy i Eisenstadt, hørt Haydns musikk i salen der (hvor mye ble uroppført), besøkt komponisthytten hans etc etc. Har komplette symfonier, komplette strykekvartetter, alle utgitte operaer, komplette ditt og komplette datt. Jeg tør nesten påstå; samlingen av Haydn er på det nærmeste komplett hva verker angår.
    Pianotrioene (ikke minst med Beaux Arts på Philips!) og symfoniene har så langt gitt meg mest lyttetimer.

    Mvh Vidar P
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    "Papa" Haydn her.



    Fantastisk kompnist. Beklager, alle Mozart-fans, men Haydn er mannen.
    Der tror jeg Haydn selv ville vært uenig med deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Sikkert. Godt å høre at Haydn ikke var av dem som hadde alt for høye tanker om seg selv, som ikke skrøt av hva han fikk til eller kunne, men leverte varene gang på gang. Liker Mozarts operaer og klaverkonserter bedre enn det Haydn fikk til på de områdene, men ellers er jeg ikke i tvil om hvem jeg foretrekker.
    Jeg sier ikke at jeg ikke liker Mozart - Mozart var en genial komponist på mange måter, men jeg holder Haydn for å være en mer betydelig person i musikkhistorien.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bohuslav Martinu - CZECH RHAPSODY - Jiri Belohlavek - Ivan Kusnjer - Prague Symphony Orchestra

    Nydelig, mektig verk med orkester, kor, orgel og barytonsolo.
    Skrevet i 1918 av en 28 år gammel komponist som nok var på leting etter sitt utrykk.
    Spennede å høre denne innspillingen, som nok tar musikken steget videre fra den musikkstuderende Martinu til det utrykket han kommer til å få på 40-tallet da han skrev fem av symfoniene sine.

    Har nok hørt denne plata før i og med at den har stått i hylla noen år nå..... dumt av meg å ikke ha funnet den frem igjen før nå.... :-[
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha fått godkjent bilen min uten anmerkninger på EU kontroll, ble jeg så glad at jeg satte på:

    FRANZ SCHUBERT symfoni nr8 med Wiener Filharmonikerne og Solti 1985

    Og humøret ble ikke dårligere :)
    En Decca skive jeg ikke finner igjen på nett..
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det Schubertaften...
    Nå står denne på:

    Symfoni nr1 og 2 -BP - Karl Böhm

    På vent:

    Symfoni nr7 (9) Op. Posth. - BP - Karl Böhm

    Symfoni nr3 og 5 - BP - Daniel Barenboim

    Vinyl seff. ;D

    Tror det blir sent i dag......
    Men noe må en jo ha med seg inn i årsdagen sin.
    Alderen krever sitt ::)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Jeg sier ikke at jeg ikke liker Mozart - Mozart var en genial komponist på mange måter, men jeg holder Haydn for å være en mer betydelig person i musikkhistorien.
    Det er vel egentlig ganske enkelt: Vi trenger begge. Mozart var en genial operakomponist, og et geni i alt som har med sang å gjøre. Det sies jo at alt han han skrev var opera. Ikke vanskelig å høre i konsertene heller egentlig, hvordan solostemmen synger eller fremfører recitativ. Denne identifiseringen med den menneskelige stemmen er vel kanskje en av de viktigste grunnene for Mozarts popularitet.

    Haydn var på sin side er stor symfoniker og kammerkomponist. Kontrapunktet, de spøkefulle innfallene, orkesterfargene... (går det an å si at han drev samfunnssatire?)

    Hvorfor må vi velge?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi trenger ikke velge vi, Bach_Man.
    (Men nå ble jeg i tvil om jeg skal sette på Kvintene eller KV421.)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Behovet for å høre villskap ved klaveret meldte seg, og da måtte det selvsagt bli Martha... (fra den fotogene epoken):
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Og nå Schuberts åttende symfoni med C. Kleiber.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tar symfoni nr5 av Schubert - BP - Daniel Barenboim en gang til før jeg drar for å øve til konsert i morgen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Svært som dere spiller standardreportoaret da. Det finnes tydeligvis 2 typer lyttere - de som hører de samme verkene og sammenligner forskjellige tolkninger, og de som gleder seg over å høre nye ting. Erato og jeg tilhører de siste.
    Fikk nettopp inn Kurt Atterbergs komplette symfonier, og venter på Kurt Weills fiolinkonsert og Peterson-Bergers symfonier. Fikk også nettopp inn Alexis de Castillon og Guillaume Lekeus klaverkvartetter og har kost meg med orkestermusikk av Julius Röntgen i det siste.
    Andre som har det slik?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiller Miaskovskys 6 symfoni nå, og tidligere i dag denne:



    Det er morsomt med gjenhør v standardrepertoir, og særlig når en kan høre en ny versjon, men verden er full av strålende musikk til tross for at mine tre favoritter heter Bach, Beethoven og Brahms.

    Fra min siste mdt-bestilling:









    Ja, folk lytter forskjellig.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Svært som dere spiller standardreportoaret da. Det finnes tydeligvis 2 typer lyttere - de som hører de samme verkene og sammenligner forskjellige tolkninger, og de som gleder seg over å høre nye ting. Erato og jeg tilhører de siste.
    Jeg tilhører den tredje kategorien lyttere som prøver å gjøre begge deler parallelt :). En tidskrevende øvelse...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjør også begge deler. Kreutzersonaten med Leonid Kogan til frokost her. Men det er mest spennende med nye ting.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tillater meg å klippe og lime. Hurwitz sin beste artikkel:


    SEVEN PHASES IN THE LIFE OF A HARD-CORE COLLECTOR

    Do You Recognize Yourself Here?
    I’m sure that some of you have seen that famous little poster called “The Six Phases of a Project?” In case this escaped your attention until now, these are: (1) enthusiasm; (2) disillusionment; (3) panic; (4) search for the guilty; (5) punishment of the innocent; (6) praise and honors for the non-participants. It occurred to me recently that the life of a typical hard-core classical music record collector might be similarly categorized, and so I modestly propose the following:

    Phase 1: Discovery. This is the most wonderful time of all, when the world seems full of an almost limitless number of masterpieces crying for your attention. The only constraint on your enthusiasm is your pocketbook, and you do whatever you can to purchase as much as possible as quickly as possible.

    Phase 2: Expansion. You notice that the same music sounds different in different performances, and so you begin collecting multiple versions of your favorite works and start to get a sense for which artists offer interpretations that are most to your liking. You smile knowingly when friends and family members ask the perfectly logical question: Why do you need 15 different recordings of Mahler’s Second Symphony? Foolish people!

    Phase 3: Fandom. Your taste in various performers leads you to fixate on one or two (or more) who you believe hold the key to indisputable artistic greatness. Now instead of purchasing multiple recordings of the same music, you’re after multiple recordings of the same music by the same artist at different periods (sometimes only a few days apart). You begin looking for pirate air-checks, private recordings, every scrap you can get your hands on, no matter if it sounds awful and your idol might have had a really bad day. You MUST have it anyway. You find great signficance in relatively tiny interpretive differences from one performance to the next.

    The next four phases are not necessarily the inevitable outcomes of the first three, and not every hard-core collector experiences all of them, but most eventually manage at least one or two.

    Phase 4: Nostalgia. This is a transitional phase: now comes that terrifying moment when you feel that you’ve heard it all. You’ve mastered the basic repertoire and know all of the great performers, those you like and those you don’t, and have reached the dreaded Great Works Saturation Point. What’s missing in your life is the thrill of discovery: that first flush of enthusiasm for each masterpiece as it first sounded when you originally encountered it.

    Phase 5: Crusade. Happily salvation is at hand, in the form of dozens of fine independent labels specializing in all sorts of repertoire niches just waiting to be explored. There are two principal dangers with this phase (not including possible bankruptcy). The first is the inevitable and chronic lack of shelf space, a difficulty avoided as you make your first trips to that fabulous musical safety-valve, the used CD shop. The second danger is the tendency, similar to what happens in phase 3 above, to make exaggerated claims for music that really isn’t all that special or interesting just because its novelty excites your fancy. People will look at you strangely as you vigorously try to defend the assertion that Havergal Brian was England’s greatest composer, Sorabji a genius, or that Beethoven was a musical pygmy compared to Ferdinand Ries. This phase can go on for years, with literally thousands of discs passing through a typical collector’s hands in an endless crusade for that Holy Grail of classical music: the neglected masterpiece. If you seriously believe that the “three Bs” means Bax, Boughton, and Bach (W.F. of course!), then you’ve gone too far, and it’s really time to move on to Phase 6.

    Phase 6: Renewal. One day, as you look through the letter B in your carefully alphabetized collection, you see those 40 or 50 Beethoven cycles that you haven’t touched in months, or even years. Playing the symphonies, just for old time’s sake, you’re stunned to realize that they truly are light years better than the second rate novelties that have constituted your main musical diet lately. So you move on to Brahms, Mozart, Handel, Mahler, Haydn, Bach, even (gasp!) Tchaikovsky, and Richard Strauss. It’s as if you’re hearing them all for the first time--and how alive, how refreshing they all sound! You fall in love with the great classics all over again, and you realize that the judgment of history isn’t always wrong. They don’t call ‘em “warhorses” for nothing!

    Phase 7: Maturity. If you’re lucky, you may get this far. You realize that it’s not necessary to own 50 Beethoven cycles, 46 of which you never play, when you can be just as happy with 20 of them, 16 of which you never play. The complete harmonium music of Siegfried Karg-Elert, that Bulgarian Mahler cycle, 20 or 30 Gregorian Chant collections, six copies of the same historical recording reissued on six different labels in marginally varying (terrible) sound quality, your cherished 12 CD box containing pirate recordings of Sviatislav Richter’s “legendary” Spandau Prison concerts, and literally dozens of Baroque operas about which you remember nothing beyond the fact that they all sound exactly the same--all of these go straight to the used CD store where, like lost umbrellas, they will be returned to circulation to nourish the next generation of classical CD collectors. And as for you, well, you still purchase new releases, but discretely, selectively, and you take the time to enjoy every one.

    David Hurwitz
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Brahms andre symfoni med Bøhm/WP. En ting er det absolutt ingen tvil om - WP kan sin Brahms! Det er en flott flyt i denne fremførelsen, og spillet fra orkesteret er på det absolutte toppnivå. Man kan høre at alle små detaljer i musikken blir tatt hensyn til, og Wiener-oboen er bare så vakker! Noe mer rytme og danseaktige kvaliteter i den siste satsen, og denne hadde vært blant de absolutte favorittene.

     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    I dag har jeg kjørt Rach 1, 2 og 3 flere ganger.

    1 og 2 med Berlinerne, og 3 med Oslo FO. Leif Ove Andsnes som dere forstår.

    Første gjennomspillinge med intens lytting. Senere ble det ble det Trylleføyten for Gud vet hvilken gang, med brunt i glasset. 8)

    Men en ting må jeg si: Andsnes er en fantastisk pianist. Han har en fantastisk dynamikk i sitt spill. Det er et eller annet som skjer med meg når jeg hører på ham.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godsaker fra Hurwitz der, Bach_Man.

    Kvass morgen:
    Copland: Trio Vitebsk. Spilt av Trio Wanderer. Fra CD noenogtjue i HM50-boksen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Kvass morgen:
    Copland: Trio Vitebsk. Spilt av Trio Wanderer. Fra CD noenogtjue i HM50-boksen.
    Må vel være fra cd nr 28 spor 5 det da...
    Kvass sak å starte dagen med ja ::) 8)
    Håper for guds skyld at det skal være slik...har ikke partitur på dette. Men det er da jævl...surt på de fem første ta-ta-ene...er jo ikke en halv note mellom fiolin og cello....blir bedre etterhvert.....skal vel være slik forventlig
    Ta-ta-rytmen Copland bruker her er en rytme jeg kjenner godt til fra bla. "nyere" trompetkonserter
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.673
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.
    Har sklidd rett videre til Janaceks På en gjengrodd sti, bok 1. Dette er musikk jeg kjøpte i Andsnes' innspilling etter å ha opplevd JB i Tilværelsens uutholdelige letthet*...
    Holder en knapp på unge Andsnes. Alain Plànes romantiserer for mye. Man skal ikke polere Janacek!


    *Genialt aftensyssel: Bli kjent med Janaceks kammermusikk og nyte Juliette Binoche samtidig. Anbefales herved de uinnvidde!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Har du prøvd Schiffs innspilling, Valentino?
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Her lyttes det til Rachmaninov's pianomusikk.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn