KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se der ja, gøytalere 😊 For spøk foreslo jeg de der som bakhøyttalere for, rama. Litt nysgjerrig på hvordan de låter. Potensiale sammen med en sub eller to?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja, gøytalere 😊 For spøk foreslo jeg de der som bakhøyttalere for, rama. Litt nysgjerrig på hvordan de låter. Potensiale sammen med en sub eller to?
    De låter faktisk ganske bra sammen med Shindo’en og med visse typer musikk. Hadde en nydelig session med Bob Dylan Bootleg Series Vol.8 i går kveld. Direkte og åpen lyd, god på stemmer og akustiske instrumenter. Ganske kilne på plassering. Er nok ikke helt i mål der, men tror det nærmer seg. Kommer ikke til å prøve med sub til disse. De ble kjøpt for å ha noe å pusle med mens jeg ser etter høytalere til hovedanlegget, og for at Shindo skal ha en lekekamerat. Er nok ikke helt usannsynlig at både høytalerne og Shindo’en havner på bruken snart, for nå er det ting på gang i hovedanlegget...🤩
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Ser veldig ut som smuglerrute for nye gadgets.... :unsure:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ikke det der en slik JBL bule der nede.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende. Mye fint i Etne.
    Du får i alle fall en fin rundtur i solskinnet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Utrolig tøffe høyttalere.

    Er dette 4365?

    Ser frem til fortsettelsen.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer ja! Jeg vurderte disse sterkt selv og angrer litt nå når jeg ser disse flotte bildene :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Flott ! Gratulerer !! Og kult og se BLH og ;)

    Jan Robert (en stund siden Horten nå...)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Utrolig tøffe høyttalere.

    Er dette 4365?

    Ser frem til fortsettelsen.
    Takk, er 4365 ja. Styggpene spør du meg, liker utseende godt og synes de tar seg bra ut i kjellerstua.
    Og hvis fruen synes de kostet mye penger så kan jeg (dessverre) si at dette er høytalere som nå går opp i pris, som en gammel Porsche, eller Rolex. Så dette er ikke et høytalerkjøp, det er en høytalerinvestering😋
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Flott ! Gratulerer !! Og kult og se BLH og ;)

    Jan Robert (en stund siden Horten nå...)
    Takker!
    Lenge siden Horten ja. Du skriver BLH, er det initialene til han som bygget, eller er det navnet til konstruksjonen? Jeg trodde dette var Frügelhorn...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Takker!
    Lenge siden Horten ja. Du skriver BLH, er det initialene til han som bygget, eller er det navnet til konstruksjonen? Jeg trodde dette var Frügelhorn...
    Gått og grublet litt på hvem BHL kan være mens jeg høytrykksspylte belegningsstein. Snakker vi BakHornLadet...?🤓
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Dersom det siktes til de slanke høyttalerne på siden - med hvite bredbåndselementer så er det sikkert BLH som menes... bakladet horn :giggle:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser ut som Lowhter bredbånd element ?. Synd at det ikke er JBL det også ;)
    Ellers grattis med JBL'ene !
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Dersom det siktes til de slanke høyttalerne på siden - med hvite bredbåndselementer så er det sikkert BLH som menes... bakladet horn :giggle:
    Bakladet horn ja, ikke bakhornladet...🤪
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som Lowhter bredbånd element ?. Synd at det ikke er JBL det også ;)
    Det er Fostex FE206E. Tror ikke det er dyre elementer. Finnes sikkert noe mer eksotisk man kan putte inn der istedenfor.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    JBL LE8T og LE8TH(fullrange) som er vintage elementer fra 70 og 80 tallet. Jeg har 4 stk i et WTW konfigurasjon og båndelement som lyder veldig bra. Har sett JBL LE8T(m. alnico) som hornsystem 🙂
    Fostex og Coral er egentlig en etterligning av disse JBL elementene. Visuelt ser de ganske like ut! Men har sin begrensingr i toppen. De har ganske lett membran og er myke. Vil få litt oppbrytning ved ca 700 -1500Hz som disse JBL'ene. Men merker ikke så mye til det lydmessig (ca 3db peak og dip), da JBL har kraftig motor som holder igjen for de ulinære utslagene. Doppler forvrengning er vel et kjent begrep for fulltoner. JBL tåler mye effekt!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Evige klassikere dette... Og når du går lei kan du selge de for samme prisen... Shindo på disse eller hva er det master-plan ? Gratulerer !!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Evige klassikere dette... Og når du går lei kan du selge de for samme prisen... Shindo på disse eller hva er det master-plan ? Gratulerer !!
    Masterplan har det vært litt dårlig med etter at Duo Mezzo, Audion, og Messenger forlot kjellerstua. Startet med Buchardt Audio sine aktive stativhøytalere, og deretter gikk det litt i diverse retninger. Har gjort endel bomkjøp. Derfor er det en utrolig lettelse når jeg nå umiddelbart kjenner at JBL er riktige høytaleren.
    Shindo kom inn fordi jeg alltid har hatt lyst til å eie en Shindo, og etter veldig mange år med autosøk på Finn dukket det plutselig opp en. Da måtte jeg bare slå til. Spiller utrolig fint med Frügelhornene, men med sine 15 watt blir den ganske sikkert for svak for JBL´ene.
    Det er ingen tvil om at JBL´ene vil belønne en oppgradering på forsterkersiden. Så jeg funderer litt på hva skal gå for. Ble mange timer foran anlegget i går og endel i dag også. Liker lydsignaturen til MA252, så McIntosh er aktuelt. Antar at Pass Labs, Accuphase, Luxman, Mark Levinson, og mye annet vil fungere bra også. Og jeg utelukker ikke rør heller.
    Og det frister det litt å gå for pre/effekt kombinasjon igjen. Jeg ville i utgangspunktet ha færre bokser å skru av og på.
    Men med pre/effekt kan jeg ha de fleste komponentene i hifihyllen som er totalt isolert fra gulvet (støpt på betongsålen), med lang interconnect til effekt. Platespillerne har det bedre der.
    Eller så må jeg skifte topplaten på Helmholtzene, fordi laminatplaten som ligger der nå er absolutt ikke vibrasjonsfri når volumet skrus opp.

    IMG_7278.jpeg


    Hvis jeg skal ha integrert forsterker i hyllen blir det høyttalerkabler på åtte meter. Tror (?!?) ikke det er ideelt.

    Det er bare å komme med ideer/forslag om komponenter som dere tror/vet vil fungere. Integrert, pre/effekt, rør, transistor, rør-transistor, alt er interessant, opp til 100k.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    På tross av lange kabler... Lån en slik av Moiz... Garantert å få smilet til å dukke frem..

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    På tross av lange kabler... Lån en slik av Moiz... Garantert å få smilet til å dukke frem..

    Tror jeg trenger noe med mer "grunt".
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med nye talere, Kjoenik.
    Hvis de gjengir musikk på samme rå måte som det utseendet bærer bud om, tror jeg på god stemning i caven.

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med nye talere, Kjoenik.
    Hvis de gjengir musikk på samme rå måte som det utseendet bærer bud om, tror jeg på god stemning i caven.

    mvh
    Proffen
    Takk Roger,

    Førsteinntrykket overrasket meg. De er veldig raffinert i diskant og mellomtone, veldig åpen lyd. Hadde nok forventet mer brutalitet og mindre finesse. Så sånn sett bedre enn forventet. Men jeg trenger nok mer forsterkerkraft. Store transistorer er helt sikkert prima. Men jeg tror det vil fungere knallbra med en god og kraftig rørforsterker også. Er i grubleboksen...
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med flotte høyttalere! Regner med at disse har bra med kjøtt på beinet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn