KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse, det tar vi på pm.
    skal ikke belemre tråden til kjoenik med den slags. :-X
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg som trodde du hadde rota med Bjørn Afzelius...

    Gago skrev:
    og da har jeg ikke en gang nevnt hvem jeg hadde tunga nedi halsen på på utøya. :-X :-X :-X
    stygg sak.

    anyhow:

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vel, hun lignet litt på bjørn afzelius... ;D

    og gjør det vel enda, hvis vi skal tro avisbildene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Virker som du har et rom som er meget godt egnet akustisk. God avstand til frontvegg og stor avstand til til sidevegger. Og hvis jeg ikke tar feil, så skrår taket oppover. Perfekt for Orion +?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Virker som du har et rom som er meget godt egnet akustisk. God avstand til frontvegg og stor avstand til til sidevegger. Og hvis jeg ikke tar feil, så skrår taket oppover. Perfekt for Orion +?
    Jo jeg tror rommet er ganske greit. Det fungerer ihverfall tilsynelatende bra. Men jeg tviler ikke på frekvensresponsen er litt opp og ned.
    Det er 5 meter opp til taket over høytalerne og det skråner lett oppover (vekk fra ht).

    Hva er Orion +. Ikke noe romkorreksjonsgreier vel :-X

    Gjorde et søk på google for orion +. Denne kom opp øverst...

    Sexlartikler Shop
    www.OrionOnlineshop.com Spennende produkter til han & henne Stort utvalg - Diskret levering!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Som Valentino har vist, så er det verken romkorreksjon eller sexartikler....
    Orion er Linkwitz sine dipolhøyttalere og + tegnet (eller to pluss tegn skal det vist være) innebærer to subwoofere (Thor). Linkwitz har vel vært en stor inspirator for Val sin kommende høyttalere.
    De krever et rom med god avstand til vegger og spiller da på lag med rommet. Slikt som du nettopp har. En fin test her:
    http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=2&blogId=1
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som spennende høytalere det der. Kunne sikkert funger fint her.
    Men personlig føler jeg intet behov for å begi meg ut på.

    Har funnet et konsept som jeg har jobbet med en stund. Føler at lyden har blitt jevnt bedre etterhvert. Med den riktige pre-ampen har jeg vel kanskje dratt ut ut så mye av potensialet som er mulig, uten å gå kondobananas.

    Vi får finne en dag som passer slik at du kan få deg en lytt Orso. Du finner nok noe å sette fingeren på. Alt annet ville overraske meg ;) ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lekker sak, kjoenik.
    gutman her på hfs har litt greie på aesthetix, kanskje han kan gi deg noe inputs.

    jeg har mailet med mange folk i utlandet som snakker pent og aesthetix, men signalene er at man bør gå for signature utgavene, uansett hvilken aesthetix man velger.
    signature holder kjeft, mens de vanlige utgavene kan by på litt rørsus (særlig riaa-delen).
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    28.485
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den beste i Kjoeniks verden altså.... - slik har vi det vel, mange av oss ja....
    ::) ;D 8)

    Spennende Kjoenik!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.912
    Antall liker
    33.754
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    kjoenik skrev:
    Gago skrev:
    Åja, søren, den glemte jeg...
    Jaja, uansett, pre-amp først.
    Må bare finne ut hvilken som er verdens beste, for meg...

    Har en god magefølelse for denne, i signatur versjon...



    http://www.aesthetix.net/saturn.php?product=janus

    Noen som har hørt denne?
    Der tro jeg virkelig du er inne på noe, hørte denne ved en anledning...oh yes!!
    Men mente ikke å blande meg inn her da..kremt ;D
    gismo
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Ser ut som spennende høytalere det der. Kunne sikkert funger fint her.
    Men personlig føler jeg intet behov for å begi meg ut på.

    Har funnet et konsept som jeg har jobbet med en stund. Føler at lyden har blitt jevnt bedre etterhvert. Med den riktige pre-ampen har jeg vel kanskje dratt ut ut så mye av potensialet som er mulig, uten å gå kondobananas.

    Vi får finne en dag som passer slik at du kan få deg en lytt Orso. Du finner nok noe å sette fingeren på. Alt annet ville overraske meg ;) ;D
    Det var vel mer en tanke som slo inn da jeg så rommet fremfor et konkret tips. Aner jo selv ikke hvordan disse høyttalerne låter selv om jeg synes de er veldig spennende.

    Det som betyr noe er om man er fornøyd med lyden selv og det virker det ut som du er. Da er det bare å kose seg med musikken og lukke ørene til sånne krangle fanter som meg. ;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.298
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Orion er Linkwitz sine dipolhøyttalere og + tegnet (eller to pluss tegn skal det vist være) innebærer to subwoofere (Thor).
    Ørliten klargjøring:
    Orion+ er oppdateringen med bakovervendt diskant, som gjør konstruksjonen til en fullrange dipol.
    Orion++ er Linkwitz' betegnelse på kombinasjonen Orion+ og et par Thor subwoofere. Og aktivt delefilter mellom dem.

    kjoenik skrev:
    Ser ut som spennende høytalere det der. Kunne sikkert funger fint her.
    Men personlig føler jeg intet behov for å begi meg ut på.
    ...
    Forsiktig nå.. Det er en baby i det badevannet der. ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    coolbiz skrev:
    orso skrev:
    Orion er Linkwitz sine dipolhøyttalere og + tegnet (eller to pluss tegn skal det vist være) innebærer to subwoofere (Thor).
    Ørliten klargjøring:
    Orion+ er oppdateringen med bakovervendt diskant, som gjør konstruksjonen til en fullrange dipol.
    Orion++ er Linkwitz' betegnelse på kombinasjonen Orion+ og et par Thor subwoofere. Og aktivt delefilter mellom dem.

    kjoenik skrev:
    Ser ut som spennende høytalere det der. Kunne sikkert funger fint her.
    Men personlig føler jeg intet behov for å begi meg ut på.
    ...
    Forsiktig nå.. Det er en baby i det badevannet der. ;)
    ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    lekker sak, kjoenik.
    gutman her på hfs har litt greie på aesthetix, kanskje han kan gi deg noe inputs.

    jeg har mailet med mange folk i utlandet som snakker pent og aesthetix, men signalene er at man bør gå for signature utgavene, uansett hvilken aesthetix man velger.
    signature holder kjeft, mens de vanlige utgavene kan by på litt rørsus (særlig riaa-delen).
    Ja, har fått med meg at signatur versjonen definitivt er å foretrekke.
    Men er det forskjeller i lydsignaturen i de to versjonene?
    Noen som kan gi en generell beskrivelse av lydsignaturen?

    Får høre hva gutman mener...

    Lagga skrev:
    Den beste i Kjoeniks verden altså.... - slik har vi det vel, mange av oss ja....
    ::) ;D 8)

    Spennende Kjoenik!

    Vennlig hilsen

    Morten
    Ja det er spennende!
    Men ikke forvent at det skjer noe helt med det første.
    Jeg har ingen (bevisste) planer om investeringer helt med det første...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Er Audionote M8 noe bra?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    På det nivået så snakker man vel nesten Kondo!?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Er paven katolikk? ;)
    Jo, men spørsmålet er vel kanskje mer...kan paven gjøre noe godt, for meg og min religion ;)

    Blir nok endel høytsvevende funderinger ang. eksotisk forforsterkere i denne tråden fremover.
    Ikke mange som har inngående kjennskap til forforsterkere i denne prisklassen.
    Og kanskje jeg er litt på villspor nå...kanskje jeg har drømmelyden as we speak. Patricia Barber "premonition years" har ihvertfall aldri hatt så god lyd som den har akkurat nå. Glemmer rett og slett at jeg egentlig synes dette er litt "flinkis" ;D
    Så langt synes jeg at hver oppgradering har vært...en oppgradering. Men det er jo åpenbart at om man fortsetter lenge nok vil man på et tidspunkt oppdage at man likte det man hadde før bedre.

    Impulse, tror du det er sjanse for at jeg vil kunne oppleve M8 som analytisk, for detaljert, eller et eller annet som ikke er bra?? Jeg forventer forøvrig ikke at du skal klare å gi et rasjonelt svar på et irrasjonelt spørsmål... ::) ;).

    Den siste uken har lyden virkelig åpnet seg opp, frekvensfløyene har strekt seg, oppover og nedover. R2 delefilterne har nok fått gå "seg varme" og de nye KR300BXLS har vel etterhvert kommet over den første kneiken i innbrenningen. CD-spilleren har også fått nye nye gamle telefunken-rør.

    For karakterisere lyden kort.

    En passelig porsjon varme med en gyldent skjær. Ikke like varmt og gyldent som med Silver Night, men nok til at det pirrer min musikalske klitoris. Bassen er tightere enn før og går like dypt. Med golden dream, og spesielt etter at R2 delefilterne kom på plass, er det en ganske stor forbedring i åpenhet, luftighet, og romfølelse generelt. Dette siste er ganske så besnærende og gir en følelse av at dette er bra og dette vil jeg ha mere av.
    Klangfarger, timbre osv, føler jeg har vært bra hele veien.

    Det som jeg er mest redd for å miste med en av disse superforforsterkerne er varmen og det gyldne skjæret. Jeg er ikke villig til å bytte det inn for bedre oppløsning, bedre bass, eller hva det nå skulle være...

    Nei, nå tar jeg meg en tur i Stoltzen!
    13.44 er tiden å slå, om noen skulle ta utfordringen ;)

    Har forresten hjulpet en venn og kollega med å finne et bra anlegg, kjøpt hos Roald (Renaissance Audio), og i ettermiddag skal jeg hjelpe ham med å sette det opp. Forvent en rapport i "High end på Vestlandet med bilder"-tråden :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Nei, nå tar jeg meg en tur i Stoltzen!
    13.44 er tiden å slå, om noen skulle ta utfordringen ;)
    Å dæven! Har kun gått opp to ganger i hele mitt liv. En gang på 20 min og en gang over 25 min da kompisen min holdt på å stryke med. Men 13.44 kan jeg bare glemme. Imponerende!

    Jeg tror du gjør lurt i å låne forforsterker før kjøp. Er ikke sikkert det blir bedre selv om det er dyrere. Klangmessig match tror jeg vel så viktig som pris. De "beste" forforsterkerne er veldig transparente, har altså liten/ingen farging, og det passer ikke alltid.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    kjoenik skrev:
    min musikalske klitoris
    Åh
    Det er en allegori Valentino, bare rolig. Ingen hermafroditiske tendenser her i gården!

    orso skrev:
    Jeg tror du gjør lurt i å låne forforsterker før kjøp. Er ikke sikkert det blir bedre selv om det er dyrere. Klangmessig match tror jeg vel så viktig som pris. De "beste" forforsterkerne er veldig transparente, har altså liten/ingen farging, og det passer ikke alltid.
    Helt klart ønskelig med test før kjøp ja. Ellers kan det fort gå galt.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.556
    Antall liker
    11.728
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    The Absolute Sound testet signatureutgaven tidligere i høst. Selv har jeg som Gut_man (om han ikke har rukket å oppgradere da ;D) en usignert utgave av det rene linjetrinnet Calypso. Jeg har aldri hørt noe sus i den, men har ikke 104db høyttalere heller da. Riaa trinnet har veldig høy gain om du utnytter det hele, med mange rør mellom platespiller og effektforsterker, så der blir det kanskje litt mer? Jeg mener det kommer an på røra.. (og rørrulling har mye å si i disse komponentene)

    Jeg liker min pre, signaturutgavene er 2-3000$ dyrere enn den vanlige, og TAS mener det er verdt det..

    go for it! hilsen Aesthetix venn
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Var innom kjoenik et par formiddagstimer idag for en kjapp lytt til anlegget. Har jo sett disse nye komponentene tidligere, men ikke hørt dem da en eller flere ikke vært operative av ulike årsaker...

    Vel, vi starter med vinyl (Radiohead) og det første som slår meg er at her er det full kontroll på høytalerne. Hele lydbildet er strammet opp og alt bedre definert, noe som i stor grad må tilkjennes forsterkerbyttet. Dybden i lydbildet og holografien virker også betydelig bedre. Vi forsetter med bla Yello og Patricia Barber, musikk jeg kjenner godt, og de samme inntrykkene gjentar seg. Den litt boomy bassen kjoenik hadde med Silver Night'ene er så og si borte. Muligens av samme grunn virker de ikke gå like dypt som jeg husker fra tidligere, men mulig jeg tar feil. Selv etter en kort lytteseanse, kan det konkluderes med at oppgraderingene har løftet anlegget minst en klasse. Samtidig er ikke magien og den litt romantiske signaturen fra tidligere borte. Og det er bra, for det er denne som gjør dette anlegget så befriende å lytte til. Følger spent med i fortsettelsen...

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Burnt_Island skrev:
    go for it! hilsen Aesthetix venn
    Jeg skal nok vurdere og kontemplere og fundere og filosofere og...litt til før jeg bestemmer meg ;)

    SOA skrev:
    Den litt boomy bassen kjoenik hadde med Silver Night'ene er så og si borte. Muligens av samme grunn virker de ikke gå like dypt som jeg husker fra tidligere, men mulig jeg tar feil.
    Har selv undret litt over dette, og har vel ikke helt klart å bli enig med meg selv enda.
    Jeg vil tilskrive mye av denne endringen i bassen til de nye R2 delefilterne.
    Jeg tror det spiller like dypt som tidligere, men at man gjerne føler det motsatte siden bassen er strammet opp. Når jeg har spilt materiale med dyp bassinformasjon kan jeg fremdeles høre de samme tingene som tidligere, bare med mindre bulder og mere brak.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    r2 sies å ha en strammere og litt slankere bass enn r1, og det finnes faktisk de som foretrekker r1.

    ellers vil jo strammere bass og renere lyd ofte oppleves som "mindre bass".
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    r2 sies å ha en strammere og litt slankere bass enn r1, og det finnes faktisk de som foretrekker r1.

    ellers vil jo strammere bass og renere lyd ofte oppleves som "mindre bass".
    Ja det er mitt inntrykk også.
    Jeg har R1 delefilterne stående nede på kontoret til disp.
    Men, jeg har ikke lyst til å i gi slipp på åpenheten, detaljeringen, og den forbedrede dynamikken som R2-filterne gir.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Hører på Simon & Garfunkel - Central Park



    Hadde denne fra før på ganske slitt vinyl. Men så dukket den opp i en samling jeg nettopp kjøpte, tilsynelatende ubrukt. Den har fått en runde i vaskeren, og nå låter det SINNSYKT bra, IM(not so)HO ;)
    Hører nå på American Tune, og der har de søren meg stjålet melodien bra Bach. Noen som vet noe om dette og evt kan fortelle meg hvilket Bach-stykke dette er? Vet at jeg har den i samlinga...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    matteuspasjonen.

    og bach har stjålet den fra hans leo hassler.

    har du forresten hørt knut reiersrud/iver kleive-tolkningen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Gratulerer med oppgraderinger!

    Jeg tillater meg å synse vilt i denne flotte tråden....

    Kjører ikke du ubalansert....er ikke CJ noe å prøve da? (Personlig synes jeg vel disse AN sakene er voldsomt overpriset når det kommer til de store modellene)....CJ er det jo relativt enkelt å få prøvd også - det finnes vel både den gamle toppmodellen og den nye på bruktmarkedet her i Bergen.

    Mvh
    OMF
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    matteuspasjonen.

    og bach har stjålet den fra hans leo hassler.

    har du forresten hørt knut reiersrud/iver kleive-tolkningen?
    Jøss, hva du kan...
    Mattheuspassjonen ja, den er jo i HM-boksen.

    Har ikke hørt reiersrud/kleive-tolkningen, meg bevisst. Hvilken utgivelse er den på?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    "blå koral".

    kongeskive.

    oppfølgeren "himmelskip" er også bra, men litt vel mye kkv-loudness på masteringen.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Hei!

    Gratulerer med oppgraderinger!

    Jeg tillater meg å synse vilt i denne flotte tråden....

    Kjører ikke du ubalansert....er ikke CJ noe å prøve da? (Personlig synes jeg vel disse AN sakene er voldsomt overpriset når det kommer til de store modellene)....CJ er det jo relativt enkelt å få prøvd også - det finnes vel både den gamle toppmodellen og den nye på bruktmarkedet her i Bergen.

    Mvh
    OMF
    Takk!

    Synsing er tillatt, i aller høyeste grad!

    Har tenkt tanken på CJ-pre. Men magefølelsen er ikke helt god.
    Golden Dream er en forsterker med kjapphet og dynamikk som sine sterke områder. Jeg tenker på CJ som rolig og raffinert.
    Men man kan jo aldri helt sikkert vite hva som skjer når man setter dem sammen.

    En stor ulempe er at CJ ikke har integrert phono pre-amp, så det blir en betydelig ekstrakostnad.

    Kunne vært morsomt å prøve, helt klart!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.395
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    "blå koral".

    kongeskive.

    oppfølgeren "himmelskip" er også bra, men litt vel mye kkv-loudness på masteringen.
    Har himmelskip. Liker den. Får vel skaffe Blå Koral også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn