Nå har jane lest lytteinntrykkene. Han hadde ingen korrigeringer, så jeg velger å gjengi det jeg skrev her:
Nå har jeg fått lyttet litt mer. Ang. brum, så synes jeg den kommer tilbake hver gang jeg bytter rør, og det kan virke som om det forsvinner litt gradvis når rørene blir varmere, og blir omtrent helt borte.
Jeg lyttet litt initielt til Electro-harmonix-rørene. Basert på hva jeg opplevde av forskjeller fra mitt vanlige oppsett (med Arcam AVR300 som pre), så valgte jeg følgende låter for litt testing (CD-utgivelse i parentes):
* Dire Straits - Private Investigations (Love Over Gold, 1982)
* Bo Kaspers Orkester - Ett & noll (Hittills, 1999)
* Ahmad Jamal - Cheek to Cheek (Ahmad's Blues, 1994, innspilt i 1958)
* Kristin Asbjørnsen - Trying to Get Home (Wayfaring Stranger, 2006)
* Leonard Cohen - Alexandra Leaving (The Essential ... , 2002, innspilt i 2001)
* Tord Gustavsen Trio - Graceful Touch (Changing Places, 2003)
Volumknappen sto urørt gjennom hele seansen.
Begynte den seriøse lyttingen med
Electro-harmonix (EH):
Private Investigations er kanskje det testsporet jeg har hatt med meg lengst. Her er det små detaljer jeg kjenner meget godt. På dette sporet syntes jeg EH låt meget godt. God driv og ingen av detaljene var dårligere gjengitt enn jeg var vant til. Eneste var at transienter av og til kunne mangle litt snert, selv om dynamikken var god og at man manglet litt metall i symbalene. Men ellers en god opplevelse.
Samme gjaldt for Bo Kaspers Orkester. Men her skjedde noe av det jeg mente å høre initielt, nemlig en avrunding av anslag på piano. Tonene klinger riktig ut, men anslaget blir udefinert.
Ahmad Jamals opptak er et live klubb-opptak, og det slår meg at det låter godt, men litt avrundet i kantene også her. Det er akkurat som et bilde der alle fargene er korrekte, men konturene litt utflytende. Instrumentene er lette å identifisere, men ikke 100% til stede, for å si det slik. Det gjør også lydbildet litt flatt.
Trying to Get Home er en kraftfull låt, og med EH blir det litt stressende. Det er akkurat som alt males med en utflytende, bred pensel og flyter litt i hverandre.
Alexandra Leaving er en vakker duett, men mikset slik at kvinne- og mannsvokal er nesten helt oppå hverandre. Med EH er begge plassert midt i lydbildet, og vanskelig å plassere dem fra hverandre. Men vakkert, likevel.
Tord Gustavsen Trio avslører igjen det utflytende anslaget på pianoet, og jeg synes også at det kanskje er litt lite "harmonisk klang" (i mangel av et bedre uttrykk).
Neste kandidat er
JJ Electronic (JJ):
Jeg noterer meg at det er mer synlig glød i dette røret enn EH når ampen slås på. Lekkert.

Allerede på Private Investigations blir det klart at anslagene er mer presise, både på perkusjon og gitar. Det er også mer "indre detaljer" i musikkinstrumentene. Men samtidig er det akkurat som om det blir spinklere. Det kan komme av at det evt er litt lavere gain med dette røret, men jeg slår meg ikke helt til ro med det. Det er akkurat som det mangler litt kropp både i vokal og andre instrumenter.
Ett & noll blir mye finere detaljert, og instrumenter plasseres stødigere i lydbildet. Det er også mer korrekt anslag på pianoet.
Med Ahmad Jamals klubbopptak blir det helt klart at det er mer presisjon i pianoet. Her har JJ en klar styrke framfor EH, og siden hele opptaket i utgangspunktet har mengder av kropp og varme så blir ikke dette spinkelt.
Kristin Asbjørsen er med JJ slett ikke stressende lenger, og det er flott hvordan detaljene folder lydbildet ut i en bredde langt utenfor høyttalerne.
På Alexandra Leaving er det fortsatt tett mellom vokalistene, men nå er det helt klart at Leonard er til venstre, og "dama" til høyre. Man kan også ane at hun er litt lavere enn ham. Vakkert!
Med Tord Gustavsen Trio låter det også nydelig og detaljert, men også her er det litt spinkelt. Jeg foretrekker likevel de fint tegnede detaljene til JJ framfor den lett utflytende, brede penselen til EH.
Siste rør ut er
Siemens (SI):
Dette har også en vakker glød i røret. Selvfølgelig uvesentlig i forhold til lyden, men deilig likevel.

O hildrande du! På Private Investigations er kroppen tilbake i fullt monn, og nå synes jeg også det er klart at det er en klar dynamikkforskjell som ikke bare kan tilskrives nivåmatching. Her er det også fullt opp av detaljer, selv om kanskje JJ-røret kanskje hadde enda en tanke mer mikrodetaljer. Men JJ sakker helt akterut når det gjelder dynamikk og klangbalanse.
På Ett & noll er det også klart at selv om det låt bra med JJ, så gir SI-røret Bo Kasper brystkassen tilbake.
På Ahmad Jamals opptak skjer det en liten åpenbaring. Her blir det dybde i lokalet. Innspillingen har noen små "forstyrrelser" i form av klirring i glass og bestikk, og det er nå helt tydelig at disse ikke befinner seg på scenen sammen med instrumentene. Her får man rett og slett en ekstra dimensjon i forhold til tidligere.
Samme dybde i lydbildet blir det med Kristin Asbjørnsen, og det er en kraft i musikken som hverken EH eller JJ maktet å formidle på samme måte.
Med SI er kanskje Leonard og dama en tanke tettere sammen igjen, men samtidig er det nå en klarere klangforskjell mellom de to vokalene som gjør dem enklere å skille fra hverandre enn det var meg EH og JJ.
På Tord Gustavsen Trio er det ikke bare bredde og dybde, men også klart at vi har en høydedimensjon. Nå er det forskjell i halsen og kroppen på ståbassen og det er mer kropp også i pianoet.
Om SI-rørene vil jeg si at det er nesten 100% perfekt i forhold til min smak, og vi har fått mye mer kropp enn med standardoppsettet mitt, som til tider kan låte en tanke sterilt. Om ampen eller oppsettet er helt nøytralt med SI-røret vet jeg ikke. Det kan nesten virke som det
tilføres litt dynamikk og det er kanskje en varmere klangbalanse enn det helt nøytrale. Men det gjør ingenting, for det låter organisk og engasjerende. Det er vel ingen tvil om at SI-røret er min favoritt av disse tre. Er det noe som savnes, så er det kanskje følelsen av at penselen igjen ble en tanke bredere igjen enn med de fine mikrodetaljene til JJ-røret. Likevel er fordelene til SI såpass klare at jeg ikke er i tvil om hva jeg foretrekker i mitt oppsett.
Lydkjeden består av Marantz DV-6001, denne BO-spesifikke rørpreen, Midgard Oberon 6.1 og BEL 2.5 mkI. All lyd kablet med Supra-kabler.
Moro så langt. Skal la SI-rørene stå i litt til, tenkte jeg, for det låt utrolig flott med de rørene i mitt oppsett. Fikk lyst til å høre mer musikk i kveld, jeg.