Klassisk for "newbees"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i samme situasjon som mfufu, og følger derfor tråden med stor interesse. Jeg fant denne http://www.discogs.com/Ludwig-Van-B...r-Pro-Klavír-A-Orchestr-Op-58/release/2585312 og har plassert ordren. Vet dere noe om denne utgivelsen?
    Moravec i Beethoven? Stort bedre blir det ikke tror jeg. Innspilling fra 1967, så lydmessig kan det være i toppklasse (analoge innspillinger av klassisk musikk fra 60-tallet lyder ofte svært bra - det var før de begynte å mikse platene ihjel), men Supraphon brukte ikke alltid høykvalitetsvinyl i pressingene sine. En del av mine gamle Supraphonplater lyder litt tørt, men tolkningsmessig er nok dette i "Spitzenklasse". Nå ser det imidlertid ut som om dette er en amerikansk pressing, så det kan være riktig bra.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er i samme situasjon som mfufu, og følger derfor tråden med stor interesse. Jeg fant denne http://www.discogs.com/Ludwig-Van-B...r-Pro-Klavír-A-Orchestr-Op-58/release/2585312 og har plassert ordren. Vet dere noe om denne utgivelsen?
    Moravec i Beethoven? Stort bedre blir det ikke tror jeg. Innspilling fra 1967, så lydmessig kan det være i toppklasse (analoge innspillinger av klassisk musikk fra 60-tallet lyder ofte svært bra - det var før de begynte å mikse platene ihjel), men Supraphon brukte ikke alltid høykvalitetsvinyl i pressingene sine. En del av mine gamle Supraphonplater lyder litt tørt, men tolkningsmessig er nok dette i "Spitzenklasse". Nå ser det imidlertid ut som om dette er en amerikansk pressing, så det kan være riktig bra.
    Den utgivelsen har jeg aldri sett før. Otare leser vel tsjekkisk, så der er vi i gode hender. Men hvor ser du at pressingen er amerikansk?
    Innspillingene er ihvertfall amerikanske, klaverkonserten er gjort i Wien i 1963, en legendarisk innspilling, og sonaten op.90 er gjort i New York i 1964.
    Kvaliteten på originalene fra Connoisser Society CS163 og CS1566 skal ha vært state of the art, jeg skulle ønske jeg hadde dem i hus.
    Utgivelsen det er vist til står ikke nevnt på Moravec sin egen diskografi
    Ivan Moravec discography
    men jeg finner flere tilsvarende fra The Classics Record Library (record of the month) på ebay. Fristende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg så bare på dette:

    Credits




    Notes

    Side A: 23'25''
    Side B: 22'20''

    (Nahrávky firmy Connoisseur Society, New York)

    Orkesteret er jo fra Wien (men hvilket er vanskelig å si - Orchestr Vídeňského Hudebního Spolku* - må bety Orkester fra Wien Musikkselskap eller noe i den dur - min tsjekkisk er noe begrenset)

    Nahrávky firmy Connoisseur Society betyr Innspilling ved Connoisseur Society

    Plateposen har Panton-merket (eller i hvertfall det merket Panton brukte), mens på plateetiketten står det Supraphon. Så det hele kan jo bli litt spennede. Jeg la bare merke til Connoisseur Society, så jeg tenkte at det kanskje var en amerikansk pressing - noe tilsvarende Musical Heritage Society i sin tid gjorde med Erato-plater (kjøpte opp lisensen fra Erato og trykte opp egne utgaver av Eratoinnspillinger som ikke ble solgt i USA).

    Ellers er det jo kjente navn som SUpraphon brukte på den tiden, både som dirigent, solist og sleeve-note forfatter. Men hvorfor de i 1967 skulle bruke musikere fra Wien er noe uklart.

    Edit: Det er nok jeg som har misforstått. Innspillingen er gjort av Conoisseur Society, men pressingen er nok Supraphons. Det kan slå begge veier - Supraphons pressinger varierer veldig. Hvis man er heldig får man et eksemplar som er presset på skikkelig vinyl. Er man uheldig er de resirkulert vinyl og da kan lyden være litt grunn, og det kan være en del overflatestøy. Tolkningsmessig er nok dette i toppklassen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Moravec sin Beethoven 4.pianokonsert er gjort i Musikverein Wien i oktober 1963, orkesteret var Wiener Symphoniker og dirigent Martin Turnovsky.
    Innspillingen ble gjort av det amerikanske audiofil-selskapet Connoisseur Society og utgitt av dem på LP i 1964. Senere be mange av disse innspillingene utgitt også på Supraphon.
    Denne er kjent både for tolkning og suveren lyd, og Moravec, som var kresen på instrumenter og lyd, gjorde sitt ytterste for å få det til å klinge fint av Bösendorfer-flygelet. Og han lyktes, for å si det sånn. Jeg gjentar gjerne denne anbefalingen.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Tusen takk for fantastisk gode svar. En blir jo rett og slett ydmyk av slik kunnskap. Motivert for å sjekke ut mer om klassisk musikk blir jeg også. Skiva er kjøpt og betalt, og etter å ha lest hav dere skriver må jeg si at sjelden har jeg gledet meg så mye til å få ny musikk i huset som nå :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i samme situasjon som mfufu, og følger derfor tråden med stor interesse. Jeg fant denne http://www.discogs.com/Ludwig-Van-B...r-Pro-Klavír-A-Orchestr-Op-58/release/2585312 og har plassert ordren. Vet dere noe om denne utgivelsen?
    Moravec i Beethoven? Stort bedre blir det ikke tror jeg. Innspilling fra 1967, så lydmessig kan det være i toppklasse (analoge innspillinger av klassisk musikk fra 60-tallet lyder ofte svært bra - det var før de begynte å mikse platene ihjel), men Supraphon brukte ikke alltid høykvalitetsvinyl i pressingene sine. En del av mine gamle Supraphonplater lyder litt tørt, men tolkningsmessig er nok dette i "Spitzenklasse". Nå ser det imidlertid ut som om dette er en amerikansk pressing, så det kan være riktig bra.
    Jeg har fått skiva i hus. Den er helt strøken, og det er en Supraphon. Dynamikken er så jeg nesten skvetter. Jeg har litt for liten erfaring til å fortelle dere så mye mer. Det jeg kan si er at jeg liker den, og at den låter veldig bra. Vinylkvaliteten er ikke dårlig, men heller ikke topp. For å gjøre coverforvirringen total, så har ikke denne det samme coveret som avbildet på Discogs. Istedet er den utstyr med et billig typisk østeuropeisk cover med hull der en kan se labelen for å finne ut hvilken skive det er. Ingen info gis på coeveret. Nummeret på skiva er imidlertid det samme, så det er ingen tvil om at det er riktig skive. Har noen av dere vært borti dette før?
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Årstaller er 1965, og den er merket Connaisseur Society New York.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.780
    Antall liker
    21.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Moravec i Beethoven? Stort bedre blir det ikke tror jeg.
    Det tror ikke jeg heller.
    Må sveive i gang det amerikanske droget snart. Har noen Moravec i Beethoven-perler på sort gull, nemlig.

    Rødmer forøvrig ukledelig over moderators sitatsamling høyere oppe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vel t.o.m. signerte vinyl plater med Moravec stående i hyllene et eller annet sted.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Håper det er coverne som er signert og ikke platene.............
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker denne tråden, jeg: Nrk Klassisk har så absolutt forandret seg til det bedre siden 01.11. Programledere , fornuftig program og greier. Liker det så absolutt.

    B
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker denne tråden, jeg: Nrk Klassisk har så absolutt forandret seg til det bedre siden 01.11. Programledere , fornuftig program og greier. Liker det så absolutt.

    B
    Programledere? Dét var interessant. Jeg skjønner det er en stund siden jeg lyttet til NRK Klassisk. For meg har kanalen nærmest virket som en slags klassisk muzak - ikke noe galt med musikkvalget, men det eneste menneskelige innslaget har stort sett vært "Du lytter til NRK Klassisk" eller noe slikt sånn ca hver halvtime.
    Men dette var gode nyheter - takk takk.:)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Åja. Fra kl 18 f eks, en hel time med en halvkjendis som velger favoritter; i dag er det Tord Gustavsen, Eirik Os Simonsen har lang tid hver dag, og et langt mindre Muzak-preg rent generelt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da må jeg spørre kona om jeg kan få lov til å være oppe etter kl 18 idag. Og det begynner å haste! ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye morsomme innspillinger foreslått! Til min store glede:)
    Så nå skal jeg dypdykke i "arkivet" og kose meg med noen av de! Takk alle sammen:)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her var det mye morsomme innspillinger foreslått! Til min store glede:)
    Så nå skal jeg dypdykke i "arkivet" og kose meg med noen av de! Takk alle sammen:)
    Så hyggelig!
    Og jeg lukter Moravec på original Connoisseur Society vinyl fra vinyl-hvelvet hos æresmedlem P. -optimist som jeg lett blir på en fredag
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn