Forsterkere Klasse A/B vs Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.364
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havde en tidligere model Ascolta. Efter en halv times lytning tog jeg de gode komponenter ud og kastede resten. Niels Nørby nåede ikke Duelund til sokkeholderne. Et godt Duelund filter med super komponenter giver virkeligt gode resultater. Men man skal op på 3 vejs eller mere. Her mener jeg ikke aktive løsninger længere kan følge med.
    Jeg er overbevist om att aktiv deling med dsp går langt over, dette fordi mulighetene er enorme.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.365
    Torget vurderinger
    23
    Jeg havde en tidligere model Ascolta. Efter en halv times lytning tog jeg de gode komponenter ud og kastede resten. Niels Nørby nåede ikke Duelund til sokkeholderne. Et godt Duelund filter med super komponenter giver virkeligt gode resultater. Men man skal op på 3 vejs eller mere. Her mener jeg ikke aktive løsninger længere kan følge med.
    Jeg er overbevist om att aktiv deling med dsp går langt over, dette fordi mulighetene er enorme.
    Helt motsatt faktisk - ved tre-fire-femveis og det som verre er blir det nesten håpløst å få til passivt filter.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vaf Research bygger i alle fall meget gode passive filtrere 4way ifølge mine gamle ører ( bilde rappet på nett ikke mitt par ) mitt par er i bruk som SL/SR til Tv lyden :D
    Vaf i66.JPG
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    5 veis passivt filter og 7 elementer funker nå i hvertfall som ei kula...... men må ha relativt ordentlig forsterker for å blomstre....

    https://www.gearogs.com/gear/87083-sansui-sp-x9900


    5b24178eaa63dd0027f91ace.jpg


    Main Details

    Maker Sansui Brand
    Function
    Speaker (Stereo)
    Form Factor Stand Mounted
    Made In Japan
    Date Produced 1975
    Dimensions H69 x W25,5 x D47 [cm]
    Weight 38kg
    Frequency Response 22Hz - 23kHz
    Notes 5 Way 7 Speaker System
    Additional Specifications

    Impedance 8Ω
    Max. Imput Power 280W
    Sensitivity 100dB

    Kuriositet, bilde av basselementet fra SP-5000 modellen...

    575629-sansui_sp_5000_speakers.jpg




     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, hvordan fikk du det vinduet i den skalaen der?
    Tror det er nokså standard i REW. Gjorde ikke noe spesielt, så vidt jeg husker. Her er to forskjellige målinger lagt oppå hverandre, ulike filtersteilheter på delingen mellom bassene og toppene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vaf Research bygger i alle fall meget gode passive filtrere 4way ifølge mine gamle ører ( bilde rappet på nett ikke mitt par ) mitt par er i bruk som SL/SR til Tv lyden :D
    Meget mulig, men selv har de en aktiv høyttaler som top of the line:
    https://vaf.com.au/collections/vaf-speakers/products/signature-i-93mkii-active
    At last the legendary Signature I-93MKII is now available in a fully active form.

    Using the latest customized and modified digital amplification with a choice of digital signal processing the Signature I-93MKII is re invented.

    Pushing the performance boundaries even further, we've built in 600Watts of amplification into each of the speakers. This is divided into three separate channels, two x 250Watts for bass and mid range, and 100Watts for the tweeter. So 1200Watts of power in all. More than a little dynamic headroom!
    Legg merke til at de ikke sier noe om forsterkerklasse. Det har ingen betydning. Hvordan den styres, derimot:
    Stored energy is also an issue in passive cross over designs (traditional crossovers) where passive components, while of highest quality in our speakers, are still not perfect devices. These all have non ideal properties and introduce levels of distortion including delays which are difficult and or impossible to eliminate -

    Enter the active DSP (Digital Signal Processing) based crossover. Australian design and totally unique DEQX is the only digital processor we know that can convert the digital signal into analogue across all frequencies with zero time error or phase shift/delay. This means for the first time our speakers can truly be time and frequency accurate. You can only achieve this with all of the other stored energy control techniques we've already been deploying for nearly thirty years. VAF Signature I-93MKII are truly unique in the world in this regard.
    Selv har jeg også en DEQX HDP4 som hjerne i anlegget. Nå har nettopp en HDP5 ankommet, så ganske snart er det HDP5/HDP4 i master/slave-konfigurasjon for å få de nødvendige 12 DSP-kanalene.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kom akkurat til å tenke på at jeg har DSP i alle mine fire anlegg. 50/50 fordeling mellom klasse AB og D, der klasse D sitter i de to beste anleggene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg kommer sent til diskusjonen om Fremer, men den mannen har vel neppe "nøytralt" som lydideal.

    Når han skal høre på CD foretrekker han jo at råmiksen først blir mastret til LP, digital til analog-konvertert, så gravert i en master LP, trykt i vinyl. spilt av gjennom en elektromekanisk konstruksjon (platespiller/pick-up), kjørt gjennom kraftig analog eq (RIAA), analog til digital-konvertert og til slutt brent til CD. I stedet for å mastre originalmiksen og brenne den til CD.

    Han foretrekker altså en remix som han synes låter bedre, men det er neppe hifi.

    Når det gjelder "rørlyd" så står gamle bastioner også der for fall. Til og med tonemester Mark Knopfler har gått over til digitalt live:

    https://www.musicradar.com/news/mark-knopfler-is-now-using-kemper-profiling-amps-onstage

    Da trenger han bare nøytrale (klasse D?) forsterkere til å forsterke opp lyden han har stilt inn digitalt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En kan jo da kanskje lure på hvorfor forsterkere som har høy THD og lav dempefaktor fortsatt er godt mottatt blandt enkelte.
    Finner det ikke naturlig at vi liker vreng, det må være noe annet.
    Det er fortsatt strøm som får en spole til å bevege seg.

    Et eksempel på en slik forsterker:
    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f2_man.pdf
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref THD så oppgir veldig mange produsenter kun verdi for 1kHz (også med kun 1 kanal drevet). Som selvsagt ikke er veldig reelt. Alle burde vært underlagt samme standard for målinger; på den måten kunne man sammenlignet den virkelige ytelsen.

    Gain på utganger og innganger er også fullstendig kaos fra de fleste produsenter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, apropos VAF Research: De passive delefiltrene deres kan muligens være Duelund-filtre. De skriver:
    https://vaf.com.au/collections/signature-speakers/products/signature-i-93mkll
    TIME SYNCRONISED ARRAY

    While very uncommon, and much more complex as well as expensive to build, use of Time Synchronized Arrays are the only way currently possible for a loudspeaker to sound natural (accurate). Time synchronized arrays in loudspeakers feature 3 critical components. 1) Time alignment of the speaker drivers, 2) even total power response (how evenly the speaker radiates its sound into a room), and 3) the type and tuning of the filters in the loudspeakers electrical crossovers.
    TIME ALIGNMENT

    Time alignment is achieved by stepping the various drivers (Woofers, Tweeters, Midranges) on the front of the speaker so that the acoustic centres are the same distance from a listener. For this to be effective a special kind of electrical crossover must also be used. All VAF loudspeakers are time algned.

    SHAPED VERTICAL & HORIZONTAL POWER RESPONSE

    VAF engineer the power response of all its loudspeakers to radiate sound as evenly as is possible for each model. In this way the proportion of bass, mid and treble in the direct sound correlates more closely with the proportion of bass, mid and treble in the reflected sound and the listeners brain can correlate the two making the speakers less effected by a rooms acoustics and easier to place in a room.
    OPTIMUM Q FILTERS

    As no driver is perfect good crossovers also equalise and shape the response of each driver as well as the overal response of the speaker.VAF use a particular type of design aproach which minimises the unessesary stored energy in crossovers, and as a result produce a much more pure and natural sound than conventional crossovers.
    «Optimum Q» kan være ca 0,50 (kritisk demping, minimal energilagring) eller 0,58 (Bessel, maksimalt flat fase). De bruker ganske sikkert ikke førsteordens filtre, fordi Q er ikke definert for førsteordens filtre og fordi elementene med magnesiummebraner behøver langt brattere delefiltre for å unngå oppbrytningsproblemer. Et tre-veis Duelund-filter med Q=0,5 vil passe til beskrivelsen. Det er matematisk ekvivalent til to seriekoblede andreordens Linkwitz-Riley-filtre med ulike knekkfrekvenser.
    Duelund and Beyond
    That is, for any value of Qd less than or equal to 0.5 the Duelund filter sections can be expressed as two cascaded 2nd order filters with Q = 0.5 and staggered corner frequencies ω1, ω2. In case you haven’t made the connection, since Q = 0.5 yields a 2nd order Linkwitz/Riley filter, for Qd less that or equal to 0.5 the Duelund 3-way crossover HP, LP and BP section reduce to cascaded 2nd order Linkwitz/Riley filters with staggered cut off frequencies, ω1 and ω2.
    Og de mener altså fortsatt at dette har såpass store iboende svakheter at en aktiv løsning med faselineære filtre i en DEQX og en forsterkerkanal pr element er å foretrekke. De skriver «digital amplification», men jeg tipper de mener klasse D. 2x250+100 W stemmer overens med f eks en Hypex NC252MP med en NC100HF som tilleggsmodul. Hvorfor gjøre det mer komplisert?
    https://vaf.com.au/collections/signature-speakers/products/signature-i-93mkii-active
    https://www.hypex.nl/product/nc252mp-oem/76
    https://www.hypex.nl/product/nc100hf-oem/78
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg havde en tidligere model Ascolta. Efter en halv times lytning tog jeg de gode komponenter ud og kastede resten. Niels Nørby nåede ikke Duelund til sokkeholderne. Et godt Duelund filter med super komponenter giver virkeligt gode resultater. Men man skal op på 3 vejs eller mere. Her mener jeg ikke aktive løsninger længere kan følge med.
    Jeg er overbevist om att aktiv deling med dsp går langt over, dette fordi mulighetene er enorme.
    Helt motsatt faktisk - ved tre-fire-femveis og det som verre er blir det nesten håpløst å få til passivt filter.
    Hvorfor?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En kan jo da kanskje lure på hvorfor forsterkere som har høy THD og lav dempefaktor fortsatt er godt mottatt blandt enkelte.
    Finner det ikke naturlig at vi liker vreng, det må være noe annet.
    Den mest nærliggende forklaringen er at den høye utgangsimpedansen skaper en «eq-profil» som følger høyttalerens impedanskurve. Kanskje den faller i smak. Eller kanskje ikke.

    Hvis forvrengningskarakteristikken er tilnærmet ren andreordens (som i F2) vil ikke 1 % eller deromkring være hørbart. Det vil maskeres effektivt av grunntonen. Det låter som om den forvrengningen ikke eksisterer i det hele tatt. Det samme gjelder til en viss grad tredjeordens, men hørbarhetsterskelen blir lavere og lavere oppover. Det er derfor en høyttaler med ca 1 % andre- og tredjeordens låter klokkerent, mens en klasse AB-forsterker med 0,03 % opp til trettendeordens kan låte huggorm. THD er ikke en veldig god indikator på subjektiv lydkvalitet ved middels nivåer.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.364
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ikke forstår dette lever du langt inn i fortiden.
    Flere avdelinger du får vanskeligere å få det 100% tilpasset.
    Aktiv/digital deling kommer mer og mer og er lettere å tilpasse.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Skjønner ikke hva Dsp eller aktiv deling har å gjøre med,klasse a/b vs klasse D.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis du ikke forstår dette lever du langt inn i fortiden.
    Flere avdelinger du får vanskeligere å få det 100% tilpasset.
    Aktiv/digital deling kommer mer og mer og er lettere å tilpasse.
    Går ud fra det er det er mig du svarer. Hvis passivt filter er godt nok så kan der opnås fuldt ud ligeså god lydkvalitet som med aktivt. Synes du må komme med et ordentligt svar på hvorfor ikke.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.364
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ikke forstår dette lever du langt inn i fortiden.
    Flere avdelinger du får vanskeligere å få det 100% tilpasset.
    Aktiv/digital deling kommer mer og mer og er lettere å tilpasse.
    Går ud fra det er det er mig du svarer. Hvis passivt filter er godt nok så kan der opnås fuldt ud ligeså god lydkvalitet som med aktivt. Synes du må komme med et ordentligt svar på hvorfor ikke.
    Ovenfor deg har jeg ikke noe behov for det. Tråden har sporet av.
    Du er motstander av framtiden og utviklingen, noe som kommer opp veldig ofte.
    Duellene og kompliserte filter er tingen for deg.
    Vi andre går videre inn i fremtiden.
    Lar det ligge der;=)
    Ha en flott sommer i Danmark.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På grunn av komponentenes parasittiske egenskaper, toleranser og temperaturavhengighet.

    En kondensator (f eks) er ikke bare en ideell C, men den har også en ESR og en induktans. Etterhvert som man kobler fler og fler komponenter sammen akkumuleres disse avvikene. Effekttapet i delefilteret øker også når det blir mer komplekst. Når man har spilt en stund og høyttalermotorer og delefilterkomponenter har blitt varme har også alle delefrekvenser og filtersteilheter endret seg. Jo fler komponenter, desto flere muligheter for avvik. Det skjer bare ikke med digitalt implementerte delefiltre. Det er meningsløst å argumentere for «minimalisme» i signalkilder og forsterkere, og så totalt ignorere problemet der det faktisk har størst betydning.

    http://sound.whsites.net/lr-passive.htm#s4.3
    http://sound.whsites.net/lr-passive.htm#s3.3
    http://sound.whsites.net/biamp-vs-passive.htm

    Eller, for å sitere VAF Research en gang til:
    https://vaf.com.au/collections/vaf-speakers/products/signature-i-93mkii-active
    Stored energy is also an issue in passive cross over designs (traditional crossovers) where passive components, while of highest quality in our speakers, are still not perfect devices. These all have non ideal properties and introduce levels of distortion including delays which are difficult and or impossible to eliminate.

    Enter the active DSP (Digital Signal Processing) based crossover. Australian design and totally unique DEQX is the only digital processor we know that can convert the digital signal into analogue across all frequencies with zero time error or phase shift/delay. This means for the first time our speakers can truly be time and frequency accurate. You can only achieve this with all of the other stored energy control techniques we've already been deploying for nearly thirty years. VAF Signature I-93MKII are truly unique in the world in this regard.
    Apropos diskusjonen om kalibrering av høyttalere som en tjeneste og kundenes manglende betalingsvilje for dette. Hos VAF er det en del av pakken:
    Further enhancing the performance in your listening environment is the inbuilt room correction capability. Your room influences the sound of the speaker in ways previously we could do nothing about. Every room sounds different and therefore makes the speakers performance different in that room. The DEQX on board room correction helps or eliminates many of these problems. We log into your DEQX in your room and calibrate the system with you. If you move rooms/houses, it's a simple matter of re connecting with us and we'll log into the unit and re calibrate for the new surroundings.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Helt enig. Mn dårlig musikk er fortsatt dårlig, og dårlige opptak begrenser ofte kvaliteten som kommer ut. Men når man har ok->bra musikk spilt inn med ok-> bra kvalitet, så er det helt himmelsk..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En kan jo da kanskje lure på hvorfor forsterkere som har høy THD og lav dempefaktor fortsatt er godt mottatt blandt enkelte.
    Finner det ikke naturlig at vi liker vreng, det må være noe annet.
    Den mest nærliggende forklaringen er at den høye utgangsimpedansen skaper en «eq-prifil» som følger høyttalerens impedanskurve. Kanskje den faller i smak. Eller kanskje ikke.

    Hvis forvrengningskarakteristikken er tilnærmet ren andreordens (som i F2) vil ikke 1 % eller deromkring være hørbart. Det vil maskeres effektivt av grunntonen. Det låter som om den forvrengningen ikke eksisterer i det hele tatt. Det samme gjelder til en viss grad tredjeordens, men hørbarhetsterskelen blir lavere og lavere oppover. Det er derfor en høyttaler med ca 1 % andre- og tredjeordens låter klokkerent, mens en klasse AB-forsterker med 0,03 % opp til trettendeordens kan låte huggorm. THD er ikke en veldig god indikator på subjektiv lydkvalitet ved middels nivåer.
    Enig :)
    Litt ledende innlegg jeg kom med..
    I tillegg kommer jo dette med Strømstyring.
    Dette var dog klasse A.

    Enig i at dem høyere harmoniske er gjerne den største fienden som en bør bekjempe.
    Det er vel der en bør skille om det er en god eller dårlig forsterker, enten det er AB eller D.

    Mvh
    oks
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nok også Drossels opplevelse av «tynd lyd» fra NCore skyldes fravær av den forventede eq-profilen langs høyttalerens impedanskurve. I en tidligere diskusjon skrev han:
    Et godt råd hvis man føler det er tynd lyd fra dem er at sætte 4 stk DCA parrallelkoblede 0,5 ohm modstande i serie med udgangen. Det gør underværker.
    Det legger til 0,125 ohm utgangsimpedans fra forsterkeren, og frekvensgangen vil i større grad følge høyttalerens impedanskurve. Som kjent er dempefaktor = 8/utgangsimpedans, så lav dempefaktor er det samme som høy utgangsimpedans. Dette er effekten i steg på 0,025 ohm opp til 0,100 ohm ekstra motstand for en to-veis høyttaler:

    7B2DA421-C4D1-4685-BE2A-5F2AE2CCED64.png


    Forslaget om 0,125 ohm et ett steg til i denne serien, dvs -0,4 dB ved 200 Hz, -0,2 dB ved 3 kHz, og -0,35 dB ved 10 kHz, mens nivået ved impedanstoppen i bassen (her 30 Hz) blir nokså uendret. Det vil ganske sikkert gjøre en hørbar forskjell i klangfarge.

    Fint det, hvis det er den eq-profilen man er vant til, men desto mer synd om den toppen havner oppå frekvensen for en stående bølge i rommet. Med denne patentmedisinen mot «tynd lyd» er det ingen mulighet for å flytte den litt opp eller ned i frekvens med mindre man bytter høyttalere. Hvis man vil gjøre equalizing bør man heller kjøpe en parametrisk equalizer.

    Men størrelsen på utgangsimpedansen har ikke så mye med utgangstrinnets forsterkerklasse å gjøre. Den er bare omvendt proporsjonal med hvor mye negativ feedback det er i kretsen. NCore har 50-60 dB NFB, Eigentakt 75 dB. De bryr seg ikke så mye om høyttalerens impedanskurve.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg havde en tidligere model Ascolta. Efter en halv times lytning tog jeg de gode komponenter ud og kastede resten. Niels Nørby nåede ikke Duelund til sokkeholderne. Et godt Duelund filter med super komponenter giver virkeligt gode resultater. Men man skal op på 3 vejs eller mere. Her mener jeg ikke aktive løsninger længere kan følge med.
    Please fortell, Drossel, fortell mer om dine erfaringer og standpunkter og/eller erfaringer til hvorfor du mener aktive løsninger ikke er bra.

    Jeg også har hatt Ascolta (Steinost hadde de etter meg), jeg kjenner Niels Nørby også, skal faktisk besøke han neste gang jeg er i København.
    Peter Rahbæk, var jo evig kritisk til DAT og Niels sine filterkonstruksjoner husker jeg, spesielt til HF275 og Ascolta.
    Drossel; du mener stadig digitale delefiltere er dårligere enn analoge, uten å begrunne riktig "hva" eller "hvorfor" du opplever det slik.
    Dersom digitalt er lort - hvorfor ikke si hva DU mener om dette? Så lenge du stadig fremhever dette.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg havde en tidligere model Ascolta. Efter en halv times lytning tog jeg de gode komponenter ud og kastede resten. Niels Nørby nåede ikke Duelund til sokkeholderne. Et godt Duelund filter med super komponenter giver virkeligt gode resultater. Men man skal op på 3 vejs eller mere. Her mener jeg ikke aktive løsninger længere kan følge med.
    Please fortell, Drossel, fortell mer om dine erfaringer og standpunkter og/eller erfaringer til hvorfor du mener aktive løsninger ikke er bra.

    Jeg også har hatt Ascolta (Steinost hadde de etter meg), jeg kjenner Niels Nørby også, skal faktisk besøke han neste gang jeg er i København.
    Peter Rahbæk, var jo evig kritisk til DAT og Niels sine filterkonstruksjoner husker jeg, spesielt til HF275 og Ascolta.
    Drossel; du mener stadig digitale delefiltere er dårligere enn analoge, uten å begrunne riktig "hva" eller "hvorfor" du opplever det slik.
    Dersom digitalt er lort - hvorfor ikke si hva DU mener om dette? Så lenge du stadig fremhever dette.
    Kan vi holde oss på topic? Har selv lyst til å teste ut mer vedr klasse D topologien, siden klasse A har noen ulemper ifht slitasje og varme. Diskusjonen om DELEFILTER kan tas et annet sted musicbear.. :mad:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan vi holde oss på topic? Har selv lyst til å teste ut mer vedr klasse D topologien, siden klasse A har noen ulemper ifht slitasje og varme. Diskusjonen om DELEFILTER kan tas et annet sted musicbear.. :mad:
    Well, har du rett i, men man blir vel lett litt mer ivrig på dette nettsted enn man var den gangen man under tvang måtte gå på søndagsskolen - heldigvis kun på søndager :eek:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    OMG jeg havde basspoler med en modstand på 0.03 ohm. Nu er de 0.2 ohm så vidt jeg husker. Gjorde mega forskel.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På vanlige kjøpehøyttalere så er det umulig å si hva forsterkerklasse som er best.
    En vil få ulike resultat med forskjellige matchinger.
    Så viser også Asbjørn sitt siste innlegg som et eksempel.
    Det blir opp til en selv hva en liker og hva som en synest låter best hos seg selv.
    Så er det også store forskjeller innad de forskjellige klasse.

    Om en selv bygger en 4veis høyttaler som et eksempel, så er det hovedsaklig tre måter å dele denne på.
    Passiv, aktiv, DSP.
    Jeg har vert borti alle tre.
    Selv om jeg har passive filtre så vil jeg omtrent uten unntak anbefale å gå for DSP.
    Fleksibiliteten og mulighetene overgår dem andre to.
    Det gjelde seg filtersteilhet og frekvens som kan endres med bare noen tastetrykk.
    Mulighet til delay osv osv.

    Aktiv deling er jeg ikke noe særlig fan av, bortsett fra gjerne i bassen.
    Med aktiv drift får en da forsterker i direkte kontakt med bass, noe som ofte kan være heldig.
    Spesielt gjerne i bassrefleks systemer.
    Eksempler ser en gjerne i de gamle JBL monitorene der en deler passivt på de øvre driverne, aktivt på bass.

    En del aktive filtre har lite fleksibilitet for å kunne forandre filtersteilhet etc. og fravær av shelf/notch filtre.
    Da må en gjerne inn med passive komponenter likevel om en skal dele aktivt hele 4-veis systemet.

    Passiv deling er en lek i seg selv. En bør ha noe kompetanse eller lære seg.
    Avanserte passive filtre er håpløst uten hjelpemiddel der en kan simulere filtre.
    Dem komponentene en plasser inn i filteret påvirker hverandre og resultatet.
    Eksempelvis lager en høypassfilter til en driver, så kan dette forandre seg når en tar lavpassfilteret og en må gjerne tilbake.
    I tillegg plasserer en inn notch/shelf så forandrer dette ytterligere på ting i tillegg til den oppgaven det skal utføre.
    Løsningen kanskje er en impedanskorreksjon, men dette drar også med seg andre ting.

    Hobbyen har gjerne forskjellige innfallsvinkler.
    Gjerne en liker å bygge rørforsterker?
    Da kan det kanskje være litt voldsomt å bygge fire forsterkere for å kunne nytte DSP.
    Da er passive filtre eneste utvei.

    Felles for dem tre løsningene, en må uansett måle.
    Og selv om DSP virker her som den enkleste løsningen, en skal vite hva en baler med der også.

    Mvh
    oks
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    OMG jeg havde basspoler med en modstand på 0.03 ohm. Nu er de 0.2 ohm så vidt jeg husker. Gjorde mega forskel.
    Lavt Q og lav seriemodstand skaber helt andre betingelser for samarbejdet mellem højttalerenheder og forstærker. Desuden linearisering af impedansen som der er på Duelund højttalere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På vanlige kjøpehøyttalere så er det umulig å si hva forsterkerklasse som er best.
    En vil få ulike resultat med forskjellige matchinger.
    Så viser også Asbjørn sitt siste innlegg som et eksempel.
    Det blir opp til en selv hva en liker og hva som en synest låter best hos seg selv.
    Så er det også store forskjeller innad de forskjellige klasse.
    For å være litt pirkete: Det jeg viste var effekten av utgangsimpedans. Den har ikke så mye med forsterkerklasse å gjøre, men NCore med ~60 dB NFB (klasse D) eller Bifrôst (klasse AB) med over 100 dB NFB vil ha langt lavere utgangsimpedans og høyere dempefaktor enn «vanlige» forsterkere med 20-30 dB NFB. Da blir frekvensgangen også rett som en strek, uavhengig av høyttalerens impedanskurve.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    På vanlige kjøpehøyttalere så er det umulig å si hva forsterkerklasse som er best.
    En vil få ulike resultat med forskjellige matchinger.
    Så viser også Asbjørn sitt siste innlegg som et eksempel.
    Det blir opp til en selv hva en liker og hva som en synest låter best hos seg selv.
    Så er det også store forskjeller innad de forskjellige klasse.
    For å være litt pirkete: Det jeg viste var effekten av utgangsimpedans. Den har ikke så mye med forsterkerklasse å gjøre, men NCore med ~60 dB NFB (klasse D) eller Bifrôst (klasse AB) med over 100 dB NFB vil ha langt lavere utgangsimpedans og høyere dempefaktor enn «vanlige» forsterkere med 20-30 dB NFB. Da blir frekvensgangen også rett som en strek, uavhengig av høyttalerens impedanskurve.
    Jeg lurer på om dette er en faktor som har vært lite kjent, eller bare underkommunisert i hifi-bransjen tidligere. Hadde jeg visst dette litt tidligere hadde jeg nok ungått noen mindre heldige forsøk på matching mellom ulike forsterkere og høyttalere. For det er jo ikke alltid sånn at lav utgangsimpedans med påfølgende snorrett og upåvirkelig frekvensgang er optimalt til alle høyttalere på markedet. Snarere tvert i mot.

    Bra at dette kommer opp og fram i dagen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer Asbjørn, og en får en tilnermet perfekt Voltage Source.

    Elefantmannen:
    Her er litt fra JBL biblioteket om dempefaktor:
    DAMPING FACTOR DEBATE

    Samtidig, litt av årsaken til at jeg drog frem First Watt F2 som et eksempel, den er en forsterker med dempefaktor på 0,5.
    Med så lav dempefaktor får en en heldig kobinasjon med bl.a. fulltoner.
    Kan en lese mer om her:
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf

    Står også noe i manualen til F2.

    Men det er også en annen ting som er med Current Drive.
    Jeg er nok ikke beste til å forklare men kan prøve :)
    Siden en med Current Drive har strømstyring, så er vel dette med å redusere intermodulasjon i driver.
    Motsatt en Spenningsforsterker, som leverer strøm som konsekvens av spenning og motstand.

    Snickersen kan mer om dette, er vel en hel tråd om det her inne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om dette er en faktor som har vært lite kjent, eller bare underkommunisert i hifi-bransjen tidligere. Hadde jeg visst dette litt tidligere hadde jeg nok ungått noen mindre heldige forsøk på matching mellom ulike forsterkere og høyttalere. For det er jo ikke alltid sånn at lav utgangsimpedans med påfølgende snorrett og upåvirkelig frekvensgang er optimalt til alle høyttalere på markedet. Snarere tvert i mot.

    Bra at dette kommer opp og fram i dagen.
    Jeg ville sagt at en forsterker med snorrett og upåvirkelig frekvensgang i høyeste grad er ønskelig. Ser ikke på høyttalerkorreksjon som en oppgave man bør overlate til forsterkeren da det finnes langt mer egnede redskaper for den biten.
    Men underkommunisert, det er det helt definitivt. Ikke mange hifi-selgere som vet hvilken dempefaktor forsterkerne har, eller i det hele tatt hva dempefaktor er eller hvorfor det i det hele tatt er relevant til noe som helst.

    Jeg tenker at i en bransje hvor det er vanskelig å ta med seg produkter hjem for å teste blir det desto viktigere at bransjeaktørene vet og forstår hvordan ting henger sammen, at de klarer å kommunisere dette frem på lettfattelige måter og at anbefalingene tar høyde for disse tingene i butikken.
    Om det er spesielt effektfullt i forhold til hva folk velger å kjøpe, teste og like er nå så, men i det minste har selger gjort jobben sin.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er også en annen ting som er med Current Drive.
    Jeg er nok ikke beste til å forklare men kan prøve :)
    Siden en med Current Drive har strømstyring, så er vel dette med å redusere intermodulasjon i driver.
    Motsatt en Spenningsforsterker, som leverer strøm som konsekvens av spenning og motstand.

    Snickersen kan mer om dette, er vel en hel tråd om det her inne.
    Ja, fordelen med strømstyring er at man reduserer enkelte forvrengningsformer i høyttalermotorene. Ulempen er en frekvensgang som følger impedanskurven. Det betyr at man må se dette som en systemløsning med høyttalere og forsterkere som begge er designet for dette konseptet. Det vil formodentlig være mest aktuelt i en aktiv høyttaler hvor man har kontroll på både forsterker og høyttalerelement.

    Det er forøvrig ingen ting i veien for å gjøre current drive i klasse D heller. Grimm LS1 bruker en NCore-variant i current drive. Peakingen ved elementets elektriske resonansfrekvens erstatter den akustiske resonansen i en mer normal kassehøyttaler. Smart fyr, denne Bruno.
    https://www.grimmaudio.com/hifi-products/loudspeakers/ls1/
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Hvilken klasse D forsterker vil dere anbefale på Martin Logan CLS?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    For noen svulstige kurver!

    The result, according to Wavac, is supposed to be "clear and full bass sound"

    Dem tuller ikke med den påstanden i hvertfall. Med Wavac får man en innebygget, ikke reversibel, loudness funksjon som kanskje passer perfekt for aldrende musikerører? Og det er muligens slik den påståtte SET magien ser ut på papiret........

    -BB-
    Jeg tror grunnen til at folk lytter til rørforsterkere som vitterlig måler dårligere enn gode D-amps og dessuten har et svakt Eq filter i lyden (som Asbjørn påpeker), er at disse kompenserer for en ikke-perfekt kjede fra innspilling i studio, til avspilling hjemme. Det er en del tap på veien. Og rørforsterkere med litt forvrengning som låter fyldig og pæreformet i frekvensgangen, kan delvis kompensere for tapet som skjer i en imperfekt innspillings- og avspillingskjede.

    Vi alle har en akustisk hukommelse. Vi vet hvordan stemmer og instrumenter høres ut live, uforsterket. Og man kan vanskelig kritisere folk som i størst mulig grad søker å gjenskape dette komplekse mellomtoneområdet i stua gjennom rørforsterkere, selv om andre deler av frekvensområdet«går på båten».

    Har en venn som dirigerer kor og som liker god lyd hjemme. Han sier at moderne HiFi utstyr ofte låter tynt og klinisk målt opp mot referansen som er hva han hører under kor øvingene. Han finner ofte bedre lyd i vintage utstyr.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken klasse D forsterker vil dere anbefale på Martin Logan CLS?
    Jeg ville forsøkt med en Hypex UcD, men det forutsetter nok et DIY-prosjekt. Har ikke oversikt over hvilke kommersielle forsterkere som inneholder disse.

    Grunnen til at jeg ville brukt nettopp disse er at Martin Logan har noen grusomme impedanskurver i diskanten, og det vil være en fordel med forsterkere som ikke påvirkes for mye av slikt. CLS er nokså rent kapasitiv fra 1 kHz og opp, omtrent så vrien høyttalerlast som mulig.

    Formodentlig vil det fungere bra med NCore også, men de har en høyereordens kontrollsløyfe, og jeg forestiller meg at det kan være mindre sikkerhetsmargin der hvis lasten ser ut som en kondensator. B&O ICEpower vil sikkert også fungere, men kan tenkes å få større frekvensavvik i diskanten.

    NB: Jeg har ikke prøvd kombinasjonen selv, så ta dette med de nødvendige klyper salt.

    https://www.stereophile.com/content/martinlogan-cls-loudspeaker-1987-measurements
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har hørt Cls med Musical Fidelity 25 w klasse A. Det gik meget fint. På den baggrund forstår jeg ikke hvorfor de skulle være så krævende. Havde vel været værre med store fasevinkler i bassen? Hos producenten af de første Primare 928 forstærkere hvor jeg loddede Forforstærkere.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Jeg har Cls i 50kvm+ stue og spiller til tider ganske høyt,har testet en del dp av di mindre...har nå 6.4,og vil ha mer effekt...cls er tungdrevne og variabel i ohm...under 1ohm og opp mot 40ohm på 1khz
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg lurer på om dette er en faktor som har vært lite kjent, eller bare underkommunisert i hifi-bransjen tidligere. Hadde jeg visst dette litt tidligere hadde jeg nok ungått noen mindre heldige forsøk på matching mellom ulike forsterkere og høyttalere. For det er jo ikke alltid sånn at lav utgangsimpedans med påfølgende snorrett og upåvirkelig frekvensgang er optimalt til alle høyttalere på markedet. Snarere tvert i mot.

    Bra at dette kommer opp og fram i dagen.
    Jeg ville sagt at en forsterker med snorrett og upåvirkelig frekvensgang i høyeste grad er ønskelig. Ser ikke på høyttalerkorreksjon som en oppgave man bør overlate til forsterkeren da det finnes langt mer egnede redskaper for den biten.
    Men underkommunisert, det er det helt definitivt. Ikke mange hifi-selgere som vet hvilken dempefaktor forsterkerne har, eller i det hele tatt hva dempefaktor er eller hvorfor det i det hele tatt er relevant til noe som helst.

    Jeg tenker at i en bransje hvor det er vanskelig å ta med seg produkter hjem for å teste blir det desto viktigere at bransjeaktørene vet og forstår hvordan ting henger sammen, at de klarer å kommunisere dette frem på lettfattelige måter og at anbefalingene tar høyde for disse tingene i butikken.
    Om det er spesielt effektfullt i forhold til hva folk velger å kjøpe, teste og like er nå så, men i det minste har selger gjort jobben sin.
    Det kan du jo godt mene, og det er en helt gyldig mening - for deg. :) I min verden hvor DSP iallfall hittil ikke har fått innpass, så kan en forsterker med slike egenskaper være ønskelig hvis jeg har høyttalere som profiterer på det. Det er ikke alltid det teknisk overlegne eller perfekte som er optimalt til ethvert bruk.

    Helt enig i det andre avsnittet ditt, i den grad det har vært kjent blant testere i blader og selgere i butikk tidligere syns jeg ikke det har kommet særlig tydelig fram.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Denne tilhører en dp 6.4 forsterker og da kan vel de som har greie på det si noe rundt det og CLS
    kube.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn