Klangbalanse i pickuper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Som nevnt i tidligere tråder har jeg vært litt engstelig for min DV20XL som kanskje har 0,1 mm skjev cantilever.
    Har fått tilbakemelding om at nye pickuper har en ørliten toleranse her og at jeg har HiFi-nevrose :)

Med ny platespiller (Pro-Ject Xtension 9 Evolution Pro-Ject Audio Systems) så opplever jeg at lyden er smooth og fin samtidig som at jeg savner litt attak nå som dipolene mine er rimelig ferdige og veldig balanserte i klangen.

Er DV20XL litt smooth og en anelse mørk i klangen? Lurer på om jeg kanskje ville profitert på en mer analytisk pickup.

Dernest sliter jeg fortsatt med overstyring / skurring på klaver og andre klare/høye/kraftige toner på enkelte plater. Kjører 2,2 gram nå.
    En kliss ny 180 gram Dave Brubeck Time Out skurrer skikkelig. En ny Toto IV skurrer ikke.

Innspill?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Du har jo hatt denne pickupen noen år nå.
    Den begynner ikke å bli sliten?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke, har jo ikke spilt vinyl på flere år og den har nok ikke mer enn 2-300 timer bak seg.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Opplever også at enkelte plater, eller enkelte spor kan ha ørlite skurring i seg, ikke funnet noen forklaring på dette men tillegger det platen. Det trenger ikke være ved høye kraftige toner heller faktisk, en J.J. Cale plate har dette på bare et spor.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.842
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hade DV20xl først på en Rega P3.24 senere også på min Hyperspace, opplevde den som en meget god musikalisk pu med en klangbase som passet fremforallt rock musikk meget bra.
    Stemmer vel bra overrens med dine erfaringer! Om du skall fortsette med Dynavector hade nog en DV 17D3 kanske vært veien og gå, om den nu passer armen din!

mvh

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Vanskelig å si hva som er årsaken til den skurringen. Kan såklart være at den er litt skjev som du sier, eller som niels sier.
    Den riktig justert?
    Riaa er riktig justert også?

Har hatt maken pu og husker den som livlig, med bra attakk.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Den kan være at jeg sliter litt med justering, man kan jo justere seg i hjel??

Riaa er justert etter anbefalinger fra Håvard Snapa.

Den er innstilt med en option som kalles: Improved Phono Enhancer circuit, provides better matching to a wider range of cartridges.

Lurer på om den tilfører litt ekstra kropp??

DV20XL med DV-P-75 riaaen var en knall kombo med Klipsch RB-75, det låt ekstremt bra. Og her husker jeg at vinyl roet ned klangen og tilførte fylde i midbassen. Det er nok svaret når jeg nå har et supersmooth oppsett??

LPhono Pre-Amplifier P-75 mkII

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Mht. skurringen, forsøk å reduser gain i riaaen med f.eks. 4-6 db. for så å skru volumet noe opp på forsterkeren din.
    Sjekk alle kontaktpunkter i kablingen fra spiller til riaa og videre til forsterker.
    Er 2,2 gram riktig vekt (VTF) for din pick up? hvis ikke juster.

Funker ikke noe av dette, lån en pickup og prøv den i ditt anlegg. Da finner du i alle fall ut om det er pickupen, riaaen eller noe i signalveien det er noe galt.

Lykke til.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.023
    Har du testplate og har testet sporingsevnen? (et "must" i et vinylhjem imo)

Flere mulige feilkilder her, hvorav et par utmerker seg mest sannsynlige; feil på nevnte plate, og/eller sporingsproblem knyttet til slitt eller feil innstilt pu.

Ps! jeg har ingen kunnskap om din kompetanse på platespillerinnstilling, kan jo for alt jeg vet være en "guru" på området og dermed kan vi se bort fra det som ellers kanskje utmerker seg som mest åpenbart.

mvh

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Har acoustic sound sin. Fikk skurr der på forrige spiller. Skjønte ikke den plata helt.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.023
    Det er ikke

Analogue Productions sin du tenker på her?(eller har A.S en egen også) ser i hvert fall de fører HiFi-News og A.P sine.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Jo det stemmer, rotet med navnet:

AAPT-1.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok flere faktorer; det kan være noe galt med pickupen, den kan være feil justert eller at jeg rett og slett har en del dårlige plater.

Den mørke klangbalansen imidlertid har jeg fått bekreftet etter hyggelig prat med Håvard Snapa. DV20XL er en kjærkommen kandidat til moderne lyse og pågående systemer. Den typiske kjøpehøyttaleren lider av gulvkanselleringer i midbassen og transistorforsterkere vil ofte ha den lille hardheten i mellomtonen som vi med klasse A eller rør unngår. Rega spillere som gjør mye bra kan være litt tynne også her er DV20XL en knall kandidat.

Googler litt om DV17D3, som forøvrig er meget interressant, og fant en kommentar om DV20XL som samsvarer med mine erfaringer:

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    DV17D3 er ihvertfall ikke mørk, det kan jeg skrive under på. Den er frisk og livlig, og full av detaljer.
    Min har blitt stående ubrukt etter at storebror Ortofon gjorde sitt inntog. Den er mørk den.
    Men så har jeg kassehøyttalere, betonggolv og transistorforsterker. Og elsker orkestermusikk med mørk og stor lyd.
    Så DV17 vurderes solgt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har lagt ut en Rondo Bronze til salgs som var tiltenkt et Denon prosjekt jeg ga opp.
    Tør ikke bruke den da Pro-Ject spillern er ganske smooth.
    Funderer på en Cadenza Blue, innspill?

Har DV17D3n din mange timer bak seg?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Hel.
    En kvalitets-pu med nålefanen pegende en anelse for mye indefter (mod center) vil give en mørk og for glat lyd ( overhomogen-mangler attack).
    Peger puén for mye udefter (mod pladens yderkreds) giver det en hård og nasal lyd.
    Kunsten er at fintune til den rette blanding.
    mvh nils

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.722
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å være lei, men hva betyr "overhomogen"?
    Jeg har lest at du bruker dette ordet i en annen tråd også, men jeg er ikke kjent med begrepet.
    mvh

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Hej Hel.
    En kvalitets-pu med nålefanen pegende en anelse for mye indefter (mod center) vil give en mørk og for glat lyd ( overhomogen-mangler attack).
    Peger puén for mye udefter (mod pladens yderkreds) giver det en hård og nasal lyd.
    mvh nils
    Justerer man da Azimuth?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Bluesbreaker.

Overhomogent, er når der mangler diskant i lyden. Lyden bliver mørk og udynamisk.
    Et anslag på en bass, en stortromme eller hvad som helst, starter højt oppe i diskantområdet og bevæger sig hurtigt ned.
    Mangler du den diskant (eller er diskanten evt. tidsforskudt) går du glip af selve opstarten på det signal der for dig skal høres som begyndelsen på bass, stortromme eller hvad-som-helst,og det høres som sløv og langsomt opstartende bas. Nærmest som bassen bliver strøget igang af hestehårene fra en violin-bue.

Man kan prøve noget lignende, hvis man f.eks har en fler-vejs højtaler og fjerner sikringen fra den øverste diskant det er faktisk det samme som sker for lyden.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Hel.

Nej, man justerer ikke azimuth.
    Derimod hta (horisontal trackin angle) også kaldet tangenten.
    Løsen de 2 pu-skruer en lille smule, og drej puén i tonearmen. Men bare en bitte, bitte lille gran (du skal næsten ikke mærke puén flytter på sig).
    I dit tilfælde skal pu-næsen drejes udefter. (med retning mod den ydre pladekant).
    Bliver sssérne herefter betonet, har du drejet puén for mye utefter.
    mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Hel.

Løsen de 2 pu-skruer en lille smule, og drej puén i tonearmen. Men bare en bitte, bitte lille gran (du skal næsten ikke mærke puén flytter på sig).
    I dit tilfælde skal pu-næsen drejes udefter. (med retning mod den ydre pladekant).
    Bliver sssérne herefter betonet, har du drejet pu-næsen for mye utefter.
    mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Ps. Hel
    Når du har drejet på puén din, må du efterfølgende re-justere vægt (sporingskraft), azimuth og overhang (i denne rækkefølge), hvis det skal være tip-top.
    mvh nils

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Takk. Gjort disse tingene et dusin ganger på tre forskjellige spillere, ble bare begrepsforvirret. Dine forklaringer på konsekvens av en gitt feiljustering vil være til god hjelp :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.722
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hej Bluesbreaker.

Overhomogent, er når der mangler diskant i lyden. Lyden bliver mørk og udynamisk.
    Et anslag på en bass, en stortromme eller hvad som helst, starter højt oppe i diskantområdet og bevæger sig hurtigt ned.
    Mangler du den diskant (eller er diskanten evt. tidsforskudt) går du glip af selve opstarten på det signal der for dig skal høres som begyndelsen på bass, stortromme eller hvad-som-helst,og det høres som sløv og langsomt opstartende bas. Nærmest som bassen bliver strøget igang af hestehårene fra en violin-bue.

Man kan prøve noget lignende, hvis man f.eks har en fler-vejs højtaler og fjerner sikringen fra den øverste diskant det er faktisk det samme som sker for lyden.

mvh nils
    Jeg tror du er den eneste i verden som bruker dette ordet/begrepet overhomogent, og jeg synes ikke det er særlig godt, men jeg forstår nå hva du mener.
    Ellers er det vel bedre å bruke en protraktor laget for formålet og bruke enten Baerwald eller Stevenson`s oppsett av pick-up, framfor å ta det på "feelingen"?

mvh

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Bluesbreaker.

Udgangspunktet er selvfølgelig en protractor.
    Men pg.a. evt. skævhed i puén, er det for det meste nødvendigt at fintune det sidste stykke med ørernes hjælp
    Du kan ikke med selv de bedste øjne afgøre om puén afspiller begge rillemodulationer med rette proportioner, men ørerne dine kan afgøre det.

mvh nils

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.529
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hej Bluesbreaker.

mvh nils
    Jeg tror du er den eneste i verden som bruker dette ordet/begrepet overhomogent, og jeg synes ikke det er særlig godt, men jeg forstår nå hva du mener.
    Ellers er det vel bedre å bruke en protraktor laget for formålet og bruke enten Baerwald eller Stevenson`s oppsett av pick-up, framfor å ta det på "feelingen"?

mvh
    Alle protraktorer har kompromisser. Derfor kan det i mange tilfeller være den siste justeringen på øret som kan utgjøre det magiske. -Slik Nils beskriver.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Hej Hel.
    mvh nils
    Tull!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Hej Hel.

Bliver sssérne herefter betonet, har du drejet pu-næsen for mye utefter.
    mvh nils
    Hei.

Nå er du i gang igjen... Dette er vranglære!

Alle geometrier er laget for å minske vinkelfeil - og dermed forvrengning - OVER hele platesiden.
    Ved å begynne å vri pickupen på lykke og fromme, kan du alltids forbedre lyden i en plassering
    på platesiden, men dette vil forverre lyden (vesentlig) på andre punkter på platesiden.

Ved å vri pickupen får du to helt nye nullpunkter (og i verre fall kun ett nullpunt og i verste fall
    ingen nullpunkter i det hele tatt) og dermed langt høyere forvrengning på alle andre steder på
    platesiden.

Det er godt mulig at du liker den økte forvrengning, men de fleste av oss foretrekker lavest mulig
    forvrengning og dermed mindre slitasje på plate og stift.

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Gunnar Brekke.

Når man har justeret ind efter en protractor er man måske (ganske tit) i mål.
    Men den sidste fintuning må man (for det meste) tage med ørernes hjælp.
    Du kan ikke regne med at du bare med dine øjne og en protractor, grejer at stille puén så præcist at du automatisk kommer i mål.
    Der kan være skævhed i puén (kan ikke nødvendigvis ses med øjnene).
    Protractoren kan være unøjagtigt centreret (er det ofte).
    Hvis man med øjnene og en protractor kunne stille puén så præcist, var der ingen grund til at fintune overhanget. Hvis du Gunnar Brekke, ikke normalt bruger at fintune dit overhang, vil jeg anbefale dig at gøre det.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Niels.

Jeg tror at alle kan høre hvad jeg kan høre, hvis deres anlæg er gode nok.
    Sagen er den, at jo tættere på målet du kommer des mindre justeringer kan du høre forskellen på.
    Jo tættere på målet du er des mere udskiller det der ikke står helt korrekt, sig fra det der står korekt.
    Til sidst i fintuningsfasen er det bare meget lidt som endnu ikke er kommet på plads, men i-og-med at resten af lydbilledet står så klart og forvrængningsfattigt, udskiller
    den sidste rest sig så klart, at man nogengange kunne tro man havde gået den forkerte vej.
    Men når det hele står som det skal, er der ingen ting der stikker ud og det hele spiller trods den teoretiske fejlsporingen inderst og yderst på skiven.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Ps forum.
    konklusionen på ovennævnte må være, at er man langt fra målet er der ikke den store hørbare forskel på de forskellige justeringer.
    mvh nils

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    505
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hel. Jeg har vært innom topp pu fra Transfiguration, Dynavector og Miyabi. Alle har sine personlighetstrekk som gjør dem til det de er. Den siste og beste av de alle jeg har brukt er Lyra Kleos. Den koster betydelig mindre enn alle de jeg har hatt før, og er i mine ører bedre på alle punkter. Flott oppløsning, en bitre liten dråpe honning i klangen, attack og drive. Jeg er veldig glad i den, og er virkelig en å overveie hvis du skal ha ny PU.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Når vi er inne på forskjellige PU´er, er det noen som har erfaring med følgende:
    - London Decca Super Gold
    - Denon DL-103R med enten wood body eller aliminium

Gunnar Brekke eller Rudi har kanskje det, som har testet såpass mye forskjellig som dere har gjort. Spesielt interessert i de nye Decca´ene...Når det gjelder Decca, så vet jeg alle utfordringene det var med disse for 15-20 år siden, med individuelle forskjeller og svært kilne å få til. Men, jeg leser at de nye er ikke slik det hele tatt. Det som hadde vært interessant er om noen her inne har erfaringer med de.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg endelig fått reservedeler til spillern og Rudi borti gata har vært så vennlig og testekjøre DV20XL pickupen for å elimenere eventuelle defekter. Den låter som en kule og har ingen feil, hvertfall ikke noe hørbart.

Jeg har justert minst en time, underlag i vater, spiller i vater, brukt Pro-Ject protraktoren og plassert nåla med en toleranse på en halv millimeter etter det jeg kan se. Stiftrykk på 2,05 gram. Antiskatingen består av lodd og fiskesnøre. Tre innstillinger: 10-14, 15-19 og 20+ Mn. Jeg valgte den siste. Armrøret fra fabrikken hadde ikke helt rett Azimuth (som du mistenkte Rudi), fikk justert det med speilet på protraktoren. VTA har jeg ikke justert, den er rett med vanlige plater og henger bakpå med 200 grams.

Har spilt følgende plater: En gammel og brukt Mezzoforte, ny Dave Brubeck 200 gram, ny Eva Cassidy 180 gram.

Nå låter alt fint med unntak av det innerste sporet på Brubeck, Take Five, som på de kraftigste saksofonpartiene har 5% av problemet jeg hadde før. Hos Rudi hørte jeg ikke det, men nå er det som sagt såvidt hørbart.

Har nå hørt hele side en på Eva Cassidy og kan ikke høre noe feil her, er i gang på side to og på Love Is A Healer så trøkker hun kraftig på uten at det sjenerer på noen måte.

Ellers er ikke den nevnte mørke klangen så tydelig nå når alt er stilt inn. Det låter bra og jeg har den lille ekstra mellomtone-kroppen som jeg kan huske fra tidligere.

Jeg har veldig høyt gain fra riaaen (Dynavector P75 mkII), sammenlignet med Buffalo Dacen (som er balansert) så spiller jeg hhhv 25 og 45 på volumnivået. Skal det være slik?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.119
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Men er ikke xl20 en high output ? 2,0 mv¨eller mere ? den skulle ikke trenge annet enn en mm inngang , om det er mulig sjekk om det er tilfelle , jeg vet max gain i p 75 er 6 0db og det blir for mye for den , ville prøvd mellom 30 og 40 Db gain i tilfelle . Legg på en load 1000 r og prøv nedover til 100 r som mange dv aksepterer
    Kan din P75figurers for current amplification som den siste generasjons mc preamps .
    Ingen av mine DV har noen gang hatt hørbar forvrengning annet enn feil justert antiscating eller gått mye mer enn 1000 timer , de liker og max stifte trykk

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn