Klasse D-forsterkere vs. transistor

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hvorfor slik aggresjon? Dette er da kun et hififorum og vi diskutterer noe så ufarlig og uviktig som forsterkere
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Null aggresjon whatsoever. Vennligst hold deg til saken.

Du forstår ikke poenget mitt. Det er helt greit. Ferdig med det.
No hard feelings.

ps. All diskusjon er uviktig i lengden, det blir bare en poengløs meta-argumentasjon å diskutere dette.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Anbefaler flest mulig til å ta en lytt på NAD M2 som en god representant for D-forsterkere.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Er ikke Oberon forsterkerne til Midgard lengre i produksjon?
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
De har ikke vært i produksjon på ganske lenge, noe sånt som 2 år om jeg ikke husker helt feil.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Man skrev:
Null aggresjon whatsoever. Vennligst hold deg til saken.

Du forstår ikke poenget mitt. Det er helt greit. Ferdig med det.
No hard feelings.

ps. All diskusjon er uviktig i lengden, det blir bare en poengløs meta-argumentasjon å diskutere dette.

Jeg holder meg til akkurat den saken jeg til enhver tid føler for, ikke noe kommandering her takk 8)


Og det at vi er uenige betyr ikke at jeg ikke forstår poengene dine.

En liten oppsumering:

Jeg mener at Rotel 1510 er et godt kjøp
Dersom Rotelforsterkerne består av ICE modulene mener jeg at den lille er et lydmessig bedre kjøp om man ikke må ha de ekstra kreftene.
Du mener at Rotel har forandret så mye med lyden i forhold til ICE modulene ved hjelp av div tweak at den store forsterkern låter best, og/eller du liker evt den største ICE-modulen best uansett, noe som er helt ok for min del. Hva som blir best kjøp av den lille og den store vil være avhengig av hva man syntes en lydopplevelse er verdt i antall kroner. Egentlig håpløst å diskuttere.
Du reagerte også negativt på at jeg ikke har førstehåndserfaring..... noe jeg har med ICE moduler i forskjellige former, som jeg har informert om.


Over og ut!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
bjornh skrev:
Er ikke Oberon forsterkerne til Midgard lengre i produksjon?

Det er jo synd! Kunne godt tenkt meg noen bokser til kinoen, samt til et par basstårn jeg drømmer om å få bygget en gang......

Mulig kabinettene ble noe dyre å produsere? Kunne godt ha vært enklere kabinett som Embla hadde, de likte jeg godt, men skulle hatt de i svart.... i hvert fall langt unna designet til Rotel som jeg syntes er grusomt.

Hadde også vært interessant med ICEpower125ASX2 i samme type boks uten noe dilldall.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.405
Sted
Østfold
Det var andre årsaker som førte til produksjonsstans. Nye produkter vil komme etter hvert, men det kan vi sikkert ta i en annen tråd når det blir aktuelt.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Asbjørn skrev:
Arne Langaas skrev:
::) Tenker høyt:

Vil det si at klasse D er upåvirket av fasevinkler, reaktiv, og kapasitiv last? En ordinær dynamisk høyttaler er jo full av dette som svinger mer eller mindre vilt avhengig av frekvens.. (I motsetning til feks en magnestat som er nesten bare som en resistiv last..(?) Og hva da med en elektrostat som er som en stor kondensator..? For hvis det er slik vil jeg anta at membranene på dynamiske høyttalere blir holdt i et "jerngrep" med klasse D, kontroll og dynamikk, start-stopp, osv. Og siden frekvensen på switchingen er langt over det hørbare området (400 khz på Audio Research tror jeg det var, men mulig de kun hadde switchede strømforsyninger, og vanlig analogt sluttrinn, husker ikke helt) burde det ikke føre til problemer annet enn støy på langbølgen..

Klarer klasse D å gjøre dette så bra at kurven på lydsignalet ikke avviker fra inngangssignalet (=forvrengning), er det noen form for kontrollsignal som korrigerer i så fall, eller kan en høyttaler indusere avvik som lager slik forvrengning?

Skjønner at dette krever uhyre raske transistorer (MOSFET'S?) som ikke nøler ved på eller avslag, og kanskje det er her det har vært litt utvikling i forhold til hifibruk, utvikling av styringskomponenter og klokkegeneratorer eller hva det nå heter alt. Prinsippet er jo velkjent i utrolig mange år innenfor strømforsyning, lysdimmere, frekvensomformere og hastighetsregulatorer til elmotorer osv. Pulsbreddemodulering, en lengre puls gir et høyere signal på kurven..
Se på denne, spesielt grafene for "THD vs frequency" og "Frequency response 4 W, 8 W, and open circuit"
http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf

UcD-teknologien bruker forøvrig en feedback fra output som korreksjonssignal til forsterkeren, sånn at jerngrepet blir uavhengig av sære fasevinkler etc.
Ser at UcD bruker Opamper som buffere. Det er nok ikke for dem som hater opamper. Er det noen som vet om det er mulig å by-passe disse opampene eller bytte de ut med en skikkelig rørbuffer?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Digital forsterking vs. transistor

Asbjørn skrev:
Jeg har heller ikke noe imot switchmode strømforsyning (SMPS), så i de neste DIY-prosjektene blir det bare SMPS. Har vel 10 SMPS'er liggende på hobbyrommet. Poenget er å dimensjonere både PSU og filtre riktig til formålet, men jeg skal se om jeg kan poste noen målinger etterhvert. Største ulempe med SMPS er at de er komplekse ting med mye som kan gå i stykker og at de vil gi fra seg radiostøy. Lineære strømforsyninger er enklere, men større og tyngre, og de vil faktisk også gi fra seg noe høyfrekvent switchestøy fra likeretterdiodene.
SMPS sender støy tilbake i nettet fra primærsiden. Mye mer enn tradisjonelle strømforyninger? Eller?
Veldig greit så lenge du har bare SMPS i alle komponenter, men hvis du har blandings så kan støyen skape problemer? Eller?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Digital forsterking vs. transistor

stejorge skrev:
Wyred4Sound bruker B&O moduler, og har endelig fått norsk forhandler.
6Moons skryter hemningsløst av produktene deres og sammenligner lyden med rørutstyr. W4S produserte en del utstyr for PSAudio tidligere, og mye av designet er hentet derfra og forbedret ytterligere.
Av det utstyret jeg har hatt før ligger lydsignaturen til SX-1000 nærmest EC-100 watteren
Har hatt gleden av å ha et besøk av en integrert W4S i anlegget. Forferdelig stor forskjell fra SAM til den.
Jævli skuffende, uansett hvor mye 6moons skryter. Det var rett og slett klasseforskjell.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Digital forsterking vs. transistor

RoDa skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg har heller ikke noe imot switchmode strømforsyning (SMPS), så i de neste DIY-prosjektene blir det bare SMPS. Har vel 10 SMPS'er liggende på hobbyrommet. Poenget er å dimensjonere både PSU og filtre riktig til formålet, men jeg skal se om jeg kan poste noen målinger etterhvert. Største ulempe med SMPS er at de er komplekse ting med mye som kan gå i stykker og at de vil gi fra seg radiostøy. Lineære strømforsyninger er enklere, men større og tyngre, og de vil faktisk også gi fra seg noe høyfrekvent switchestøy fra likeretterdiodene.
SMPS sender støy tilbake i nettet fra primærsiden. Mye mer enn tradisjonelle strømforyninger? Eller?
Veldig greit så lenge du har bare SMPS i alle komponenter, men hvis du har blandings så kan støyen skape problemer? Eller?
Ja, det kan de gjøre, i varierende grad. Jeg opplever ikke at dette skaper noen problemer hos meg nå, enda det er opptil flere SMPS på samme kurs som de lineære strømforsyningene. Kan tenkes det blir et større problem med SMPSer som driver effektforsterkere. Time will show, og nettfiltre har jeg allerede.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Kvaliten på SMPS strømforsyningen er forskjellig. Har en PSU til min bærbare PC som generer så mye støy at det ikke er mulig å høre på FM-radio.
 
Topp Bunn