Forsterkere Klasse A/B vs Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Hegel har aldri falt i smak lydmessig. Devialet har jeg hørt bra noen ganger. McIntosh skal jeg være hyggelig å hoppe over, og Dynamic Precision pulveriserer alle.

    Nok en "fasit";)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tror jeg var en av de første som fikk ATI Ncore fra Lsound når de kom på markedet. Mon oppfatnig er den samme. Fortsatt noe av det beste jeg har hatt og som de fleste andre har jeg også hatt ganske mye forskjellig!! Kanskje desverre kan man si, men det har alltid vært litt av morroa!! Teste litt forskjellig. Men på forsterker fronten er nok den ballen død
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hovedsaken er at man selv kommer i mål, og har fått sine egne preferanser tilfredstilt. Det må jo være det som er målet tilslutt.
    Mvh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror jeg var en av de første som fikk ATI Ncore fra Lsound når de kom på markedet. Mon oppfatnig er den samme. Fortsatt noe av det beste jeg har hatt og som de fleste andre har jeg også hatt ganske mye forskjellig!! Kanskje desverre kan man si, men det har alltid vært litt av morroa!! Teste litt forskjellig. Men på forsterker fronten er nok den ballen død
    Foreligger det tester på disse ampene? Hvilke amper, jeg mener hvor anerkjente er de du måler ATI opp mot? Spennende, dette her!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg var en av de første som fikk ATI Ncore fra Lsound når de kom på markedet. Mon oppfatnig er den samme. Fortsatt noe av det beste jeg har hatt og som de fleste andre har jeg også hatt ganske mye forskjellig!! Kanskje desverre kan man si, men det har alltid vært litt av morroa!! Teste litt forskjellig. Men på forsterker fronten er nok den ballen død
    Helt enig !
    Hoppet på en ATI 542 som har underholdt meg en uke nå , og du verden for en forsterker :)
    Den er meget vellydende , dynamisk og utømmelig for krefter :)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Man må¨vel for f..n få lov å kjøpe det man selv liker, uten at andre må anylisere det til døde.:confused:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hegel har aldri falt i smak lydmessig. Devialet har jeg hørt bra noen ganger. McIntosh skal jeg være hyggelig å hoppe over, og Dynamic Precision pulveriserer alle.

    Nok en "fasit";)
    Vildt enig - McIntosh er mit hademærke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvordan pokker kom jeg ind i den tudse gamle tråd?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Mulig jeg har sagt det før i denne tråden, men har hatt i bruk klasse D siden 2010. Med produkter fra USA som kan sees i signaturen med avbrudd av Peachtree. Alltid vært fornøyd. Har ikke bruk for produkter som veier et tonn og som du kan steke egg på. ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Længe leve Klasse A eller var det A/B....Tror faktisk det var Klasse D :) Nej nej Det er jo Klasse i jeg har

    Længe leve Klasse i.

    Alt den strøm jeg spare... på... og jeg er jo Næsten Grøn og vigtigt af alt jeg er politisk korrekt :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Længe leve Klasse A eller var det A/B....Tror faktisk det var Klasse D :) Nej nej Det er jo Klasse i jeg har

    Længe leve Klasse i.

    Alt den strøm jeg spare... på... og jeg er jo Næsten Grøn og vigtigt af alt jeg er politisk korrekt :)
    A, A/B, D. Hvorfor ikke bruke dem alle, samtidig.
    Det gjør jeg. Fungerer glimrende.

    Hva er kl. I
    Jeg bruker også en T-amp sammen med A, A/B og D.
    Er det kl. T eller er det noe annet.

    Jeg skjønner ikke så mye av disse boksene man må ha for å lage lyd.

    Er mest opptatt av høyttalere jeg.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Længe leve Klasse A eller var det A/B....Tror faktisk det var Klasse D :) Nej nej Det er jo Klasse i jeg har

    Længe leve Klasse i.

    Alt den strøm jeg spare... på... og jeg er jo Næsten Grøn og vigtigt af alt jeg er politisk korrekt :)
    A, A/B, D. Hvorfor ikke bruke dem alle, samtidig.
    Det gjør jeg. Fungerer glimrende.

    Hva er kl. I
    Jeg bruker også en T-amp sammen med A, A/B og D.
    Er det kl. T eller er det noe annet.

    Jeg skjønner ikke så mye av disse boksene man må ha for å lage lyd.

    Er mest opptatt av høyttalere jeg.
    Okay
    Jeg er fuldstændigt ligeglad med hvordan en given forstærker er bygget. Hvis det dur bliver den/det :)
    Finder lige en video om klasse i
    Vh
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt klasse D i flere år og er godt fornøyd. Først en T+A Powerplant Balanced og deretter en Primare A60. Jeg vender nok aldri tilbake til A/B eller A.
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Klasse D for min del ble for god. Ja det er mulig i seg selv.

    Hypex og icepower på mine sb Acoustics rinjani la ikke skjul på om opptaket var dårlig, gjorde moderne musikk til noe slit å høre på. Ja ble for mye sannhet i avspillingen av disse. Fikk tak i en klasse ab forsterker som gjør moderne musikk til noe en kan høre på i timevis, det mangler ikke på mikro detaljer. Mellomtonen er åpen bassen er kraftig men den er ikke like kontrollert som med klasse D. Ikke er tonene like klare eller like responsive.
    Men det går Ann å høre på musikk en liker og ikke trenger å velge etter hvor mye de har blitt behandlet og komprimert og brickwalled for å låte bedre på telefoner og billige og enkle løsninger.

    For all del kan dette ha med det å gjøre at disse elementene ikke fikk nok Kraft levert for å ikke låte komprimert og tynn i lyden.

    Hva er deres erfaring med klasse D og hvordan moderne musikk på høytalere som gjengir lyden ganske så utilslørt som jeg opplever med rinjani.

    Jeg mistenker at det var mangel på effekt og strømstyrke som ble levert av hypex og iceaudio hvor begge forsterkere hva den med lavest effekt ut i produktporteføljen. Selv på lavt volum så kom lyttetrettheten etterhvert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Klasse D for min del ble for god. Ja det er mulig i seg selv.

    Hypex og icepower på mine sb Acoustics rinjani la ikke skjul på om opptaket var dårlig, gjorde moderne musikk til noe slit å høre på. Ja ble for mye sannhet i avspillingen av disse. Fikk tak i en klasse ab forsterker som gjør moderne musikk til noe en kan høre på i timevis, det mangler ikke på mikro detaljer. Mellomtonen er åpen bassen er kraftig men den er ikke like kontrollert som med klasse D. Ikke er tonene like klare eller like responsive.
    Men det går Ann å høre på musikk en liker og ikke trenger å velge etter hvor mye de har blitt behandlet og komprimert og brickwalled for å låte bedre på telefoner og billige og enkle løsninger.

    For all del kan dette ha med det å gjøre at disse elementene ikke fikk nok Kraft levert for å ikke låte komprimert og tynn i lyden.

    Hva er deres erfaring med klasse D og hvordan moderne musikk på høytalere som gjengir lyden ganske så utilslørt som jeg opplever med rinjani.

    Jeg mistenker at det var mangel på effekt og strømstyrke som ble levert av hypex og iceaudio hvor begge forsterkere hva den med lavest effekt ut i produktporteføljen. Selv på lavt volum så kom lyttetrettheten etterhvert.
    Interessant innspill, det der. For bra? Nja... Kan det være at det egentlig er for dårlig? Rett og slett at øret blir trettet ut, fordi det er et eller annet der som ikke oppleves naturlig?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Klasse D for min del ble for god. Ja det er mulig i seg selv.

    Hypex og icepower på mine sb Acoustics rinjani la ikke skjul på om opptaket var dårlig, gjorde moderne musikk til noe slit å høre på. Ja ble for mye sannhet i avspillingen av disse. Fikk tak i en klasse ab forsterker som gjør moderne musikk til noe en kan høre på i timevis, det mangler ikke på mikro detaljer. Mellomtonen er åpen bassen er kraftig men den er ikke like kontrollert som med klasse D. Ikke er tonene like klare eller like responsive.
    Men det går Ann å høre på musikk en liker og ikke trenger å velge etter hvor mye de har blitt behandlet og komprimert og brickwalled for å låte bedre på telefoner og billige og enkle løsninger.

    For all del kan dette ha med det å gjøre at disse elementene ikke fikk nok Kraft levert for å ikke låte komprimert og tynn i lyden.

    Hva er deres erfaring med klasse D og hvordan moderne musikk på høytalere som gjengir lyden ganske så utilslørt som jeg opplever med rinjani.

    Jeg mistenker at det var mangel på effekt og strømstyrke som ble levert av hypex og iceaudio hvor begge forsterkere hva den med lavest effekt ut i produktporteføljen. Selv på lavt volum så kom lyttetrettheten etterhvert.
    Jeg har Trinnov med Hypex NC1200, ingen problem å høre på i evigheter (selv moderne musikk). Naturligvis er bra innspillinger med dynamikk bedre, men fortsatt kommer jeg aldri til å gå tilbake til klasse A eller AB igjen.
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    For bra i som at det teknisk sett spiller ja teknisk "riktig", skulle muligens heller ha ordlagt meg deretter siden bra er et ganske bredt dekkende ord.

    Du sier noe der ved å bruke ordet unaturlig, som får meg til å tenke på hvordan disse forsterkere opperer, kan jo i grunn føre til lyd som på papiret fører til teknisk "riktig" ja noen kaller det for rent eller til og med kjeldsordet her inne klinisk. Uff ja nå gikk jeg muligens for langt nå med ordbruket😁

    Ja kan også være at det ikke oppleves naturlig pga. Måten klasse D opererer på.

    Men uansett så førte det til lyttetretthet hos meg, men jeg kunne ha fint overlevd med et par sonusfaber høytalere med hypex forsterkeren. Ja i mitt tilfelle ble det for mye av det gode, rett og slett ble det dårlig med match. Men fy så godt det spilte på låter før loudness war slo inn. Trist dilemma det her om jeg skulle hørt på utstyret så hadde hypex blitt igjen men siden jeg velger musikken og gode lange hyggestunder foran anlegget så gjør denne klasse ab forsterkeren en meget god jobb og jeg beveger på hodet med musikken som aldri før. For min del musikalitet og mangel på lyttetretthet kommer først, så kan det så låte så teknisk uriktig det måtte gjøre, nå klarer jeg å nyte musikken og det spiller så jeg koser meg. Men for all del det spiller meget godt nå også selv om det er klasse ab, bare mer hørselsvennlig og anderledes enn før.
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Klasse D for min del ble for god. Ja det er mulig i seg selv.

    Hypex og icepower på mine sb Acoustics rinjani la ikke skjul på om opptaket var dårlig, gjorde moderne musikk til noe slit å høre på. Ja ble for mye sannhet i avspillingen av disse. Fikk tak i en klasse ab forsterker som gjør moderne musikk til noe en kan høre på i timevis, det mangler ikke på mikro detaljer. Mellomtonen er åpen bassen er kraftig men den er ikke like kontrollert som med klasse D. Ikke er tonene like klare eller like responsive.
    Men det går Ann å høre på musikk en liker og ikke trenger å velge etter hvor mye de har blitt behandlet og komprimert og brickwalled for å låte bedre på telefoner og billige og enkle løsninger.

    For all del kan dette ha med det å gjøre at disse elementene ikke fikk nok Kraft levert for å ikke låte komprimert og tynn i lyden.

    Hva er deres erfaring med klasse D og hvordan moderne musikk på høytalere som gjengir lyden ganske så utilslørt som jeg opplever med rinjani.

    Jeg mistenker at det var mangel på effekt og strømstyrke som ble levert av hypex og iceaudio hvor begge forsterkere hva den med lavest effekt ut i produktporteføljen. Selv på lavt volum så kom lyttetrettheten etterhvert.
    Jeg har Trinnov med Hypex NC1200, ingen problem å høre på i evigheter (selv moderne musikk). Naturligvis er bra innspillinger med dynamikk bedre, men fortsatt kommer jeg aldri til å gå tilbake til klasse A eller AB igjen.
    Hvilke. Høytalere og kilde benytter du deg av? Tenker det også spiller inn om det fremfører lyttetretthet osv..

    Men ja klasse D er gode saker det, men ikke passer de inn alle anlegg. Men kommer også Ann på hvordan klasse D forsterkeren er konstruert, kan også være voicet som en rør forsterker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Klasse D for min del ble for god. Ja det er mulig i seg selv.

    Hypex og icepower på mine sb Acoustics rinjani la ikke skjul på om opptaket var dårlig, gjorde moderne musikk til noe slit å høre på. Ja ble for mye sannhet i avspillingen av disse. Fikk tak i en klasse ab forsterker som gjør moderne musikk til noe en kan høre på i timevis, det mangler ikke på mikro detaljer. Mellomtonen er åpen bassen er kraftig men den er ikke like kontrollert som med klasse D. Ikke er tonene like klare eller like responsive.
    Men det går Ann å høre på musikk en liker og ikke trenger å velge etter hvor mye de har blitt behandlet og komprimert og brickwalled for å låte bedre på telefoner og billige og enkle løsninger.

    For all del kan dette ha med det å gjøre at disse elementene ikke fikk nok Kraft levert for å ikke låte komprimert og tynn i lyden.

    Hva er deres erfaring med klasse D og hvordan moderne musikk på høytalere som gjengir lyden ganske så utilslørt som jeg opplever med rinjani.

    Jeg mistenker at det var mangel på effekt og strømstyrke som ble levert av hypex og iceaudio hvor begge forsterkere hva den med lavest effekt ut i produktporteføljen. Selv på lavt volum så kom lyttetrettheten etterhvert.
    Jeg har Trinnov med Hypex NC1200, ingen problem å høre på i evigheter (selv moderne musikk). Naturligvis er bra innspillinger med dynamikk bedre, men fortsatt kommer jeg aldri til å gå tilbake til klasse A eller AB igjen.
    Hvilke. Høytalere og kilde benytter du deg av? Tenker det også spiller inn om det fremfører lyttetretthet osv..

    Men ja klasse D er gode saker det, men ikke passer de inn alle anlegg. Men kommer også Ann på hvordan klasse D forsterkeren er konstruert, kan også være voicet som en rør forsterker.
    2xB&W 802D3, B&W HTM2D2, 2xB&W 803D2, 2xB&W 805D2, 2xB&W SCMS, 9xPiega AP1.2, 2XB&W DB1

    Kilde: Trinnov Altitude32 (Roon via Ethernet eller diverse andre kilder via HDMI).
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg foreløbig " bare hørt en bra klD dvs T , tripath men så synd de ikke produserer lenger .de hadde store planer , men druknet i billigere løsninger .Det finnes dog chipper og china " verions som trenger litt stell .For every day use " funker disse mer enn nok , Kun i grammofon avspilling øyemed kan det knipe litt på ultra definisjon , men av og til er det ok i digital verden " å slippe ultra definisjon
    I min tråd har jeg lekt meg litt med T amps ; Harepusens T amp

    https://www.hifisentralen.no/forume...rsterkere-etc/96267-harepusens-nye-t-amp.html
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Litt enig der Harepusen. Jeg har også modda litt T-amp særlig TA2024 og TA2020 baserte saker. Synest det er best stage og magi med TA2024. TA 2020 låter litt dypere. De har ett helt annen signatur en feks TPA3116/3118 som er litt mer korrekt og etterhvært tok over markedet i dette segment. Ncore synes jeg er litt i samme gate bare enda litt mer korrekt.

    Har også brukt både rør, klasse A, klasse AB endel. Magisk det og i fallende rekkefølge fra rør til AB. Men opplever tidligere og mer forvrengning i samme rekkefølge.

    Allikevel liker jeg godt transparensen i Ncore. Godt å ha ett flatt, og korrekt utganspungt får ratting av systemet være seg med høyttalere, høyttalerpassering, innspillinger, dac, rør preamp eller dsp. Føler det gir mye fleksibilitet til å styre lyden dit du vill og sammeligne løsninger.
     
    Sist redigert:

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd mykje rart, og W4S 1200-Wattarane klipte ikkje då eg skrudde dei klisjèaktig høgt, men det vart ikkje heilt greitt - lyden vart slik "klasse-D-aktig" som ein snakkar om. Kanskje desse er betre?
    Har ein ASR Emitter2 som er tilstrekkjeleg kraftig til det aller meste eg finn på, men har også prøvd 500 rørwatt, som er veldig musikalsk tilfredsstillande, men litt valdsam å ha i heimen.
    Så eg held det gåande med ASR-en inntil vidare.
    Jau, utdatert teknologi kan vera artig av nostalgiske grunnar, men det er ikkje alltid så praktisk:
    Fardier_a_vapeur.gif
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    MIT råd er New Class D. En mellemting midt mellem D og AB. Tror forskellen delvis er anvendelse af non SMPS.
    "En mellemting midt mellem D og AB"? Det er vel slik mytar oppstår. Det er eit dansk føretak som heiter "NewClassD"; er det dei du siktar til?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Har litt å si hvilken klasse A/B forsterker en sammenligner med i forhold til klasse D. Jeg har begge deler. Men at enkelte D klasse kan være være bra, er ganske sikkert. D klasse er etter hvert mere brukt på akkustiske gitarforsterkere for Kirk Sand og Henriksen. Sistnevnte har jeg god erfaring med:) Alt har med smak og behag og hva man skal bruke det til, og der det er mest praktisk å bruke klasse D.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den første Tripath havde vi i klubben. Voldsom strømforsyning på 0.5 F og høj spænding og selvkonstrueret udgangsfilter. Nok den forstærker jeg har hørt nogensinde med den bedste bas.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn