Klangbalanse i pickuper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    16.300
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Men er ikke xl20 en high output ? 2,0 mv¨eller mere ? den skulle ikke trenge annet enn en mm inngang , om det er mulig sjekk om det er tilfelle , jeg vet max gain i p 75 er 6 0db og det blir for mye for den , ville prøvd mellom 30 og 40 Db gain i tilfelle . Legg på en load 1000 r og prøv nedover til 100 r som mange dv aksepterer
    Kan din P75figurers for current amplification som den siste generasjons mc preamps .
    Ingen av mine DV har noen gang hatt hørbar forvrengning annet enn feil justert antiscating eller gått mye mer enn 1000 timer , de liker og max stifte trykk

0,25mw ut

Rudi

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    16.300
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Forøvrig mistenker jeg fremdeles at alt ikke er helt rett (les vannrett)i utgangspunktet, fordi når problemet i all hovedsak oppstår på innerspor på platene så tyder det mot at vinkelfeilen blir størst der og som du har vært inne på selv, så var det ikke slik her når jeg testet pickupen, så dermed er problemet justering av armen din og i all hovedsak vil jeg tro at ytterligere azimuth justering samt litt testing med stifttrykk og antiscating nivå vil løse det meste.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.030
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg har en protractor fra HiFi news med to instillingspunkter.......den har alltid gitt optimal justering....
    ligger på fjernlageret i Drøbak og jeg er hjemme nå og utover......

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.030
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    her er min favoritt utenom Titan i
    cantileverløs Ikeda med pneumatisk oppheng vha noen små luftfylte neoprenkuler
    2014-09-20 19.53.41 Jeff Rowland Complement .jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Men er ikke xl20 en high output ? 2,0 mv¨eller mere ? den skulle ikke trenge annet enn en mm inngang , om det er mulig sjekk om det er tilfelle , jeg vet max gain i p 75 er 6 0db og det blir for mye for den , ville prøvd mellom 30 og 40 Db gain i tilfelle . Legg på en load 1000 r og prøv nedover til 100 r som mange dv aksepterer
    Kan din P75figurers for current amplification som den siste generasjons mc preamps .
    Ingen av mine DV har noen gang hatt hørbar forvrengning annet enn feil justert antiscating eller gått mye mer enn 1000 timer , de liker og max stifte trykk

DV20XL er low, DV20XH er high.

Dynavector Cartridge 20X H/L

Hva er current amplification?

Min erDV riaa stilt inn på phono enhancer:

Phono Pre-Amplifier P-75 mkII

The P-75 mkII also includes the patent PE (phono enhancing) circuit designed by Dr Tominari to dramatically improve the performance of low output moving coil cartridges.

Står litt om det her:

AudiogoN Reviews: Dynavector P75 Preamplifier

Denne karen har spilt på Transfiguration temper cartridge and/or Shelter 501 cartridge.

I am no techno bod, and shall never make this claim, but even I was aware that the great trump card and selling point of the P75 was the ‘phono enhancer’ circuit which short circuits the loading so creating the ‘ideal’ load apparently. I thought that as a result of this I should set it up as such.

I decided then to move around the jump switches and configure it to 100ohm loading, and disposed of the phono enhancer. Much to my surprise and relief, the system smoothed off a lot. Whilst it lost some of that ability to project images forward in a 3d manner, and perhaps losing a bit of bass punch and depth, it compensated by bringing in greater delicacy to the table. Images did not blur in any way, and to my ears the sound was now more full and less fatiguing. It did lose that air and space too.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Forøvrig mistenker jeg fremdeles at alt ikke er helt rett (les vannrett)i utgangspunktet, fordi når problemet i all hovedsak oppstår på innerspor på platene så tyder det mot at vinkelfeilen blir størst der og som du har vært inne på selv, så var det ikke slik her når jeg testet pickupen, så dermed er problemet justering av armen din og i all hovedsak vil jeg tro at ytterligere azimuth justering samt litt testing med stifttrykk og antiscating nivå vil løse det meste.
    Jeg syns Aziumuten ser rett ut og endrer derfor ikke noe her. Har finpusset med tre forskjellige protraktorer nå og jeg tror ikke plasseringen er noe annerledes nå enn utgangspunktet. Har enda ikke justert antiskatingen til minus 2 gram enda, spiller nå med pluss 2 gram innstillingen. Stifttrykket er 2,07 gram.

Har nå satt på Kari Bremnes Over En By på dobbeltplate Audiofil vinyl, skal lytte litt og se :)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Nå låter det bra, tror jeg er i mål. Er som vanlig takknemlig for god hjelp, HiFi sentralen og gode naboer er kjekt å ha :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Da kjører vi tråden inn på sporet nemlig klang i forskjellige pickuper.

Jeg har som nevnt DV20XL med tilhørende DV P-75 riaa.

Har også en uåpnet Ortofon Cadenza Blue.
    Rudi, håper det er greit at jeg klipper litt fra Audiophile:

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Anlegget mitt er smooth og samtidig oppløst. Det har ikke ekstrem utklingning oppover som en domediskant ofte har, det er snarere en utrolig ren og kroppslig diskant fra Radian 1 tommers Beryllium driveren i Tractrix 1000 horn delt ved 3000 Hz.

DV 20XL låter bra og har mer kropp i vokalen enn Buffalo Dacen (som forøvrig er svært god). Ellers er det jo litt knitter i vinyl og det ønsket jeg å unngå mest mulig ved pickupvalg.

Jeg lurer på hva jeg kunne satset på hvis jeg solgte det jeg har, tipper jeg får 9-10000 og legger til 10000 til. Altså et pickup og riaa budsjett på 20000?

Jeg bør ikke ha en for varm pickup, heller ikke en som legger til noe i bassområdet, der er jeg nemlig godt forspent. Dynamikk kan jeg ikke få nok av, her er det bare å pøse på. Ellers så spiller jeg pop, blåjazz, pyntelig rock og noe klassisk.

Kjør på med morsomme forslag :)

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje ikke så morsomt, men behold ortofon cadenza blå og kjør på med en pro-ject phonobox RS, til denne finnes det nå også en separat strømforsyning. Masse info å finne på nett om denne og opptil flere norske forhandlere er vel heller ikke noe minus.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.525
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Hva er current amplification?
    ...
    Strømforsterking heter det på norsk. Phono Enhancer på Dynavektorsk.

Detaljene i dette bli unektelig «noe» teknisk:
    I konteksten av en phono-/RIAA-forsterker så er det ikke egentlig snakk om strømforsterking, men en strøminngang for PU - inngangen på phonoforsterkeren tar signalstrømmen fra PU og gjør denne om til en passende signalspenning, evt samtidig med RIAA EQ. En slik inngang har ideelt sett null ohm inngangsimpedans, og følgelig er belastningen av PU gitt. Signalstrømmen ut av PU følger av ohms lov, signal spenning dividert med spolemotstand i PU : A = V / R.

En potensiell fordel med strøminngang er at den forholdsvis «enkelt» kan konstrueres med et svært lite støybidrag til en lavimpedant signalkilde (PU). Tilnærmet slik at det er egenstøyen i PU (en funksjon av spolemotstanden) som blir dominerende for SN ut av phonoforsterkeren, for PU med spolemotstand på omkring 3-10 ohm (en PU med 500 µV ut fra 5 ohm har SN på omkring 85,3 dB etter RIAA EQ). En annen potensiell fordel er at «forsterkingen» i inngangstrinnet er en funksjon av PUen spec for utgangsspenning og spolemotstanden - ohms lov A = V/R - dvs «forsterkingen» er på sett og vis selvregulerende. Utgangsspenningen blir en funksjon av hvor effektivt magnet-/motorsystemet i PUen er. Mer spekulativt så tror jeg kanskje en strøminngang også bidrar med en elektrisk demping av PU, og muligens redusere evt. forvrenging i magnet-/motorsystemet til PUen.

En komplett phonoforsterker med strøminngang kan også designes svært elegant og «uten» forsterking 1) inngangstrinnet er en strøminngang omkapslet av et strømspeil 2) strømmen ut av speilet omsettes til spenning over et nettverk av motstander og kondensatorer for å gi «riktig» spenning etter RIAA EQ. 3) spenningen sendes til en buffer som er utgangstrinnet. Voila komplett phono/RIAA-forsterker i tre trinn «uten» forsterking.

mvh
    KJ

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.719
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget mitt er smooth og samtidig oppløst. Det har ikke ekstrem utklingning oppover som en domediskant ofte har, det er snarere en utrolig ren og kroppslig diskant fra Radian 1 tommers Beryllium driveren i Tractrix 1000 horn delt ved 3000 Hz.

DV 20XL låter bra og har mer kropp i vokalen enn Buffalo Dacen (som forøvrig er svært god). Ellers er det jo litt knitter i vinyl og det ønsket jeg å unngå mest mulig ved pickupvalg.

Jeg lurer på hva jeg kunne satset på hvis jeg solgte det jeg har, tipper jeg får 9-10000 og legger til 10000 til. Altså et pickup og riaa budsjett på 20000?

Jeg bør ikke ha en for varm pickup, heller ikke en som legger til noe i bassområdet, der er jeg nemlig godt forspent. Dynamikk kan jeg ikke få nok av, her er det bare å pøse på. Ellers så spiller jeg pop, blåjazz, pyntelig rock og noe klassisk.

Kjør på med morsomme forslag :)
    Tja.
    Det blir sagt at Soundsmith er dynamiske.
    Noen Dynavectorer og VDH.

Synes det høres ut som jeg også hadde beholdt den blå Cadenzaen.
    Du så hva jeg skrev i Ortofontråden.

Når det gjelder RIAA har ikke jeg hørt PRO-JECT PHONOBOX, men hør før kjøp er mitt råd.
    Har du hørt kombinasjonen med Cadenza 7th-hfi ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Det var lettest å selge DV PU og Riaa som en combo så da måtte jeg ha ny riaa også.

Istedenfor å dille så klemte jeg til på denne pakka, i og med at jeg har Pro-Ject spiller så kjører jeg corporate identity:

cad black.jpg

ph box rs.jpg

ph box rs back.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn