KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    I år har jeg blitt betatt av en av deltagerne i NRK´s Stjernekamp.
    Bjørn Tomren er etter min mening en av de største norske sangtalenter på lang tid.
    Jeg kommer til å legge ut noen videoer som jeg har lastet opp på YouTube. Musikken er etter min mening til tider magisk!

     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Da temaet var RAP var det nok noen som tenkte at Tomren ikke helt var typen...
    Sjekk videoen!! Jeg tror at A.F.R.O ville fått hakeslepp om han hadde hørt denne versjonen (som er bedre vokalt en originalen, IMHO!)!

     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Lyden kan man selvfølgelig få bedre om man søker dette opp på nrk tv...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Og i opera sang hun så vakkert at det var like før tårekanalene åpnet seg (bare like før, altså!!)

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Rett før jul fikk jeg varsel fra Finn. Har hatt autosøk på Reference 3A. Hadde deres tidligere toppmodell Master Royal MKII for mange år siden. Spilte da sammen med en Conrad Johnson CAV 50 (EL34).
    http://i39.photobucket.com/albums/e182/kjoenik/002.jpg
    Det låt aldeles praktfullt men ble etter noen år skiftet ut med det vanlige motivet, et håp om å få mer av alt. Av og til lykkes det ved at man får mer av mye, men sjelden mer av alt...

    Da det dukket opp et par Ref3A MM deCapo i på finn var jeg kjapp i avtrekkeren.
    Pakken ble raskt sendt avgårde men rakk ikke frem før jeg hadde reist på fjellet.
    Nå er jeg hjemme igjen og i går ble pakken hentet og høytalerne koblet opp til Shindo Apetite.

    IMG_9248.jpeg


    IMG_9246.jpeg


    IMG_9250.jpeg


    Dette er delefilterløse høytalere. Kun en motstand før diskant for å la denne slippe å forsøke å spille de dype frekvensene.
    Bass/mellomtone er et 7-tommers element i flettet karbon. Dette er ikke festet til fasepluggen som ses midt i elementet.
    Elementet er svært lett og stivt, og jeg tror dette er mye av grunnen til at høytaleren låter så kjapp og dynamisk som den gjør.

    Har spilt noen timer i går og i dag, og det det låter fantastisk. Kjenner igjen lydsignaturen til Master Royal.

    Analogkilden jeg bruker her er en Lenco 75 som har fått en god overhaling men som er helt original. Bruker en Mobile Fildelity riia med ekstern psu.

    IMG_9253.jpeg


    Den beste kvaliteten til MM de Capo i er dynamikken og hurtigheten. Muddy Waters - Folk Singer en opplagt plate å spille om man vil sjekke ut dynamikken. Legger ut en liten videosnutt nedenfor, selv om jeg er usikker på hvor mye man kan tolke ut fra det. Men jeg synes det er kjekt å se/høre slike snutter selv, så det får gå.

    Stemmer låter også svært naturtro. Spiller man noen gode opptak med Loius Armstrong er det nesten som om man har montert mikrofonen på drøvelen hans.
    Bassen er også svært god, innenfor fysikkens begrensninger. Men jeg blir stadig imponert over hvor god bass man får fra en kvalitets monitor. Men det som er helt standout bra på disse høytalerne er ståbass. Plukkingen på strengene gjengis enormt naturtro. Dette henger nok også sammen med dynamikken og hurtigheten til elementene. Sjekk ut video med Søren Kristiansen Trio nedenfor.

    Lydbildet er stort "innover" men strekker seg ikke noe særlig utenfor høytalerne på siden. Høytalerne forsvinner helt fullstendig. Med bind for øynene vil du slite med å peke ut høytalerne.

    Begynner å bli "høytalersomt" i kjellerstua...Får fundere litt på hvordan jeg skal plassere dette😙
    Veldig gøy å leke seg med forskjellige komponenter. Kan vel slå fast at jeg har fått hifi-gleden tilbake👍

    IMG_9252.jpeg


    Muddy Waters

    Søren Kristiansen Trio
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis!
    Har alltid "fått fot" av disse høyttalerne. Selv om jeg kun har hørt Dulcet her hjemme.
    (Samt Veena og Grand Veena på hifistasjonen)

    Veldig kule.
    Nå er det sannsynligvis en kondensator som deler av bassen fra diskanten så den ikke skal smelte.
    Men veeeldig enkelt delefilter da. (Tror Epos ES-11 og 14 hadde samme "filteret"?)

    https://www.stereophile.com/content/reference-mm-de-capo-i-loudspeaker-measurements

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Er en "capacitor" foran diskanten ja. Tenkte i min enkelhet at capacitor var en motstand...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Manley er saker.

    Fin samling.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Manley er saker.

    Fin samling.
    Manley er bra saker ja!
    Har kikket endel ganger på Manley pre-ampen som Le selger. Fristende! Men da måtte jeg jo nesten gått for Manley hele veien, og jeg har ikke inntrykk at Neo-Classic`ene dine havner på brukbørsen med det første😉
    Dessuten er ModWright pre-ampen veldig god. Umulig å si noe om hvor god den er i forhold til Messenger som var ute av huset før denne kom inn. Men ved oppkobling var det samme hakeslepp forbedring som med Messenger. Hvis resten av komponentene fra ModWright er like gode vil jeg si at det er grovt oversett merke i Norge.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Som russ `94, og festgitarist/vokalist, har DeLillos sine album (fra den tiden) en stor plass i mitt hjerte.
    Søt som honning, neste sommer, og den slags som de har kommet med, etter det jeg mener var glansperioden, har ikke fenget i like stor grad.
    Men nå har de kommet med nytt album. Det blir omtalt som et "konseptalbum", hva nå det måtte bety.
    Men etter et par gjennomlyttinger i kveld vil jeg komme med en sterk anbefaling til alle gamle fans. Sjekk det ut!


    Sjekk ut låta "Hvem"! Her det er det til og med prog-vibber, i noen sekunder😘
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips! Var russ i 94 jeg også :)
    God årgang!👌

    Jeg har vært usikker på om mine barn ville oppføre seg som meg, når det kommer til musikk.
    Husker at jeg begynte å grave i min fars platesamling da jeg var 14-15 år gammel. Og når min far kom hjem fra jobb mens jeg spilte hans Jethro Tull eller Blood Sweat and Tears plater husker jeg at han ble svært begeistret, gjerne med noen påfølgende utrolig kleine dansemooves, som jeg allikevel tok som et kompliment og ble litt stolt av.
    Nå har jeg tre døtre på 17, 15, 11.
    17 åringen er streaming, R&B, punktum. 15 åringen er den som er mest musikalsk nyskjerrig. Hun har platespiller på jenterommet og kjøper plater på egenhånd. Hører også på mye "vintage" musikk, til og med Beatles. Stort sett musikk som hun hører i filmer/serier som hun ser.
    Hvis det går som jeg tror kommer nok 11-åringen snart til å be om å få en kassettspiller på rommet...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Russ i -92 :) Har et ganske sterkt forhold til Neste Sommer også, jeg da, selv om det selvsagt var Suser Avgårde som var åpenbaringen! Fikk den nye på vinyl i går, men har ikke rukket å høre. Nå gleder jeg meg mer! :D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Russ i -92 :) Har et ganske sterkt forhold til Neste Sommer også, jeg da, selv om det selvsagt var Suser Avgårde som var åpenbaringen! Fikk den nye på vinyl i går, men har ikke rukket å høre. Nå gleder jeg meg mer! :D
    Har de originale pressingene av Hjernen er alene og Suser avgårde. God musikk og god lyd👍
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så mange som hører på Coil nei. Nå har jeg de viktigste, pluss endel av sideprosjektene, Ape of Naples, Throbbing Gristle, osv. så dem live i København for snart 20 år siden. Gøy (sær😋) opplevelse!

    Har sneket seg inn en ny røys med rør også. Nå er det bare streameren som ikke har rør…Noen som kan anbefale en bra rør-streamer?

    B3C928BA-B6C2-461E-89B0-0AC36BEAD557.jpeg

    M-180, monoblokker, funker som en kule med JBL🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.006
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Håper jeg en gang får audiens og får lyttet til oppsettet ditt………..men da bør jeg kanskje ta med egen musikk 😄
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Håper jeg en gang får audiens og får lyttet til oppsettet ditt………..men da bør jeg kanskje ta med egen musikk 😄
    Det hadde vært hyggelig ja! Det skal nok være mulig å finne musikk for enhver smak i hyllene her, men medbragt kan jo være spennende og utvide horisonten.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Blir gjerne med. Kan ta med litt country. 😃

    mvh
    Ja det er veldig annerledes fra sist du var her Tønnes!
    Jeg skal se om jeg kan finne en kveld i neste uke eller uken etter, så tar vi en musikksession.
    @Karmana Sender en melding når jeg vet mer!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.006
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det hadde vært hyggelig ja! Det skal nok være mulig å finne musikk for enhver smak i hyllene her, men medbragt kan jo være spennende og utvide horisonten.
    Hadde vært kjekt! Det med medbragt musikk var selvfølgelig bare en fleip. Jeg er vel ikke den største fan av prog, men du har helt sikkert mye annet spennende i hyllene 😊
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Synd jeg ikke har så mye å gjøre i Bergenstraktene lenger. Det er opptil flere entusiaster og anlegg det er alt for lenge siden jeg har besøkt. Deg og ditt inkludert kjoenik. Ser ut som du har spennende ting på gang!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.317
    Torget vurderinger
    23
    Synd jeg ikke har så mye å gjøre i Bergenstraktene lenger. Det er opptil flere entusiaster og anlegg det er alt for lenge siden jeg har besøkt. Deg og ditt inkludert kjoenik. Ser ut som du har spennende ting på gang!
    Du er da jaggu den største latsokken jeg har vært borti... fra deg til Bergen liksom... pft. hrmf... gåtur i godt vær!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Synd jeg ikke har så mye å gjøre i Bergenstraktene lenger. Det er opptil flere entusiaster og anlegg det er alt for lenge siden jeg har besøkt. Deg og ditt inkludert kjoenik. Ser ut som du har spennende ting på gang!
    Ja det har skjedd svært store endringer siden du var her. Slik så det altså ut da.

    61576026999__F9131DE8-3DD6-43E3-A2BC-C9ADCF2AC480.JPG


    Helt annen "sound" med dagens oppsett.
    Jeg skulle jo "forenkle" for halvannet år siden, kanskje litt lei også (?) og solgte derfor alt bortsett fra kildene. Startet deretter opp igjen med aktive stativhøytalere.
    Og nå har jeg flere bokser, høytalere, og rør enn noensinne😝 Men gøy er det!
    Slå på tråden om du er i Bergen!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Dagens fangst

    B4BDE478-1B19-40A1-8C0C-A8DEC18CB466.jpeg

    Grateful Dead albumet har jeg ønsket meg lenge. Original pressing, mint👌
    All them witches oppe til høyre var så vindskjev at den må returneres, synd.
    Final Cut trenger vel ingen presentasjon, original pressing.
    Og til sist Steven Wilson remixer av Gentle Giant.

    Og alle nykommerne må innom spa’et.
    34089D46-55D7-4532-B942-56895A6CA191.jpeg
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja det har skjedd svært store endringer siden du var her. Slik så det altså ut da.

    Vis vedlegget 788533

    Helt annen "sound" med dagens oppsett.
    Jeg skulle jo "forenkle" for halvannet år siden, kanskje litt lei også (?) og solgte derfor alt bortsett fra kildene. Startet deretter opp igjen med aktive stativhøytalere.
    Og nå har jeg flere bokser, høytalere, og rør enn noensinne😝 Men gøy er det!
    Slå på tråden om du er i Bergen!
    Hvordan ser tilsvarende bilde av oppsettet ut i dag? Virker som du koser deg om dagen med oppsettet, ekspansivt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn