Kjellerstue/hjemmekino - Veien videre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Ja, sant det... Får planlegge med 60cm bredde.

    Skal se om jeg ikke får leid meg en UMIK-1, litt sure penger, men den kommer vel godt med i fremtiden og.

    SUB er sendt fra Lsound, men ny receiver kommer ikke før slutten av juli/august.. . Flytter inn i huset om en drøy uke, så har nok å henge fingrene i frem til ny receiver er i hus uansett.
     
    Sist redigert:

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Vil jeg ha noe utbytte av en Alto Mistral 2500 som effektforsterker for frontene? Finner lite info om den, men skulle få den gratis av en kamerat om jeg ville ha den.

    Ser jo for meg at så lenge jeg ikke oppgraderer frontene så bør vel en RX-A 2080 ha nok kraft.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ja, sant det... Får planlegge med 60cm bredde.

    Skal se om jeg ikke får leid meg en UMIK-1, litt sure penger, men den kommer vel godt med i fremtiden og.

    SUB er sendt fra Lsound, men ny receiver kommer ikke før slutten av juli/august.. . Flytter inn i huset om en drøy uke, så har nok å henge fingrene i frem til ny receiver er i hus uansett.
    Er ikke sånn at du må ha UMIK-1 for å kunne sette opp dette. Vent med målemikken og bruk ørene/reciveren til og begynne med, det som er fint med UMIK/REW er om du har mulighet for å flytte subben/sitteposisjon og kjører gjentatte sveip for å finne den beste responsen for subben/sweetspot i rommet. Er såklart mange andre funksjoner også men dette er en av de mest enkleste øvelsene som også gir størst gevinst.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vil jeg ha noe utbytte av en Alto Mistral 2500 som effektforsterker for frontene? Finner lite info om den, men skulle få den gratis av en kamerat om jeg ville ha den.

    Ser jo for meg at så lenge jeg ikke oppgraderer frontene så bør vel en RX-A 2080 ha nok kraft.
    En receiver med oppgitte eks 7x100W vil ofte halvere wattene når alle kanaler har fullt pådrag så ja det er stor sjanse for at du vil dra nytte av ett ekstra effektrinn på frontene.

    Nå spiller jo alt inn som rom, SPL og egne preferanser, det som er høyt for noen er ikke høyt for alle men det verste er å se på film når ting begynner å låte komprimert og blir hardt og anstrengt.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Det blir nok en UMIK etterhvert!

    Var innom HiFiklubben for å hente 686ene jeg hadde bestilt. Endte opp med å gå derfra med ny effektforsterker også... Cambridge Audio azur 651w. Fikk den for 6000kr, så følte jo det var et godt kjøp, men må innrømme at jeg ikke vet for mye om den.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Lyttet på et par B&W 683 i kombinasjon med en NAD C388, må si at jeg ble veldig dratt mot å kjøpe et par B&W 683, og å flytte 685 bak. Huff, det er ikke lett! Må nesten ta turen på Hifiklubben i morgen for å få hørt 685 opp mot 683 for å klare å bestemme meg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    683 er jo bra greier det. Og har du mulighet til å flytte 685 bak er det jo kanon.
    Ingen som hindrer deg. Er jo bare å gjøre det om du har lyst.

    Om du MÅ er jo en helt annen sak. 685 spiller veldig bra, og satt opp sammen med en skikkelig sub som du tydeligvis har ordna deg bør de jo gi et godt totalresultat. Men den dedikerte mellomtonen i 683ene vil jo være en oppgradering. Spesielt enorm er den jo ikke, men den er der. Så spørsmålet er om du føler det er verdt å investere over ti tusen på en slik oppgradering, eller om du heller vil bruke de pengene et annet sted. Og svaret på det er det jo bare du selv som kan gi. Forhåpentligvis har dagens lyttesesjon gitt deg svaret på det. (og jeg vil egentlig bli overrasket om du kommer tilbake fra hifiklubben uten å ha bestemt deg for å kjøpe, eller ha kjøpt 683)

    Når det gjelder bygging av absorbenter, som var den egentlige grunnen til at jeg kom tilbake til denne tråden, var at det nå er et fantastisk eksempel på et veldig pent gjennomført prosjekt i tråden om jonas kjellerstue.
    LINK HER
    Absorbentet han har bygget her er jo en trippelmodul, så den er veldig stor, men poenget er hva han har gjort det for å få til dette. Det er jo enkelt å endre konseptet til å passe dine egne mål og behov.

    (grunnen til at jeg selv valgte å -ikke- bygge selv denne gangen var at jeg hadde kalkulert inn kjøpeabosbenter i budsjettet mitt for å slippe å gjøre alt selv. Siden jeg skulle ha så mange ble det ikke så dyrt pr enhet, samtidig som jeg var sikker på at de var produsert med lik og jevn kvalitet, så det ikke så rart ut med avvikende absorbenter etterhvert som jeg ble flinkere til å lage de selv. eller etterhvert som jeg gikk mer og mer lei. Så det var rett og slett et resultat av at jeg valgte å kjøpe meg fri fra å bygge 27 absorbenter selv. Bare plassen det ville tatt for å få til et slikt prosjekt ville vært enorm, og det er plass jeg ikke har (treroms blokkleilighet med liten veranda)
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Takk for et godt svar, @AndersR.

    Blir ikke tur på HiFi før til uka, men tror uansett at jeg skal vente litt med å kjøpe. Skal prøve å integrere 685ene først for å se hvordan jeg syns de spiller sammens med subben. Er jeg fornøyd er det vel heller ingen grunn til å oppgradere.

    Er også usikker på om 683ene krever enda mer kraft for å spille like bra?

    Må si at de absorbentene var helt nydelige! Rett og slett et skikkelig fint møbel. Må nok prøve meg på noe sånt :)
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Da har jeg vært å lyttet, og det gikk jo som det måtte gå. B&W 683 er bestilt og jeg tror jeg leverer tilbake 686ene som skulle stå bak. Skal dobbeltsjekke om jeg kan bruke de som sidehøyttalere eller om det blir seende dumt ut mtp rommet. Å bruke de som atmos blir vel vanskelig?

    Har også pga trøbbel med valg av TV virkelig begynt å tenke på å kjøpe projektor og lerret. Men jeg har jo fått smaken på 4K, så er veldig dratt... Har ikke råd til å bruke mer enn ca 30K totalt, så den jeg har sett på nå er en Sony HW45ES. Noen som har noen gode alternativer? Lerret så tenker jeg et grått rammelerret på ca 100". Tar gjerne i mot tips her og.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Får du skikkelig lyskontroll vil Sonyen levere bra på et grått rammelerret.
    Om du IKKE får god lyskontroll er det heller å kjøpe en diger tv. For det blir ganske blasse greier med projektor i opplyst rom.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Får du skikkelig lyskontroll vil Sonyen levere bra på et grått rammelerret.
    Om du IKKE får god lyskontroll er det heller å kjøpe en diger tv. For det blir ganske blasse greier med projektor i opplyst rom.
    Jeg vil jo få det helt mørkt, men taket er jo hvitt, og veggene i en ganske lys farge.

    Ser at Avshop har tilbud på Epson TW-9300 til 25.000kr, så om det blir projektor har jeg vel bestemt meg for den.

    Vi har jo en 50 kvadrat stor stue i hovedetasjen, med en 55" tv, så mye tv-titting vil jo foregå der.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da ser jeg ikke noe problem.
    Hvitt tak vil selvsagt reflektere noe, men ikke så mye at det er et problem i praksis.
    Funker fint hos meg ihvertfall.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Da fyrer jeg inn en bestilling på en Epson TW-9300.

    Da gjenstår bare lerret. 4,2 meter vegg til vegg, ønsker å få sofa helt 70-80cm ut fra vegg pga lyd. Litt usikker her på størrelse men må si det frister med 106". På hifiklubben mente han det ville bli for stort. De hadde et 92" på ca samme romstørrelse, og det følte jeg var litt lite igjen. Skjønner at det er grått lerret som er veien å gå?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Grått er gull.

    sjekk her hvor stort bilde du kan få.
    Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
    Husk at avstanden som kalkuleres er fra foran på linsa til lerretet. Du må ha plass til selve projektoren i tillegg, pluss evt lufting og kabling bak på projektoren. I tillegg vil jo lerretet bygge ut litt, om ikke mye, fra veggen.

    Jeg valgte å sette meg litt nærmere lerretet for å få illusjonen av større bilde. Litt juks, men det funka.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Grått er gull.

    sjekk her hvor stort bilde du kan få.
    Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
    Husk at avstanden som kalkuleres er fra foran på linsa til lerretet. Du må ha plass til selve projektoren i tillegg, pluss evt lufting og kabling bak på projektoren. I tillegg vil jo lerretet bygge ut litt, om ikke mye, fra veggen.

    Jeg valgte å sette meg litt nærmere lerretet for å få illusjonen av større bilde. Litt juks, men det funka.
    Får prøve å måle opp med maskeringstape og se hva jeg liker best.

    Ser jeg kan få projektoren ferdig kalibrert for 2500kr ekstra hos AVshop.no, tror dere det er verdt det? Har huket av for lyse vegger og tak + gode lysforhold.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Ser kalkulatoren sier maks 90", så da kan jeg vel bare glemme 100". Får flytte sofaen nærmere om det trengs da ;)

    Edit: På Epson sine sider sier de opptil l06"... Bestiller 106" og så får jeg heller sende i retur om det blir for stort.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    3,5 meter sitteavstand fra lerretet er nok uproblematisk på 106". Ca. 3 meter synes jeg selv er finfint, 2 meter kan bli litt nært. Kasteavstanden på projektor går kanskje akkurat på 106", mener å huske at projektor må stå 4.2 meter unna lerretet (målt fra linsen) for å kaste 120" på Epson. Epson er enkel å tilpasse, bare sett den så langt bak man har mulighet til og heller zoom litt inn om den kaster for mye over rammen/lerret.

    Edit: Om du er usikker så ville jeg ha kjøpt Projektor først, så skaffet rammen etterpå etter man har målt hvor mye den kaster på veggen.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Som den utålmodige sjelen jeg er, så har jeg bestilt projektor, 100" grått rammelerret og takfeste. Tenker også at det blir problemfritt med den størrelsen!

    Budsjettet er sprengt og jeg gleder meg som en unge til å ta over hus og begynne montering og oppkobling. Alt er altså slik det skal være... Synd vi snart skal på ferie i tre uker 😂
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Noen som har troa på at denne kan levere 4K-signal over ca 8 meter? Dum som jeg er har jeg bare lagt 16mm rør, så HDMI-kabel er jo uaktuelt å få gjennom rør.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Skummelt å ta sjansen når kabelen er så dyr... Blir vel til at jeg strekker vanlig kabel langs gulvlist. Må uansett strekke strømkabel til projektoren så får det ikke helt ledningsfritt desverre.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Et grovt mål med tommestokken sier ca. 12mm innvendig diameter i et 16mm rør, så da spiller det ingen rolle hva AVshop sier ;)
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Noen som har erfaring med å trekke CAT6 og bruke adapter i hver ende da? Ser det ligger på ca samme pris som den kabelen fra AVshop.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke gjort det selv, men det er ganske vanlig på proffinstallasjoner f.eks i store auditorier og slikt, hvor man ellers måtte ha strukket 100 meter HDMI med signalforsterkere hele veien.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    HDMI-adapter over fiber har jeg vært borti, det fungerer finfint ihvertfall. Så Cat6 burde fungere fint det også.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Ting begynner å komme på plass nå, bilder kommer straks!!

    En ting jeg lurer på er; den receiveren jeg har i dag, en Yamaha RX-V577, kan jeg bruke effektforsterkeren til den? Eneste "pre-out" jeg har er jo "subwoofer pre out", så da tolker jeg det som nei?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Din tolkning er dessverre korrekt.

    (evt. heldigvis, for nå slapp du bruke masse penger på effektforsterker)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Slapp å bruke penger?

    Du mener vel han må bruke masse for han må både ha ny surrerundt og effektforsterker, hehe.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Jeg har kjøpt en effektforsterker, en Cambridge Audio Azur 651w. Lurte bare på om jeg kunne bruke den i påvente av den nye surroundforsterkeren. Ser ikke ut som at Yamaha Rx-a 2080'en blir levert før i august.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Foreløpig oppsett. Orker ikke styre for mye før jeg får ny receiver og fronter på plass er veldig fornøyd med at jeg droppa tv og gikk for lerret og projektor. Gleder meg til å få gjort noe med akustikken i rommet nå!

    Har hentet nye fronter, bare ikke fått de montert opp enda. nå mangler bare ny receiver,og den trengs virkelig! Mangler power uten hjelp fra effektforsterkeren.
     

    Vedlegg

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Da har jeg kommet hjem fra ferie og fått testet litt mer med mer "endelig" oppsett. Yamaha RX-A2080 er i hus og Cambridge Azur 651W er koblet sammen med den.

    Etter en del testing av musikk, så må jeg si at jeg er skuffet over Cambridgen... I stereo syns jeg det låter mye bedre å koble den ut og bruke Yamahaen. Problemet er i øverste delen. Diskanten oppleves veldig skjærende når jeg bruker Cambridgen. Til film har jeg ikke helt fått testet nok, men ser jo for meg at å la Cambridgen ta seg av frontene gir Receiveren litt ekstra spillerom. Finnes det noen måte jeg kan koble det slik at jeg fysisk ikke må koble om hvis jeg vil lytte på musikk med Yamahaen, men bruke Yamaha+Cambridge når jeg skal se film?

    Før jeg konkluderer med å kaste effektforsterkeren ut av vinduet så må jeg gjøre noe med lyttemiljøet. Lyddemping er på vei, men det tar tid... Vurderer å henge opp en dyne på veggen som midlertidig løsning, hehe.
     

    espenfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2018
    Innlegg
    52
    Antall liker
    7
    Da har jeg strippet ned rommet for å begynne på nytt. Lydmessig var jeg ganske fornøyd, men rommet så ikke veldig pent ut. Skal derfor prøve å sette rommet opp i lengderetning, noe jeg tror vil gi både lydmessige og interiørmessige fordeler :)

    Jeg trenger hjelp med frontveggen. Fruen vil ha frontrekka skjult, så jeg skal sette opp en falsk vegg som trekkes i høyttalerstoff.

    Spørsmålene jeg har er følgende:

    1. Bør jeg dempe frontveggen? Avstand fra frontene til vegg blir 27-30cm. Er det fornuftig å bruke feks 10-15cm glava/rockwool på hele frontveggen?

    2. Hvor ville dere plassert elektronikken? Her har jeg egentlig mange muligheter. Det er en bod som ligget bak frontveggen, så kan putte alt inn der, men føler at det blir litt pes ifht styring av receiver, bruk av DVD spiller og playstation osv. Kan ha de i tvbenken under lerret og bygge den inn der og trekke denne også i høyttalerstoff, men da må jeg nok leve med en del lys fra receiver osv ved filmtitting. alternativt ha utstyret på høyre vegg i et rack/møbel.

    3. Noen ideer til god løsning forran døren? Må være praktisk å komme inn og ut av bod. Vurderer skinne i taket fra starten av døren og til høyre vegg. Altså lage en separat gardin av høyttalerstoff som kan dras til siden og gi lett adgang til dør.

    Edit: beklager at bildene er feil vei. Skjønner ikke hvordan jeg får rotert de på forumet heller :(

    20190220_100148.jpg


    20190220_100124.jpg


    20190220_100126.jpg


    20190220_100143.jpg
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du tar bilder med mobilen, så må du ta liggende bilder. Stående bilder kommer feil vei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn