Jeg er også meget tilbakeholdende med råd, har hatt anledning til å observere folks vei inn i den klassiske musikken og registrert at den kan være svært så forskjellig, og at mine innfallsvinkler da jeg begynte med dette (feks via store orkesterverker, Bruckner, Mahler, Beethoven) har vært en direkte turnoff for andre (og dette er musikk jeg også nå hører relativt sjeldent på). Så også min innfallsvinkel har endret seg over tid.
En venn av meg begynte med kammermusikk, romanser og mindre vokalverker fra barokken og har først etter 6-8 års regelmessig lytting såvidt begynt å nærme seg orkestermusikken (hvor Brahms er en definitivt ja og Beethoven en høylytt nei!). Så med mindre man har noen føringer på hva man liker og er ute etter konkrete anbefalinger på innspillinger ligger jeg og lavt. Og heldigvis - det har aldri vært så enkelt, og billig ! - å orientere seg som nå. En god innfalllsvinkel er feks noen av plateselskapenes jubileumsbokser (Harmonia Mundi som mange kommenterer, og Chandos kommer nå med en) gir en mulighet til å sample et tverrsnitt av musikkhistorie og sjangre - eller hva med å kople seg opp til en av de utallige nettradiokanaler (feks BBC, eller for den saks skyld, NRK alltid klassisk som også kan nås på FM hvis man bor i en større by?).
Du verden for muligheter det finnes i dag. Min innfallsvinkel til det klassiske for 30 år siden var en venn med enorm platesamling samt musikkbiblioteket i Trondheim, og konserter. Annet fantes ikke, og plater var for dyrt til å kjøpe på måfå. Og konserter var også dyrt. Og radioen var avgrenset til en liten morgenkonsert på søndag. Uten denne kompisen hadde jeg kanskje aldri blitt hekta. Ikke vet jeg, var svoren fan av pop og rock, men syntes gradvis at rockformatet var for begrenset, så hvem vet om musikkinteressen hadde holdt seg hvis det ikke hadde vært for at det fantes denne enorme !!!!! sjangeren klassisk musikk å utforske?
For å bryte med det jeg skriver her, og hekte meg på siste innlegg. Dersom labradors innlegg virker relevant, prøv denne: