Klasse D og DC felle

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Vurderer å la en relativt potent klasse D forsterker ta seg av en kompresjonsdriver fra 2000hz og opp. I driveren sitter det membraner med en prislapp tilsvarende en pakketur til syden, og for nattesøvnens skyld lurer jeg på hvor sannsynlig en klasse D kan gi DC på utgangen. Er det behov for en DC felle på denne type forsterkere?

Til opplysning er det en Anaview AMS1000 som skal yte 300W @ 4ohm. Effekttåligheten til driver er 100W
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Uten å ha sjekket den spesifikke forsterkeren: Er ikke dette et modulerende utgangstrinn som er filtrert på utgangen med en kondensator? I så fall er sannsynligheten for DC på utgangen forsvinnende. Da må utgangskondensatoren kortsluttes.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er kondensatorer på inngangen på den, så eventuell DC på inngangen blir blokkert. Eneste mulige kilde til DC ut er da om forsterkeren bryter sammen. Jeg har kverket et par klasse-D forsterkere, men det førte ikke til noe DC ut. Vil tro sansynligheten for DC ut er veldig veldig lav.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er ingen kondensator på utgangen på den tror jeg... det måtte i såfall være en veldig veldig stor elektrolytt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Du har nok rett. Jeg har ikke sett på denne spesfikt. Finnes sikkert noe blokkdiagram der ute.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Takk for info syncro. Så ingen grunn til bekymring? tut og kjør? Har for så vidt testet, og låter finfint med så mye saft til driveren. Tyst er den også...
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Blokkdiagram AMS1000

ams1000.jpg
 
S

Syncrolux

Gjest
Blokkdiagrammet sier ikke alt. Det som er mer avslørende er at den er oppgitt til -3 dB ved 4 Hz. Og fasen begynner å snu seg ved lave frekvenser. Begge deler en tydelig indikasjon på at det er kondensatorer på inngangen.
 
Topp Bunn