KLASSE A, selvfølgelig!?

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Det kan være det allerede finnes en tråd om dette her inne, men om ikke kan vi diskutere det i denne!

Hva er å foretrekke, eventuelt for og mot angående forsterkere i henholdsvis klasse A og klasse A/B?

Har klasse A en mere direkte presentasjon og formidler tilstedeværelse bedre enn A/B?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Det jeg har hørt og eid av klasse A har vært både bedre og dyrere enn B og A/B. Det har noe med crossoverforvrengning på moderate nivåer og strømforsyning på kraftigere nivåer å gjøre. I min typiske prisklasse har D gitt den beste lyden, men hvis man blar opp så tror jeg klasse A er best fordi den har mindre forvrengning i de øvre luftlag.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg får parere den og si: Klasse B selvfølgelig!
Hvorfor er det alltid klasse A og A/B som blir debattert og ikke B?
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner ikke problemet. Du har allerede en klasse B tråd. Den heter NAIM.

Roar
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Selv om tro hører hjemme i kirken, vil jeg gi deg litt rett. Det er ikke mange rene klasse B forsterkere. Jeg var kanskje litt vel rask der. Det går nok noen ganske få mA strøm i utgangstrinnet på NAIM forsterkere, MEN det er ikke mange mA, så for alle praktiske formål er det klasse B forsterkere. Den sikreste garantien for en klasse B forsterker, er dens kjølekapasitet. NAIM forsterkere har vel ikke plagsomt store og tunge kjøleprofiler?

Roar
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Naim sine forsterkere er klasse A/B unntatt selve utgangstransistorene som er kvasi-komplementær klasse B - som kalles klasse AB. Rene klasse B forsterkere er besudlet med crossover-forvregning som ikke går innunder hifi normene.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En riktig konstruert klasse A forsterker har ingen crossover forvrengning. Crossover forvrengning er ifølge studier den forvrengningen vi er mest følsomme for. Så klasse A har derfor en stor fordel. Men det betyr ikke at en AB forsterker ikke kan konstrueres med crossover under det hørbare. Et eksempel er noen av Pioneer sine surround receivere med chipamp. Floyd Toole som har studert signaloverføring bruker faktisk en Pioneer receiver i et sitt anlegg. Dog er det nok en god del AB forsterkere som ikke er spesielt bra på dette og kan være årsaken til at en del mener transistor låter hardt og slitsom.

Klasse D har slik jeg har forstått det mye til felles med klasse A, men det er visstnok et definisjons spørsmål hvorvidt klasse D har crossover eller ikke.
 
M

Mr-T

Gjest
Det er vel egentlig bare single-ended forsterkere som er "ekte" klasse-A. Push-pull forsterkere (dvs så og si alle forsterkere) kan operere i klasse AB også, dvs de kan levere mer strøm ut enn de har i tomgangsstrøm. Sånn sett er de klasse AB med veldig høy tomgangsstrøm. Men dette er vel kun et definisjonsspørsmål, som kanskje ikke har noe å si for lydkvaliteten....

Om klasse A har noe for seg handler ikke bare om crossover-forvrengning tror jeg. Som nevnt følger det med en del goodies med klasse-A drift, blant annet må man dimensjonere opp strømforsyning, kjøling og utgangstrinn noe seriøst, og det er nok ikke en ulempe i seg selv. Og strømleverandøren din vil smile.... :)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Min tekniske kompetanse er ikke noe å skryte av, men én ting kan jeg si:
Et par år på klasse A kjøret har ført til en slags avhengighet.
Så klasse A drift kan være sterkt vanedannende... ;)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Mr-T skrev:
Det er vel egentlig bare single-ended forsterkere som er "ekte" klasse-A. Push-pull forsterkere (dvs så og si alle forsterkere) kan operere i klasse AB også, dvs de kan levere mer strøm ut enn de har i tomgangsstrøm. Sånn sett er de klasse AB med veldig høy tomgangsstrøm. Men dette er vel kun et definisjonsspørsmål, som kanskje ikke har noe å si for lydkvaliteten....
Dette blir ikke riktig. En SE forsterker kan godt lages slik at den bikker over i kl.B. Det er bare å stille inn bias i utgangstrinnet slik at strømmen gjennom utgangstrinnet kappes av på et gitt nivå av inngangsspenning. Ville låte rævva, men ikke spesielt vanskelig å få til. Push Pull forsterkere kan like gjerne kun operere i kl.A som SE forsterkere. Det handler om det samme - forholdet mlm inngangsspenning og bias/ arbeidspunkt i utgangstrinnet. Nelson Pass lager f.eks mange ulike klasse A PP forsterkertrinn.
 
M

Mr-T

Gjest
Som vi ser er det ikke lett å definere dette her....

Riktig at en SE kan fortsatt levere signal, men bare i den ene halvbølgen vel? Når røret/transistoren leder null strøm så kan det ikke genereres noe signal lenger. I den andre retningen er det annerledes.

Med nok bias på en PP er vi selvsagt i klasse-A, men vi forlater klasse A når utgangsstrømmen overstiger bias. Det er sånn sett snakk om å ha nok bias til å være i klasse A hele tida.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Mr-T skrev:
Som vi ser er det ikke lett å definere dette her....

Riktig at en SE kan fortsatt levere signal, men bare i den ene halvbølgen vel? Når røret/transistoren leder null strøm så kan det ikke genereres noe signal lenger. I den andre retningen er det annerledes.

Med nok bias på en PP er vi selvsagt i klasse-A, men vi forlater klasse A når utgangsstrømmen overstiger bias. Det er sånn sett snakk om å ha nok bias til å være i klasse A hele tida.
Enig. Det er mulig å begrense utgangsstrømmen slik at bias ikke overstiges. Dermed kan også PP trinn holdes kun i klasse A. (Om det er så smart er nå en annen sak)
 
U

utgatt60135

Gjest
analog76 skrev:
Har klasse A en mere direkte presentasjon og formidler tilstedeværelse bedre enn A/B?
Min egen har iallefall en veldig klar, åpen og direkte spillestil.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dette er en interessant tråd :) Opplever min MI 10.1 (2X25w klasse A og transistorbasert) som mer åpen og luftig enn noe annet A/B forsterkeri jeg har hatt i anlegget, rørutstyr inkludert. Oppleves som svært stor båndbredde, fra bund til topp.

mvh
lassemann
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det analoge utgangstrinnet på den dyreste Weiss DAC'en min - Weiss DAC-1 - har klasse-A drift. Vil de samme faktorene som er diskutert tidligere i denne tråden, være relevante også når man beveger bakover i signalkjeden - fra effekttrinn mot kilde? Eller er dette med "klasse-A DAC" bare en salgsgimmick?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Ulf-B skrev:
Det analoge utgangstrinnet på den dyreste Weiss DAC'en min - Weiss DAC-1 - har klasse-A drift. Vil de samme faktorene som er diskutert tidligere i denne tråden, være relevante også når man beveger bakover i signalkjeden - fra effekttrinn mot kilde? Eller er dette med "klasse-A DAC" bare en salgsgimmick?
Ja og nei. Stort sett er alle linjesignal trinn satt til å operere i kl.A. Det er ikke der utfordringen ligger. Det er når vi snakker om effekttrinn at det blir stort og dyrt og mye varme.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
SaltyDog skrev:
Min tekniske kompetanse er ikke noe å skryte av, men én ting kan jeg si:
Et par år på klasse A kjøret har ført til en slags avhengighet.
Så klasse A drift kan være sterkt vanedannende... ;)
Hei jeg har to stk klasse A forsterkere og en i klasse a/b og det kunne like gjerne hvert klasse a/b forsterkeren som hadde hvert klasse A i mine ører!!!
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
eddie1 skrev:
SaltyDog skrev:
Min tekniske kompetanse er ikke noe å skryte av, men én ting kan jeg si:
Et par år på klasse A kjøret har ført til en slags avhengighet.
Så klasse A drift kan være sterkt vanedannende... ;)
Hei jeg har to stk klasse A forsterkere og en i klasse a/b og det kunne like gjerne hvert klasse a/b forsterkeren som hadde hvert klasse A i mine ører!!!
Det kan jo også tenkes at din 160W klasse A/B forsterker kjører ganske langt opp i klasse A...
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sannsynligvis gjør den det Saltydog.

Det MÅ ikke være hverken det ene eller andre , a- a/b - b klasse D for den saks skyld , rett matching er viktig parametere her , har klasse a/b amper som spiller bedre enn kl a og vice versa..... så finner ikke facit på akkurat dette.

Mvh Espen
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Der satte du ord på det, ssm. :D
Det er jo ikke sånn at en klasse A amp pr definisjon er bedre enn en klasse A/B amp.
Det finnes gode og mindre gode amper i begge leire. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn.

(@eddie1: Du bør være kjempefornøyd med kl A/B ampen din! Det er en av de bedre der ute, imho...)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Jeg skjønner ikke altfor mye av dette men min erfaring er at klasse a gir bedre lyd, så og si uten unntak.

- Er en av grunnene en annen type forvrengning som er mer ørevennlig?

- Eller at det kritiske 1-5K området låter annerledes i AB osv?

- Eller at klasse A har tatt ut hele reservoaret av effekt i en batch, istedet for å plukke opp en og en mynt fra lomma så legger man hele haugen med penger på bordet. Kjapphet er jo en
kvalitetsfaktor som ofte er undervurdert?

- Har det noe med at det ikke er feedback?

- Har klasse a ofte et mye videre frekvensområde (båndbredde) som gjør at det blir mindre anstrengt på flankene

Roar, kanskje du kan forklare dette på en enkel måte til en enkel (men hyggelig) kompis ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det er vel fortsatt fravær av crossover-forvrengning som er fordelen med klasse A?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Naim sine forsterkere er klasse A/B unntatt selve utgangstransistorene som er kvasi-komplementær klasse B - som kalles klasse AB. Rene klasse B forsterkere er besudlet med crossover-forvregning som ikke går innunder hifi normene.
Det kan kanskje være litt uklart hvor «ren» en klasse B forsterker kan være. En riktig konstrert og forspent klasse B forsterker har mindre forvegning enn samme forsterker i klasse AB. Nullgjerennomgangen er selvfølgelig en utfordring men ikke uoverstigelig. Ref. «superobjektivisten» Douglas Self og hans «Blameless amplifier»:
http://www.douglas-self.com/ampins/ampins.htm

«Akilesen» til AB er når utgangstransistorene går fra A til B - det gir en diskontinuitet i karaktristikken (overføringsfunksjonen) og økt forvregning.

mvh
KJ
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Hva er crossover forvrengning?

Hvordan fungerer en ren klasse B forsterker?

Hva slags type forsterker er Chip Amp?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Her er et skrekkelig bilde av crossover, det blir aldri så galt i praksis. Men det er uoverensstemmelse mellom positiv og negativ halvperiode, og dermed mest hørbart i svake partier.

Chip Amp er en integrert krets med utgangstrinn, altså forsterker på en chip.
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
lassemann skrev:
Dette er en interessant tråd :) Opplever min MI 10.1 (2X25w klasse A og transistorbasert) som mer åpen og luftig enn noe annet A/B forsterkeri jeg har hatt i anlegget, rørutstyr inkludert. Oppleves som svært stor båndbredde, fra bund til topp.

mvh
lassemann
HVA?? En øssfolling som banner i kjerka?? Transistor bedre enn rør?

En riktig og godt bygget kl.A transistorforsterker har alle de gode egenskapene til en ditto rørvariant, og få/ingen negative.

Som Salty sier, er du havnet på A-kjøret så er det vanskelig å gjøre noe annet. Men noen selvfølgelighet er det jo ikke. De blir store/dyre dersom man trenger litt effekt, og de gode med mindre effekt er jaggu dyre nok de au..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde vært interessant om noen kunne sammenligne en velkonstruert klasse A forsterker mot NCore.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Jeg er åpen for det, har flere kl.A men ingen NCore.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Jeg er åpen for det, har flere kl.A men ingen NCore.
Valget mitt står primært mellom klasse A og NCore.
Mr-T har NCore. Kanon om noen kunne ha sammenlignet.
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Hadde vært interessant om noen kunne sammenligne en velkonstruert klasse A forsterker mot NCore.
Jeg skulle få tilsendt en ny NC400-modul på mandag.
Kommer nok til å skrive en liten sammenlikning mellom de og Accuphase A-60 om en to-ukers tid.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
pengesluk skrev:
Jeg er åpen for det, har flere kl.A men ingen NCore.
Hmm. Du har vel sikkert fått med deg at EHED / Morten Jorbrånen har en komplett enhet bestående av 2xNC400 +PSU som han når som helst kan ta med seg for et besøk?
Han bor jo ikke langt unna deg heller.
Gjelleråsen er jo i rimelig nærhet av Høybråten. ;-)
Har hatt besøk av både mann og utstyr her, og det spiller ikke akkurat dårlig!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Goophy skrev:
orso skrev:
Hadde vært interessant om noen kunne sammenligne en velkonstruert klasse A forsterker mot NCore.
Jeg skulle få tilsendt en ny NC400-modul på mandag.
Kommer nok til å skrive en liten sammenlikning mellom de og Accuphase A-60 om en to-ukers tid.
Ser frem til det. :)
Kjenner ikke så godt til Accuphase bortsett fra at både innmat og kabinett ser svært imponerende ut. Er det regnet som noe av det bedre av klasse A forsterkere?
 
O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Goophy skrev:
orso skrev:
Hadde vært interessant om noen kunne sammenligne en velkonstruert klasse A forsterker mot NCore.
Jeg skulle få tilsendt en ny NC400-modul på mandag.
Kommer nok til å skrive en liten sammenlikning mellom de og Accuphase A-60 om en to-ukers tid.
Ser frem til det. :)
Kjenner ikke så godt til Accuphase bortsett fra at både innmat og kabinett ser svært imponerende ut. Er det regnet som noe av det bedre av klasse A forsterkere?
Accuphase er de beste produktene jeg har hørt som bruker elektrolytt kondensatorer i signalveien.
Det gjør de selv der hvor de bruker en OpAMP som ikke har DC potensial ut.
Den største oppgraderingen en kan gjøre på Accuphase produkter er enten å kortslutte de elektrolytt kondensatorene som er i signalveien der det ikke er DC potensiale eller bytte disse til polypropylen eller teflon kondensatorer.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Oblivion skrev:
Accuphase er de beste produktene jeg har hørt som bruker elektrolytt kondensatorer i signalveien.
Det gjør de selv der hvor de bruker en OpAMP som ikke har DC potensial ut.
Den største oppgraderingen en kan gjøre på Accuphase produkter er enten å kortslutte de elektrolytt kondensatorene som er i signalveien der det ikke er DC potensiale eller bytte disse til polypropylen eller teflon kondensatorer.
Har du testet forskjellige polyprop kondiser? Noen du anbefaler mer enn andre?
Prøvde å bytte mine rifa med mundorff her om dagen, men lyden ble slappere etterpå og mindre trøkk i bassen. Fikk dessverre ikke skrudd mundorfen fast i printet, så jeg måtte legge et par kabler bort til siden av printet hvor jeg festet kondisen. Kan ha vært det som ødela lyden.
 
Topp Bunn